Nirvana - se suurin indie-bändi

  • 8 798
  • 28

Schadowan

Jäsen
Ei tämä nyt henkisesti ainakaan mikään indie-bändi ollut, Cobainin pakkomielteisenä tavoitteenahan oli nousta maailman tunnetuimpiin, saada kuuluisuutta ja sitten kun oli saatu roppakaupalla homma hajosikin. Myöskin ne musiikkivideot puhuu kyllä täyden kaupallisen rockmusiikin puolesta. Ja kaiken huippuna.

Ikuinen dilemmahan tuo kuuluisuus/maine vs uskottavuus/rehellisyys oli Cobainille ja oli varmasti osasyy siihen, miksi hän päätyi tekemään lopun kaikelle noin radikaalilla tavalla.

Geffenin valintaa puolsi(dollareiden lisäksi) se, että levy-yhtiön leivissä oli bändi nimeltä Sonic Youth, jota Kurt ja kumppanit jumaloivat. Nevermindin ensipainos taisi olla jotain 65000kpl luokkaa, joten mitään maailmanvalloitusaikeita ei ollut vielä siinä vaiheessa. Sitten MTV otti bändin omakseen ja loppu onkin historiaa.

Cobain varmasti halusi kaiken mahdollisen suosion,kunnes tajusi, että suosion mukana tulee kaikkea muuta oheissälää. Aika pian Nevermindin noustua ykköslevyksi, Cobain puhui jo kaihoisasti ajasta ennen suosiota, eikä ollut ihme, että bändi julkaisi 1993 niinkin epäkaupallisen levyn kuin In Utero.

Itse näen Nirvanan vieläkin outolintuna muiden "isojen bändien" joukossa, siitä tuo indie-nimitys. Mikäli bändi olisi vielä olemassa niin uskoisin, että aika matalalla profiililla vetäisivät.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dinosaurukseksi bändi kasvoi kun Cobain läväytti itsensä. Olisiko Alice in Chainsilla onnistunut sama mikäli Layne Stayley olisi valinnut hitaan narkkari-itsemurhan sijaan aseen?
AIvan eri sarjoissahan nämä bändit olivat laulajiensa elinaikoinaan jo, ei AIC olisi mahdollisesta Staleyn äkkikuolemasta paljoa suuremmaksi kuitenkaan kasvanut.
 

Jagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Kyllä Cobainia todistettavasti mesetyminen kiinnosti vielä In Uteronkin aikoihin. Kyseli manageriltaan listasijoituksia ja oli huolissaan, et Pearl Jam saa enempi radiosoittoa tms. Musiikillisesti ei tehnyt paljoakaan kompromisseja. Heart Shaped boxin uudelleen miksaaminen ja In Uteron uudelleen masterointi sellaisia toki ovat. Mutta kyllä Nirvana mielestäni indie leiman alle mahtuu. Musiikillisesti aina olivat kuitenkin itse vastuussa kaikesta. Ovat päättäneet tuottajansa itse ja Kurt ideoinut musavideot, levykannet ja suunnitellu jopa t-paidat.

Danny Goldberg on Kurt Cobain, Nirvana and Nevermind | Guitar News | MusicRadar

Music Radarin haastattelut Nirvanan managementin kanssa missä loppupuolella käydään läpi mm. tuota Cobainin suhtautumista suosioon.

Tuo Montage Of Heck on must see. Lähes kaikki aiempi Cobain/Nirvana aiheinen on tavallaan ulkopuolelta tehty, kun tuo nyt julkaistavan dokumentin tekijä taas on päässyt käsiksi kaikkiin arkistoihin. Jonkinlaisena poikkeuksena About A Son mikä perustuu kokonaan Heavier than heaven kirjan haastatteluiden ääninauhoihin.
 

Schadowan

Jäsen
Kyllä Cobainia todistettavasti mesetyminen kiinnosti vielä In Uteronkin aikoihin. Kyseli manageriltaan listasijoituksia ja oli huolissaan, et Pearl Jam saa enempi radiosoittoa tms. Musiikillisesti ei tehnyt paljoakaan kompromisseja. Heart Shaped boxin uudelleen miksaaminen ja In Uteron uudelleen masterointi sellaisia toki ovat. Mutta kyllä Nirvana mielestäni indie leiman alle mahtuu. Musiikillisesti aina olivat kuitenkin itse vastuussa kaikesta. Ovat päättäneet tuottajansa itse ja Kurt ideoinut musavideot, levykannet ja suunnitellu jopa t-paidat.

All Apologies ja Pennyroyal Tea annettiin REM-tuottaja Scott Littin käsiteltäviksi Albini-sessioiden jälkeen, joten siinä vielä yksi todiste Cobainin taiteilusta omien periaatteiden ja menestyksen jälkeen. Näistäkin huolimatta In Utero on ehdottomasti se levy, jolla Nirvana soi aidoimmillaan, eikä suuren levy-yhtiön paineet vaikuttaneet itse sessioihin. Levy äänitettiin noin viikossa, Kurre heitti vokaalit pulkkaan yhden päivän aikana, Albini antoi oman leimansa levyn soundiin jne. Poikkeuksellinen levy poikkeuksellisessa tilanteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös