Nimimerkkien valinnasta - ylläpidon linjakin kiinnostaa

  • 1 774
  • 16

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olin kovin hämmästynyt eilen, kun eräässä viestiketjussa tuli vastaan nimimerkki Jippii!. Kirjoittaja näyttää tulleen mukaan kuvioihin syyskuussa, minä olen rekisteröitynyt (viimeisen kerran) 19.3.

Paitsi hämmästynyt olin myös pettynyt. Minusta joku on ottanut minun nimimerkkini käyttöön, ja tämä kaikki on vielä tapahtunut ylläpidon "suostumuksella". Toki minä näen, että ko. kirjoittajan Jippii on kirjoitettu yhteen ja perässä on vielä tietoliikennefirmalta lainattu huutomerkki, mutta silti minusta meillä on nyt sama nimimerkki, eikä se tunnu kivalta.

Aakkosissa on 29 kirjainta (+numerot päälle), joista pystyy muodostamaan rajattoman määrän yhdistelmiä. Näistä yhdistelmistä on tällä palstalla käytössä n. 1400, eli aika paljon on vielä olemassa vapaita kirjainyhdistelmiä tähänkin käyttöön, eikä sellaisen muodostamiseen edes tarvita kovin suurta mielikuvitusta. Miksi siis käyttöön otetaan jo olemassa olevia nimimerkkejä ja miksi käyttöönotto sallitaan? Mitä mieltä muut ovat asiasta? Voisiko joku ylläpitäjistä myös kommentoida asiaa ja valottaa ylläpidon linjaa tässä asiassa?

Aika hassulta tuntuu, jos kohta pitää alkaa alkaa arpomaan, onko viestin kirjoittanut Cannibal vai cannibal vai Cannipal, Moto vai MoTo vai moto tai Flonaldo vai flonaldo! vai Flo Naldo. Jos joku haluaa esim. etunimensä mukaan tyyliin TommyT, TommyW ja TommyB, se on heidän valintansa. Etukäteen on ennakoitavissa, että muitakin samannimisiä maailmassa on. Täysin "hatusta vedetyillä" nimerkeillä pitäisi minun milestäni olla jonkinlainen suoja.
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
niinpä..

..ja näin minullekin kävi. Ei niin, että joku olisi minun nimimerkkiäni "plagioinut" tai mukaillut, vaan niin, että erehdyin luulemaan Jippii! -nimimerkkiä Jip Pii:ksi, eli selkokielellä samaksi henkilöksi ja ihmettelin, että onpas outoa tekstiä Jip Pii:ltä.

Mutta täytyy sanoa moderaattoreiden ja Jippii!:n puolustukseksi, että moderaattoreiden lienee melko mahdotonta muistaa, mikäli jokin nimimerkki - siis miltei samanlainen nimimerkki - on jo käytössä.
Ja Jippii!:täkään ei tuosta voi syyttää, koska emmehän voi olettaa, että hänkään tietää kaavaketta täyttäessään, että Jatkoaikaan kirjoittelee hänen tulevaa nimimerkkiään muistuttava Jip Pii :eek:. Näin.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitoksia vastauksesta, acidjam. Sekoittamisen vaara on olemassa, ja on todella tylsää, jos samoista nimimerkeistä pitää aina alkaa miettiä, kuka olikaan kuka.


Viestin lähetti acidjam
[B
Mutta täytyy sanoa moderaattoreiden ja Jippii!:n puolustukseksi, että moderaattoreiden lienee melko mahdotonta muistaa, mikäli jokin nimimerkki - siis miltei samanlainen nimimerkki - on jo käytössä.
Ja Jippii!:täkään ei tuosta voi syyttää, koska emmehän voi olettaa, että hänkään tietää kaavaketta täyttäessään, että Jatkoaikaan kirjoittelee hänen tulevaa nimimerkkiään muistuttava Jip Pii. Näin. [/B]

Kuitenkin. Ylläpidon ja myöskin jokaisen kirjoitusoikeutta hakevan on melkoisen helppo tarkastaa jo olemassa olevat nimimerkit. Ne saa esiin muutamalla hiirenklikkauksella ja vieläpä aakkosjärjestyksessä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
No, toisilla ei ole mielikuvitusta...tai sitten kyseessä on jompikumpi Rytsölän veljeksistä.

Ollessani Jenkeissä (Chicago) 4 kuukautta vuonna -98 liityin paikalliseen videoklubiin, jonka jäsenet pääsivät maksun maksettuaan (15 USD) varailemaan videoita netin kautta. Sitten vaan 2 tunnin sisällä hakemaan tiskillä odottava video valmiiksi pakattuna (suklaapatukan kera) varauksen tunnusnumeroa vastaan. No, nettiin piti ottaa käyttäjätunnus ja JHag ei onnistunut kun oli jollain toisella. Valitsin pokkana tunnukseksi "pillu" - eikä ollut yhtään toista samannimistä:D Mahtaa olla hauskaa seuraavalla suomlalaisella neropatilla, joka yrittää samalla tunnuksella ja saa vastaukseksi "someone is already using the code, pick another one"
 
F

Flonaldo

Vaikeatahan tuo hieman on. Rekisteröityneitä on tällä hetkellä jotain 1600+. Hakemuksia tulee päivässä kaksinumeroinen määrä. Eipä tosiaankaan ole ajankäytön puolesta mahdollista, että jokaista lähtisi vielä vertailemaan olemassa oleviin nimimerkkeihin. Aakkosjärjestyksenkään tsekkaaminen samalta kohdalta ei vielä riittäisi, joten miten sitten nickkien samankaltaisuus tarkistettaisiin. Esim. Hip Pii menisi läpi tuolla metodilla, mutta Jippii! ei. Kaikkia nimimerkkejä on mahdoton muistaa. Tekemällä mieleenpainuvan vaikutuksen modeihin varmistaa oman nimensä suojauksen. Keinot ovat vapaat. :)

Muutama yksittäistapaus muistuu mieleen, jossa nimimerkkiä on kehoitettu vaihtamaan samankaltaisuuden takia. Mauttomien nimimerkkien takia vaihtoja on myös muutama.

Mutta kuten todettua niin melko mahdoton tehtävähän tuo tarkkailu on. Joten jatkossa ei voi muuta kuin toivoa uusilta hakijoilta hieman lisää mielikuvituksellisuutta.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jaa, Flonaldo

Nyt kun tiedossasi on tämä samankaltaisuus näiden jippiiden kesken, niin mitä meinaat tehdä? Onhan tuo täysin kohtuutonta, että tämä uusi jippii saa käyttää samaa nimimerkkiä kuin edellinen. Moderaattorien valtuudet varmaankin riittävät kertomaan uudelle perheenjäsenelle, että vaihda nimimerkkiä, vaikka tulitkin alunperin hyväksytyksi juuri tuolla nikillä.

Muutenhan tuosta toiminnasta tulee mieleen vuosien takainen episodi Raumalta kun liigan kurinpitäjät totesivat, että videoita ei näin jälkikäteen voida enää käyttää apuna. (case Janecky). Laittakaa siis tämä uusi jippii vaihtamaan nimimerkkiä.

Muutenkin on turha valittaa, että kaikkia uusia nimimerkkejä ei voida tarkistaa riittävien eroavaisuuksien osalta. Ei ole tarviskaan, mutta jos alkuperäinen nimimerkki valittaa, ja selkeä yhtäläisyys havaitaan, niin kai sen voi jälkikäteenkin tehdä.
 

Pihvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, ÄTPPOMK, Everton FC, Canucks
Tai sitten Jippii! ymmärtää vaihtaa sen ihan itse. Nyt se on kaiketi suhteellisen kivutonta, kun mitään ns. "mainetta" ei ole ehtinyt muodostua. Jip Pii:llä tilanne on toinen, kun hän on tänne kirjoitellut jo aika kauan...

Itse olisin kyllä voinut nimimerkkiä vaihtaa, jos heti alussa olisin huomannut, että jollain muulla on jo samantyylinen nick. Senpä takia otin hyvin, hyvin älyttömän nimimerkin...
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Minusta ei ole mitenkään kohtuutonta että Jip Pii haluaa Jippiin vaihtavan nickiään. Tosin se ei taida käyttäjältä itseltään onnistua vaan Moderaattorin on se tehtävä. Koetanpa hoitaa homman.

Muistaakseni tänne on joskus kirjoitellut TeeJii - nimimerkkikin, mutta hän ei ole pitkään aikaan ollu kovin aktiivinen niin ajattelin että antaa olla.
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaa-a. Kaipa minäkin hermostuisin, jos tänne ilmestyisi yhtäkkiä Demon All-Bran, vaikka itsellänikään ei mitään varsinaista "mainetta" ole. :cool:
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
tulee mieleen kiekkopesän ervatsalon nimellä pelleilyt. Mutta nimensä/nimimerkkinsä kaikilla. On suomessa varmasti muitakin villejä, mutta enpä taida viitsiä vaatia heitä vaihtamaan nimiänsä.
 

MM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkomaajoukkue Torinossa 2006, HKH
Otan vähän vaiheessa kantaa tähän keskusteluun. Olisiko samankaltaisten nimimerkkien välttämiseksi sellaisessa käytännössä järkeä, että moderaattoreiden periaatteessa hyväksymät nimimerkit olisivat yleisön nähtävillä ennen kuin käyttölupa heltiäisi?

Jos kukaan ei protestoi ehdotettuja nimimerkkejä määrätyn ajan kuluessa, vasta sitten uudet käyttäjät saisivat oikeudet. Tämä ei takuuvarmasti poistaisi mainittua ongelmaa, mutta voisi vähentää samankaltaisuuksien esiintymistä.
 

Odie

Jäsen
Minua taasen harmittaa se, että nimimerkki jonka olisin halunnut, oli jo varattu. Kyseinen nimimerkki ei ole kuitenkaan kirjoittanut viestiäkään koko foorumille. Mänöö hyvä nimimerkki hukkaan.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Nimimerkit!

Olen täysin samoilla linjoilla Jip Piin kanssa. Kyllä hatuttaisi jos tänne ilmestyisi toinen sham69 ja toisaalta hämmästys olisi suuri sillä sham69 oli 70 -luvun lopussa Britanniassa vaikuttanut Punk-yhtye, joka varmasti tämän forumin käyttäjien keskuudessa tunnetaan huonosti.

LONG LIVE JIMMY PURSEY! :cool:
 

TeeJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tj
Muistaakseni tänne on joskus kirjoitellut TeeJii - nimimerkkikin, mutta hän ei ole pitkään aikaan ollu kovin aktiivinen niin ajattelin että antaa olla.

No niin, Minä olen taas käyttänyt nimimerkkiä TeeJii aiemmin muissa palveluissa ja forumeissa, joten oli luonnollista ottaa se myös tänne. En koe ongelmaksi lyhennetyn TeeJii nimimerkki-version käyttämistä, koska käyttäjät täällä erottuvat selkeästi toisistaan.

Toivottavasti Tj, et koe omistavasi nimimerkkiäsi vapaassa internet-maailmassa, koska joudut taistelemaan oikeuksistasi aika monessa muussakin forumissa kuin täällä. Ja toisaalta antaako nimimerkin varaamisen nopeus jonkun oikeutuksen vai vaikuttaako siihen joku muu?

//TeeJii jolla on toistaiseksi oikeus olla olemassa
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Viestin lähetti TeeJii

TeeJii jolla on toistaiseksi oikeus olla olemassa

Ole vain rauhassa, ei se minua henkkoht häiritse. Kuten sanoit niin Tj on yleinen nimimerkki netissä - en ole kuitenkaan liiemmin törmäillyt samaa nickiä käyttäviin kavereihin. Heillä on yleensä minua runsaampi mielikuvitus. :) Ymmärrät varmaan kuitenkin miksi Jip pii halusi Jippiitä vaihtamaan nimimerkkiään?
 

gangbang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Edmonton Oilers
NIMIMERKEISTÄ!

Valitsin harrastukseni mukaan, onneksi tätä lajia harrastaa niin harva, ettei liene kilpailijoista pelkoa.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Minua taas...

...ei häiritsisi niin pahasti vaikka tulisi joku toinen tiki tänne. Nimimerkkini idea on kuitenkin lähtöisin tästä entisestä suurpelaajasta nimeltä Esa Tikkanen jonka muistin pelanneen numerolla kymmenen.

Nykyäänhän kyseisen pelaajan paita roikkuu Hartwall areenan katossa. Numero ei ole 10, eikä miestä varmaan siellä kutsuta tikiksi.

tiki10 merkitsee minulle kuitenkin jotain. Esa Tikkanen, jota kutsuttiin Tikiksi, pelasi Edmontonissa ja oli suosikkini. Aivan loistava pelaaja ja häirikkö, joka teki vastustajan huipuista säälittäviä rivipelaajia.

Tulkoot tänne sitten vaikkapa, tiki1, tiki2, tiki3 jne., niin kaikki ovat varmasti oikein. Kukapa sitä tietää mitä Tikin mummeli on pojallensa kutonut pikkupoikana...

Katkera...kyllä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös