Nightwish

  • 821 894
  • 3 706
Tuntuupi olevan bändin kotisivut täysin jumissa.

Tarja on kyllä alkanut vaikuttaa melkoisen leuhkalta huoralta.

Eiköhän tässä käy niinkuin Stratovariuksella. Kokeillaan Jorma Kääriäisiä sun muita honottajia tilalla, kunnes huomataan, että kyllä Tarja kirkuu korkeimmalta.

Aivan sama.

Edit:

Nightwish kirjoitti:
You feel that you have sacrificed yourself and your musical career for Nightwish, rather than thinking what it has given to you.
This attitude was clearly shown to me in the two things you said to me in an airplane in Toronto: ”I don`t need Nightwish anymore.” and ”Remember, Tuomas, that I could leave this band at any time, giving you only one day`s warning in advance”.
I can`t simply write any more songs for you to sing.
 
Viimeksi muokattu:

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Aika pommina tuli tämä juttu. Toisaalta jos nyt jälkiviisaana miettii, niin esimerkiksi Holopaisesta ja Turusesta ei ole ollut mitään yhteisiä haastatteluja, saatika yhteiskuvia. Tuo Marcelon tulo kuvioihin on voinut sekoittaa bändin sisäiset kemiat pahastikin. Ihan arvaamalla voin kuvitella, että jos takahuoneessa on yht'äkkiä alkanut hengaamaan puoligigolon näköinen mies, jolla ei varmasti ole hirveästi mitään yhteistä bändin muiden jäsenten kanssa, niin se on aiheuttanut pahaa verta ja selkäänpuukottamista soittajien keskuudessa.


Toisaalta olen sitä mieltä, että ainakaan musiikillisesti Tarjaa ei ole vaikea korvata. Vastaaviin klassisiin laulusuorituksiin kykeneviä on olemassa pilvin pimein ja englannin ääntämisessä ei kukaan varmasti häviä Turuselle. Kynnyskysymys lienee löytää keulahahmoksikin sopiva henkilö mukaan kuvioihin ulkonäön ja "asenteen" suhteen. Uskon itse Holopaisen ottavan äänitorven ja keulahahmon roolin jatkossa, mutta joku kaunistus pitäisi vissiin rinnalle löytää.
 

Zilla

Jäsen
Aika yllätys. Minä kyllä uskon, että Tarjan lähdöllä (jos hän nyt siis todella on saanut ne potkut) on suuri vaikutus bändin menestymiseen. Mitä olen Nightwishin sivuilla keskusteluja seurannut, niin aika monelle se 'juttu'/ tärkein tekijä bändissä on nimenomaan Tarja ja Tarjan ääni. Luulen, että yhtyeen parhaat päivät huipulla alkavat olla takana. Tietysti voin olla myös väärässä.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Harmittava juttu, ei voi muuta sanoa. Saa nyt sitten nähdä, että kuka tulee lopulta Tarjan korvaajaksi ja miten hommat jatkuu siitä eteenpäin.

Uutta materiaalia odotellessa.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, ei tämä uutinen ainakaan paranna Nightwishin menestystä. Paska homma. Hemmetti kun niiden kotisivuille ei pääse. Suomalaiset eka!
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
No, yhdestä gigolosta tuskin tarvitsisi vetää herneitä nenään! ;)

Valitettavasti tämä juttu lienee tässä, elleivät sitten onnistu houkuttelemaan Within Temptationsin den Adelia Nightwishiin. No toki Antti Tuisku voisi stuntata välillä, tai sitten ei.
 

Särki

Jäsen
Harmin paikka. Jos/kun bändiin tulee uusi laulaja, on uuden materiaalin laulaminen aivan eri asia kuin näiden "tarjanaikakauden" biisien laulaminen. Vanhaa materiaalia tullaan aina vertaamaan Tarjan esityksiin, laulettiin nämä biisiit kuinka hyvin tahansa, ja sekös ei ole kaikkien mieleen. Uusien kappaleiden kanssa ei tätä ongelmaa tule.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikamoinen juttu

Jotenkin itseäni ainakin häiritsee tuo tyyli miten asia tuotiin esiin. Ihan kiva että voi kirjoitella nettisivuilleen tuollaisen avoimen kirjeen mutta aikaslailla tuo vaikuttaa vittuuntuneen ihmisen avautumiselta. En tarkoita etteikö syitä varmasti olisi, mutta pitääkö tuollaisista asioista avautua kaikille noin yksipuolisesti. Ruinata siitä että kun Tarja/Marcelo teki sitä ja tätä, voih voih. Holopainen & co olisivat voineet ilmoittaa että nyt on ero tullut ja jotain ympäripyöreitä syitä. Ilmeisesti Tarja on loukannut tosi pahasti herra Holopaista kun melkein itkuun pitää parahtaa..
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Ikävä homma, mutta ainoa oikea ratkaisu bändiltä jos tilanne on mennyt noin tulehtuneeksi. Nightwishin alamäkihän tästä todennäköisesti alkaa, vähän samoin kuin Maidenilla Bruce Dickinsonin lähdettyä. Ja en olisi yllättynyt jos Tarja palaisi vielä joku päivä Dickinsonin tavoin Nightwishiin muutaman vuoden sulattelun jälkeen. Kyllähän Holopainen varmasti seuraavallekin levylle vakuuttavaa matskua loihtii, mutta ilman Tarjaa se voi tuntua varsinkin ulkomaalaisista jotenkin vajaalta.

Valitettava tapaus, mutta menestystä ei ole helppoa hallita. Siinä mielessä kyllä hienoa, etteivät jatkaneet Tarjan pestiä rahan takia vaan tekivät rehellisen ratkaisun.
 

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Btw. onko tuo kirje jossain luettavissa, kun tuo virallinen kotisivu näyttää olevan alhaalla?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Parasta mitä tässä tilanteessa bändin kannattaisi tehdä, olisi lopettaa projekti nimeltä Nightwish tähän. Uudella laulajalla varustettuna aloitettaisiin sitten puhtaalta pöydältä uudella nimellä. Näin vältyttäisiin kiusallisilta vertailuilta Tarjaan etc. Tämä lisäksi sen vuoksi, että bändi henkilöityi käsittääkseni hyvin voimakkaasti juuri Tarjan persoonaan. Jos uusi laulaja on yhtä valovoimainen, kuin Tarja, saakoon sitten oman brändin.

Tämä ihan sen vuoksi, että uudella laulajalla varustettuna Nightwish ei ole se Nightwish millaisena me olemme sen oppineet tuntemaan. Se on silloin jotain muuta.

Mitä itse välirikkoon tulee, niin kyllähän tuollainen avoin kirje kielii siitä, että vakavia ongelmia on ollut. Jos keikkailu tuolla kokoonpanolla ei enää kiinnosta, niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin pistää homma telakalle.
 

Markku

Jäsen
Ohhoh, aikamoinen uutinen. Kyllähän bändissä kuin bändissä vokalistin lähtö melkein kirpaisee eniten, siitähän se bändi tunnistetaan ja Tarja oli kyllä ehdoton keulakuva. Toki Holopainen tekee kaikki sävellykset, mutta kyllä nyt auttamatta tuli takapakkia ja taitaakin Once jäädä bändin uran kohokohdaksi. Tavallaan kaikki edellinen työ hukkaan ja taas pitää ponnistaa alhaalta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kyllä mä luulen, että tuolla Marcelolla voi olla tässä isokin vaikutus. Onhan se ennenkin nähty mitä siitä seuraa, kun vaimo rupeaa puolisonsa etua ajamaan, vrt. Gloria & Max Cavalera/Sepultura ja Yoko Ono & John Lennon/Beatles.
 

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Yksi iso ongelma on varmasti ollut Tuomaksella siinä, että media ja varmasti iso osa faneista mieltää Tarjan keulahahmoksi ja bändin sieluksi. Alkuun tuo asettelu on ollut varmasti tietoista, mutta varmasti Holopaista kyrsii solistin saama "ansaitsematon" asema keulahahmona.

Tässä tulee kyllä monia yhtäläisyyksiä Timo Tolkin ja Tuomas Holopaisen välille. Molemmat painii ikäänkuin saman ongelman parissa. Kaiken tekemisen bändissä pitää mennä juuri kuten kapellimestari itse haluaa. Jos joku kokee taiteellisen ilmaisunsa vaativan jotain muuta, niin hänet ulostetaan bändistä. Nähtäväksi jää, kykeneekö orkesteri palaamaan estradeille voittajana.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun silmissäni Nightwish yhtye nosti juuri osakkeitaan 100%. Ennen ei juurikaan kiinnostanut, mutta nyt toivon todella, että seuraava levy olisi menestys. Kaverit ovat näköjään oikealla asenteella liikkeellä ja kirjeen perusteella oli täysin oikein antaa Turus Tarjalle monoa. Rohkea ja hieno päätös!

EDIT: hyvä ----> menestys
 
Viimeksi muokattu:

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun tuon kirjeen luki iltalehden puolelta, niin täytyy sanoa, että sain vähän toisenlaisen käsityksen Tarja Turusesta. Oslon keikka ja business asiat yllättivät varsinkin. No Tarjalta tulee varmaan kohta vastalause, jossa vähän oikaisee näitä 'väittämiä'.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain vihdoin tuon avoimen kirjeen auki.

Aika katkeraa tekstiä, mahdollisesti hyvästä syystäkin - mene ja tiedä. Kovin lapsellisen kuvan kuitenkin bändistä tuon perusteella saa. Ei tuollaisia asioita kerrota "avoimessa kirjeessä" vaan kasvotusten. Sitten tehdään press release jossa kerrotaan eron syyksi "musiikilliset erimielisyydet", "halu kokeilla omia juttuja" tjmsp. Ja toivotetaan puolin ja toisin kaikkea parasta niin levein hymyin kuin irtoaa.

Jos on pitkään teeskennelty, niin kuin tuon kirjeen mukaan on, niin pari päivää lisää ei tunnu missään. Nyt koko viisikosta saa varsin lapsellisen kuvan. Turusesta sen mukaisesti mitä avoimessa kirjeessä kaikille paitsi Turuselle kirjoitetaan ja muista tuon kirjeen itkupotkuraivarisävystä. Itselleni tulee mieleen Van Halenin veljekset ja David Lee Roth.

Sitäpaitsi arvon Nightwishin 4 nykyistä jäsentä - miten monta hyvännäköistä menestynyttä naisvokalistia Maailmassa edes on ja monetko näistä eivät ole diivoja? Karisma on kaksipiippuinen juttu ja kaikella on hintansa.

Epäilen väkevästi Nightwishin kansainvälisen uran olevan tässä kohtaa ohi. Joskin jos kirjeen sanoihin on luottamista se ei muka bändiä haittaisi vaan treenikämpillä toisilleen soittaminen riittäisi. Just joo. Nuo ovat ihan automaattisesti aika yksipuolisia tekstejä ja siksikin lapsellisia.

Kuten sanottua - aika surkea kuva tulee koko konkkaronkasta. Ei sympatioita kummallekaan puolelle tässä vaiheessa.
 

Iso Kolmonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kirje kokonaisuudessaan

Ei näyttänyt olevan kirjettä kokonaisuudessaa täällä, joten tässä se nyt olis:

Hyvä Tarja,

Olemme tulleet sen tien päähän, jossa meidät on pakotettu valitsemaan loppuuko Nightwishin tarina loppuvuoteen 2005 vai jatkuuko se vielä määräämättömän ajan. Minä en ole vielä valmis tätä luomusta kuoppaamaan, niin paljon olemme sen eteen tehneet töitä viimeisen 9 vuoden aikana. Nightwish on elämäntapa, henkireikä, josta emme pysty luopumaan.
Yhtälailla varmaa on ettemme pysty jatkamaan bändiä sinun tai Marcelon kanssa. Viimeisen vajaan vuoden aikana tapahtui jotain surullista, jota olen pohtinut joka ikinen päivä, aamu ja yö. Sinun asenteesi ja käytöksesi ei enää sovi Nightwishin piiriin. Sinusta on tullut esiin sellaisia piirteitä, joita en olisi uskonut vanhassa rakkaassa ystävässäni näkeväni.
Ihmiset jotka eivät puhu toisilleen vuoteen, eivät kuulu samaan bändiin.

Olemme mukana alalla jossa bisnespuoli on välttämätön paha ja jatkuva huolenaihe. Olemme myös bändi, joka on aina tehnyt musiikin sydämellä, musiikin itsensä ja ystävyyden takia. Henkisen korvauksen pitäisi aina olla maallista korvausta arvokkaampi! Nightwish on bändi, se on tunnetila.
Sinulle business, raha ja ulkomusiikilliset tekijät merkitsevät valitettavasti nykyään niin paljon enemmän kuin nuo tunteet. Koet uhranneesi itseäsi ja omaa laulu-uraasi Nightwishin hyväksi, sen sijaan että katsoisit taaksepäin sekä nykyisyyteen, mitä se on sinulle antanut.
Tästä asenteesta on osoituksena kaksi lausetta jotka minulle sanoit lentokoneessa Torontossa:
”Minä en tarvitse enää Nightwishia.” sekä ”Muista Tuomas, että voin jättää tämän bändin milloin vaan, päivän varoitusajalla.”
Minä en pysty enää yksinkertaisesti tekemään biisejä laulettavaksesi.

Olet itsekin sanonut olevasi Nightwishissa vain vierailija. Nyt tuo vierailu päättyy, ja me jatkamme Nightwishia uudella naisvokalistilla. Tämä on varmasti yhtä suuri helpotus sinulle kuin meillekin. Olemme kaikki nielleet pahaa oloa ihan tarpeeksi.

Olet sanonut seuraavaan levyn olevan joka tapauksessa viimeisesi. Me haluamme kuitenkin jatkaa niin kauan kuin paloa riittää.
On siis aivan turhaa enää kituuttaa sitä yhtäkään levyä yhdessä.
Me neljä olemme pohtineet asiaa jatkuvasti ja ymmärtäneet, että muuta emme halua elämässä tällä hetkellä tehdä, emmekä muuta osaakaan. Joulukuun 2004 lopussa Saksassa sanoit lopettavasi seuraavaan levyyn. Sanoit myös ettet koskaan lähtisi enää kiertueelle, joka kestäisi pidempään kuin 2 viikkoa. Ilmoitit senkin, että USA:n ja Australian voimme tulevaisuudessa käytännössä unohtaa, koska keikkapaikat ja liksat ovat liian pieniä.

Olen haastatteluissa sanonut että Tarjan lähtö olisi Nightwishin loppu. Tulen ymmärtämään ihmisten reaktion että asia olisi näin. Tämä on kuitenkin minun sielunkuvani enkä ole valmis päästämään siitä irti yhden ihmisen takia. Ihmisen, joka haluaa keskittää luovuutensa muualle, jonka arvomaailma ei kohtaa omaani.

Meitä ei koskaan haitannut se, että et koskaan osallistunut sävellys/sovitustyöhön, ettet koskaan ennen levynauhoituksia käynyt laulamassa treeneissä kertaakaan. Ei se, että halusit matkustaa keikkamatkat lentokoneilla meistä erossa, aviomiehesi kanssa. Ei se, että olet bändin ehdoton keulakuva.
Kaiken paitsi ahneuden, fanien aliarvostamisen, ja lupausten rikkomisen hyväksyimme hyvillä mielin. Sovimme että Nightwish on kaikille prioriteetti vuoden 2005 loppuun asti. Silti moni asia meni sen edelle. Huippuesimerkkinä Oslon jo loppuunmyyty keikka, joka olisi pitänyt peruuttaa sen takia että sinun pitäisi treenata joulukonsertteihin, tavata ystäviä ja mennä elokuviin. Tähän sananmuotoon Marcelo peruutuksen syyn sähköpostissa laittoi. Ja tämä vain yhtenä esimerkkinä monista. Itse en suurempaa itsekkyyttä ja fanien laiminlyöntiä voi kuvitella.
Nightwish on elämäntapa ja työpaikka, johon sisältyy myös paljon velvollisuuksia. Niin toisiamme kuin fanejakin kohtaan. Kanssasi noiden velvollisuuksien täyttäminen ei enää onnistu.


Syvällä sisimmässämme emme edelleenkään tiedä kumpi teistä meidät tähän ajoi. Jotenkin Marcelo on saanut sinut muutettua siitä herttaisesta maalaistytöstä diivaksi, joka ei ajattele eikä käyttäydy enää kuten ennen. Tuntuu että olet liian varma omasta korvaamattomuudestasi ja statuksestasi.

Syytät selvästi meitä neljää pahasta olostasi ja siitä että emme kunnioita tai kuuntele sinua. Usko, että olemme aina kunnioittaneet sinua, upeana vokalistina ja ystävänä. Pitkälti sinun ehdoillasi tässä on viime vuodet menty. Sinä olit aina ainoa joka asetti keikoille lähtemisen ehdoksi suuremman keikkaliksan. Tämä ”kaikesta korvaus ja lisää rahaa” – asenne on se mihin kaikkein eniten petyimme!

Toivomme että jatkossa ajattelet enemmän oman sydämesi ehdoilla etkä kuuntelisi Marceloa. Kulttuurierot yhdistettynä ahneuteen, opportunismiin ja rakkauteen on vaarallinen yhdistelmä. Älä kuihduta itseäsi.

Tämä ei ole asia mistä olemme erityisen ylpeitä, mutta et antanut meille vaihtoehtoa. Kuilu on liian leveä. Ja päätös yksimielisesti meidän neljän. Olemme kulkeneet sen hetken ohi jossa asiat voidaan selvittää puhumalla.

Kaikkea hyvää urallesi ja elämääsi,



Tuomas



Emppu Jukka Marco



Ps. Tämä kirje on täysin avoin kaikille.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
YLE:n nettisivuilta:

"Varmasti on. Itsekin olen pettynyt ja surullinen. En halua haukkua ketään, enkä millään muotoa vihaa Tarjaa. Sen verran yritin laittaa kirjeeseen faktaa, että ihmiset huomaisivat jonkun muunkin kuin Tarjan tehneen joskus jotain tässä bändissä, säveltäjä Holopainen luonnehtii."

Aika ässä lausunto tässä vaiheessa. Jos Nightwishin managerilla olisi järkeä, niin hän kävisi hakemassa Holopaisen pois, ennenkuin tulee enää lisää damagea.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Muksu kirjoitti:
YLE:n nettisivuilta:

"Varmasti on. Itsekin olen pettynyt ja surullinen. En halua haukkua ketään, enkä millään muotoa vihaa Tarjaa. Sen verran yritin laittaa kirjeeseen faktaa, että ihmiset huomaisivat jonkun muunkin kuin Tarjan tehneen joskus jotain tässä bändissä, säveltäjä Holopainen luonnehtii."

Aika ässä lausunto tässä vaiheessa. Jos Nightwishin managerilla olisi järkeä, niin hän kävisi hakemassa Holopaisen pois, ennenkuin tulee enää lisää damagea.

Joo, kyllä tuo kertoo aikamoisesta Tolkki-syndroomasta. Ehkä ilman henkisiä ongelmia, mutta muuten.

Saas nähdä miten äijien käy.
 

Tobias

Jäsen
Justiinsa eilen illalla postasin tuonne yliarvostetut bändit -ketjuun inhokkini Nightwishin, niin eikös ihan teksti-tv:n etusivulla sitten tämä uutinen. Minulle tämä kyllä passaa, toivottavasti saavat jonkun korvaa miellyttävämmän Tarjan tilalle. Harmin paikka tietysti bändin itsensä ja kuuntelijoiden kannalta mutta tällasta sattuu. Onhan noita bändejä ennenkin hajonnut.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei jätä kirje paljoakaan tilaa tulkinnalle. Sääli vaan, että aikuiset ihmiset eivät pysty puhumaan keskenään, vaan asia hoidetaan julkisuudessa kirjallisesti. Onneksi eivät kuitenkaan valinneet seiskaa mediaksi (ja hymiö tähän). Tarjan vastinetta nyt sitten odotellaan...

Sinänsä kirjeen sävy ei yllätä, mulla ei ole koskaan ollut kauhean positiivinen viba Tarjasta ja voin kuvitella, että latinomanageri, joka lisäksi on Tarjan mies on tuonut rutkasti jännitettä hommaan mukaan. Joku latino päättämässä jurojen suomipoikien asioista kuullostaa sellaiselta skenaariolta, että en yhtään ihmettele kundien saaneen tarpeekseen.

Toisessa topicissa mainitsin Nightwishin yliarvostetuimmaksi/ärsyttävimmäksi bändiksi omasta mielestäni ja nyt kun sitä asiaa fundeeraan tarkemmin, niin syy tähän on nimenomaan Turusen kohtuullisen vivahteeton ulina. Sinänsä biisit eivät ole kauheita. Toivottavasti uusi solisti tuo vähän monipuolisempaa ilmettä. Ilmeen on muutenkin muututtava, sillä Tarjan habitus on niin voimakas, että mikä tahansa sinnepäin menevä mielletään jatkossa onnettomaksi yritykseksi ylläpitää vanhaa Nightwishia. Bändi on nyt todellisessa tienhaarassa ja tulevaisuus näyttää, ovatko huippupäivät jo takana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös