Nielikäisen ja VandenBusschen välisestä tappelusta rikostutkinta

• 116 266
  • 772
Tila
Viestiketju on suljettu.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Saksan poliisi seuraa varmasti mielenkiinnolla tämän tapauksen kulkua ja case Materazzi-Zidane otettaneen rikostutkintaan lähiaikoina. Itse asiassa se oli törkeämpi tapaus kuin kahden goonin välinen hippa.

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
bozik kirjoitti:
Näistä jääkiekkotappeluista on oikeustieteen piirissä käsittääkseni keskusteltu pitkään ja kaikille on ollut selvää, että nyt haetaan rajoja. Osa rajoistahan on saatu, sillä normaalit pelitilannetappelut on tuomioistuimen toimesta tulkittu peliin kuuluviksi ja niitä ei sen jälkeen ole tuomioistuimiin viety. Vapauttavan päätöksen perusteluissa merkitystä annettiin käsittääkseni lajin luonteelle, pelaajien vapaaehtoisuudelle sekä osin myös lajin sisäisille säännöille ja rangaistuksille. Karkeasti yksinkertaistaen, normaali kuumasta tilanteesta syntynyt tappelu kuuluu lajiin, pelaajat tämän tiedostavat ja kaukaloon astuessaan hyväksyvät nämä.

Mutta ei ainakaan minun oikeuskäsitykseen kuulu se että mikä johti tekoon määrittelee rangaistuksen eikä se mitä tehtiin. Eli jos vedän naapurin takatukkaa huvikseni kotipihalla turpaan niin saan rangaistuksen mutta jos tempasen sitä nakkikioskilla turpaan koska takatukka kiilasi jonon ohi niin en saa rangaistusta koska se vaan kuuluu nakkikopille?

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Johannes kirjoitti:
Jos katsotaan, että sm-liiga on rikoksentekopaikka, niin kaikki tappelut vuodesta 1975 pitää tutkia.

Näin on. Tapaus Lähteenmäkihän on jo tutkittu. Mutta voitaisiin aloittaa Lalli Partisesta ja Arto Jokisesta. Tai Matti Forss vs Malcom Davis. Ei mikään ongelma, koska resursseja näyttää riittävän.

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Oli hieman Vandenbussche ihmeissään kun häneltä tästä kyseltiin. On se kumma homma kun täysin puhtaasta ja reilusta tappelusta sakotetaan, muttei kauden alussa tapahtuneesta Nielikäinen-Valtonen tapauksesta.

Tanja Saarella on melekone mimmi.

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
KingNothing kirjoitti:
mutta jos tempasen sitä nakkikioskilla turpaan koska takatukka kiilasi jonon ohi niin en saa rangaistusta koska se vaan kuuluu nakkikopille?

Nakkikioskilla jonottaminen ei ole kontaktilaji vaikka se usein siksi muuttuukin mitä pidemmällä aamuyö etenee. Molemmat olivat halukkaita matsiin, joten what's the big deal?

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Palautetta (asiallista tietenkin) tuli laitettua poliisille. Nyrkkitappeluita pahempaa väkivaltaa harjoitetaan kaukalossa matsista toiseen, kun miehiä hakataan surutta mailoilla. Kyllähän mailalla huitomisen kuuluu olla jo törkeää pahoinpitelya!

Jalkapallo on myös kovasti vakivaltaista, kun miehiä potkitaan jaloille surutta. Tasapuolisuuden nimissä nämäkin tapaukset tulee toimittaa poliisin tietoon.

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KingNothing kirjoitti:
Mutta ei ainakaan minun oikeuskäsitykseen kuulu se että mikä johti tekoon määrittelee rangaistuksen eikä se mitä tehtiin. Eli jos vedän naapurin takatukkaa huvikseni kotipihalla turpaan niin saan rangaistuksen mutta jos tempasen sitä nakkikioskilla turpaan koska takatukka kiilasi jonon ohi niin en saa rangaistusta koska se vaan kuuluu nakkikopille?
Tämä on erinomainen huomio ja itse asiassa kuvaa hyvin sitä, kuinka vaikeita nämä asiat lopulta ovat. Lähtökohtaisesti tietenkin teko on se, jonka perusteella mahdollinen rangaistus annetaan. Ihan näin helppo ja mustavalkoinen ei asia kuitenkaan ole. Esim. tuossa esimerkissäsi tuomio noissa kahdessa tapauksessa olisi hyvin suurella todennäköisyydellä erilainen. Jos turpaanveto on identtinen molemmissa tapauksissa, niin nakkikioskin pahoinpitelyssä tuomio todennäköisesti olisi lievempi, sillä takatukan voidaan katsoa omalla toiminnallaan osin aiheuttaneen pahoinpitelyn (kiilaaminen).

Mistä lähtien muuten tappelut ovat kuuluneet nakkikopeille ;)

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
KingNothing kirjoitti:
... jos tempasen sitä nakkikioskilla turpaan koska takatukka kiilasi jonon ohi niin en saa rangaistusta koska se vaan kuuluu nakkikopille?
Niin tai sekaannu lapsiin Belgiassa. Siellähän se on maan tapa.

Nakkikioskin ja jääkiekkokaukalon vertaaminen nyt vaan on tyhmää.

efektimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Mitenhän tämä tappelu oli peliin kuulumaton? Se tapahtui peliajalla, heti aloituksen jälkeen. Molemmat halusivat tapella. Tunteet kuumenivat ja sitten mentiin. Spontaani tappeluhan tämä oli. Eikai se, että lehdet hehkuttaa tappelua etukäteen, tee siitä ennaltasovittua.

Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Italian kiekkosarjasta muistan 90-luvun alkupuolelta tapauksen, jossa pelaaja tempaisi toista mailalla rinnanseutuville kuolettavin seurauksin. Asiaa toki käräjöitiin, mutta pelaajaa ei muistini mukaan tuomioistuimessa rangaistu.

Suomen alasarjoissahan näitä pahoinpitelyjuttuja on aika ajoin noussut, Kärppien vuoden 1981 SM-joukkueen kapteeni Veikko Torkkelikin taisi jäähdytellessään joutua uhriksi tällaisessa tapauksessa?

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
teemu73 kirjoitti:
Näin on. Tapaus Lähteenmäkihän on jo tutkittu. Mutta voitaisiin aloittaa Lalli Partisesta ja Arto Jokisesta. Tai Matti Forss vs Malcom Davis. Ei mikään ongelma, koska resursseja näyttää riittävän.

Meiltä pukkaa Summanen vs. Kaski, todella paljon verta kehissä. Puhumattakaan Kiprusoffin oikeasta suorasta. Alert alert!

Tämä on yksi idioottimaisimmista tutkinnoista poliisilaitoksen historiassa. Jääkiekkokaukaloon tullessaan jokainen pelaaja tietää tulevansa alueelle, jossa loukkaantumiset/iskut ovat mahdollisia. Kirjoitetuissa säännöissä tätä ei ole mainittu, kirjoittamattomissa kylläkin. Jos näin ei ole, miten poliisiopiston filosofit selittävät esim. paksun haarniskan (suojukset) ja kypärän pelaajien yllä?

Ja eikö pahoinpitelysyytteeseen ole tähän mennessä tarvittu toisen osapuolen, ei kolmannen, aloite?

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Asiastahan on jo periaatteellinen ennakkotapaus Lukko-HIFK matsin muodossa, silloinhan asiaa tutkittiin ja todettiin että ei ylitä rikoksen kynnystä.

Nyt kun sama päätös tullaan kaikella todennäköisyydellä tekemään niin voidaan nukkua yöt rauhassa eli sen jälkeen lätkätappelut jopa NHL-malliin suunnitellut ovat 'laillisia'.

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
grace kirjoitti:
Nakkikioskilla jonottaminen ei ole kontaktilaji vaikka se usein siksi muuttuukin mitä pidemmällä aamuyö etenee. Molemmat olivat halukkaita matsiin, joten what's the big deal?

Pointti olikin se että miten on mahdollista että ns. spontaani tappelu sallitaan ja ns. näytöstappelu ei. Olisiko Nielikäisen tai Vandenwhateverin pitäny ensin mukataklata ja aloittaa tappelu muka spontaanisti niin tutkintaa ei olisi tullut? Tappelu on tappelu, alkoi se miten tahansa.

Stranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
KingNothing kirjoitti:
Tappelu on tappelu, alkoi se miten tahansa.
Aivan. Ei Suomen laki tee eroa pahoinpitelylle, oli motiivina kosto tms. En usko että pystytään näyttämään toteen missään lätkätappeluissa, että kyseessä olisi ollut hätävarjelu, joten sen suhteen aivan sama mistä syistä tappelu on alkanut.

Tietysti jos valmentajan käskytys pystytään joissain tapauksissa todistamaan, niin yllytyksestähän saa samat rapsut kuin itse teosta.

edit: Eli tässä tapauksessa Sheddenin "nyökäytys" voidaan tulkita yllytykseksi.

Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärtäisin rikostutkinnan siinä vaiheessa jos tappelu olisi sellainen, että toinen osapuoli olisi täysin haluton lähtemään tappeluun mukaan ja moukarointi jatkuisi vielä siinäkin vaiheessa, kun toinen pelaaja olisi täysin avuttomana jään pinnassa.

Nyt tappelussa oli 2 osapuolta mukana, jotka molemmat halusivat lähteä mukaan. Tuomarit olisivat voineet mennä väliin jo siinä vaiheessa, kun Nielikäinen riisui hanskojaan.

Sehän on aivan varma juttu, että Poliisin tutkinta päättyy siihen, että mitään syytteitä/sakkoja ei tule, mutta mitäpä luulette, kun tutkinta kestää kolme viikkoa, että tappelevatko Nielikäinen tai VDB sinä aikana ja muutkin pelaajat funtsivat muutaman kerran, ennen kun hanskansa tipauttavat. Eli kukkahattutädit ja muut paskanjauhajat tässä voittavat joka tapauksessa.

Olen melkoisen varma, että kuka tämän tutkinnan taustapiruna nyt onkaan, ei ole koskaan seurannut oikeasti jääkiekkoa kiinnostuneesti. Huvittavaa vain on, että se tai ne tutkijat, joille tämä juttu lankeaa voivat pitää koko tilannetta aivan naurettavana.

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
KingNothing kirjoitti:
Pointti olikin se että miten on mahdollista että ns. spontaani tappelu sallitaan ja ns. näytöstappelu ei. Olisiko Nielikäisen tai Vandenwhateverin pitäny ensin mukataklata ja aloittaa tappelu muka spontaanisti niin tutkintaa ei olisi tullut? Tappelu on tappelu, alkoi se miten tahansa.

Kyllä. Tätä sopii miettiä. Entä jos pelaaja loukkaa olkapäänsä, kun hänet taklataan laitaa vasten. Etenkin mikäli katsotaan kyseessä olleen esimerkiksi sääntöjen vastainen laitataklaus? Pahimman luokan pahoinpitelyä? Mailaniskut vaikkapa kasvoihin täyttänevät vähintään törkeän pahoinpitelyn kriteerit, onhan aseistus varta vasten haalittu mukaan. Hei hyvää päivää sille joka tutkinnan päätti aloittaa!

PS: Onko Asikaisen nyrkkeilyottelu peruttu tutkinnan aloittamisen jälkeen? Siellähän on kuulemma tarkoitus takoa kaveria lentopallomailoilla ihan suunnitelmallisesti...

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Apassi kirjoitti:
Ymmärtäisin rikostutkinnan siinä vaiheessa jos tappelu olisi sellainen, että toinen osapuoli olisi täysin haluton lähtemään tappeluun mukaan ja moukarointi jatkuisi vielä siinäkin vaiheessa, kun toinen pelaaja olisi täysin avuttomana jään pinnassa.

Juuri näin. Lähteenmäen tapaus tulee väistämättä mieleen ja ehkä siinä todellakin annettiin vähän liian isän kädestä, vaikka vastaanottajana jokeri olikin.

Minua tässä P&V- tapauksessa häiritsee eniten tämä aivan absurdi ajatus siitä, että poliisi olisi muka itse lähtenyt tapausta tutkimaan. Ei niin puusilmäistä poliisia olekaan, joka tuon tekisi. Kuitenkin poliisi-Seppo näin väittää.

Jurisesti tämä on tietysti ihan kestämätöntä jo kansalaisten yhdenvertaisuuden perusteella - ei voi olla niin, että nahistelu kiekkokaukalon parrasvaloissa yht'äkkiä onkin poliisiasia jos sitä on ennakoitu keltaisessa lehdistössä...vai voiko?

Minkälaisessa poliisivaltiossa oikein elämme jos

a) poliisi itse ryhtyy poimimaan juttuja joita lähtee tutkimaan

tai

b) (vielä huolestuttavampaa) kyldyyrikanisteri tai joku muu jeesustelija vaatii kulissien takana tutkinnan aloittamista ilman rikosilmoituksen tekemistä - edes tekaistulla nimellä tai bulvaania apunaan käyttäen - ja vielä peittää jälkensä saamalla poliisin väittämään että on käynnistänyt tutkinnan itse!?

Siis v###u, mikä Neuvostoliitto!

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
KingNothing kirjoitti:

Koitappa vaikka harrastaa seksiä ensin kotona ja sitten julkisella paikalla poliisin silmien alla, niin opit yllättävänkin äkkiä, että oikeuskäsityksesi ja Suomen lain välillä on pieni kuilu.

Itse en näe tätä tutkintaa sinällään ongelmallisena, koska siinä määritellään jääkiekon asemaa lain edessä. Sitä ei helposti tule ajatelleeksi, mutta niin kauan kuin nämä tappelut ovat harmaalla alueella jokainen tappelija kaukalossa ottaa henkilökohtaisen riskin tulla tuomituksi rikoksesta. Jos katsotaan, että nyt on törmätty uuteen jääkiekkotappelun alalajiin, niin jääkiekon etu on, että se tutkitaan ja sen asema todetaan. Sillä "tappelut kuuluvat kiekkoon"-mantralla on todellista merkitystä vasta sitten, kun lakikin on samaa mieltä. Tappelut lakkaavat aika äkkiä kuulumasta lajiin, jos niistä alkaa tulla tuomioita.

jore67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
hihhu kirjoitti:
Itse en näe tätä tutkintaa sinällään ongelmallisena, koska siinä määritellään jääkiekon asemaa lain edessä. Sitä ei helposti tule ajatelleeksi, mutta niin kauan kuin nämä tappelut ovat harmaalla alueella jokainen tappelija kaukalossa ottaa henkilökohtaisen riskin tulla tuomituksi rikoksesta. Jos katsotaan, että nyt on törmätty uuteen jääkiekkotappelun alalajiin, niin jääkiekon etu on, että se tutkitaan ja sen asema todetaan. Sillä "tappelut kuuluvat kiekkoon"-mantralla on todellista merkitystä vasta sitten, kun lakikin on samaa mieltä. Tappelut lakkaavat aika äkkiä kuulumasta lajiin, jos niistä alkaa tulla tuomioita.

No mihin sitten pitäisi vetää raja? Jääkiekko lajina on sellainen, että periaattessa kaikki mailan iskut, jopa poikittaiset mailat selkään, voisi tulkita pahoinpitelyksi. Jos tuo T. Ruutun tuoreimpaan loukkaantumiseen johtanut taklaus olisi tapahtunut Suomessa, eikö siitäkin olisi voitu nostaa pahoinpitelysyyte?

Ihmemies

Jäsen
Naurettavin tempaus virkavallalta mitä olen ikinä kuullut. Tässähän menee ihan sanattomaksi... Siis aivan käsittämätöntä toimintaa. Nyt vaan sitten kaikki antamaan palautetta poliisille.

edit. Laitoin itse myös palautetta. Tukitaan poliisin palautelaatikot niin eiköhän nekin jotain tajua.

Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Ihmemies kirjoitti:
Naurettavin tempaus virkavallalta mitä olen ikinä kuullut. Tässähän menee ihan sanattomaksi... Siis aivan käsittämätöntä toimintaa. Nyt vaan sitten kaikki antamaan palautetta poliisille.
Sanotaanko näin että poliisi varmastikin asiassa puun ja kuoren välissä.

Julkinen paine ja laki velvoittaa ottamaan asian esitutkintaan, mutta veikkaan että bumerangina tulee takaisin viidessä minuutissa. Poliisi varmaan itse ei olisi asiaan edes puuttunut, mutta kun korkeassa virassa olevat kukkahatut vaativat tutkintaa, niin lain mukaan se pitää tehdä.

Ei siis syytetä poliisia siitä että se tekee mitä laki määrää, syytetään niitä jotka vaativat tällaisia asioita poliisin tutkittavaksi.

Itse olen sitä mieltä, että naurettavuuden huippu koko juttu.

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo palautetta tuli kans lähetettyä..mitäs tänän voi sanoa, käsittämättömältä tuntuu ei saatana. Kyllä Suomen touhuille naureskellaan nyt rankasti varsinkin rapakon takana. Ehkä Suomeen pitäisi saada urheiluministeri erikseen eikä yhdistellä kulttuuria siihen, jotenkin tuntuu että usein nämä ihmiset on pirun kaukana toisistaan.

R0kMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, HIFK, Newcastle
Kertokaa heti mikäli palautteeseen vastataan poliisin toimesta. Luulisi olevan aikaa ja väkeä pilvin pimein näpyttelemään sähköposteja. Kai te laitoitte nimenne vai vedittekö ihan nimettömästi?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.