Pingi/latency/yhteyden taso esiin verkkopeleihin. On ärsyttävää aina odotella kauhun sekaisin tuntein jokaisen pelin alun kohdalla että pelaako vastustaja mokkulalla, kävyllä vai kunnon nettiyhteydellä.
Tätä samaa olen pyydellyt EA:lta viime änäristä asti. Muuten loistava pelikokemus menee niin helvetin pilalle sillä sekunnilla kun vastustaja alkaa lagimaan. Monessa muussa nettipelissä et pääse servolle jos pingi on tietyn rajan ylittävä, tuo olisi erittäin hyvä tai jos EA ei uskalla itse karsia laggereita pois niin laittaisivat edes sen pingin näkyviin ennen pelin hyväksymistä, tai joku väripalkki josta näkee yhteyden laadun kuten ylempänä oli ehdotettu. Tuo on noin 20 vuotta vanha keksintö nettipeleissä, eli sen vastustajan yhteyden laadun näkee jollain mittarilla, mutta EA ei ole saanut sitä vielä aikaiseksi..
2. Monta AV:ta tai YV:tä putkeen ja kentät väsyy sietämättömän paljon, miksi? No koska erikoistilanne kenttiä on ainoastaan 2 kpl, mitä jos niitä lisättäisi vaikka yhdellä. Lisäksi pelin aikana tehdyt pelaajavaihdot (ainakin onlinessä) menevät hyvin vaihtelevasti perille. Maalivahtia ei voi vaihtaa katkolla, poislukien erätauko. Mukava odottaa erätaukoon asti kun veska imuroi perättäisiä vetoja sisään etkä voi tehdä muutakuin yrittää blokata jokaisen vedon. Ja NHL-16 peleissä huippumaalivahditkin imuroivat niitä helppoja vetoja ilman maskia, mukava tunne hävitä 3-2 kun vastustaja on tehnyt 2/3 maalia viivalta längistä ilman maskia.
3. Sillä venytysranteella voi edelleen suojata kiekkoa aivan liian hyvin. Ei uskalla oikein tökkiä ja harvoin nostaa mailaakaan, kun vastustaja vetää oikean tatin sivulle suojaten kiekkoa karvaajasta poispäin, taklaaminen ei auta ellei ole jumalattoman iso pelaaja tai todella paljon vauhtia, muuten ei kiekko värähdäkkään lavassa. Sen suojausnapin suojauksen voi vielä hyväksyä, sitä ei voi hyväksyä että ranteella voi suojata kiekkoa noin hyvin vaikka pelaaja vain liukuu menemään.
4. Servereiden bugit, ''tietoja ei saatavilla'' -ilmoitus tulee liian usein kun nettipeleissä etsii vastustajaa. Boksin käynnistys auttaa usein asiaan, silti tuntuisi oudolta että itse boksissa olisi tämänkaltainen vika. Muita bugeja on pelin totaali jäätyminen jossain kohtaa ennen online ottelun alkua, offline peleissä tätä ei ole tapahtunut koskaan. Nettipelin jäätyessä Xbox vastaa komentoihin normaalisti, ainoastaan NHL-sovellus jämähtää. Mystistä. Lisäksi pelin kesken on edelleen onlinessä niitä ''synkronointi epäonnistui'' -tyylisiä bugeja, tosin teksti uudessa NHL:ssä on ainoastaan ''yhteys vastustajaan katkesi''. Eli aloituksen jälkeen peli palaa takaisin aloitukseen ja samalle kellonlyömälle eli aika palaa takaisin, muistaakseni 4-5 palaamisen jälkeen yhteys katkeaa ottelusta, peliä ei onneksi merkitä mihinkään tilastoihin millään tavalla. Silti ärsyttävää kun on vaikka 2 erää jauhanut hyvää matsia ja katkeaa noihin.
Itse pelattavuus on pääosin hyvä, varsinkin pelaajien luistelu on nyt sillä tasolla kuin pitääkin. Maalien kulmilla ja takana on edelleen ihmeellisiä bugeja joihin kiekko jää kuin magneetti eikä sitä kiekkoa hetkeen saa kukaan. Supertähti -tasolla vastustaja on liian konemainen, mukava että on haastetta, mutta liian robottimaista ja virheetöntä tuo konepelaajien peli on. Vähemmän on kyllä tullut pelattua offlinessä. Online pelejä on kertynyt parhaina/pahimpina kuukausina päälle 200kpl, nämä kavereiden kanssa pelatessa, yksin harvemmin jaksaa myöskään netissä pelata. HUT:tia voisi tietenkin pelata enemmänkin, rahaa en laita euroakaan tosin. Parannettavaa pelissä löytyy niin huonojen ominaisuuksien kuin bugien muodossa, tuossa yllä on ne tärkeimmät mieleentulevat.
Jos EA korjaisi tulevaan NHL:ään noista edes kohdat 1 ja 4 niin olisin pirun tyytyväinen, ikävä kyllä EA:n reagointi noihin ongelmiin on aivan luokatonta. EA luottaa että kaikki ne sen pelin kuitenkin ostaa vaikka mitä tehdään, ikävä kyllä pelisarjan suurkuluttajana se pitää mun kohdalla paikkaansa, ellei tietenkin ilmestynyt peli menisi oikeasti 10 askelta taaksepäin edellisestä. Silti EA voisi halutessaan tehdä liki täydellisen pelin, ikävä kyllä heitä ei se kiinnosta vaan raha ratkaisee tässäkin.