Ekaa kertaa taidan kirjoitella tähän ketjuun.
Huippupelihän tässä on kyseessä. Ok vikoja löytyy aina, mutta kokonaisuutena loistopeli. Itse pelaan pääosin Online 1vs1 matseja, EASHL tai Offline -muotoja. HUT ei ole koskaan kiinnostanut. Online -matseissa oon level 56 ja näillä paikoilla oleskellut jo lähes kuukauden. Vaikeaa on nousta 50 lvl eteenpäin. Pelaajien naamathan ovat vain muutamilla kärkijätkillä kohdillaan ja tähän kaipaisin parannusta, en usko että olisi kovin iso juttu ja kiinnostuneita tekijöitä varmasti löytyy. Olisi iso visuaalinen parannus pelikatkoihin ja uusintoihin. Muuten pelitilanteessa näyttää hyvältä. EA on panostanut ominaisuuksien vaikutukseen, mikä on iso homma realistisuuden kannalta. Pelaaminen vaatii oikeasti tarkkuutta ja tiukkaa puolustamista, joskin silti yksi virhe voi ratkaista. Maalivahdeilla on toisinaan pöljä ilta, mikä sekin on siistiä, koska flow -tilassa maalivahtia on oikeastikin vaikea ohittaa. Kun kiekot pomppii you know. Olen huono puolustamaan mies-miestä -vastaan, joten tukin vain slotin omassa päässäni. Annan botin jahtaa kulmissa pyöriviä. Muutenkin korostuu botin ymmärtäminen ja viisikon organisointi, vaikkakin niitä aivopieruja tulee botilta jopa usein.
On painotettu pienien asioiden huolella hoitamista. Kiekon suojaaminen on mielestäni parantunut. Kun kaveri tulee ajamaan, pistää kiekon suojaan ja ottaan taklauksen vastaan, jolloin horjahtamisen jälkeen kiekko pysyy hallussa. Ei aina, mutta usein. Maalinteko on monipuolistunut. Tietenkin on ne bugimaalit, jotka pistää vituttaa. Rannarit, lämärit (!), cross-crease onetimer ja mitä muita niitä on. Mutta puolustamalla saattaa pystyä estämään niiden hyväksikäyttäjät, ja tämän jälkeen on huippufiilis.
Ja sit tämä Momentum Engine. Ihan siisti lisä tuomaan väriä peliin. Saat hyvän flow'n, kiekot pomppii omille ja saat myllytystä hyökkäyspäähän. Syötöt löytää lapoihin ja kaikki tuntuu toimivan. Toisella puolella taas todella turhauttavaa, mutta ihan jees, koska ei se vaan aina pompi. Silloin on rauhoitettava peliä ja pyrittävä välttää takaiskut. En tiiä. Mä ainakin tykkään et matsit on erilaisia. Pitää vaan selviytyy heikoista hetkistä. Tykkään myös vaihdella joukkuetta millä pelaan. Neliöstä random ja sillä mennään. Ja joo. Chicago on ihan vitun op.
Muutamia esimerkkejä:
Detroit-Tampa: Valitsin DET, koska Datsyuk, mutta mies onkin loukkaantunut. Sit pelissä huomasin Tatarin, jonka rannari vaikutti todella terävältä. Tykkään pelaa joukkuepeliä, mutta sellain et jengissä on joku taituri, jolla välillä pujottelen läpi ja pistä ranteella yläpörsään. (huom. En käytä ns. säbärannaria lähes koskaan. Oikealla tatilla Quick Release shot on ihan riittävä. Silläkin uppoaa) Tatarista tuli siis se taiturini, jolla kuitenkin myös pelasin joukkuepeliä, että sain sen tilan miehelle. Voitin 2-1. Hyvää, tiukkaa puolustamista ja Tatar 2 maalia. Cool!
Chicago-Los A: Kings on oma suosikkini ja jos kaveri valitsee op-Chicagon vastaa siihen aina Kingsillä. Kaveri pelas aggressiivisesti kiekon kanssa ja myös ilman. Oli vaikea vastata siihen ja avauspelaaminen tökki. Eka erä 3-0 turpaan. Kaverin veska teki ihmepelastuksia ja hyökkäyspäässä irtokiekot tulivat lapaan. Toisessa erässä kaverin flow oli kadonnut ja sain hyökkäyspelini toimii. Tein erän loppuun ison maalin. 3-1. Kolmas erä oli kovaa taistelua. Sain puolivälissä 3-2 -maalin. Vikalla minuutilla ilman veskaria muutamia paikkoja, mutta ei mennyt. Otin revanssin saman kanssa ja voitin 5-1.
(Mitä opin: Kun vikassa erässä aloitat loppuryminän, älä vie sitä yli. Pidä kärsivällisyys. Nyt se ei riittänyt, mutta sain paikkoja.)
Carolina-Tampa: Samanlaista tiukkaa vääntöä kuin pelini usein ovat. Puolustan tarkasti ja hyökkään varovaisesti. Pelaan keskialueen 1-2-2 Red -träppiä. Kaveri oli peruspelle, joka yritti houkutella mua maalinsa taakse, jotta saa kärkikarvaajan veks ja pääsee hyökkää (, mikä on yks tapa pelata trappia vastaan). Kolmannessa erässä tilanne 1-1 10min jäljellä. Kaveri venailee maalinsa takana pelin 8min, koska tukin vaan keskustan. Venaillaan siinä, mun jätkät keskialueella - kärkikarvaaja hyökkäyssinisellä. Sen jätkä omassa päässä ja kiekko maalin takana. Yritin välillä hiipiä lähellä ja yllättää poke-checkillä. Kerran onnistui melkein, mutta peruutin sit takaisin siniselle venaa. Peli meni lopulta jatkoajalle, joka oli hyvää pelaamista kunnes meni taas siihen et se jätkä jäi oman maalinsa taakse. Aika alkoi loppua ja teki viimeisen hyökkäyksen. Normirannari high-slotista yläkulmaan ja peli ohi. Vitutti, voin sanoa.
Mut ei mitään täähän on hienoa et tulee erilaisia pelejä ja tunnetta pelaamiseen. Siistiä!
Huh. Tulipa fiilisteltyä.