Nostellaanpas tätäkin ketjua ylös omien pohdintojen muodossa.
Itse olen henkeen ja vereen GM-moden pelaaja tässä pelisarjassa. Satunnaisia online-pelejä olen käynyt pelaamassa, mutta jostain syystä ne eivät vaan sytytä. Sliderit kun saa kuntoon, niin offline-matsit ovat ihan viihdyttäviä. NHL 13 en tosin ole edes demon vertaa kokeillut, vaan todennut sen kokeilematta paskaksi teokseksi lukemani perusteella. NHL 12:n puolella on puolestaan tullut pelailtua gm-modea muutaman tallennuksen muodossa +20 kautta. Vaikka tosiaan tuon pelin parissa viihtyy, niin silti olisi mukava nähdä juuri gm-modeen jotain kehitystä tulevaisuudessa. Tässä nyt pari asiaa, joista voisi lähteä liikkeelle gm-modea kehittäessä:
1) AI:lle kyky toimia järkevästi palkkakaton alla. Osalla joukkueista se toimii, toisilla taas ei. Vaikka en ole NHL 13 pelannut, niin olen lukenut tutuista ongelmista: tähtipelaajat lähtevät waivers-listalle ja joukkue, jolla on jo kaksi huippumaalivahtia, signaa kolmannen huipputason maalivahdin, vaikka hyökkäyksen/puolustuksen depth chart on heikko.
NHL 12:n gm modessa näkee lähes kausittain jonkun top2-pakin tai top6-hyökkääjän lähtevän waiversiin, koska joukkueella on loukkaantumisongelmia ja tilaa ei ole edes minimisopimuksen arvoisen pelaajan call-upiin. AI:n looginen päättelyketju johtaa siis huippupelaajasta luopumiseen, niin sitten mahtuu nelosketjun täytemieskin mukaan. +85ovr pelaaja puolestaan pääsee dominoimaan AHL:a, ja jos oikein hyvin menee, niin saa jatkaa bussiliigassa seuraavallakin kaudella.
Yhdessä tallennuksessa Penguins-organisaatio muuttui muutamassa kaudessa koomiseksi. Joukkue piti kiinni tietysti tähtisenttereistään (Malkin, Crosby ja Staal), ja taisi siinä sivussa olla vielä Neal, Letang ja Fleury. No jossain vaiheessa Penguinsin rosterissa oli about 12 puolustajaa ja 6 hyökkääjää, bottom6-ketjut täytetty puolustajilla. Kun vilkaisin Penguinsin varauksia/farmi-pelaajia, niin yllätykseksi huomasin, ettei siellä ollut juuri yhtään hyökkääjää, mutta puolustajia oli vielä about 10 lisää. AI varmaan kuvitteli, että hyökkäys on ok, kun on muutama korkean kokonaisuuden hyökkääjä organisaatiossa?
Lisäksi on ollut aika paljon näitä RFA-pelaajia, jotka saattavat olla montakin vuotta ilman sopimusta, koska oikeudet omistavalla seuralla ei ole tilaa sopimukseen. Näin on käynyt omissa tallennuksissa mm. RNH:lle, Cody Hodgsonille, Chris Tanev'lle, Granlundille ja Carsonille, muutamia mainitakseni. Siinä kun ovat pari kautta pelaamatta, niin jää muutama kehityspykälä ottamatta, kiva. Ja joskus siellä NHL-joukkueella voi olla jopa 10M tilaa palkkakaton alla, mutta silti jostain syystä eivät osaa tehdä sopimusta pelaajilleen.
2) Palkkakatto-järjestelmän kehitys järkevämmäksi. Nykyisessä tallennuksessa olen menossa kaudessa 2020-21. Kaudeksi 2018-19 vaihdoin joukkuetta. Oli hieno fiilis, kun ensin neuvottelin suurin piirtein kaikki sopimukset pelaajien palkkapyynnön mukaan, tai hieman niiden alle. Sitten huomasin pääseväni juuri ja juuri yli palkkalattian. EA on keksinyt vieläpä estää pelaajien loukkaantumiset tässä tilanteessa, ettei tulisi ongelmia palkkakattojärjestelmän kanssa. Söi vähän mielenkiintoa pelata kausi ilman loukkaantumisia tuollaisen syyn takia.
Pitäisi saada siis jotain järkeä tuohon palkkakaton- ja lattian kehitykseen. Ei sen aina tarvitsisi nousta parilla miljoonalla, joskus voisi myös pudota. Kauden palkkakaton voisi laskea jollain tavalla pohjautuen edelliskauden palkkakattoon. Esim. jos moni joukkue on 10M palkkakatosta edellisellä kaudella, niin ei sitä kannata nostaa enää parilla miljoonalla, mieluummin pudottaa muutamalla. Mielenkiinnolla odottelen taas muutaman kauden päähn nykyisessä tallennuksessa, kun muutaman huippupelaajan sopimus loppuu / pelaajat lopettavat uransa.
3) Joukkuekohtaiset pelaajabudjetit, ainakin siinä tapauksessa että pelaisi ilman palkkakattoa. Vaikka lätkäpelit on itselle ykkösiä, on muita urheilupelejä (esim. FIFA) mukava pelata, koska niiden managerointimoodissa on tällainen hieno ominaisuus. Ja tästä päästäisiin suoraan Hendircksin avausviestissä mainitsemaan lipunhintojen asettamiseen. Lisäksi voisi tietysti ottaa käyttöön nuo oheistilat ja niiden kehittämisen. Katsomoita ja oheispalveluitakin voisi kehittää, ja ne houkuttelisivat lisää yleisöä, milloin olisi varaa nostaal iippuhintoja ja sitä kautta pelaajabudjettikin voisi nousta. Voisi nämä budjetit mahduttaa myös palkkakattojärjestelmään, mutta siinähän se AI vasta kusessa olisikin. Kävisi varmaan niinkuin FIFA 10:ssä, että kesken managerimoden joukkuetta vaihtaessa uudella joukkueella onkin about miljardin verran velkaa.
4) Tuosta ensimmäisestä kohdasta tuli mieleen, että pelaajat voisivat myös reagoida jotenkin saamaansa peliaikaan, farmikomennuksiin, healthy scratch -jaksoihin ym. FIFA:n puolella on tainnut tämäkin olla todellisutta jo monta vuotta. Mutta tämä vaatisi ehdottomasti sen, että AI osaa toimia tuon palkkakattojärjestelmän ehdoilla.
Tietysti nykyään online-pelaaminen on suuressa suosiossa ja ymmärrettävästi EA käyttää enemmän aikaansa online-pelaamisen kehittämiseen. Sekin on hyvä muistaa, että itse pelihän, siis ne ottelut, pitäisi olla keskiössä. Tämänkin palstan (NHL 13 vitutusketjun ym. ketjujen) perusteella tässä uusimmassakin pelissä on vielä palantamisen varaa ihan pelissä itsessään. EA:lla on mielestäni paha tapa, että kun se jotain uutta keksii, se vetää sen pahasti överisti. Uusimmassa änärissä se taitaa näkyä selvimmin pelaajien luistelussa ja maalivahtien torjuntakyvyissä suoraan syötöstä laukoessa (Tämä mielikuva taas lukemani ja katsomieni videoiden perusteella, saa korjata jos on väärä käsitys).
Olishan se kuitenkin kiva, että gm-modeenkin saisi "syvyyttä", kun siinä moodissa potentiaalia semmoiseen olisi. Onneksi tuo FHM pitäisi kohta ilmestyä, niin onpahan varmaan joku kunnon lätkämanagerointi pelattavaksi.