Mainos

NHL pelisarjan kehitys

  • 3 354
  • 14

Hendricks

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
NHL 13 alkaa olemaan jo "nähty", vai mitä? En tarkoita että peliin olisi kyllästynyt, vaan sitä että uudistukset on jo kokeiltu, peli ei enää yllätä.

Omasta mielestäni NHL 13 onnistunut hienosti. Peliin on tuotu uusia asioita ja yllättävän hyvin ihan kertalaakista onnistuttu. Gmconnected toimii hienosti ja uusi luistelun mallinnus on todella hyvä. Mutta aina löytyy myöskin parannettavaa.

Itselläni on muutamia seikkoja joita haluaisin seuraavassa pelissä nähdä;

1. Tunnelmaa! Offline peleihin voisi tuoda enemmän fiilistä paremmilla hidastuksilla ja aidoilla biiseillä, yms pienillä seikoilla. Lisää tv lähetys meininkiä.

2. Be A GM moodin laajentaminen. Nykyinen moodi on hyvä, mutta lisää sisältöä toivotaan! Esimerkkeinä Fifa sarjasta tutut "haastattelut" joissa pitää valita tietty vastaus ja se vaikuttaa jotenkin joukkueeseen. Myöskin pelaajia pitäisi voida singata myöskin euroopasta. Morosov olisi siisti ottaa vaikka Oven rinnalle. Be A GM moodin pitäisi myöskin liittyä enemmän bisnes puoleen. (Lippujen hinnat, sis.palkkakatto, mainos sopparit yms.) Myöskin valmentajan palkkaaminen ja valmentajan vaikutus joukkueeseen olisi hienoa kokea jotenkin.

3. Maalin edessä mystisesti sitova pakki ärsyttää. Pois seuraavasta painoksesta.

Siinä omia ajatuksia nykyisestä ja tulevasta. Mitä mieltä muut, missä NHL 13 onnistui ja mitä toivotte seuraavaan?
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kohtaan kaksi, niin mikäs NHL se olikaan missä pystyi niitä lippujen hintoja itse laittamaan? Tosin siitä ei tainnut mitään hyötyä olla, oli vaan koristeena, jos en vallan väärin muista.

Mutta enemmän bisnespuolta olisi kyllä kiva saada.
 

Hendricks

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kohtaan kaksi, niin mikäs NHL se olikaan missä pystyi niitä lippujen hintoja itse laittamaan? Tosin siitä ei tainnut mitään hyötyä olla, oli vaan koristeena, jos en vallan väärin muista.

Mutta enemmän bisnespuolta olisi kyllä kiva saada.

Jotenkin mielikuvissa on 2004. Ehkä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
1. Tunnelmaa! Offline peleihin voisi tuoda enemmän fiilistä paremmilla hidastuksilla ja aidoilla biiseillä, yms pienillä seikoilla. Lisää tv lähetys meininkiä.

Tähän kohtaan tuo lisää syvyyttä, kun lisäät itse peliin aitoja pelikatkobiisejä (en tiedä tiesitkö mahdollisuutta), sekä aidot maalibiisit esim. netistä. En ole tämän vuotisessa kokeillut, mutta edellisissä toimi mainiosti - mitä nyt viime vuotisessa oli vähän hiljaisella sireenit...
Ja noista hidastuksista, että tänä vuonnahan ne näyttäisivät pääosin olevan jostain missä televisiokameran kuvittelisikin olevan, eikä mistään pelaaajan silmien korkeudelta kiekon perässä liitäen.
Mutta siitä olen toki samaa mieltä että tunnelmaan, presentaatioon -ja etenkin realistisen ns. jääkiekkoillan kuvaamiseen- EA:n pitää yhä pyrkiä kovempaa. TJEU NBA:n 2K-sarja. Ensiksi voisi vaihtaa selostajat.
 

Joghey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin mielikuvissa on 2004. Ehkä.

2005 ja 06 sisälsivät myös nuo lippujen hinnat. Eipä noilla loppupeleissä muuta vaikutusta ollut kuin sähköpostiviestissä, mikä koski tulopuolta. Jotenkin onnistuin saamaan Montrealista aikanaan katsojat pois niin halvoilla lipuilla kuin mahdollista. Olisiko ollut peräti dollarin hintaisia lippuja?

Uusinta painosta en omista, mutta muutamia kertoja olen päässyt sitä pelaamaan ja ihan kivaltahan tuo vaikuttaa. Kokonaisuudessaan alkaa tuntua kuitenkin siltä, että tämä nykyinen änäri on jo nähty. Onhan peli mennyt vuosittain enemmän tai vähemmän eteenpäin, mutta pohjalta löytyy kuitenkin se 08, joka oli ensimmäisen Skill Stick -änärin (07) isohko päivitys. Minä ainakin kaipaan jotain isompaa muutosta, sillä vaikka peli on edelleen ihan hyvä, ei se enää yllätä tai tarjoa mitään erityisen hienoja pelikokemuksia. Onhan tuo edelleen erittäin hauskaa kavereiden kanssa samalta koneelta pelattuna, mutta jokaista X360:lla ilmestynyttä änäriä melko paljon tahkonneena FIFA on tuonut mukavaa vaihtelua eikä änäri jaksa enää kiinnostaa.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
EA-Sportsilla on hieno tilaisuus, kun haastajia ei tällä alalla ole. "Monopoliasemassa" peliversioiden ominaisuuksia voi ripotella vähän joka vuodelle ja taas on uusi peli kehitetty. NHL2K pelisarjassa oli joitakin hienoja ominaisuuksia ja silloisen EA:n pelin kanssa yhdistettynä se olisi ollut täydellinen jääkiekkopeli.

Toivoisin EA:lle haastajaa tälle alalle, jotta EA:in olisi myös pakko kehittää peliään enemmän. En omista uusinta änäriä, mutta oletan että sekin on täynnä erilaisia bugeja. Olettaisin että päästäisiin noista bugeista eroon, jos kilpaileva peli olisi edes NHL2K tasoa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
3. Maalin edessä mystisesti sitova pakki ärsyttää. Pois seuraavasta painoksesta.

Mielestäni tässä on menty samaan sudenkuoppaan kuin tuossa "laidan vieressä sitomisessa". Eli on keksitty tämä ottaa mukaan, mutta sitä ei ole saatu saumattomaksi osaksi peliä. Nythän tuo laidan vieressä taistelu on vähän parantunut ensimmäisestä versiosta, mutta vieläkin se tuntuu omalta minipeliltään, eikä osana peliä. Tämä siis on samoin tuo maalinedustan toiminta. Eli siinäkin tuntuu että se on ns. oma osa peliä, eikä osa normaalia peliä.

Eli koska pelin fysiikka/moottori ei ole sallinut tuon tekemistä osaksi peliä, niin on tehty koodaamalla sitten joku tietty alue(maalinedustassa joku tietty alue tietyllä sektorilla) jossa sitten puolustajaan(koneen siis, ei sinun omaasi) hyökkääjä liimaantuu kiinni "itsestään".
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Olikos tuo NHL94 vai 95, jossa ei tappeluita ollut?

Tuli EA:lle ilmeisesti kohtuullinen määrä valituksia äideitä jne kautta maailman ja jättivät perkeleet tappelut yhdestä versiosta pois, joka taas herätti suuren valitusten aallon kiekkofaneilta.

Näin siis hämärä muistikuva on, mutta pitänee tarkistaa netistä asiaa vielä tarkemmin.

Edit: NHL94-pelihän tuo oli:

Retro Hockey Genesis: NHL 94

Linkki vie juttuun vanhasta kiekkopelistä. Techbucketin blogi-sivulle.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
NHL 2004 oli mielestäni hyvät tappelut verrattuna esim tämän hetken räpellykseen.

Linkki vie Youtubeen

Mutta lätkäpelien parhaat tappelut löytyvät edelleen NHL2k11 pelistä.

Linkki pelin tappeluun löytyy Youtubesta
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
NHL96-pelissä PC:llä on parhaimmat tappelut ikinä koko pelihistoriasaan, tämä siis toki vain oma mielipiteeni.

Liitän youtube-videota tähän kun kotiudun töistä.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
NHL 09 näyttää olevan viimeinen PC-julkaisu. Meinasin heittää lonkalta 2006 mutta onneksi tarkistin.

Eikös se oikeasti ollutkin suunnilleen tuo 2006 kun viimeisimmän kerran EA panosti meihin PC-pelaajiin, sen jälkeen tuli pari grafiikka/kokoonpano-vuosipäivitystä kun konsoleilla juhlittiin jo uusista kontrolleista sun muista herkuista "nextgen" teemalla.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
NHL96-pelissä PC:llä on parhaimmat tappelut ikinä koko pelihistoriasaan, tämä siis toki vain oma mielipiteeni.
Tässä täytyy melkeinpä olla samaa mieltä. Muistan tappeluista hyvin, kun pelaaja notkahti aina hyvin taaksepäin pommin osuessa päähän. Paljon viihdyttävämpää kun nämä nykyiset 3D:t.

Eipä muuten ollut NHL95:ssa tappeluita siinäkään. Pelissä oli kuitenkin loukkaantumiset, jotka olivat yhden erän tai koko loppupelin mittaiset.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostellaanpas tätäkin ketjua ylös omien pohdintojen muodossa.

Itse olen henkeen ja vereen GM-moden pelaaja tässä pelisarjassa. Satunnaisia online-pelejä olen käynyt pelaamassa, mutta jostain syystä ne eivät vaan sytytä. Sliderit kun saa kuntoon, niin offline-matsit ovat ihan viihdyttäviä. NHL 13 en tosin ole edes demon vertaa kokeillut, vaan todennut sen kokeilematta paskaksi teokseksi lukemani perusteella. NHL 12:n puolella on puolestaan tullut pelailtua gm-modea muutaman tallennuksen muodossa +20 kautta. Vaikka tosiaan tuon pelin parissa viihtyy, niin silti olisi mukava nähdä juuri gm-modeen jotain kehitystä tulevaisuudessa. Tässä nyt pari asiaa, joista voisi lähteä liikkeelle gm-modea kehittäessä:

1) AI:lle kyky toimia järkevästi palkkakaton alla. Osalla joukkueista se toimii, toisilla taas ei. Vaikka en ole NHL 13 pelannut, niin olen lukenut tutuista ongelmista: tähtipelaajat lähtevät waivers-listalle ja joukkue, jolla on jo kaksi huippumaalivahtia, signaa kolmannen huipputason maalivahdin, vaikka hyökkäyksen/puolustuksen depth chart on heikko.

NHL 12:n gm modessa näkee lähes kausittain jonkun top2-pakin tai top6-hyökkääjän lähtevän waiversiin, koska joukkueella on loukkaantumisongelmia ja tilaa ei ole edes minimisopimuksen arvoisen pelaajan call-upiin. AI:n looginen päättelyketju johtaa siis huippupelaajasta luopumiseen, niin sitten mahtuu nelosketjun täytemieskin mukaan. +85ovr pelaaja puolestaan pääsee dominoimaan AHL:a, ja jos oikein hyvin menee, niin saa jatkaa bussiliigassa seuraavallakin kaudella.

Yhdessä tallennuksessa Penguins-organisaatio muuttui muutamassa kaudessa koomiseksi. Joukkue piti kiinni tietysti tähtisenttereistään (Malkin, Crosby ja Staal), ja taisi siinä sivussa olla vielä Neal, Letang ja Fleury. No jossain vaiheessa Penguinsin rosterissa oli about 12 puolustajaa ja 6 hyökkääjää, bottom6-ketjut täytetty puolustajilla. Kun vilkaisin Penguinsin varauksia/farmi-pelaajia, niin yllätykseksi huomasin, ettei siellä ollut juuri yhtään hyökkääjää, mutta puolustajia oli vielä about 10 lisää. AI varmaan kuvitteli, että hyökkäys on ok, kun on muutama korkean kokonaisuuden hyökkääjä organisaatiossa?

Lisäksi on ollut aika paljon näitä RFA-pelaajia, jotka saattavat olla montakin vuotta ilman sopimusta, koska oikeudet omistavalla seuralla ei ole tilaa sopimukseen. Näin on käynyt omissa tallennuksissa mm. RNH:lle, Cody Hodgsonille, Chris Tanev'lle, Granlundille ja Carsonille, muutamia mainitakseni. Siinä kun ovat pari kautta pelaamatta, niin jää muutama kehityspykälä ottamatta, kiva. Ja joskus siellä NHL-joukkueella voi olla jopa 10M tilaa palkkakaton alla, mutta silti jostain syystä eivät osaa tehdä sopimusta pelaajilleen.

2) Palkkakatto-järjestelmän kehitys järkevämmäksi. Nykyisessä tallennuksessa olen menossa kaudessa 2020-21. Kaudeksi 2018-19 vaihdoin joukkuetta. Oli hieno fiilis, kun ensin neuvottelin suurin piirtein kaikki sopimukset pelaajien palkkapyynnön mukaan, tai hieman niiden alle. Sitten huomasin pääseväni juuri ja juuri yli palkkalattian. EA on keksinyt vieläpä estää pelaajien loukkaantumiset tässä tilanteessa, ettei tulisi ongelmia palkkakattojärjestelmän kanssa. Söi vähän mielenkiintoa pelata kausi ilman loukkaantumisia tuollaisen syyn takia.

Pitäisi saada siis jotain järkeä tuohon palkkakaton- ja lattian kehitykseen. Ei sen aina tarvitsisi nousta parilla miljoonalla, joskus voisi myös pudota. Kauden palkkakaton voisi laskea jollain tavalla pohjautuen edelliskauden palkkakattoon. Esim. jos moni joukkue on 10M palkkakatosta edellisellä kaudella, niin ei sitä kannata nostaa enää parilla miljoonalla, mieluummin pudottaa muutamalla. Mielenkiinnolla odottelen taas muutaman kauden päähn nykyisessä tallennuksessa, kun muutaman huippupelaajan sopimus loppuu / pelaajat lopettavat uransa.

3) Joukkuekohtaiset pelaajabudjetit, ainakin siinä tapauksessa että pelaisi ilman palkkakattoa. Vaikka lätkäpelit on itselle ykkösiä, on muita urheilupelejä (esim. FIFA) mukava pelata, koska niiden managerointimoodissa on tällainen hieno ominaisuus. Ja tästä päästäisiin suoraan Hendircksin avausviestissä mainitsemaan lipunhintojen asettamiseen. Lisäksi voisi tietysti ottaa käyttöön nuo oheistilat ja niiden kehittämisen. Katsomoita ja oheispalveluitakin voisi kehittää, ja ne houkuttelisivat lisää yleisöä, milloin olisi varaa nostaal iippuhintoja ja sitä kautta pelaajabudjettikin voisi nousta. Voisi nämä budjetit mahduttaa myös palkkakattojärjestelmään, mutta siinähän se AI vasta kusessa olisikin. Kävisi varmaan niinkuin FIFA 10:ssä, että kesken managerimoden joukkuetta vaihtaessa uudella joukkueella onkin about miljardin verran velkaa.

4) Tuosta ensimmäisestä kohdasta tuli mieleen, että pelaajat voisivat myös reagoida jotenkin saamaansa peliaikaan, farmikomennuksiin, healthy scratch -jaksoihin ym. FIFA:n puolella on tainnut tämäkin olla todellisutta jo monta vuotta. Mutta tämä vaatisi ehdottomasti sen, että AI osaa toimia tuon palkkakattojärjestelmän ehdoilla.

Tietysti nykyään online-pelaaminen on suuressa suosiossa ja ymmärrettävästi EA käyttää enemmän aikaansa online-pelaamisen kehittämiseen. Sekin on hyvä muistaa, että itse pelihän, siis ne ottelut, pitäisi olla keskiössä. Tämänkin palstan (NHL 13 vitutusketjun ym. ketjujen) perusteella tässä uusimmassakin pelissä on vielä palantamisen varaa ihan pelissä itsessään. EA:lla on mielestäni paha tapa, että kun se jotain uutta keksii, se vetää sen pahasti överisti. Uusimmassa änärissä se taitaa näkyä selvimmin pelaajien luistelussa ja maalivahtien torjuntakyvyissä suoraan syötöstä laukoessa (Tämä mielikuva taas lukemani ja katsomieni videoiden perusteella, saa korjata jos on väärä käsitys).

Olishan se kuitenkin kiva, että gm-modeenkin saisi "syvyyttä", kun siinä moodissa potentiaalia semmoiseen olisi. Onneksi tuo FHM pitäisi kohta ilmestyä, niin onpahan varmaan joku kunnon lätkämanagerointi pelattavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös