Minulle on yllättävää, että Alexander Ovechkin on tällä palstalla NHL:n kiinnostavin pelaaja. Jokaisen Capitalsin ottelun jälkeen, pelasi Ovechkin tai ei, ketjuun tulee useampi viesti. Edes kukaan suomalaisista ei saa vastaavalla tavalla huomioita, vaikka olisin luullut suomalaisten kiinnostavan yleisesti eniten.
Mun mielestä se ei ole niin yllättävää. Hän on aina kerännyt huomiota. Koko Ovechkinin uran aikana on vallinnut dynamiikka Sid vs. Ovi. Sid on johtajan perikuva, kiiltokuvapoika, nuorempana Cry baby Crosby. Ovechkin on ollut räväkämpi, diivamaisempi, viljellyt enemmän huumoria ja highlightmaaleja. Kanadalaisen kiekkokoneiston ammattimaisuus vastaan venäläisen kiekkokoulun taituruus ja ego. Ovie oli näistä kahdesta se paha poika, ihailtu ja vihattu.
Mä olin aina enemmän Ovechkinin miehiä. Vuosien kuluessa, molempien voittaessa, kasvaessa ja pitäessä yllä järkyttävän kovan suoritustason, kovimmat arvostelijat ovat hiljenneet ja vastakkainasettelu on unohtunut, molempien nauttiessa liiganlaajuista, suurta arvostusta. Hiljalleen kaikki jääkiekon ystävät alkoivat seurata Ovechkinin ensin mahdotonta, sitten epätodennäköistä ja lopulta jopa vääjäämätöntä Gretzkyn maaliennätyksen rikkomista.
On ollut hauskaa seurata uutta yllättävää käännettä. Venäjän hyökkäyssodan myötä Ovechkin on noussut superpahis-kategoriaan. Hän ei ole enää kaukaloiden paha poika, hän on aito antagonisti, jolle suurin osa yleisöstä toivoo pahaa. Ei hänen edustamansa joukkueen takia, ei hänen pelityylinsä tai yksityiselämän kohujen takia. Vaan sen takia kuka hän on, tai kuka hänen ajatellaan olevan pohjimmiltaan. Tämä yllättävä käänne on jotain dramaattista, jolle en keksi vertailukohtaa muualta urheilusta.
Toivon yhä Ovechkinin rikkovan Gretzkyn ennätyksen. Osittain siksi, että haluan nähdä "ikuisten" ennätysten rikkoutuvan, osittain, koska mielestäni Ovechkin on kuitenkin taidoillaan ansainnut sen. Lopulta draaman kaaren vuoksi. Se on runollista. Siinä on ajattelun aihetta.
Vihatusta arvostetuksi, arvostetusta vielä vihatummaksi. Mestari. Sotarikollinen. Aleksander Ovechkin.