Olen mielenkiinnolla seurannut Semin-keskustelua ja ajattelin omatkin aatokseni nyt tänne pakertaa.
Eniten minua on ihmetyttänyt nämä TSN:n kiekkoherrojen coach-killer ja locker-room cancer -kommentit. Onkohan herroilla nyt mennyt Alexit sekaisin? Aikaisemminhan on puhuttu nimen omaan AO:sta kyseisillä termeillä ja olen valmis siihen uskomaankin. Täytyykin muistaa jatkossa kun AO:ta näillä termeillä hellitään, että se olikin Semin joka hoiti BB:lle potkut... ;)
Semin on ymmärtääkseni hyvinkin syrjäänvetäytyvä tyyppi yleisesti eikä ole yhtä sosiaalinen kuten esim. AO. Viihtyy selkeesti parhaiten tutussa porukassa missä puhutaan hänen kotikieltään, vaikka englantia nykyisin ymmärtää hyvin ja puhuakin osaa ainakin sen mitä kentällä tarvitsee. Pystyisi varmaankin halutessaan antamaan haastatteluja NHL:ssä englanniksi, mutta lienee todennut, että saa olla enemmän rauhassa kun antaa ymmärtää ettei kieli taitu.
Se on totta että Semin ei varmasti ole pelikuriltaan NHL:n parhaimpia, mutta tässäkin kohdin kannattaa miettiä sitä millaisia koutseja hänellä on NHL-urallaan ollut. Capseissahan on tällä vuosituhannella annettu vapaat kädet tähtipelaajille pelata lähes niin kuin haluavat. Ei ole tarvinnut pelätä penkitystä käytännössä mistään asiasta, ainakaan BB:n aikakaudella. Vasta tällä kaudella tähtipelaajillekin opetettiin mitä joukkueelle pelaaminen merkkaa ja penkillekin voi joutua istumaan vaikka palkkapussi olisikin iso. Tässä alkaa pelottaa, että uusi seura tulee saamaan tasapainoisemman ja kuriinalaisemman hyökkääjän Seministä, mikäli hän otti vakituiseksi opiksi Hunterin koulun opetukset.
Seminin jäähyistä sen verran, että kuluneella kaudella hän osoitti pystyvänsä pelaamaan kurinalaisesti kun sitä vaaditaan. Hunterin saavuttua Seminin jäähymäärät laskivat selkeästi ja samaan aikaan myös pisteitä alkoi tulla alkukauteen verrattuna huomattavasti paremmin. Ja sanokoon kuka mitä tahtoo, niin kyllähän esim. viime kauden alussa Seminille vihellettiin parhaimmillaan jäähyjä monesta sellaisesta paikasta, mistä muut pelaajat olisivat selvinneet ilman istuntoa. En silti väitä etteikö mies osaisi edelleen ottaa faneja turhauttavia jäähyjä hyökkäyspäässä. :)
Itse uskon että Seminin sopparin tekeminen kestää ainakin osittain sen takia kauan, että mies haluaa Suterin ja Parisen tapaan olla varma minkälaiseen joukkueeseen tulee siirtymään -> taustojen selvittäminen kestää. Yksi ehto lienee venäläistaustaisen kamraatin löytyminen joukkueesta tai sitten vaihtoehtoisesti jonkun Seminin kanssa paljon tekemisissä olleen ex-Capitals-pelaajan löytymisen joukkueesta (en tiedä onko moista olemassakaan). Seminille siirtyminen Washingtonin tutusta ja turvallisesta ympäristöstä on varmasti tuskallista ja jopa vaikeaakin.
En väitä, että Semin on täydellinen pelaaja, mutta hän on kyllä mainettaan parempi monessa suhteessa. Viisi miljoonaa kaudesta on hyvin käypä hinta miehestä viime kausien näytöillä. Kunnon sentteri rinnalle ja asiansa osaava koutsi "käskyttämään", niin 30-40 maalia kaudessa irtoaa helposti.