Jagrista on sanottava, ettei miestä kiinnosta juurikaan mitä muut ajattelevat. Niinhän sen kuuluu mennäkin ja minua ei harmita hänen siirtonsa. Se, että yleisö buuaa Pittsburghissa on myös ymmärrettävää. Ihan kotoisessa SM-liigassakin "pettureita" on ja tulee aina olemaan.
Juurikin näin. Pelaajia haukutaan pettureiksi kun he lähtevät toiseen seuraan tai hakemaan SC, jossain "paremmassa" seurassa. Sama hommahan oli Selänteenkin kohdalla joka lähti "huoraamaan" naapuriin ainakin parempien SC mahdollisuuksien takia, joita ei sitten ollutkaan ja Anaheim luikahti finaaleihin, jolloin Selänne sai puukkoa niin paljon kuin vaan voi. Vieläpä epäonnistunut Colorado vierailu sai varmaan hyvät naurut silloin kaikille Anaheim faneille. Sama homma tietysti Ville Peltosen kohdalla, jonka siirto Jokereihin oli kyllä enemmänkin Penan penailua. Nyt Selänne tuli takaisin "kotiin" ja on kuningas sekä rakastettu ikoni Anaheimissa ja SC:nkin voitti. Samoin kuin Peltonen HIFK:ssä mestaruuden. Molemmat nyt sankareita joukkueissaan.
Hauska sinänsä, miten pienillä muutoksilla pelaaja on rakastettu ikoni tai mummonvillapaitamies. Silti, mielestäni kyllä nämä tunteen ilmaukset kuuluvat jääkiekkoon ja näin pitää mennäkin, on niitä vihattuja ja rakastettuja, hyviä ja pahiksia.
Itsekin olen NHL joukkueiden suhteen fanina "takinkääntäjä", eli ainoa kerta kun olen takkia kääntänyt joukkueurheilussa. Nyt voisi olla toinen fiilis jos olisin jatkanut kannattamista kuten aluksi kannatin. Kings voitti juuri mestaruuden ja Oilersilla on potentiaalisin SC jengi 1-3 vuoden sisällä.
Kannatin siis ihan pienestä Jari Kurrin ja Wayne Gretzkyn takia Oilersia ja kun Oilers myi Väinon Kingsiin, niin aloin kannattaa myös Kingsiä. Itse inhosin Penguinsia, en tykännyt Lemieuxista enkä Jagrista. -90 luvun alun jälkeen kuitenkin kun pelailimme ensimmäisiä EA-hockey pelejä Segalla, keräiltiin kortteja ja muutenkin seurattiin NHL:ää sen minkä silloin pystyi, rupesin kannattamaan kaverin kanssa Toronto Maple Leafsia ja siitä asti olen TML:ää kannattanut. Oilers sekä Kings unohtui, mutta joku tunneside näihinkin jengeihin on jäänyt ja varsinkin nyt kun Petrell pelaa Oilersissa, niin seuraan Oilersin otteita mielenkiinnolla. Silti Kingsin voitosta en saanut mitään sen erikoisempia fiiliksiä, eli kyllä se joukkue on täysin TML vaikka raskas taival on takana ja näillänäkymin edessäkin.
Olen myös aina aktiivisesti ollut suomalaisten NHL pelaajien kannattaja ja heidän otteet kaukalossa kiinnostaa. Muutenkin olen enemmän NHL-pelaajaseuraaja - varsinkin nuorempana saatoin tykätä yksittäisistä pelaajista ympäri liigan.
Nyt kun on lukenut noita keskustelupalstoja, niin siellä alkaa jo kyteä selkeää vihaa ainakin NJD:n puolelta kapteeni Parisea kohtaan, jos menee vaihtamaan seuraa, eli NJD:ssä hänestä tulee pahis jos vaihtaa Minnesotaan/Pingviineihin tai mihin tahansa toiseen NHL seuraan.
ps. Olin jo pienestä asti kova jääkiekkotappelu ja -tappelija fani. Vihkoon keräilin kaikista kuvat ja tein listauksia lempitappelijoista kuten Marty McSorley, Gino Odjick ja varsinkin Joey Kocur sekä Mick Vukota ja myöhemmin Tie Domi, vaikka alunperin en kaverista pitänyt, mutta Toronto vuosina Domista tuli yksi lempitappelijoista. Silti jostain syystä Kocur ja Vukota on omia all time ykkössuosikkejani. Rob Raystä en koskaan pitänyt.
Edit: Vaikka nyt tuli jonkun verran OT:tä, niin pointti on kuitenkin se, että ainakin Parisesta tulee vihattu jos menee vaihtamaan joukkuetta. Niin ja Toronto tuli siis kuvioihin 92-93 Gilmourin sekä Wendell Clarkin takia, jolloin monet alkoivat kannattamaan Selänteen takia Winnipegiä ja tuolloin kannatin siis Torontoa, LA:ta sekä Oilersia, mutta myöhemmin jäi enää TML. Tappelijoista unohtui Toronton Rob Pearson.