NHL 21 – yleinen keskustelu

  • 160 269
  • 889

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Tuskin nyt sentään. 2k sen sijaan teki tuon, kun niiden viimeinen epätoivoinen yritys tuotettiin ulos. Ajattelivat varmaan jotain tyyliin että lapset tykkää niin hitosti ja isit ja äidit ostaa pelin.
EA:sta ei koskaan tiedä.

Jännä nähdä mitä tästä tulee. Ehkä ensi vuonna tämän voi ostaa taas kun on kovassa alennuksessa. Ei tämä peli enää ole 69,95e arvoinen. Hyvä jos 40e arvoinenkaan.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Ei tämä peli enää ole 69,95e arvoinen. Hyvä jos 40e arvoinenkaan.

Olen nyt parina viime vuonna hakenut pelin julkaisun aikaan Gigantista, hintaa ollut sen 55 euroa, mutta bonarina kuukauden Viaplayt. Koska maksaisin kuitenkin Viaplaystä sen 30 euroa, ei pelille ole jäänyt liikaa hintaa. Toivottavasti vastaava kampanja on tänäkin syksynä, muuten jää peli kaupan hyllyyn.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mikäli tätä joku vielä aikoo pelata ja aikoo katsoa NHL:ää/Valioliigaa jne, niin kyllä Gigantti on ainoa oikea paikka hommata tämä. Maksaa aika hyvin itsensä takaisin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikäli tätä joku vielä aikoo pelata ja aikoo katsoa NHL:ää/Valioliigaa jne, niin kyllä Gigantti on ainoa oikea paikka hommata tämä. Maksaa aika hyvin itsensä takaisin.
Jep. Itse ostin gigantista 50€ ja sain sen 35€ arvoisen viaplayn kaupan päälle. Sitten kun minulla on tuo eaaccess, niin myin pelin 20€ siinä vaiheessa kun peli tuli eaaccessiin ilmaiseksi pelattavaksi.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Jos jotain pitää peliltä toivoa, niin tuo Be a Pro kaipaisi vielä hiomista. Se on kyllä tässä vuosien varrella ottanut moniakin askelia parempaan suuntaan siinä määrin, että olen sitä jopa innostunut pelaamaan. Ekoina vuosinahan se oli vielä aivan pelikelvoton.

Edelleen vika on siinä että oma joukkue ei varmaan voittaisi peliäkään jos ei itse paukuttaisi vähintään sitä kypärätemppua joka peliin. Kun muut eivät kauden aikana juuri maaleja tee ja itse paukuttaa sen 250 maalia per kausi, niin siitä alkaa vähän lähteä maku.

Nuo onlinessä pelattavat höntsäpelimuodot on kyllä olleet ihan kelpo viihdettä, niitä saisi vaikka tulla lisää. Sen turhan tilpehöörin, kuten kiekkokassien availun, saisi kyllä jättää pois. Lisäksi nuo muuten viihdyttävät 3vs3- matsit on pilattu tuolla Money Puck- skeidalla.
 

Schadowan

Jäsen
Pelattiin NHL20 kavereiden kanssa samalla konsolilla ja hyvillä slidereilla NHL:ää tuossa viikonloppuna ja oli kyllä mukava kokemus. Eli jos onlinehommiin saisi modattavan pelimuodon, jossa voisi pelata omilla slidereilla kaverin kanssa tai vastaan (GM Connected) ja vielä vaikka omilla rostereilla niin oltaisiin aika vahvoilla. Konetta vastaan en pysty pelaamaan peliäkään loppuun asti, versus ja EASHL hommat myös jääneet.

Samalla tuli myös huomattua kuinka karvalakilla EA on mennyt esim season ja playoff moden suhteen. Aivan hirveää.

Mutta peli itsessään olisi nyt ihan fine, jos vaan olisi tarpeeksi pelimuotoja onlineen. Mutta ei ole ei.
 

Schadowan

Jäsen
Näköjään vaikuttaa vähän enemmän kuin aiemmin, mutta kyllä Offensive Awareness, Defensive Awareness ovat edelleen kuninkaita. Ja taas Taklaaminen ei tee juuri mitään, Hand-Eye ei tee juuri mitään, Harhauttaminen ei tee juuri mitään. Kyllä siellä eroja edelleen overalliin vaikutuksen suhteen löytyy hieman, vaikka niitä on hankala prikulleen osoittaa tai mitata.

Pelaajien pelityyliä saisi määritettyä juurikin arvoilla ja kun ei ole mahdollista säätää Patrick Kanen puolustushalukkuusarvoa, niin sitten pitää sen Def. Awarenessia ainakin viilailla pois, joka jollain tavalla ehkä vaikuttaa karvaamiseen ja backcheckiin aggressiivisuuden ohella. Tämä offline-näkökulmasta.

Joitain arvoja siellä on vissiin piilotettuna kuten syöttö/veto -herkkyys ja joku muukin taisi olla. Olisihan noihin pelaajien arvoihin teoriatasolla mahdollista lisätä vaikka mitä. Rohkeus nyt olisi ainakin aika hyvä ja kiekottomana olemiseen edes jotain.

Kaivoin vanhan NHL2K8:n kaapista ja siellä oli seuraavia statseja, joita ei ole sellaisenaan EA:lla, toki EA:lla yksi arvo saattaa sisältää useitakin asioita: Checking Bias, Grit, Hands (erikseen vielä puck control), Pass Bias, Shot Bias, Shot Quickness (eli viritysnopeus), Backhand, One-Timer, Shovel/Garbage, Snap Shot, Leadership, Nerve (Poisekin löytyy), Composure, Star Power, Toughness. 2k10:ssä taisi olla myös stickhandling tendencyä ynnä muuta. Ei ole ohjekirjaa, joten en tiedä miten nuo kaikki tarkalleen ottaen vaikuttavat.

Veskareilla sitten vielä erikseen Aggressiivisuus, sekä laukojan haastaminen ja vielä kolmantena kuinka usein lähtevät maalin taakse katkomaan. Ketteryys, Nopeus ja Lateral Movement ovat erikseen. Muita arvoja: Kick, Pads, Body, Stick Down, Stand Up, Stack Pads, Sprawl, Butterfly, Anticipation (Vision löytyy erikseen), Positioning, Squareness (Angles löytyy erikseen).

Lähes kaikki perusarvot EA:n änäreistä toki löytyy rystyä lukuunottamatta ja en sinne näin amatöörinä hirveästi olisi keksinyt lisää pakottamatta. Toki jotkut arvot tuntuvat menevän paljon päällekkäin. Vai vaikuttaako Hand-Eye vielä ohjauksiin, one-timereihin ja kovien syöttöjen vastaanottoon, kuten joskus vajaa 10 vuotta sitten joku EA:n Developer jutteli. Siinä on vähän liikaa yhdelle arvolle, jos joku nelosketjun grinderi on hyvä tippailemaan kiekkoja, mutta muuten puukäsi.

Joo, tein itse parit niput offlinessa (vanhoja pelaajia) ja kyllä noi overallit on aika syvältä. Off+Def awarness määrittelevät likimain kokonaan, mille tasolle overall nousee. Tietyntyylisiä pelaajia en saanut millään yli 80 overallin, koska olivat liian yksipuolisia pelaajia. Mutta itse pelissä suurin osa pelaajista kyllä aivan samaa harmaata massaa, oikein kateellisena katson miten FIFA ja NBA2k hommissa pelaajat erottaa ja on selkeät vahvuudet ja heikkoudet. Se on suorastaan nautinnollista kasata vaikka FIFA:ssa jengiä, koska joku 60overallin pelaaja voi olla helvatin hyvä jossain tietyssä asiassa (esim vaikka joku nopea laitalinkki ilman mitään muita vahvuuksia). Eli joku Grabner vaikka voisi olla hyvä esimerkki tällaisesta pelaajasta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, tein itse parit niput offlinessa (vanhoja pelaajia) ja kyllä noi overallit on aika syvältä. Off+Def awarness määrittelevät likimain kokonaan, mille tasolle overall nousee. Tietyntyylisiä pelaajia en saanut millään yli 80 overallin, koska olivat liian yksipuolisia pelaajia. Mutta itse pelissä suurin osa pelaajista kyllä aivan samaa harmaata massaa, oikein kateellisena katson miten FIFA ja NBA2k hommissa pelaajat erottaa ja on selkeät vahvuudet ja heikkoudet. Se on suorastaan nautinnollista kasata vaikka FIFA:ssa jengiä, koska joku 60overallin pelaaja voi olla helvatin hyvä jossain tietyssä asiassa (esim vaikka joku nopea laitalinkki ilman mitään muita vahvuuksia). Eli joku Grabner vaikka voisi olla hyvä esimerkki tällaisesta pelaajasta.
Toisaalta yksi ongelma on, että niitä overalleja tuijotetaan liikaa. Voihan änärissäkin joku 70-75 overallin pelaaja olla todella hyvä omassa roolissaan, mutta kun jengi tuijottaa overalleja liikaa, niin tekijät usein nostavat niitäkin arvoja, joissa pelaaja ei oikeasti olisi erityisen hyvä.

Mielestäni koko overallista pitäisi jotenkin päästä eroon.
 

IcePhoenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Kärpät, Kiekko-Espoo
Omasta mielestä NHL 20 ylivoimasesti isoin ongelma on surkea puolustustekoäly. Tätä ei päivitetty lainkaan NHL 19:sta, mikä oli aivan käsittämätön ratkaisu. Luultavasti ennen uutta konsolisukupolvea ja (jos Herra suo) uutta pelimoottoria tätä tekoäly-ongelmaa ei saada kokonaan korjattua, mutta toivottavasti jonkinlainen fokus olisi tänä vuonna myös pelattavuudessa. Jos tulee taas samanlaista Threes, Ones etc. roskaa, niin jää kyllä peli hyllyyn.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omasta mielestä NHL 20 ylivoimasesti isoin ongelma on surkea puolustustekoäly. Tätä ei päivitetty lainkaan NHL 19:sta, mikä oli aivan käsittämätön ratkaisu. Luultavasti ennen uutta konsolisukupolvea ja (jos Herra suo) uutta pelimoottoria tätä tekoäly-ongelmaa ei saada kokonaan korjattua, mutta toivottavasti jonkinlainen fokus olisi tänä vuonna myös pelattavuudessa. Jos tulee taas samanlaista Threes, Ones etc. roskaa, niin jää kyllä peli hyllyyn.
Muistelen EA:n puhuneen joskus tästä, että AI:n puolustamisesta ei voida tehdä liian hyvää, koska se voi herkästi muuttaa pelaamista hyvin radikaalisti helpommaksi, jos AI hoitaa puolustuksen aina hyvin, jolloin pelaajan omia taitoja ei tarvita läheskään yhtä paljon. Kyse ei ole koskaan ollut siitä, että AI:ta ei osattaisi tehdä paremmaksi, vaan sen suhteen yritetään löytää sopiva balanssi, jotta pelaajien omat taidot ovat riittävän ratkaisevassa roolissa myös puolustuksen suhteen.

Tämä koskee muitakin urheilupelejä. AI pyritään vastuksena tekemään realistikseksi ja pelaajan puolella oleva AI pyritään balansoimaan sopivaksi. Todella vaikea tehtävähän tuo on, mutta mielestäni NHL-peleissä AI-balanssi on ollut ihan siedettävällä tasolla jo monta vuotta. Tottakai se turhauttaa, jos AI ei tee mitä siltä toivoisi, mutta liian hyvä AI ei myöskään ole pelille hyväksi.

NHL20:n osaltahan fokus oli pelattavuudessa, kun iso osa animaatioista luotiin uusiksi, joka muutti radikaalisti esimerkiksi laukomista. Ja nimenomaan parempaan suuntaan. Samoin syöttämisestä tehtiin mielestäni realistisempaa, eli astetta vaikeampaa. En ole kokonaisuutena erityisen tyytyväinen NHL20:n uudistuksiin, koska niitä uudistuksia ei EASHL:n puolelle tullut, mutta pelattavuuteen liittyvät muutokset olivat hyviä.
 

ditrim

Jäsen
Ei kiitos helpotusta tähän. Nykyäänkin suurin osa pelaajista on oppinut varmat kikat, joilla tehdään maaleja läpiajoista todella kovalla prosentilla. Enemmänkin toivoisin, että näistä varmoista kikoista pyritään eroon sillä, että maalivahdit eivät pelaa tilanteita aina samalla tavalla.

Mä en hirveästi lähtisi muuttelemaan. Tykkään siitä kun vastustajat pelaavat läpiajoissa itse veskaria. Tämä jäisi ehkä pois jos bottiveskat osaisivat estää varmat maalit.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä en hirveästi lähtisi muuttelemaan. Tykkään siitä kun vastustajat pelaavat läpiajoissa itse veskaria. Tämä jäisi ehkä pois jos bottiveskat osaisivat estää varmat maalit.
Niin, se riippuu minkä pelimuodon kannalta asiaa katsoo. Itse pelaan vain EASHL, jolloin ei voi pelin aikana päättää onko maalissa kone vai ihminen. Tekee peleistä jonkin verran tylsempiä, kun läpiajot ja rankkarit ovat lähes aina varmoja maaleja, jos pelataan ilman ihmisveskaa. Tämä johtaa siihen, että läpiajoja kyttäillään todella paljon ja pakit joutuvat pelaamaan todella varmaa peliä, jotta läpiajot voidaan estää. Välillä pelit kiteytyvät pelkästään läpiajojen hakemiseen ja estämiseen, joka ei ole kovin mielenkiintoista.
 
Hyvillä slidereilla ja broadcast-kuvakulmalla peli on nytkin ihan viihtyisä kokemus siihen 150-200 tuntiin asti.

1. No, slidereilla saa aika paljon tehtyä omannäköiseksi peliä, mutta jotenkin peli tuntuu vieläkin liiaksi kiskoilla kulkevaksi. Pelitilanteet pitäisi saada eläväisemmäksi. Myös tietokonevastustajan kusetusmoodi pitäisi saada pois. Vaikeustasoa lisäämällä tietokoneesta tulee mukava vastustaja, mutta se iskee liian suurella prosentilla ja momentilla kiekkoa verkkoon. Tätä on ilmennyt jo pari vuotta näissä NHL-peleissä, joten slidereiden kanssa pitää olla hieman varuillaan ja kikkailla tietokonetta vahvaksi ilman, että sörkkii liikaa vaikeusastetta ja oppimis-säädintä.

2. Pelikatkojen tilannevideot ovat ihan naurettavan surkeassa jamassa. Taitaa tulla 8 minuutin erillä noin 2-3 uusintapätkää per erä.

3. Franchise-pelimuoto tarvitsisi jotakin uutta, että sitä jaksaisi useamman kauden pelata. Esimerkiksi vaikka euroopan sarjat mukaan, joilla voisi aloittaa ja nousta menestyessään NHL-joukkueen manageriksi, tai jos ei niin villiä muutosta, niin edes junioritiimit ja AHL. Siihen mukaan vielä maajoukkue-pelit, kansanvälinen turnaus joka vuosi ja World Cup vaikka joka neljäs.

4. Kameran muokkaus. Tämä oli aikanaan mukana, mutta olisi hyvä saada takaisin.

Nyt kun katson omia toiveitani, niin huomaa, että olen varsin tyytyväinen gameplayn tasoon (mitä tulee jääkiekkopeleihin ja siihen mihin on EA:lta tottunut). Lähinnä olen se 10-vuotias pikkupoika, joka haluaa nyt enemmän showta. Ehkä se taas laittaisi toistasataa tuntia menemään tähän vuotuiseen pelipäivitykseen.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Custom turnaus tilastoineen olisi mukava lisä kaverin kanssa pelattaviin online peleihin. Alkuun tehdään lohkot ja määritellään turnauksen säännöt ja pelimuoto. Sen jälkeen valitaan jengit ja tehdään lohkot, joista kone sitten arpoo otteluohjelman.

Esimerkki: me on erään palstalaisen kanssa pelattu mm-kisa/olympialais -pelimuotoa, jossa on x-määrä A-sarjatason jengejä, jotka jaetaan kahteen lohkoon. Pelataan kummassakin lohkossa yksinkertainen sarja ja 4 parasta menee jatkoon. 2 huonointa tippuu B-sarjaan ja 3. huonoin karsii jollain systeemillä. B-sarjasta taas 2-3 jengiä nousee ylös, riippuen vähän miten on sovittu.

Yllättävää kyllä parasta viihdettä ovat olleet isot altavastaajapelit, kuten joku Iso-Britannia - Kanada. Välillä tulee 100-0 pataan, mutta ai että sitä fiilistä, kun laitat isomman jengin ahtaalle jollain paskalla. Ja jopa vielä parempaa viihdettä on tuo B-sarjan pelaaminen. Japanit, Ukrainat, Puolat, Kazakstanit yms. saa ihan uutta fiilistä, kun kampeat joukkueen ensin B-sarjasta A-sarjaan ja yrität sitten pitää sarjapaikan.

Tällaisen oman turnauksen voisi siis frendin kanssa luoda ja sitten jatkaa sitä aina halutessaan eteenpäin. Jengit jaettasiin 50/50 ja kun 2 saman pelaajan jengiä on vastakkain, niin kys. pelaaja saa valita kummalla pelaa. Olennaisena osana tällaista turnausta olisivat myös tähdistökentät ja tilastot! Nykyisessä formaatissa oon tilastoinut tehopisteitä exceliin, mikä tuntuu tyhmältä, mutta antaa todella mukavaa syvyyttä turnaukselle ja on omiaan luomaan tarinoita ja jopa kultteja tiettyjen höpö-höpö jengien pelaajien ympärille. Varsinkin, kun EA on jättänyt osan jengeistä kokonaan ilman vaihtopelaajia. Ukrainan nelosen laidassa painaa pökkelökätinen omanpään pakki ja Kazakstanin nelosen keskellä operoi 49-vuotias sentteri ja niin edelleen.

KHL-pelaajat ja muutenkin laajempi pelaaja pooli olisivat toki toivottu lisä. Tai jopa koko KHL, joka ei näytä järin todennäköiseltä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Custom turnaus tilastoineen olisi mukava lisä kaverin kanssa pelattaviin online peleihin. Alkuun tehdään lohkot ja määritellään turnauksen säännöt ja pelimuoto. Sen jälkeen valitaan jengit ja tehdään lohkot, joista kone sitten arpoo otteluohjelman.

Esimerkki: me on erään palstalaisen kanssa pelattu mm-kisa/olympialais -pelimuotoa, jossa on x-määrä A-sarjatason jengejä, jotka jaetaan kahteen lohkoon. Pelataan kummassakin lohkossa yksinkertainen sarja ja 4 parasta menee jatkoon. 2 huonointa tippuu B-sarjaan ja 3. huonoin karsii jollain systeemillä. B-sarjasta taas 2-3 jengiä nousee ylös, riippuen vähän miten on sovittu.

Yllättävää kyllä parasta viihdettä ovat olleet isot altavastaajapelit, kuten joku Iso-Britannia - Kanada. Välillä tulee 100-0 pataan, mutta ai että sitä fiilistä, kun laitat isomman jengin ahtaalle jollain paskalla. Ja jopa vielä parempaa viihdettä on tuo B-sarjan pelaaminen. Japanit, Ukrainat, Puolat, Kazakstanit yms. saa ihan uutta fiilistä, kun kampeat joukkueen ensin B-sarjasta A-sarjaan ja yrität sitten pitää sarjapaikan.

Tällaisen oman turnauksen voisi siis frendin kanssa luoda ja sitten jatkaa sitä aina halutessaan eteenpäin. Jengit jaettasiin 50/50 ja kun 2 saman pelaajan jengiä on vastakkain, niin kys. pelaaja saa valita kummalla pelaa. Olennaisena osana tällaista turnausta olisivat myös tähdistökentät ja tilastot! Nykyisessä formaatissa oon tilastoinut tehopisteitä exceliin, mikä tuntuu tyhmältä, mutta antaa todella mukavaa syvyyttä turnaukselle ja on omiaan luomaan tarinoita ja jopa kultteja tiettyjen höpö-höpö jengien pelaajien ympärille. Varsinkin, kun EA on jättänyt osan jengeistä kokonaan ilman vaihtopelaajia. Ukrainan nelosen laidassa painaa pökkelökätinen omanpään pakki ja Kazakstanin nelosen keskellä operoi 49-vuotias sentteri ja niin edelleen.

KHL-pelaajat ja muutenkin laajempi pelaaja pooli olisivat toki toivottu lisä. Tai jopa koko KHL, joka ei näytä järin todennäköiseltä.
Joo, vapaamuotoisia turnauksia olen aina toivonut NHL-peleihin. Myös EASHL:n puolelle tämä olisi loistava lisä. En tiedä miksi EA ei näitä ole jo toteuttanut, kun ei luulisi olevan maailman vaikein asia.

Joskus pelattiin kämppiksen kanssa sekalaisia turnauksia ja vieläkin muistan, että oli yllättävän hauskaa pelata selkeällä altavastaajalla. Joskus turnauksissa oli mukana sm-liigajoukkueita ja NHL-joukkueita, eikä niitä keskinäisiä otteluita aina voittanut NHL-joukkue. Altavastaajalla pelatessa on tietyllä tapaa rento fiilis, kun tietää ettei "kuulu" voittaa, mutta samalla keskittyy hyvin ja yrittää tehdä sen ihmeen.

KHL-pelaajia ei varmasti saada mukaan ilman KHL-joukkueita, koska saman lisenssin alla ovat kaikki. Eli se on kaikki tai ei mitään, todennäköisesti ei mitään.
 

IcePhoenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Kärpät, Kiekko-Espoo

NHL 21 julkaisutraileri tulee siis ulos 24.8. ja EA pudotti jo muutaman sekunnin teaserin tästä. Saisiko Be A Pro vihdoin kaivattua rakkautta?
 

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Toivotaan uudistettua Be a Prota, aika vahvasti sen suuntaan on nyt joka puolella teasattu. Innolla (mutta myös kauhulla) odotan maanantaita. :)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kunhan jotain uutta ja mielenkiintoista saataisiin EASHL:n puolelle. Aika vähissä ovat uudistukset siellä suunnalla olleet jo pitkään.

Ja kyllähän maanantaina ilmeisesti saadaan muutakin kuin pelkkä traileri, eli aika kattavasti pitäisi tulla infoa uudesta änäristä.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Muistakaa nyt kuitenkin että ennen uutta konsolisukupolvea ei kyllä saa kukaan mitään oikeasti uutta, kun nykyinen konsoli rajoittaa asioita. Mutta ehkä maanantai sitten kertoo lisää siitäkin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistakaa nyt kuitenkin että ennen uutta konsolisukupolvea ei kyllä saa kukaan mitään oikeasti uutta, kun nykyinen konsoli rajoittaa asioita. Mutta ehkä maanantai sitten kertoo lisää siitäkin.
Mitähän se nykyinen konsolisukupolvi rajoittaa, jos ei puhuta pelin pohjalla olevasta teknologiasta? Niitä asioita, mitä NHL-peleihin eniten toivotaan nykyinen konsolisukupolvi ei rajoita oikeastaan ollenkaan.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
No aika paljonkin. Animaatiot, grafiikat, toimiva käyttöliittymä nyt tulee heti ekana mieleen, sen jälkeen sitten oikeasti uudet pelimuodot ja varmaan HUT-pelimuotoa pelaaville maistuisi esim animoidut pakkojen "skateoutit". Mutta toki asioita rajoittaa myös se, ettei NHL ole lähelläkään Fifan tai Maddenin myyntilukuja. Mä en tiedä mitä jengi toivoo, mutta itse toivon noita. Sen umpiväsyneen GMC-toiveen lisäksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No aika paljonkin. Animaatiot, grafiikat, toimiva käyttöliittymä nyt tulee heti ekana mieleen, sen jälkeen sitten oikeasti uudet pelimuodot ja varmaan HUT-pelimuotoa pelaaville maistuisi esim animoidut pakkojen "skateoutit". Mutta toki asioita rajoittaa myös se, ettei NHL ole lähelläkään Fifan tai Maddenin myyntilukuja. Mä en tiedä mitä jengi toivoo, mutta itse toivon noita. Sen umpiväsyneen GMC-toiveen lisäksi.
Niin. Kysyin teknologian ulkopuolisia asioita, niin mainitset vain teknologiaan liittyviä asioita, sekä käyttöliittymän, jota nykyinen sukupolvi ei erityisesti rajoita.

Itse otan graafiset parannukset ja paremmat animaatiot ilolla vastaan, mutta ne eivät todellakaan ole odotuslistan kärjessä. Tämä toki johtuu pitkälti siitä, että pelaan vain EASHL:ää, joka on junnannut paikoillaan jo vuosikausia. Muihin pelimuotoihin ja etenkin HUT:iin on panostettu aiemminkin niin paljon, että sieltä tuskin yhtä paljon löytyy parannettavaa teknologian ulkopuolelta.

Jos luet esimerkiksi tämän ketjun ensimmäiseltä sivulta löytyviä toiveita, niin hyvin harva mainitsee mitään sellaista, mitä tämä konsolisukupolvi olisi merkittävästi rajoittamassa. Rajoittavia tekijöitä löytyy toki, mutta itse alustana toimivat konsolit eivät ole suuresti rajoittamassa.
 

Kaiparaitis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
No aika paljonkin. Animaatiot, grafiikat, toimiva käyttöliittymä nyt tulee heti ekana mieleen, sen jälkeen sitten oikeasti uudet pelimuodot ja varmaan HUT-pelimuotoa pelaaville maistuisi esim animoidut pakkojen "skateoutit". Mutta toki asioita rajoittaa myös se, ettei NHL ole lähelläkään Fifan tai Maddenin myyntilukuja. Mä en tiedä mitä jengi toivoo, mutta itse toivon noita. Sen umpiväsyneen GMC-toiveen lisäksi.
Tuon GMC:n voit unohtaa, koska ei ole tarpeeksi kiinnostusta. Voi toki tulla maksullisena joskus. Melko paljon näihin uusimpiin on muokattu 2K sarjasta ominaisuuksia, joten sieltä. Luulen, että nyt lähdetään pukukopeista (NHL2K7). Tulisiko myös syötöt nappien mukaan, eli helpottaisi melkoisesti pelinrakentelua (NHL2K7). Zamboni racing, melko varmasti. Ehkä All-Star viikonloppu. Yleisön kuvaus ja huutelut samalla (NHL2K7).
Eniten toivoisin, että änäriin tulisi takaisin se fiilis. Itse asiassa minusta on tyhmää, että änäri vie peliä liian realistisen suuntaan. Miksikö? No, kun EA ei osaa sitä tehdä. EA:n vahvuudet oli juurikin pelifiiliksessä, varsinkin kaveria vastaan. Jokainen voi kokeilla pelaamalla aiempia änäreitä ja vertaamalla ääniä kaukalossa. Ne ovat hiljentyneet melkein olemattomiin. Ehkä EA on lopultakin tajunnut, mikä jääkiekossa ja joukkuepeleissä on tärkeintä. Se on se pelifiilis, eikä pelattavuus!
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Eniten toivoisin, että änäriin tulisi takaisin se fiilis. Itse asiassa minusta on tyhmää, että änäri vie peliä liian realistisen suuntaan. Miksikö? No, kun EA ei osaa sitä tehdä. EA:n vahvuudet oli juurikin pelifiiliksessä, varsinkin kaveria vastaan. Jokainen voi kokeilla pelaamalla aiempia änäreitä ja vertaamalla ääniä kaukalossa. Ne ovat hiljentyneet melkein olemattomiin. Ehkä EA on lopultakin tajunnut, mikä jääkiekossa ja joukkuepeleissä on tärkeintä. Se on se pelifiilis, eikä pelattavuus!

Tämä on mielenkiintoinen näkökulma. Täyttä realistisuutta ei missään videopelissä oli lajina lätkä tai futis tai koris (tai mikä tahansa) voida olettaa mutta moni peli on - ainakin jos vertaa 90-lukuun sitä aikaisempaan - jo nyt realistinen monessa mielessä. Kuitenkin pelifiilikseen vaikuttaa mm. nuo lähetykset. Esimerkki FIFA vs PES jossa ensinmainitussa lähetykset ovat aivan eri tasoa kun taas jälkimmäinen on enemmän realistisempi siinä mitä kentällä tapahtuu. On pelaajakohtaista kumpaa painottaa pelikokemuksessa enemmän: realistisuutta vai sitä muuta joka liittyy myös pelikokemukseen. Jos haluaisin pelata pelkästään viihteellistä futispeliä ei olisi vaikea valinta pelata pelkästään FIFAa, Mutta haen myös realistisuutta jota saan PESistä.

NHL-sarja on mielestäni molemmissa näkökulmissa mennyt sinä aikana kun minulla on siitä kokemusta eteenpäin. NHL18 oli buginen ja jotenkin pelaajien liikkeiden ja kaiken peliin liittyvän osalta kankea tekele. Se ei innostanut minua pelaamaan kuin vähän aikaa. FIFA18 oli paljon parempi. NHL20 mentäessä mielestäni monessa suhteessa Änäri on ottanut enemmän askeleita eteenpäin kuin FIFA-sarja. PES2017 jota ensin kokeilin ei innostanut pelaamaan mutta PES2020 on sitä vastoin ihan eri tasolla kuin FIFA nyt kun puhutaan realistisuudesta. Muusta pelikokemuksesta (mm. lähetykset jotka tuovat fiilistä ja muu siihen liittyvä) FIFA on edelleen edellä. NHL20 on minusta mennyt kaikessa näissä valovuoden eteenpäin NHL18:a nähden.

Pelaajia eri pelisarjoilla on lukemattomia ja jokaisella eri odotukset. Pelien tekijöiden on vaikea tasapainoilla erilaisten odotusten välillä ja hakea kultaista keskitietä. Esimerkiksi botit eivät saa olla liian hyviä mutta eivät myöskään liian huonoja. PESissä on minusta onnistuttu tässä loistavasti. Peleissä on sopiva annos arvaamattomuutta kun niin oma kuin vastustajan (oli kyseessä tekoäly tai ihmispelaaja) botti voi mokata mutta myös pelata tilanteet ennalta-arvaamattomasti hyvin ja maali voi syntyä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Änärissä botteja moititaan mutta tämä näkökulma kyllä ainakin minut saa ymmärtämään sen että botit eivät voi olla liian hyviä tai pelikokemus kärsii.

Odotan innolla NHL21 Betan tunnuksia jotta sitä pääsee testaamaan (jos ne tunnukset saan). Innolla odotan myös EA Playn (entinen Access) 10 tunnin kokeiluita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös