fat of the land
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Gameplay näyttää ainakin siltä, että on vain suoraan siirretty NHL14:sta. Ainoa ero on juuri nuo grafiikat, tuomarit ja aidompi yleisö. Ei pelaamisen kannalta kovin vakuuttavan näköistä, mutta toki kyseessä oli parin minuutin video, joka oli kuvattu käsikameralla suttuisasti. Toivotaan parasta.
Mitä tässä nyt oikeastaan odotetaan tapahtuvaksi pelisarjan suhteen?
Kyllä mielestäni tässä ollaan menty joka vuosi sillä tavalla, että uusi peli on ollut edeltäjäänsä parempi mitä nyt varsinaiseen pelikokemukseen tulee. Realistista NHL-simulaatiota EA ei ole tarjonnut missään vaiheessa, eikä sitä tule todennäköisesti nytkään tarjoamaan, ainakaan oletusasetuksin.
EA:n kannaltahan pelin markkinointi ja sen ominaisuuksien kohdistaminen tuskin on se pelaajaryhmä, joka hakee simulaatiomaista kokemusta. Vaan todennäköisimmin se, joka haluaa pelata "todellisessa" kiekkomaailmassa omin ehdoin ja tavoitteena täydellinen hallinta.
Muistan aika hyvin itse sen, että pelatessani 15-vuotiaana NHL95-peliä käytin lukemattomia tunteja siihen että kasasin Allstars tason jengejä joilla dominoin liigaa voittaen pelit 16-1 tai 15-0 ja kärkimiesten tehdessä vaatimattomia 116+128 tehoja. Pelaajien muokkauksen tullessa mukaan muutamia vuosia tästä kyhäsin itseni mukaan peliin ja tein vakuuttavaa jälkeä aika monessa joukkueessa. Vielä parikymppisenä en tuntenut suurtakaan tuskaa siitä, että voitin kohtuullisen suurella ylivoimalla Cupin dominoiden samalla lähes joka osa-alueella tilastoja.
Nykyään tavoittelen sitä, että voin valita suosikkijoukkueeni omien sen hetkisten mieltymyksieni mukaan ja pelata kauden toivoen yltäväni samaan tai parempaan kuin "idolini". Tosin harvemmin onnistuen tässä, omien taitojeni ja ontuvan tekoälyn ja pelimaailman rajoitteiden vuoksi.
Nyt ostaessani peliä ymmärrän, että pelatessa peliä se on suunniteltu pääasiassa niiden käyttäjien toiveiden mukaan, jotka haluavat pelitä jotain ihan muuta kuin itse haluan. Potentiaalinen ostaja haluaa dominoida, taklata hervottomasti, ottaa suuria voittoja ja nöyryyttää vastustajaa. Sen vuoksi peliympäristö on muokattu sellaiseksi, että sen toteuttaminen on mahdollista ja se samalla poissulkee realistisen lätkän simuloinnin.
Kuitenkin, onneksi näissä on säätämisen mahdollisuuksia. Kaikki varmaan ovat huomanneet, että oletusasetuksia voi muuttaa mieleisekseen ja tavoitella mahdollismman realistista kokemusta. Tässä vieläpä ihan mukiinmenevästi onnistuen.
On peleissä toki omat puutteensa, niin tämän vuoden versiossa (rantapallo-päätykiekot, jäähymäärät, jne. jne.) ja tulevassakin niitä tulee olemaan 100% varmuudella aina häiritsevyyteen asti. Enkä itsekään hyväsy päivänselvien mogien jättämistä valmiiseen versioon.
Tottahan se on, että EA:lla ei ole kilpailun puutteen vuoksi paineita tehdä töitä siihen malliin, että joka kerta tuote paranee niin reilusti että kilpailija jää kalkkiviivoille. Samalla tapaa EA on NHL:n suhteen huonompi pelitalo kuin FIFA:n kanssa.
Joka tapauksessa: Olen 100% varma siitä että seuraava NHL on sellainen jonka vuoksi ostan PS4:n ja sen mukana tämän pelin. !00% varmaa on se, että joissain kohdissa olen helvetin pettynyt siihen että tänäkään vuonna ei täytetty minun toiveitani siitä minkälainen pelin kuuluisi olla. Samaan aikaan olen 100% varma, että pelaan sitä peliä ihan yhtä mielelläni kuin lähes jokaista sarjan peliä aina vuodesta 94 asti.