En ole täysin kärryillä bottien säädöistä vieläkään, mutta mielestäni taktiikoista puhuessa ei kannata unohtaa noita ketju-, sekä pakkiparikohtaisia slidereita. Pakit ainakin oletusasetuksilla peruuttavat hyökkäyssiniseltä liian helposti keskialueelle, eivätkä hirveästi tainneet vetopaikkoihinkaan hakeutua. Ei sillä, että niitä niille tonteille saisi juuri muutenkaan.. Ja jos hyökkäysketjut säätää liikaa säästämään energiaa, niin sitten ne yleensä säästää sitä karvauksesta/puolustuspelistä. Toisaalta jos taas sääti kaikki ketjut painamaan täysiä, niin sitten ne väsyi aivan liian nopeasti, eikä ollut virtaa spurtata niissä tilanteissa kun olisi pitänyt. Samaten mitä alempi hyökkäyspaine (varovainen, normaali, aggressiivinen jne.), niin sitä kurinalaisemmin ne pelaavat omiin ja karvaavat. Sekin toki on kaksipiippuinen asia, kuten melkeinpä kaikki muukin. Eli välillä ne jättää sitten menemättä irtokiekoille ja peruuttavat turvallisesti kiekon alle.
Mutta ylivoimalla omat toki on aina täysiä idiootteja puolustussuuntaan. Mikäs sen kivempaa kun toinen pakki pysähtyy/jarruttaa hyökkäyssiniselle ja vihu pääsee vähintään 1 vs. 1, josta sitten veskari liian usein imaisee sen huonon rannevedon kaukaa sisään. Toki niitä samoja on tullut tehtyäkin. Ja alivoimalla taas ne karvaa ja pelaa melkeinpä kuin olisi 5 vs. 5 käynnissä.
Hyökkäysketjuissa sen kiekon kuskaamissliderin suhteen ei ole mitään hajua miten se vaikuttaa. Paitsi, että kun siinä on kuskaaminen täysillä, niin ukot on silti vähintään yhtä usein paitsiossa. Jos sen jättää vaikkapa jonnekin neljään naksuun, niin haluaisin itse ajatella, että ukot hyökkää paremmalla jalalla sen sinisen yli. Toki se ei silti tunnu estävän sitä, että joskus kun ylitän sinisen ja lyön jarrut kiekollisella, niin kiekotonkin hyökkääjä pysähtyy, eikä jatka syvään. Blokkaamistakaan en tykkää liikaa käyttää, ettei botit hajota puolustuspakettia ryntäämällä jokaisen vedon eteen. Mutta ei sitäkään taas nollille halua laittaa.
Karvaus ja keskialue on aiheuttanut eniten harmaita hiuksia ja käytän edelleen jatkuvasti kaikkia säännöllisesti paitsi 2-3:sta. Botti tietysti kannattaa pitää kärkikarvaajana, koska se osaa sen homman ja ihminen on parempi varmistavana hyökkääjänä lukemassa syöttöä pois. Muuten tulee vastustajan ja tilanteenkin mukaan säädeltyä noita karvauksia, keskialuetta, sekä sitä kuinka usein lähdetään karvaamaan hyökkäysalueelta vs. keskialueen peli. Joskus joku toimii täydellisesti, usein on tyydyttävä johonkin ja joskus ei tosiaan tunnu mikään toimivan.
Itse tykkään puolustuksessa contain puckista, eli oliko kiekon estäminen. Kaverina pitänyt staggeredilla jo jonkin aikaa ja välillä vaihdellut. Tight Pointilla pelailin muutaman pelin kakkosella, mutta kyllähän se oli ainakin omilla asetuksilla aikamoista bottien juoksuttamista ja itse oli pakko pysytellä taaempana varmistelemassa. Usein tuntui leijuvan vihun maalipaikka yhden syötön päässä, mutta usein se vain jäi syntymättä. Jotkut tosin pelanneet silläkin hyvin itseä vastaan. Olettaisin, koska ei viivalla tuntunut olevan tilaa ja kiirettä tuntui olevan vähän joka paikassa.
Hyökkäyksiinlähdöissä pidän, jos vain mahdollista, nopean ja hitaan lähdön kakkosilla. Ei kasva välimatkat liian suuriksi, jolloin on yleensä vaihtoehtoja kenelle syötellä, tai mitä tehdä kun on enemmän kuin kaksi hyökkääjää mukana. Sitten kun ei meinaa saada mitään aikaan vastustajan kovassa karvauksessa, niin lähdetään nopeasti pystyyn.
Pelaajien suhteen kannattaa muistaa, että HUT:ssa taitaa olla pohjalla nuo offlinen pelaaja-arvot (alkuperäinen online-kokoonpano). Eli HUT:n pelaajakortissa seisova luistelu on ennemminkin pelaajan luisteluarvojen keskiarvo, mihin vaikuttaa kiihtyvyyden, ketteryyden, kunnon, sekä nopeuden ohella myös tasapaino. Ainakin Drouin on vikkelä 85 luistelun pelaajaksi, sekä Zuccarello 86:seksi. Toki ne on vielä pienikokoisiakin. Erikoiskorteista ei kummempaa hajua. EA:n tuntien +2, +3 kaikkeen. Mene ja tiedä.