Olen miettinyt jo kahden viimeisen EA Sportsin nhl-pelin ajan laittaisinko tästä palautetta sarjan tekijöille. Ajattelin kuitenkin kysyä teidän muiden palstalaisten mielipiteitä ensin.
EA Sportsin NHL-sarja tulee ostettua joka syksy. On tullut ostettua jo vuodesta 1999. Kuitenkin NHL 07 asti on alkanut aina vain suunnattomasti ottamaan päähän koko peli n. 2 viikon pelaamisen jälkeen. Tähän vaikuttaa mielestäni eniten koko pelin oleellisesti tärkein asia, eli maalinteko, joka on mielestäni ollut "rikki" jokaisessa uudessa versiossa. Tarkoitan tällä sitä, että ihmisillä on noin kahdesta kolmeen eri tapaa tehdä maaleja NHL 10:ssä. Nämä ovat niin sanottuja paskamaaleja tai glitch goaleja.
Tässä virtuaalilätkässä ei loppupeleissä ole mitään muita mahdollisuuksia tehdä maaleja, kuin käyttää näitä paskamaaleja. Maalivahdit ovat yli-ihmisiä nollareflekseillä ja ihmiset joutuvat käyttämään juuri näitä paskamaaleja, jotta ylipäätään saavat kiekon reppuun. Kaipaatteko perusteluja? Tässä niitä:
Joka vuosi on vähintään "kaksi paskamaalikikkaa" NHL 08:ssa oli slap pass ja "sivulle sivulle harhautus 1 vs 0 tilanteissa. NHL 09:ssä oli Curve shot, Cross the crease pass toiselle kulmalle tyhjiin, nousu nurkasta maalinkulmalle ja lämäri etuylänurkkaan jne. Nyt uusimmassa NHL 10:ssä maalinteko online-peleissä ja tietokonetta vastaan on pelkästään reboundien hakemista, cross the crease maalien hakemista ja "curl drag" rannarin hakemista p-pisteen kaarelta takanurkkaan.
Muut sanovat tietenkin, että näitä paskamaaleja voi ehkäistä ehjällä puolustuspelillä. Varmasti totta, mutta kyseenalaistankin itseasiassa maalinteon realistisuuden. Onko kiva pelata peliä, jossa vastustaja hakee koko ajan niitä kahta erilaista maalikikkaa? Eikö olisi kivempi pelata peliä, jossa vastustaja ja sinä haette kokoajan erilaisia ratkaisuja, jotta sen limpun saa sinne pussiin? Kaikkiin näihin EA Sports pyrki keksimään ratkaisuja päivityksillä, mutta mielestäni päivitykset eivät ole apu tähän ongelmaan. Ongelma on siinä, että kiekon pelaaminen ei ole realistista.
Jos saat kiekon p-pisteiden kaarten väliin ja pyrit vain rannaamaan kiekon sisään, niin nollarefleksit omaava maalivahti vain nappaa kiekon rälläänsä. Tätä voi miettiä ihan oikean maailman kautta. Kun Dany Heatleylle tai Ovechkinille tai jollekin muulle antaa kiekon 10 kertaa pelissä n. 5 metrin päähän maalivahdista, hän kyllä varmasti laittaa kiekon pussiin ainakin 4 kertaa 10:stä yrityksestä. Niin se menee oikeassa elämässä, mutta ei EA Sportsin NHL-sarjassa. Minä kaipaan realistisia maalitilanteita tähän pelisarjaan. Perus rannareita ja snapshotteja maalivahdin edestä, lämäreitä siniviivalta ja hieman siniviivan jälkeen jne.
Toivon, että nyt tänä vuonna (Deja vu-tunne 3 edelliseltä vuodelta) olisi mahdollista tehdä realistisesti maaleja. Tämä jää todennäköisesti haaveeksi jälleenkerran. Harkitsen vakavasti että viha/rakkaus-suhde NHL-sarjaan tulee päättymään tähän. En kaipaa enää sitä suurta vitutusta, mikä tulee näitä pelejä pelatessa. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni. Jotkut varmasti ovat kärkkäästi kyseenalaistamassa pelitaitoni. Tässä ei ole kyse siitä ollenkaan. Kyse on siitä, että meille NHL-sarjan ystäville tarjotaan loppupeleissä samaa paskaa uudessa paketissa vuodesta toiseen. Tähän on tultava muutos.
Viestini on hieman sekava, enkä saanut ihan kaikkia tuntemuksiani selvitettyä. Mutta jos saan vastakysymyksiä tai palautetta, vastaan mielelläni, ja pyrin selventämään ajatusmaailmaani tästä pelistä ja ideoistani.
T. Natural