Neppailukiekkoa by JHag

  • 6 675
  • 40

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sneppiskaba

...on oikea termi, kyllä. Mutta tässä tuo svetisismin suodattaminen pois, harvinaista kyllä, toimii. Neppailu on hauska sana.

Jos me pidettäisiin neppailut JA:n porukoiden kesken, voisivat skidit olla ihmeissään, kun hanskat putoaisivat alta aikayksikön. Olen heti mukana, jos tällaista suunnitellaan.
 

omasch

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Red Wings
Kokemuksen rintaäänellä...

...voin kertoa että neppaaminen on näin melkein kolmekymppisenä vähintäänkin yhtä hauskaa kuin silloin alle kouluikäisenä nassikkanakin. Mäkin muistan lapsuudessani omistaneeni muovisen neppisauton mutta muistikuvani mukaan neppisskaboja pidettiin kuitenkin metallisilla Matchboxeilla. Kun neppiskuvioista aktiiviura oli ollut n. 20 vuotta tauolla, innostuin kavereiden houkuttelemana kokeilemaan parin kisan verran kesällä 2001. Sen verran hyvin laji veti mukanaan että männä kesänä ei tainut jäädä kuin yks kisa väliin.

Jaa mikäkö lajissa vetää puoleensa? No täytyy sanoa että minua siinä lähinnä kiehtoo raittiin ulkoilman ohella pieni leikkimielinen kisaaminen mukavassa kaveriporukassa.

Hittoako mä tässä enempää jauhamaan. Kokeilkaa itse kukin tulevana kesänä. Pääkaupunkiseudulla autoja nykyään myyvät Stockmann, Lelulaatikot ja jotkut R-kioskit ja Tiimarit. Tosin näin talviaikaan autojen saanti voi olla hieman nihkeetä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JHag:
''Sneppiskaba
...on oikea termi, kyllä. Mutta tässä tuo svetisismin suodattaminen pois, harvinaista kyllä, toimii. Neppailu on hauska sana.

Jos me pidettäisiin neppailut JA:n porukoiden kesken, voisivat skidit olla ihmeissään, kun hanskat putoaisivat alta aikayksikön. Olen heti mukana, jos tällaista suunnitellaan''

Meillä karujen, jyrkkien ja raakojen jätkien pelottavassa Myllikässä kyllä nepattiin, eikä snepattu.

Kisoissa mukana ilimammuuta. Luultavasti Jatkiksen yrmeimmät taktikot ja lyhytpinnaiset IFK-kannattajat varustautuisivat koitokseen singoin ja kemiallisin asein. Luultavasti vieraspaikkakuntalaiselle todettuun 'kelliin' kannattaisi suhtautua myötäkarvaan hapensaannin nimissä.

Tässä ketjuavauksessa on muuten todistettu, että Jatkoajan kirjoittajilla on muutakin elämää, kuin jääkiekko. Ansiokasta keskustelua munakuppimaailmasta.
 

Carlos

Jäsen
Stadissahan niin kovasti tykäkään käyttää äänteitä jotka sisältävät mm. s, d, g, ja juuri tämä stadilainen s-kirjain tuntuu sihahtavan noiden "maalaisten" korvaan aika pahasti, muutaman kerran olen saanut kuittia siitä. Veikkaisin kuitenkin että alunperin on ollut neppailukilpailu, sitten neppiskilpailu, sitten neppiskisa, sitten neppisskaba (siihen kuuluu 2 x s), ja sitten extreme-stadi-versio sneppisskaba. Mielestäni tässä jälkimmäisessä tulee jo liikaa vesihiisisihisihississä -ilmiö, joten itse olen tottunut tähän neppisskabaan. Tämä on muuten varmasti merkittävin juttu mitä olen tänne ikinä kirjoittanut. :-)

Mites sitten toinen legendaarinen kiistan aihe, sanottiinko teillä stemu vai stenu? Oma faijani on sen verran vanhan sukupolven stadilainen (since 1937) että hän sanoo aina stenu, ja ojentaa meitä nuorempia, kun meille on jostain syystä tarttunut tuo stemu. Vai onko tämä lähiöslangia? :-)
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Carlos
Stadissahan niin kovasti tykäkään käyttää äänteitä jotka sisältävät mm. s, d, g, ja juuri tämä stadilainen s-kirjain tuntuu sihahtavan noiden "maalaisten" korvaan aika pahasti, muutaman kerran olen saanut kuittia siitä. Veikkaisin kuitenkin että alunperin on ollut neppailukilpailu, sitten neppiskilpailu, sitten neppiskisa, sitten neppisskaba (siihen kuuluu 2 x s), ja sitten extreme-stadi-versio sneppisskaba. Mielestäni tässä jälkimmäisessä tulee jo liikaa vesihiisisihisihississä -ilmiö, joten itse olen tottunut tähän neppisskabaan. Tämä on muuten varmasti merkittävin juttu mitä olen tänne ikinä kirjoittanut. :-)

Mites sitten toinen legendaarinen kiistan aihe, sanottiinko teillä stemu vai stenu? Oma faijani on sen verran vanhan sukupolven stadilainen (since 1937) että hän sanoo aina stenu, ja ojentaa meitä nuorempia, kun meille on jostain syystä tarttunut tuo stemu. Vai onko tämä lähiöslangia? :-)

Olisko niin että maalla on ensin keksitty neppailu, joka sitten on levinnyt Helsingin keskustaan ja muuttunut sneppailuksi, vaiko sneppailu levinnyt maalle ja muuttunut neppailuksi kun se s sihahtaa;) No, väliäkö tolla. JA:n keskuudessa mielestäni ehdottomasti neppaillaan, koska se on todellakin hauska sana.

Tosta kivestä sen verran, että ainakin 70-luvun Rööperissä (viereenkirjoittanut) ja 40-luvun Sörkassa (mutsi ja faija) käytettiin stemua, mutta ollaan kavereiden kanssa usein naureskeltu sitä kuinka jopa Rööperissä ja Töölössä saattaa olla eroja siinä mitä slangisanaa mistäkin käytetään. Suomi on rikas kieli. Kivaa.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
58 kertoili ketjun avausviestissä taustaa Westerlundista ja hänen tekemisistään. Haluan kuitenkin hieman kehua ja nostaa Erkkaa jalustalle.

Mielestäni Erkan ja Ramin valmentama IFK (syksy 97- kevät 99) ei ollut mikään neppailujengi. IFK ei silloin kahvannut eikä ns. neppaillut. IFK pelasi mielestäni kovaa lätkää, taklattiin, ajettiin miehiä seinälle, vedettiin välillä överiksi. Joukkueessa oli niin helvetisti taitoa yhdistettynä kovuuteen. IFK dominoi koko kaukaloa, joukkueessa ei ollut yhtään heikkoa lenkkiä. Esim. pakkien luisteluvoima/taito oli vertaansa vailla sm-liigassa (Rafalski ja Timonen), sekä viivamiehinä yv:ssä samat herrat Karalahden kanssa.

Erkka on mielestäni kehittänyt peliä ja pelityyliä kuluvana vuosikymmenenä. Tuomarilinjan takia hän joutui muuttamaan IFK:ssa hyväksi havaitsemaansa pelityyliään Jokereissa viime kaudella. Osoituksena siitä oli Suomen mestaruus. Mielestäni Erkan Jokerit pelasi ensimmäisellä kaudella IFK-tyylistä kiekkoa, mutta siitä oli luovuttava kahden tuomarin systeemin takia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Extreme sneppisskaba

Tartteeks sitä kesää ventata? Duunataan rata hankeen ja sneppaillaan keskellä talvea. Eihän se kai meitä haittaa, vaik snadisti tulee frysa. Sit jos on viel kunnon blåsis ja stikkaa snögöö vaakasuoraan, nii fiilarit eiku nousee...

Tosin bilikoitten slumppaaminen saattaa olla hankalaa talvella, kuten Lalli totes, eli eiköhän ventata.

Messissä oon, jos JA:n sneppisskaba pannaan pydeen.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Extreme sneppisskaba

Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Eihän se kai meitä haittaa, vaik snadisti tulee frysa. Sit jos on viel kunnon blåsis ja stikkaa snögöö vaakasuoraan, nii fiilarit eiku nousee...

Messissä oon, jos JA:n sneppisskaba pannaan pydeen.

Nyt "siijuu" Tölikän kundi joutuu hieman korjaileen noita muutamia sanoja: Frysa -> Frysis tai Frusa, (nyt mua frusaa tai mull on hirvee frysis)
Snögöö -> Snögee. (ulkona snögaa tai ulkona stikkaa snögee)

Ja sanasta sneppis / neppis tuleekin mieleeni, että norjaksi sana "kneppa" tarkoitta aivan muuta (sitä mitä faijat ja mutsit tekee illalla kun skidit on menny durkkaan).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Extreme sneppisskaba

Viestin lähetti Svante
Nyt "siijuu" Tölikän kundi joutuu hieman korjaileen noita muutamia sanoja: Frysa -> Frysis tai Frusa, (nyt mua frusaa tai mull on hirvee frysis)
Snögöö -> Snögee. (ulkona snögaa tai ulkona stikkaa snögee)

Ja sanasta sneppis / neppis tuleekin mieleeni, että norjaksi sana "kneppa" tarkoitta aivan muuta (sitä mitä faijat ja mutsit tekee illalla kun skidit on menny durkkaan).

Kuten Tinde tossa jo totesikin, slangi vaihtelee, meitsi on tottunu käyttään ilmaisuja frysa ja frösa. Tosin frysiskään ei oo ihan vieras ilmaisu, mut frusa??? Snögön ja snögen osalta molemmat ovat mielestäni oikein, ehkä snöge tosin vanhempi/alkuperäisempi.

Norjan kielen kneppa-ilmaisun tunnen minäkin, mutta norjasta ei ole liiemmälti tullut vaikutteita slangiin.

Sitä paitsi, eiks se oo Tölikka eikä Tölikkä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Re: Extreme sneppisskaba

Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Tartteeks sitä kesää ventata? Duunataan rata hankeen ja sneppaillaan keskellä talvea. Eihän se kai meitä haittaa, vaik snadisti tulee frysa. Sit jos on viel kunnon blåsis ja stikkaa snögöö vaakasuoraan, nii fiilarit eiku nousee...

Tosin bilikoitten slumppaaminen saattaa olla hankalaa talvella, kuten Lalli totes, eli eiköhän ventata.

Messissä oon, jos JA:n sneppisskaba pannaan pydeen.

No eihän toi nyt ole edes stadin slangia herranjestas! Jotain 'sinnepäin', esim. Espoossa kuulu jo 80-luvulla paljon tollasta juttua.

nm. "Espoolainen Töölössä"
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Re: Re: Extreme sneppisskaba

Viestin lähetti seeyou@jäähalli

Sitä paitsi, eiks se oo Tölikka eikä Tölikkä?

Näin siin sitten menee omaan näppäryyteen, viddu.
Jep olet täysin oikeassa, miten mä saatoin...?

Ja Carlosille: Skatta. Mä luulen et tosta "Skattis" sanasta vois tulla daijuun aika pahasti skattan kundeilta.

Niin, tässä vaan sneppaillaan päivät pitkät IFK:n nousua odotellessa. Onkohan toi uus "ämmä" muuten hyvä skutsamaan?
(Mun piti vetää skutsari mut siit tuli sneppi) :-)
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Extreme sneppisskaba

Viestin lähetti Svante
Niin, tässä vaan sneppaillaan päivät pitkät IFK:n nousua odotellessa. Onkohan toi uus "ämmä" muuten hyvä skutsamaan?
(Mun piti vetää skutsari mut siit tuli sneppi) :-)

Komiikka on jo samaa luokkaa kuin legendaarisessa "perintöä odotellessa". Joko päästiin perimään? -Ei vieläkään... Entä nyt? -eei...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Extreme sneppisskaba

Viestin lähetti Daespoo
No eihän toi nyt ole edes stadin slangia herranjestas! Jotain 'sinnepäin', esim. Espoossa kuulu jo 80-luvulla paljon tollasta juttua.

Missäköhän kohtaa viestissäni väitettiin, että se olisi Stadin slangia? Minä en ole asunut Stadissa sitten vuoden 1972, ja sitäkin ennen vain erittäin laajan tulkinnan mukaan. (Kuinka moni pitää Itä-Helsinkiä osana Stadia?)

Minun mielestäni Länsi-Vantaalla puhutaan myös slangia, mutta Sinulla on täysi oikeus olla eri mieltä.

Aitoa Stadin slangia ei taida kovin moni sotien jälkeen syntynyt puhua.

EDIT: Alkuperäinen tarkoitukseni oli ilmaista kiinnostukseni osallistua JA:n neppiskilpailuun, anteeksi etten ilmaissut tarkoitustani riittävän selkeästi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sorry, olin siinä uskossa että yritit 'perus-HIFK:läisenä' todistaa stadilaisuutesi. My bad.

Sen tosiaan mitä olen aitoa stadin slangia nähnyt niin se on jo hieman vaikeaselkoisempaa ainakin meikäläiselle.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Aitoa Stadin slangia ei taida kovin moni sotien jälkeen syntynyt puhua.

Joskus muinoin, kun olin kesäduunissa raksalla, meille tuli pari n. 45-50 vuotiasta perushelsinkiläistä urakoitsijaa paikkaamaan miesvajetta. Nämä kaverit puhuivat sen verran värikästä slangia, että oli siinä maalaispojalla ihmettelemistä. Joutui jokusen kerran kyselemään että, "MITÄ??".

Sääli, ettei tuo kieli ole enää voimissaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös