Mainos

NASCAR Nextel Cup 2007

  • 3 270
  • 22

Nolan

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues ja TPS + Dougie
Vähän myöhässä tuli ketju laitettua, mutta parempi kuin milloinkaan. Aikaa tämän ketjun kanssa on mennyt F1-foorumilla - eli nyt myös tänne kaikki Jatkoajan NASCAR-fanit keskustelemaan :)

Aluksi pientä oppimismäärää: Tämän hetken pistetilanne:

Jeff Gordon 2773 Leader 18 5 4 12 16 4,010,220
2 -- Denny Hamlin 2496 -277 18 1 1 7 11
3 -- Matt Kenseth 2390 -383 18 0 1 6 12
4 -- Jimmie Johnson 2366 -407 18 0 4 9 11
5 -- Jeff Burton 2345 -428 18 0 1 6 9
6 +1 Carl Edwards 2308 -465 18 0 1 4 6
7 -1 Tony Stewart 2234 -539 18 0 0 4 11
8 +2 Kyle Busch 2190 -583 18 0 1 4 10
9 -1 Kevin Harvick 2172 -601 18 0 1 3 8
10 -1 Martin Truex Jr. 2157 -616 18 0 1 4 7
11 -- Clint Bowyer 2142 -631 18 1 0 1 9
12 -- Dale Earnhardt Jr. 2040 -733 18 0 0 3
13 +1 Jamie McMurray 1991 -782 18 1 1 3 7
14 -1 Ryan Newman 1979 -794 18 4 0 3 7
15 -- Kurt Busch 1919 -854 18 0 0 3 4
16 +1 Greg Biffle 1836 -937 18 0 0 2 5
17 -1 J.J. Yeley 1804 -969 18 1 0 1 1
18 +2 Mark Martin 1774 -999 13 0 0 4 7
19 +2 Casey Mears 1761 -1012 18 0 1 3 4
20 -2 Bobby Labonte 1743 -1030 18 0 0 0 1
21 -2 Juan Montoya* 1729 -1044 18 0 1 2 3
22 -- Elliott Sadler 1674 -1099 18 0 0 0 1
23 -- David Ragan* 1656 -1117 18 0 0 1 1
24 -- Robby Gordon 1620 -1153 18 0 0 0 1
25 -- David Stremme 1620 -1153 18 0 0 0 2
26 -- Kasey Kahne 1617 -1156 18 1 0 0 2
27 +5 David Gilliland 1532 -1241 18 1 0 1 2
28 -- Sterling Marlin 1506 -1267 18 0 0 0 0
29 -2 Reed Sorenson 1503 -1270 18 0 0 1 2
30 -1 Jeff Green 1502 -1271 18 0 0 0 3
31 -1 Ricky Rudd 1497 -1276 18 0 0 0 1
32 -1 Tony Raines 1468 -1305 17 0 0 0 0
33 -- Joe Nemechek 1449 -1324 17 0 0 0 1
34 -- Johnny Sauter 1412 -1361 17 0 0 0 1
35 +1 Dave Blaney 1197 -1576 16 1 0 0 0
36 -1 Kyle Petty 1172 -1601 14 0 0 1 1
37 -- Scott Riggs 1139 -1634 15 0 0 0 1
38 -- Paul Menard* 1022 -1751 12 0 0 0 0
39 -- Brian Vickers 899 -1874 10 0 0 1 2
40 -- Dale Jarrett 835 -1938 13 0 0 0 0
41 -- David Reutimann* 789 -1984 12 0 0 0
42 -- Kenny Wallace 652 -2121 9 0 0 0 0
43 +2 Bill Elliott 557 -2216 7 0 0 0 0
44 -1 Ken Schrader 544 -2229 8 0 0 0 0
45 -1 A.J. Allmendinger* 464 -2309 8 0 0 0
46 -- Ward Burton 449 -2324 8 0 0 0 0
47 -- Regan Smith 409 -2364 5 0 0 0 0
48 -- Jeremy Mayfield 388 -2385 6 0 0 0 0
49 -- Boris Said 346 -2427 3 0 0 0 1
50 -- Mike Bliss 325 -2448 4 0 0 0 0
51 +1 John Andretti 259 -2514 4 0 0 0 0
52 -1 Michael Waltrip 191 -2582 3 0 0 0 1
53 -- Mike Wallace 160 -2613 1 0 0 1 1
54 -- P.J. Jones 127 -2646 1 0 0 0 0
55 -- Ron Fellows 123 -2650 1 0 0 0 0
56 -- Kevin Lepage 95 -2678 2 0 0 0 0
57 -- Chad McCumbee 88 -2685 1 0 0 0 0
58 -- Butch Leitzinger 79 -2694 1 0 0 0 0
59 -- Jon Wood 76 -2697 1 0 0 0 0
60 -- Johnny Benson 70 -2703 1 0 0 0 0
61 -- Terry Labonte 58 -2715 1 0 0 0 0
62 -- Marc Goossens 55 -2718 1 0 0 0 0
63 -- Chad Chaffin 55 -2718 1 0 0 0 0
64 -- Aric Almirola 40 -2733 1 0 0 0 0

Jokaiseen kisaan pääseen aina mukaan 43 kuskia, joten myös pistin mukaan keikkakuskeja esim. tunnetuimpana Terry Labonte, joka tuurasi Michael Waltripia tämän omassa tiimissä Infineonissa (sarjan toinen moottorirata Watkins Glenin lisäksi), johtuen jo osaaikaiseläkkeelle jääneen Terryn "moottorirata-specialisti" -nimikkeestä. Eli varmempia pisteitä aina paremmin moottoriradat osaavilta. Tämän saman vaihdon koki moni muukin kuski.

Pistelaskussa käytetään "35 drivers in owner points - automically in race" -systeemiä, joka etenkin minua Jarrett-fanina on rieponut eniten - johtuen siitä, että 35 kuskia pääsee automaattisesti kisaan: Ja taas tämän ulkopuolelle jää kaikki omistajapisteissä takana olevat. Tosiaan kun tänä vuonna Michael Waltrip Racing muutti valmistajamerkkinsä Toyotaksi (Toyotan ensimmäinen vuosi Nextel Cupissa, seitsemän autoa yhteensä), niin auto ei ole vielä kulkenut aivan parhaalla tavalla. Tai paras hetki on Toyotan kannalta tullut Charlotessa Coca Cola 600:ssa, jossa Brian Vickers johti monia kymmeniä kierroksia.

Dale Jarrett on tällä hetkellä sijalla 40. omistajapisteissä.

Sarjan kisat:
http://www.nascar.com/races/tracks/ (mukana myös vain Busch/Craftsman seriesillä ajettavia ratoja.)

Tähän mennessä jännän kauden ehdoton hallitsija on ollut Hendrick Motorsports, joka Jeff Gordonin #24 (4x mestari), Jimmie Johnsonin #48 (viime kauden mestari), Casey Mearsin #25, sekä Kyle Buschin #5 voimin ollut ehdottomasti hallitseva dynastia. Kaikilla vähintään yksi voitto tältä vuodelta.

Ainoana voidaan tietysti pitää Ky. Buschin tuloa vapaaksi agentiksi tämän kauden jälkeen (koska Dale JR. tulee hänen tilalleen), niin omaan pussiin pelaamista. Kyle tulee olemaan kauden jälkeen kovaa valuuttaa markkinoilla: Nuori, lupaava, aggressiivinen (välillä vähän liikaakin), sekä taitava. On isoveljensä Kurt Buschin (entinen mestari) kanssa muodostaneet hyvän veljeskatraan. Ei kuitenkaan mitään fanijen suosikkeja a'la Dale Earnhardt jr.

Roush Racing on myös noussut haastamaan Hendrickiä: Kaksi voittoa viimeisestä neljästä kisasta Edwardsin ja McMurrayn toimesta. Kummatkin katkaisivat pitkät voitottomat putket (J. McMurraylla jo viisi vuotta). Tallin ykköskuskina kuitenkin häärii näkymätön mies Matt Kenseth (vuoden 2003 mestari).

Joe Gibbs Racing, Richard Childress Racing, DEI (Dale Earnhardt inc.), sekä Roger Penske ovat vahvoja haastajia aina. Myöskin Chip Ganassin kolariherkkien kuskien puolelta nousi yksi välähdys: Montoyan voitto Toyota/Save Mart 350 -kisassa Infineonissa.

Valitettavasti omalla ei ole viellä oikein lähtenyt kulkemaan. Mutta tietysti Michael Waltrip Racingin ensimmäinen vuosi Toyotalla, joten nyt aletaan vasta pääsemään vauhtiin pikkuhiljaa.

Jos joku haluaa vielä tietoa lisää Suomeksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/NASCAR

Kuskiesittelyt: http://www.nascar.com/drivers/list/cup/dps/

Huomenna ajetaan klo. 22:30 Suomen aikaa USG Sheetrock 400 Chicagolandin radalla suorana Viasatilla. Oma lemppari ei kisaan karsiutunut, joten ilman jännitteitä pääsee huomenna kisaa katsomaan (vitutuksen keskellä tietysti). Jännä kisa kuitenkin jälleen tulossa.

Lähtöjärjestys:
25 Casey Mears Chevrolet National Guard / GMAC 182.556 29.580 Leader
2 1 Martin Truex Jr. Chevrolet Bass Pro Shops / Tracker 182.476 29.593 -0.013
3 12 Ryan Newman Dodge Mobil 1 182.463 29.595 -0.015
4 01 Mark Martin Chevrolet U.S. Army 182.297 29.622 -0.042
5 8 Dale Earnhardt Jr. Chevrolet Budweiser 182.272 29.626 -0.046
6 5 Kyle Busch Chevrolet CARQUEST / Kellogg's 181.885 29.689 -0.109
7 07 Clint Bowyer Chevrolet Jack Daniel's 181.653 29.727 -0.147
8 48 Jimmie Johnson Chevrolet Lowe's 181.580 29.739 -0.159
9 45 John Andretti Dodge National Tire & Battery 181.427 29.764 -0.184
10 17 Matt Kenseth Ford USG Sheetrock 181.409 29.767 -0.187
11 24 Jeff Gordon Chevrolet Nicorette / DuPont 181.330 29.780 -0.200
12 43 Bobby Labonte Dodge Cheerios / Betty Crocker 181.263 29.791 -0.211
13 11 Denny Hamlin Chevrolet FedEx Express 181.226 29.797 -0.217
14 29 Kevin Harvick Chevrolet Shell / Pennzoil 181.147 29.810 -0.230
15 22 Dave Blaney Toyota Caterpillar 181.038 29.828 -0.248
16 15 Paul Menard* Chevrolet Turtle Wax Ice / Menards 180.959 29.841 -0.261
17 21 Bill Elliott Ford Little Debbie 180.808 29.866 -0.286
18 70 Johnny Sauter Chevrolet Yellow Trans. 180.693 29.885 -0.305
19 20 Tony Stewart Chevrolet The Home Depot 180.638 29.894 -0.314
20 36 Jeremy Mayfield Toyota 360 OTC 180.632 29.895 -0.315
21 00 David Reutimann* Toyota Burger King 180.602 29.900 -0.320
22 41 Reed Sorenson Dodge Target 180.536 29.911 -0.331
23 31 Jeff Burton Chevrolet AT&T Mobility 180.463 29.923 -0.343
24 9 Kasey Kahne Dodge Dodge Dealers / UAW 180.319 29.947 -0.367
25 99 Carl Edwards Ford Office Depot 180.312 29.948 -0.368
26 49 Chad Chaffin Dodge Paralyzed Veterans of America 180.210 29.965 -0.385
27 13 Joe Nemechek Chevrolet CertainTeed 180.198 29.967 -0.387
28 55 Michael Waltrip Toyota NAPA Auto Parts 180.174 29.971 -0.391
29 66 Jeff Green Chevrolet Comcast 180.150 29.975 -0.395
30 42 Juan Montoya* Dodge Wrigley's Big Red 179.910 30.015 -0.435
31 19 Elliott Sadler Dodge Dodge Dealers / UAW 179.874 30.021 -0.441
32 6 David Ragan* Ford AAA Insurance 179.850 30.025 -0.445
33 16 Greg Biffle Ford Aflac 179.778 30.037 -0.457
34 26 Jamie McMurray Ford Crown Royal 179.671 30.055 -0.475
35 2 Kurt Busch Dodge Miller Lite 179.653 30.058 -0.478
36 18 J.J. Yeley Chevrolet Interstate Batteries 179.563 30.073 -0.493
37 14 Sterling Marlin Chevrolet Waste Management 179.444 30.093 -0.513
38 40 David Stremme Dodge TUMS 179.354 30.108 -0.528
39 7 Robby Gordon+ Ford Jim Beam 178.749 30.210 -0.630
40 96 Tony Raines+ Chevrolet DLP HDTV 178.731 30.213 -0.633
41 88 Ricky Rudd+ Ford Pedigree 178.601 30.235 -0.655
42 38 David Gilliland+ Ford M&M's 178.182 30.306 -0.726
43 4 Ward Burton Chevrolet Lucas Oil / State Water Heaters 179.581 30.070 -0.490
Did Not Qualify
44 10 Scott Riggs Dodge Stanley Tools / Valvoline 179.134 30.145 -0.565
45 83 Brian Vickers Toyota Red Bull 178.980 30.171 -0.591
46 44 Dale Jarrett Toyota UPS 178.766 30.207 -0.627
47 84 A.J. Allmendinger* Toyota Red Bull 178.642 30.228 -0.648
48 37 Kevin Lepage Dodge Front Row Motorsports 178.353 30.277 -0.697
49 78 Kenny Wallace Chevrolet Furniture Row Racing 178.200 30.303 -0.723

Kotisivu: http://www.nascar.com/
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Koska tämä ei viime kesänä sen suurempaa suosiota kerännyt, niin kai sopii että jatketaan aiheesta tänä vuonna tässä samassa ketjussa?

Eli Urheilukanava Plus näyttää tänä vuonna näitä NASCAR-kisoja, tai ainakin viime yönä näytti sarjan avauskisan. Vaikka joskus formuloiden takia olenkin aamyön tunteina ylös petistä noussut niin en sentään tämän takia viitsinyt, otin boksiin ja katsoin äsken kun aikaa oli. Hiukan olen netin välityksellä lajiin tutustunut, mutta aika hepreaa se suurimmalta osin vielä on.

Eipä tuo nyt niin hirmu mielenkiintoiselta vaikuttanut, näin ensimmäistä kisaa seuraavan mielestä ainakaan. Tosin loppuratkaisu oli jännä, kuten ilmeisesti aina tässä lajissa sillä lyhyellä ovaalilla ajettaessa joukko pysyy hyvin kasassa ja tämän tästä radalla pistäytyvä turva-auto kokoaa porukkaa vielä entistä tiiviimmäksi.

Earnhardt Juniorihan sen kisan sitten lopulta voitti, pitkästä aikaa. Komiasti veti äijä nimmarinsakin rataan lopussa, ei siinä mittään.

Hemmetisti oli kommentaattoreita sun muita hölisijöitä radan varrella ja studiossa, kuten ilmeisesti paikalliseen tapaan kuuluu. Mä kun en tuota amerikan kieltä ymmärrä yhtikäs tippaa, niin jäi muutama seikka hiukan epäselväksi. Niinpä asiantuntijat huomio!

a) Miksi kisassa oli mukana vain 23 kuskia/autoa? Kuten tuossa avausviestissä Nolan kirjoittaa, niin käsitykseni mukaan tuosta puuttui ainakin 20 kuljettajaa vielä. Johtuiko kenties kauden avauskisasta, vai mistä?

b) Onko NASCAR-kisassa aina kesken kilpailun varikkotauko? Nythän siinä oli ajettu vain 20 kierrosta, kun autot kurvasivat varikolle ja kuskit ryhtyivät virvokkeiden nauttimisen lomassa antamaan varikkoruusulle kommentteja.

c) Kuvaruutuinfon perusteella 50 kierroksen kohdalla olisi pitänyt olla toinen tauko, mutta silloin oli turva-auto radalla ja sinä aikana kuskit kävivät varikolla kyllä mutta ihan normaali käynniltä se vaikutti toisin kuin tuo 20 kierroksen jälkeen pidetty breikki. Mihin se toinen paussi jäi?

d) Kisa oli muutenkin vain 70 kierroksen mittainen eli lyhimmästä päästä kaiketi. Mitenkäs se pistelasku tässä kisassa menee, kun mukana ei ollut kuin ne 23 autoa?

e) Mitä ihmettä Kevin Harvick teki studiossa kommentoimassa? Paikka olisi kaiken järjen mukaan ollut siellä radalla muiden joukossa.

f) Montoyan lisäksi ei sarjassa taida olla muita USAn ulkopuolella syntyneitä kuskeja?

Näihin kun nyt saisi hiukan selvennystä, niin seuraavan kisan katsominen olisi hiukan helpompaa.
 

scholl

Jäsen
Sarja ei ole vielä alkanut. Siitä voi johtua pienet osallistujamäärät, kun ajetaan noita pikkukisoja vielä.

Kyllä muitakin ulkomaalaisia kuin Montoya on noilla radoilla. Tulee mieleen ainakin Dario Franchitti, jonka muistamme 90-luvulla DTM:stä ja siitä, että hän on Ashley Juddin kanssa naimisissa.

Mites Villeneuve? Jatkaako vielä pick-up luokassa vai pääseekö ajamaan sitä Busch-sarjaa vai millä nimellä se nyt onkaan? Jos ei kerran vielä ole varsinaisessa ex-Winston cupissa messissä.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin nyt kun sanoitte ja tarkemmin muistelen niin kyllähän siinä aika ajoin ruudussa välähteli teksti "All Star Event" mutta enpä siihen sen kummemmin huomiota kiinnittänyt. Eli ilmeisesti jonkunlainen All Stars-tapahtuma oli kyseessä, se selittää tietysti ainakin tuon vähäisen autojen lukumäärän.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
a) Miksi kisassa oli mukana vain 23 kuskia/autoa? Kuten tuossa avausviestissä Nolan kirjoittaa, niin käsitykseni mukaan tuosta puuttui ainakin 20 kuljettajaa vielä. Johtuiko kenties kauden avauskisasta, vai mistä?

d) Kisa oli muutenkin vain 70 kierroksen mittainen eli lyhimmästä päästä kaiketi. Mitenkäs se pistelasku tässä kisassa menee, kun mukana ei ollut kuin ne 23 autoa?

e) Mitä ihmettä Kevin Harvick teki studiossa kommentoimassa? Paikka olisi kaiken järjen mukaan ollut siellä radalla muiden joukossa.

Kyseessä oli Bud Shootout missä oli mukana viime kaudella paalupaikalle yltäneet kuljettajat sekä aiemmat aktiiviset Shootout-voittajat. Kisassa jaettiin ainoastaan rahaa, ei pisteitä.

b) Onko NASCAR-kisassa aina kesken kilpailun varikkotauko? Nythän siinä oli ajettu vain 20 kierrosta, kun autot kurvasivat varikolle ja kuskit ryhtyivät virvokkeiden nauttimisen lomassa antamaan varikkoruusulle kommentteja.

Ei ole, johtui kisan tavallisuudesta poikkeavasta luonteesta.

c) Kuvaruutuinfon perusteella 50 kierroksen kohdalla olisi pitänyt olla toinen tauko, mutta silloin oli turva-auto radalla ja sinä aikana kuskit kävivät varikolla kyllä mutta ihan normaali käynniltä se vaikutti toisin kuin tuo 20 kierroksen jälkeen pidetty breikki. Mihin se toinen paussi jäi?

Kisa oli kaksiosainen. Ensimmäinen osa 20 ja toinen osa 50 kierrosta. Toinen osa oli tarkoituksella pidempi jotta mukaan saatiin myös taktista puolta.

Muistaakseni torstaina on Gatorade Duelit, joissa määräytyy Daytona 500:n lähtöjärjestys ja UTV+ näyttää kisat suorana.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos näistä vastauksista. Ensi viikon kisaa on varmaan jo helpompi seurata, kun ei ihan kylmiltään siihen joudu. Edellyttäen tietysti että muistan kisan ottaa talteen.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Urheilukanava Plussan lähetys Daytonan kisasta alkoi kello 21.00. Mä olen nyt kohta puolitoista tuntia katsellut kun kaikenmaailman hottentotit keikuttavat persettä nurmikolla ja satavuotiaat äijänkäppänät hekottelevat turpa punaisena ja aurinkolasit päässä studiossa joutavia. Äsken tuli jo pappikin ruutuun. Mitähän seuraavaksi, varmaan joku helvetin polkupyörällä ajava karhu esiintyy.

Onko näissä kisoissa aina näin jumalattoman pitkät alkuseremoniat ennen kuin itse tositoimiin päästään?
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Onko näissä kisoissa aina näin jumalattoman pitkät alkuseremoniat ennen kuin itse tositoimiin päästään?

Ei kai kaikissa ole, Daytona on kuitenkin se NASCAR:in selvästi suurin kisa ja tapahtumana se mikä kerää suurimman julkisuuden.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itse nyt nuo kaksi avauskisaa katsellut, tai yrittänyt katsoa. Onhan se meinaan suht puuduttavaa menoa kyllä. Tuliko tuosta Las Vegasin kisasta muuten lopultakaan mitään, kun sade keskeytti kisan ja se oli keskeytetty siihen asti että UK+:lta loppui lähetys..?

Kisan jännittävin kohta taitaa olla kun kisan startatessa juontaja huutaa japadapadapai, heh. Muuten selostajia ei oikein mikään saa kiihtymään selostuksissaan. Sen mitä itse katselin kisoja, autot ajoivat kiltisti parijonossa. F1:kin alkaa tuntua hurjalta tähän verrattuna... Maaliinkin ainakin Daytonan jälkilähetyksestä päätellen tulivat myös suurinpiirtein noin.

No, ensi viikonloppuna taas yksi osakilpailu lisää.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Daytonassahan rupesi tapahtumaan vasta ihan viimeisillä kierroksilla kun turva-auto kokosi porukan toistuvasti yhteen nippuun. Siihen asti oli kyllä melko tylsää katsottavaa. Tallensin tuonkin ja siitä oli hyvä katsoa nelinkertaisella nopeudella kisaa aina siihen asti kunnes joku kolhi autoaan seinään, josta taas saattoi hetken aikaa jatkaa tavallisella toistolla eteenpäin kunnes hidastukset kaikista mahdollisista kuvakulmista oli näytetty. Tällaisen ummikon, joka ei käytännössä ymmärrä kuin kaksi sanaa englantia ja nekin ovat New York, on aika mahdoton päästä lajiin sisälle.

Ja tämä viime viikonlopun kisan voitti Carl Edwards. Jimmie Johnson tuli toiseksi. Kisaa jatkettiin käsitykseni mukaan maanantaina niiltä sijoilta mihin sunnuntaina jäätiin mutta sitä jatkoa ei kyllä Urheilukanava Plus näyttänyt.

Piti tosiaan tästä itsekin kirjoitella aiemmin, että minä hiukan ihmettelen sitä minkä takia tämä on jenkeissä niin suosittua urheilua. Ihan jopa autourheiluista kaikkein suosituinta, ellen väärin ole käsittänyt. Eihän tuossa ainakaan vielä ole tapahtunut senkään vertaa kuin formuloissa, mutta pitää kai se ensi viikonlopun kisakin ottaa boksiin, jos vaikka siinä tapahtuisi joku järistyttävä kolari tai muuta mukavaa.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Minun mielestäni NASCAR-kisat ovat nimenomaan kilvanajon kannalta paljon mielenkiintoisempia kuin F1-kisat.

Ovaalikisoissa pystyy varikkopysähdyksillä taktikoimaan paljon enemmän formuloiden 1, 2 tai 3:n pysähdyksen taktiikoilla. Ja kun pysähdyksiä on paljon, niin varikollakin ehtii tapahtumaan.

Lisäksi joka mutkassa on vähintään kaksi ajolinjaa, jolloin ohittaminen on helpompaa kuin formuloissa.

Yleensä NASCAR-kisoissa jännittävimmät vaiheet ovatkin viimeisellä neljänneksellä, kun formuloissa jännitys loppuu noin viiden kierroksen jälkeen.

Formularadoilla tuntuu nykyään turva-alueet olevan päällystettyjä, joten mutkan leveäksi vetämisestä ei kovin kovalla kädellä rankaista, mutta ovaaleilla vastassa on betonimuuri joka ei anna ajovirheitä anteeksi.

Viime kaudella NASCAR otti käyttöön 'Huomisen Auton' (Car of Tomorrow), joka on aiempaa turvallisempi ja kestävämpi. CoT kestää mm. kylkiosumia edellistä mallia paremmin ja auton aerodynamiikka on suunniteltu niin että se on vakaampi ajettava toisten autojen läheisyydessä.

Näin nopeasti mietittynä näiden syiden vuoksi tykkään katsoa NASCAR-kisoja. Niin no, kiinnostavuutta lisää sekin että muuan perhetuttu on ollut sponsorina NASCARissa mukana. Jos UTV+ lopettaisi kisojen näyttämisen, niin minulta loppuisi PlusTV:n tilaus siihen paikkaan. Formulat ei kiinnosta niin paljoa että alkaisin niistä maksamaan.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katselin sunnuntaista Atlantan kisaa, ja semmoinen erikoisuus pisti tällä kertaa silmään että esimerkiksi Carl Edwards oli saanut autoonsa ihan eri värit kuin aiemmin tällä kaudella. Tähän saakka auto on ollut punainen, mutta nyt se oli vihreä. Ja minun nähdäkseni siellä oli muitakin autoja jotka olivat eri väreissä kuin aikaisemmissa kisoissa, mutta Edwardsin kaara nyt pisti parhaiten simään.

Mistähän tällainen mahtaa johtua? Mitään lajista tietämätön voisi kuvitella että koko kausi sentään samoissa väreissä ajetaan.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Tähän saakka auto on ollut punainen, mutta nyt se oli vihreä. Ja minun nähdäkseni siellä oli muitakin autoja jotka olivat eri väreissä kuin aikaisemmissa kisoissa, mutta Edwardsin kaara nyt pisti parhaiten simään.

Mistähän tällainen mahtaa johtua? Mitään lajista tietämätön voisi kuvitella että koko kausi sentään samoissa väreissä ajetaan.

NASCARissa on normaalia käyttää erilaisia värityksiä pitkin kautta. Sponsoreilla voi olla eri tuotemerkkejä, joille he saattavat haluta ylimääräistä näkyvyyttä tietyillä alueilla tai tiettyinä ajankohtina.

Viime viikonlopun kisa oli nimeltään Kobalt 500, minkä myötä Jimmie Johnsonilla näkyi kyseisen firman logot takalokareissa normaalin Lowe'sin sijasta. Lowe's on rautakauppaketju, joka myy mm. Kobaltin työkaluja.

Sitten on talleja, kuten Robert Yates Racing, joilla ei ole yksittäistä pääsponsoria ja jotka joutuvat hankkimaan joka kisaan uuden, yleensä paikallisen, sponsorin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kuinka paljon noilla radoilla oikein on pituuseroja, kun tuntuu että toi meneillään oleva "Food City 500 - Bristol, Tennessee" ajettaisiin jossain olympiastadionin kokoluokassa niihin edellisiin verrattuna. Onhan toki kierroksiakin 500, mutta tuntuu ettei suurimpia vaihteita tarvi ollenkaan tuolla radalla...
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
http://www.nascar.com/races/tracks/

Tuon sivun tietojen mukaan erot ovat Mansfieldin 0.5 mailista Montrealin 2.71 mailiin. Tämä Bristolin rata on sarjan kolmanneksi lyhin, pituudeltaan 0.533 mailia.

Itseasiassa Martinsville on 'isojen poikien' radoista lyhyin. Mansfieldissa ajetaan vain Truck-sarjaa. Pisin Sprint Cup -rata on 2.66 mailinen Talladegan ovaali. Montrealissa ajetaan puolestaan Nationwide-sarjaa, joka on NASCARin kakkossarja. Tiedän, hiusten halkomista mutta tulipahan sanottua...
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Kuinka paljon noilla radoilla oikein on pituuseroja, kun tuntuu että toi meneillään oleva "Food City 500 - Bristol, Tennessee" ajettaisiin jossain olympiastadionin kokoluokassa niihin edellisiin verrattuna. Onhan toki kierroksiakin 500, mutta tuntuu ettei suurimpia vaihteita tarvi ollenkaan tuolla radalla...

Kyllä siellä ihan nelos vaihteella mennään vihreen lipun aikana. Välitykset on vaan aika lyhyet. Tuolla radalla on myös uskomattoman jyrkkä kallistus, TV:ssä kun ei oikein pääse oikeuksiinsa.

N2003 simulaattori kuvaa Bristolista http://www.youtube.com/watch?v=ih8k0mm74FI
 

scholl

Jäsen
Uudessa pe postiluukusta kolahtaneessa Auto Bild Suomi lehdessä oli muutama sivu mielenkiintoista Nascar-asiaa. Teknistä tietoa, hieman historiaa ja sitten noista luokista. Minulle oli aika uutta tietoa se, että jotkut kuljettajat urakoivat kaikissa sarjoissa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viime lauantain kisa Bristolin puolen mailin ovaalilla 160 000 katsojan silmien alla oli jännittävin mitä minä olen tämän kauden kestäneellä NASCARin seuraamisellani nähnyt. Kyle Busch johti vissiinkin lähes 450 kierrosta 500:sta kunnes koko ajan kakkosena kärkkynyt Carl Edwards rutisti muutaman kymmenen kierrosta ennen maalia ohi ja piti johtonsa loppuun saakka, vaivattomasti jopa.

Viikko sitten kaksikon välinen taisto päättyi niinikään Edwardsin voittoloikkaan, silloin ratkaisu tapahtui varikkokäynnillä jossa Edwardsin tiimi oli pikkuisen nopeampi.

Tässä Bristolin kisassa maaliviivan jälkeen kaksikko Edwards - Busch otti hiukan kontaktia keskenään. En ole asiaa mistään tarkistanut ja kun ei tuo kieli ole oikein hanskassa niin en selostuksestakaan päässyt kärryille, mutta oletan että kyse oli leikillisestä onnentuuppauksesta, ainakin siihen malliin selostajat naureskelivat kun tuota kaksikon kukkotappelua lopussa hidastuksena näytettiin.

Jännä kisa joka tapauksessa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensi sunnuntaina Miamin radalla ajettavassa viimeisessä kisassa ratkeaa tämän kauden mestaruus. Jimmie Johnson johtaa sarjaa 141 pisteen erolla ennen Carl Edwardsia.

Sympatiani ovat täysin Edwardsin puolella, sen verran huikeita nousuja mies on tällä kaudella kisojen lopussa tehnyt. Pistelaskua olen koettanut kauden aikana tutkiskella esim. wikipediasta mutta en edes lähde arvailemaan millaiset mahdollisuudet Edwardsilla on Johnson ohittaa, joka tapauksessa 141 pisteen johto vaikuttaa kuitenkin aika suurelta jopa tässä lajissa.

Täytyy sanoa että vaikka tuossa kauden ensimmäisen tai toisen kisan jälkeen kirjoittelinkin että "eihän tässä tapahdu edes sen vertaa kuin formula ykkösissä", niin kauden kaikki kisat ainakin osittain katsoneena on helppo myöntää että olin väärässä. Kyllä tämä paljon mielenkiintoisempaa seurattavaa on kuin F1-kisat.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Kyllä Johnsonin kolmas perättäinen alkaa olla käytännössä varma asia. Johnsonille riittää 36. sija mestaruuteen ja Homestead on ollut hänelle hyvä rata: seitsemässä kisassa viisi Top 10 -sijoitusta ja vain yksi keskeytys. Edwards on myös pärjännyt Homesteadissa hyvin oltuaan neljässä kisassa kolme kertaa kymmenen joukossa ja huonoinkin sijoitus on 14.

Edwardsin mestaruushaaveet romuttuivat käytännössä hänen aikaansaamaansa Talladegan joukkokolariin missä hän tuhosi myös tallikaveri Greg Bifflen mestaruusmahdollisuudet.

Chevyllä on voitettu Homesteadissa vain kerran (2003), kun Fordilla on voitettu viidesti viimeisen kuuden vuoden aikana.

Itse näkisin mieluummin Edwardsin mestarina, mutta sitä täytynee odottaa ensi vuoteen. Henkilökohtaisesti odotin Kyle Buschilta hyvän alkukauden jälkeen paljon enemmän, mutta kolme kehnoa kisaa Chasen alussa vei parhaan vedon pois.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Carl Edwards ohitti kolme kierrosta ennen maalia Matt Kensethin ja voitti Homesteadin kisan, mutta jäi lopputuloksissa 69 pistettä Jimmie Johnsonista, jolle mestaruus oli siis kolmas peräkkäinen. Vain legenda Cale Yarborough on pystynyt samaan, vuodet olivat tuolloin 1976, -77 ja -78.

Pitkä kausi on takana ja minusta tuli NASCARin ystävä. Toivon mukaan Urheilukanava Plussa näyttää ensi vuonnakin tätä sarjaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös