Nappaako ulkojäät?

  • 330 256
  • 1 368

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
UJ:t alkaneet maistumaan tässä talven edetessä oikein kunnolla. Mites missä jäillä muut stadin jatkoaikalaiset käy, että ollaanko oltu samoissa peleissä esim. Käpylässä, Brahessa tai Lassilassa?
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Kuningastunnelma eilen Tuusulanjärvellä.
Pimeätä , mukana vilkkuvalo ja fikkari ja 11-vuotias poika. Taivaalta pyryttää lunta ja tuuli vihmoo mukavasti. Jää on kuitenkin vielä esillä, lumentulo on vasta alkanut.

Lämpötilerojen takia jää paukkuu jatkuvasti pelottavasti ja halkeilee äänekkäästi . Oikeata vaaraa ei kuitenkaan ole, jää on erittäin paksua ja syntyvät railot vain vähän tökkäävät luistimeen. Harvakseen tulee pyrystä vastaan retkiluistelijoita otsalamppuineen.

Huima ja unohtumaton kokemus.
 

Teukka Teräs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Rangers
Just tulin Tornion "ydinkeskustasta". Käytiin kaverin kanssa hetki nippailemassa. Muuten ihan ok mutta Torniosta vain puuttuu täydellisesti kaukalot ja jääkiekkomaalit. Säälittävää! Totta ne odottavat, että kaikista täällä tulis jääpallisteja.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
UJ:t alkaneet maistumaan tässä talven edetessä oikein kunnolla. Mites missä jäillä muut stadin jatkoaikalaiset käy, että ollaanko oltu samoissa peleissä esim. Käpylässä, Brahessa tai Lassilassa?

Käpylässä lähinnä. Viime keväänä muutamat kerrat ja nyt tällä viikolla ensikosketukset ti ja ke. Ehkä tänään taas nyt kun töistä pääsee. Mä olen sitten se, jolla on vain kaukismaila. Mutta kyllä silläkin lätkään osuu, vaikka antaa toki tasoitusta ulottuvuudessa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tänään kolmen tunnin setti. Mukavan raukea olo nyt. Hanska vähän hiersi nahkoja toisesta kädestä pois. On vaan surkealla tasolla kotikylän kenttien hoito. Laitojen lähellä osittaiset traktorin jäljet jäätyneet kenttään, epätasainen jää, harvoin aurataan ja jäädytetään uudelleen. Toki hyvä, että ajavat pahimmat lumet pois. Viime vuodet pelattiin kentällä, jota ei koskaan aurattu koneella. Mukavat alkulämmöt siinäkin sai.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Takana monen illan ulkojääsetit ja näin lenkin jälkeenkin vähän polttelee lähteä vielä illalla jäälle. Edessä on vain ongelma, 500m säteellä kämpästäni on mskaten mukaan 3 tänään huollettua kenttää ja en oikein tiedä minne pitäisi mennä. Lähin kenttä on 100m päässä, mutta luultavasti siellä ei a)ole ketään b)on pelkkiä nassikoita. Toisaalta talsiminen kauemmille kentille taas tuntuisi rasittavalta ja en millään löydä Espoon sivuilta miten pitkään valot ovat päällä "pikkukentillä", Lepuskissa lauantaisin valot ovat 20 asti päällä mutta näistä miehittämättömistä kentistä en tiedä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Jumaleischön. Jäällä ekaa kertaa sitten ..18-vuoteen. Silloin joskus viimeksi käynyt HPK:n jäähallissa lainaluistimilla ja nyt perskule omat skrinnarit ja muksujen kanssa ulkojäällä.
Heti alkuun, liian kovasta vauhdista sellainen timosusimainen kääntölaukaus ja kyllä naama kynti jäätynyttä vettä. Tyylikäs "pölyt kiekon päältä"-laukaus ja nivunen huusi hoosiannaa.. Kyynärpääkin pirun kipeä tuosta kaatumisesta, mutta hauskaa oli.
Pojalla ei kyllä ole Kiira Korpimaisia liikkeitä, mutta senkin edestä hulluutta mennä kiekon eteen maalissa, joten kai siitä kassari sitten tulee, tai pakki. Mutta ei corymurphy. No, alle viisivuotiashan voi vielä osoittaa toistakin, mutta hyvähän se olis tässä jo nyt tukea, jos on edellytyksiä.
Ainoa sellaisia vähän säälinsekaisia tunteita herätti sellainen yksinäinen pikkupoika (6-7-v), joka tuli ilmoittamaan, että " mää harrastan pelicanssia.." Meinasin sanoa, että olen pahoillani, mutta se tais olla ihan tosissaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Hgin jäillä pyörii jotain epämääräisiä jatkoaikalaisia pipolätkän parissa ja remmiin mahtuu vielä right-puolen erikoismies, laittakaa toki yksityisviestiä tulemaan. Oma kaveripiiri on sen verran velttoperseistä porukkaa, ettei siinä sakissa pääse jääpelejä pelailemaan oikein missään muodossa.

Allekirjoittaneen pelitaidoista sen verran, että lupaan olla harmaata ja harmitonta massaa (ei puhuta fyysisistä ominaisuuksista tällä kertaa...), eli en kykene pyörittämään parhaita, mutten jää tomwalshimaisesti jalkoihinkaan.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ulkojäät on sitten korkattu. Parin kaverin kanssa käytiin Espoon Leppävaarassa höntsäämässä. Luistelu meni ihan ok. Kiekonkäsittelyt, syötöt ja laukaukset ovat hukassa. Lepuskissa oli aivan loistava keli talviliikuntaan, pakkasta asteen tai kaksi ja aurinkokin paistoi. Hikihän siellä tuli kun koitti nuorempien perässä skrinnailla. Voi olla, että huomenna jalat huutavat hoosiannaa.
 

Suonikohju

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Reds, Oulun Kärpät
Tulipa käytyä jäillä pari viikkoa sitten pojan ja tyttären kanssa. Polvi kesti hyvin tuen kanssa, joten ei kun uusiksi. Hauskaa ja hiostavaa hommaa. Maila on jostain sirppikaudelta, mutta ranne on kunnossa, täh.
 

Patajukuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Perinteiset kilpaurheiluseurat
Olen Helmikuun alussa muuttamassa Poriin Kuukkariin, ja nyt kysynkin missä on paras ulkojää Porissa?
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen Helmikuun alussa muuttamassa Poriin Kuukkariin, ja nyt kysynkin missä on paras ulkojää Porissa?

Lyhyt matka urheilukeskukseen.


Sunnuntaina käytiin luistelemassa luonnonjäällä ja pulkkamäessä. Nyt kaikki ovat taas sulaneet.

Loppuviikolla pakkasta luvassa, mutta ei lunta.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Lyhyt matka urheilukeskukseen.
Vähän kakspiippuista tuo, kun siellä ei taida sellaista "vapaata" kaukaloa enää olla. Kuukkarista ei toisaalta ole Länsi-Porin koululle mitään järjetöntä matkaa jos urheilukeskuksessa ei ole mahdollisuutta päästä jäälle.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Olen Helmikuun alussa muuttamassa Poriin Kuukkariin, ja nyt kysynkin missä on paras ulkojää Porissa?
Eipä hyvää ulkojäätä taida lähistöllä olla. Lähimmät kaukalottomat ovat Käppärän koululla ja Liisanpuistossa, jotka tosin ovat jo sulaneet. Korkin mainitsema Länsi-Porin koulu on lähin kaukalollinen paikka, mutta sielläkään mitään jäätä nyt ole. Pietniemen kaukalokaan ei autoilevalle olisi ollut turhan kaukana, mutta se taidettiin pistää pakettiin jatkuvan ilkivallan takia.

Urheilukeskuksen tekojää lienee ainut järkevä vaihtoehto ja eipä sinne Kuukkarista pitkä matka ole. Mailalliset vuorot Ti 16-17:30, Pe 16-17:30, La 8-11 ja Su 17:30-19. Tosin kaukaloa ei sielläkään ole. Mailattomia vuoroja Ma, To ja Su(aikoja en nyt muista).
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mailattomia vuoroja Ma, To ja Su(aikoja en nyt muista).
Ovat Ma 16-17.30, To 20-22 ja Su 15-17.30

Ja saahan tuonne tekojääkaukaloon mennä luistelemaan jos siellä ei vuoroja ole eli käytännössä arkiaamuisin, jos siellä ei ole jotain koulua. Vuorot alkavat pyöriä 16 maissa.
 

naapuri

Jäsen
Ylärimasta on kiekko kimmonnut monta kertaa tielle, ei onneksi autoja ole sattunut menemään juuri silloin. Koulun ikkunalaudalle on tullut lämittyä useammankin kerran.

Muistan kerran pikkuskloddina kun oli juuri opittu edes jotenkin lämäämään, tinttasin hirveen viikatelämärin ja tietenkin ohi maalin. Kiekko teki matkaansa 30 metriä hyvällä jäällä ja nousi penkasta ilmaan. Kops. Tietenkin osuin autoon, joka ajoi tiellä missä kulkee keskimäärin neljä autoa tunnissa. Yhteensä kumilätkä taivalsi n. 50 metriä joten oli melko huonoa tuuria että niin hiljainen veto edes nousi ilmaan. Kuski huusi pää punaisena että tähtäsin sen autoon. Hiljaista poikaa olin, mutta lopussa huusin turvallisen matkan päästä että niin yritinkin. Tietenkin sitten törmäsin samaan naiseen myöhemmin illalla kioskilla...
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Välillä vituttaa ulkojäillä eräät luupäät jotka eivät tajua pysyä kaukalosta pois.

Miksi? Oi.. miksi pitää änkeä kaukoloon ilman mailaa ja muuten vaan pyörimään sinne.

saatana.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mua ei oo häirinny kaukalossa mailattomat pelaajat, mutta olin tossa kaukalottomalla kentällä (yhdessä päädyssä kaksi maalia) ja jatkuvasti oli mailattomia ihmisiä leikkimässä hippaa etc. maalin takana tai jopa edessä. Luulis vanhempien jonkin verran edes huolestuvan siitä, missä lapset luistelee. Mulla oli pari veljä mukana, ja niille tein heti selväksi että maalin lähettyville/taakse ne ei mene.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistan kerran pikkuskloddina kun oli juuri opittu edes jotenkin lämäämään, tinttasin hirveen viikatelämärin ja tietenkin ohi maalin. Kiekko teki matkaansa 30 metriä hyvällä jäällä ja nousi penkasta ilmaan. Kops. Tietenkin osuin autoon, joka ajoi tiellä missä kulkee keskimäärin neljä autoa tunnissa.

Itse muistan kanssa kun n.11 vuotiaana oltiin Jyväskylässä kuuluisalla "ala kentällä" lämimässä ja siellä sitten "isot pojat" laukoivat kovia lämäreitä. Eräs heistä taisi laukoa noin puolesta kentästä melkoisen pommin ja ylärimaanhan se osui ja siitä pomppasi tielle joka on n.30metrin päässä kentästä ja n.10metriä ylempänä kentän pinnasta. Siellä tottakai oli kaksi vanhempaa ihmistä kävelyllä ja epäonnekkaasti toista rouvaa ohimoon osui tuo kiekko. Ambulanssi paikalle ja kovasti jaksoi nuo rouvat räksyttää tuolle kiekon laukoneelle kaverille, ihan kuin tuollaisen tahalleen pystyisi tehdä.


Stadissa tuon Käpylän kaukalo on hieman vaarallinen kun muikkuverkot eivät ole kovinkaan korkeat ja takana on heti parkkipaikka ja sinne kiekot löytävät aika useasti ja saa pellit kyllä kyytiä. Kaverini muunmuassa laukoi riman kautta ja hän ei nähnyt yhtää minne kiekko meni. Kysyi sitten minulta ja vastasin, että tuossa se on tuon punaisen auton vieressä ja taisipa muuten kivasti kolahtaa konepellille, kaveri sitten tyynenä tokaisi, että jaa noh se on isin auto ei hätää, onneks en tullu omalla.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Eilen olin ensimmäistä kertaa sitten 11 vuoteen, täysin uusilla ja juuri teroitetuilla luikkareilla. Täytyy sanoa, että ekat 10min oli jtn aivan hirveetä, eihän se luistelu meinannu lähtee mihinkään saati pystyssä pysyä. Oli vaan pakko pistää röökiks ja tylsytellä luistimia paikoillaan. Tunnin jälkeen alko löytymään jo vanhoja muuveja ja uskalsi ottaa kiekon taskusta.

Hyvässä kunnossa oli jäät täällä Hyvinkään pihkalassa.
 

Lecavalier4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bolts
Tuli taas käytyä Kerinkallion ulkojäillä pelailemassa. Jää on kyllä loistavassa kunnossa, kun yhtään möykkyä, rakoa tai hiekkaa ei näkynyt. Suosittelen muillekin Lahtelaisille käymään kerillä, eikä 17 asteen pakkanen ei haittaa yhtään, kun kentän vieressä on lämpimät pukkarit =)
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään sain tai jouduin - miten vain - kikkailemaan lähes tunnin ypöyksin Suvelan kaukalossa. Kentällä oli kyllä pikkuskidejä pelaamassa, mutta eivät uskaltautuneet kaukaloon asti. Meikäläisen osalta laukominen loppui kahteen peräkkäiseen ylärimalaukaukseen, kun kiekko lensi molemmilla kerroilla vähän vaarallisen näköisesti pikkupoikien pelin keskelle. Onneksi osumilta säästyttiin.

Kaukalo kaipaa paljon lisää jäätä, koska toisessa päässä kiekko menee vaikka pystyssä portin alta kaukalon ulkopuolelle.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hieman on palanut käämi Merituulen Intersportin teroituspalvelun kanssa, kahteen kertaan olen käynyt siellä ja molemmilla kerroilla antoivat käteen surkeasti ja huolimattomasti teroitetut luistimet, onneksi sentään edellisellä kerralla olin jo lähtökohtaisesti skeptinen ja tarkistin terät välittömästi...teränreunoissa oli vielä metallipurua ja terän keskustaa ei oltu teroitettu lähes ollenkaan+terä oli hieman vino.

Kuitenkin aina avauduttuani asiasta terät ovat tulleet kuntoon, eli kyse ei ole yksittäisten myyjien osaamisen puutteesta (tosin korjaukset on aina tehnyt eri tyyppi kuin alkuperäisen "teroituksen"), vaan ilmeisesti myymälän olemattomasta laaduntarkkailusta ja kehnosta suhtautumisesta asiakkaisiin.

Jos vielä kolmannen kerran vastaavaa tapahtuu, niin sitten lähtee isompi pyörä pyörimään, nähdäkseni liikkeellä on jonkinlainen vastuu huoltotyön laadusta (eikä tietenkään luistimen teräkään loputtomasti riitä, jos "joka kerta" teroitukset joutuu vetämään tuplana) ja pahimmillaan heikkotasoinen teroitus on suuri onnettomuusriski, jos sitä lähtee jäälle luistimilla jotka ovat "teroitettuja", mutta eivät kunnolla...ainakin itse löysin itseäni jään pinnasta useampaan otteeseen tuon ensimmäisen teroitusrundin jälkeen ja ilman lätkähanskoja käsivammat voisivat olla ihan mahdollisia.

Eli pieni varoituksen sana, jos käyttää näitä ketjuliikkeitä teroitukseen.
 

ShowStopper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieman on palanut käämi Merituulen Intersportin teroituspalvelun kanssa, kahteen kertaan olen käynyt siellä ja molemmilla kerroilla antoivat käteen surkeasti ja huolimattomasti teroitetut luistimet, onneksi sentään edellisellä kerralla olin jo lähtökohtaisesti skeptinen ja tarkistin terät välittömästi...teränreunoissa oli vielä metallipurua ja terän keskustaa ei oltu teroitettu lähes ollenkaan+terä oli hieman vino.

Sama juttu kävi mulle viime kerralla kun kävin teroittamassa luistimet siellä. Tosin nyt vasta ensimmäistä kertaa kävi näin,ennen on ollut aina hyvät.Olen käynyt varmaankin n.10 kertaa teroittamassa siellä luistimet.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Joo, älkää helvetissä viekö ikinä minnekään Intersportteihin terotukseen - jälki on surkeeta. Ja aivan kuten Varjo totesi, niin semmoiset huonosti smirklatut luistimet eivät ainoastaan vie peli-iloa, vaan kyseessä on myös terveysriski. Jälki ei ole nättiä, kun terä lähtee alta kulmassa pyörähtäessä kovassa vauhdissa. Tämän takia heitin hyvästit Suomenojan teroitukselle jo vuosia sitten. Uusien luistinten oston jälkeenkin luistimet kannattaa terottaa ja muotoilla, jossain ihan muualla kuin tuossa liikkeessä
Jos asustat siellä päin Espoota, niin pyörähdäpä Matinkylän jäähallille ja vie skrinnarit sinne teroitukseen; Matti kyllä osaa hommansa!
Nykyään, kun oma kiekkourani on historiaa, teroitan luistimeni suutareilla. Leppävaaran Sellon ja Gallerian suutarit osaavat myös viilata oikeanlaiset kourut teriin. Tekevät riittävän terävät ulkojääkäyttöönkin, jolloin pelataan kovalla jäällä. Viekää siis luistimenne halleille terotettavaksi tai suutarille!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös