Naisten tanssit ja osaaminen ?

  • 4 005
  • 23
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
En tiedä onko suomessa vielä sellaisia kuin naisten tanssit. Ennen ainakin Rauman Kalliohovissa oli joka tiistai kyseinen tapahtuma. Taitaa muuten olla harvoja maita maailmassa joissa kyseisiä asioita harrastetaan ? No niin, elikkä taipuuko vielä tango ja valssi ym, vai onko tämä taiteenlaji hävinnyt kokonaan nuoremilta ? Itse olen elänyt rocn roll henkisessä ilmapiirissä ja en voi sanoa olevani mikään erikoisen kova "partaveitsi". Pari kolme kertaa on kuitenkin tullut eksyttyä vahingossa kyseisiin rientoihin.

Ihmettelin isääni aikanaan, miten mies jonka jalka oli todella kipeä voi tanssia vaikka kuinka monta kappaletta peräjälkeen, itse mietin että miten se oikein luistelusta erottuu kun ei meinaa jännitykseltään kaatumatta tanssia kuin väkisin pari piisiä, ja jos tulee joku humppa tai jenkka niin on parempi poistua välittömästi pelipaikalta, ettei munaa itseään.

Kateellinen kuitenkin olen vilpittömästi kyseisen harrastuksen osaajille, sanotaan että hyvät tanssijat (miehet) vievät parhaat naiset. Olenkin monet kerrat seurannut että näin se taitaa tosiaankin olla. Yksi asia joka erottaa eestiläiset ja suomalaiset toisistaan on tanssien määrä, kun suomessa haet tanssimaan jonkun muun daamia ja kysyt kohteliaasti luvan mieheltä, ja tietenkin myös naiselta, niin tanssit kaksi tanssia, kolmas olisi ainakin minun mielestäni jo liikaa. Eestissä voit tanssiskella vieraan daamin kanssa ilman kirves-kohtausta vaikka kuinka monta,niin että mies odottaa rauhallisesti.

Tarkoitin tämän ketjun ihan kaikelle tanssin ympärillä tapahtuvalle toiminalle, kieltäytymiselle tanssiin lähdöstä kuin myös keskusteluille "pakeista", eräs kaverini oli todella ihmeissään kun haki neljättä kertaa samasta pöydästä(eri naista) tanssimaan eikä kukaan lähtenyt. :)

Pitäisikö muuten naisten tanssit palauttaa yö-klubeihin ?

Ps."Hei garamba tanssi samba, kyllä tämä poika kaikki ..."Mitäs mieltä tanssimisesta yleisesti ollaan ?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Suur visiiriltä ei näköjään aiheet lopu.

Sanoit että tässä ketjussa voi puhua noin tanssimisesta yleensäkin. Mitähän se tanssiminen sitten tarkoittaa? Pitääkö tässä keskustella vain ja ainoastaan ihan "oikeista" tanssilajeista, kuten samba, tango, valssi, rumba ja vaikkapa foxtrot? Vai onko tanssimista myös aivan kaikenlainen musiikin tahdissa tapahtuva perseen keikutus ja säären ketkutus - sillai niinku on tapana heilua sadetanssin aikana, tai muuten vaan heilutella takalistoa menemään discomusan jytkeessä?

Meikäläisen vahvoja puolia tanssin saralla ovat polkka ja punk-pokoaminen. Varsinkin kun yhdistän polkan ja pokoilun, niin jälki on visuaalisesti sangen riemullista katseltavaa. Hiki siinä kyllä tulee. Ja sitten kun bodi on hikikelmun alla, niin ei tarvitse enää pelätä yhdenkään naisen tulevan hakemaan, vaikka bändi soittaisi Beer Barrel Polkkaa nopeutettuna ja ska-rytmillä.

Muutenhan tansiminen on ihan jees.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
HN kirjoitti:
Mä en tanssi.

Miksi sitten Ilves tanssii ja antaa kaikkien viedä?

Anteeksi, en vaan voinut vastustaa...

Raimo on Mies.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
HN kirjoitti:
Mä en tanssi.

Minua kiinnostaa suomalaisissa naisissa suuri prosentuaalinen pakkien antaminen. Ensin laitetaan itseään kokopäivän iltaa varten ja sitten annetaan pakkeja etupäässä, kokevatko he tosiaankin enemmän tanssiin pyytämisen "erään" värkin vonkumiseksi, enemmän kuin muut kansallisuudet.

Esimerkiksi Viru-hotellin alakerrassa voi vertailla helposti tanssiin lähtemisen eroja. Miksei suomalainen nainen voi ymmärtää että tanssiin pyytäminen ei kaikilta osilta ole vonkumista. Pirkka-Pete Petelius ja Aake, osoittivat aikanaan ohjelmassaan todellisia tapahtumia, huumorin varjolla.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heavymies ei tanssi, korkeintaan jotain hitaita kuolaamisbiisejä ;). Täällä maaseudulla tommoinen iskelmätanssimeininki on vielä suosittua yleisesti. Itse olen ollut tansseissa kaksi kertaa elikkä samalla keikalla ensimmäinen ja viimeinen kerta :)
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Kieli korvaan ja sormi perseeseen. Eikö se näin käy ?

Itse en ole koskaan oikeastaan tanssinut, mitä nyt muutamat valssit noin bestmanin velvollisuuksina, mutta siihen jäävät. Nyt kuitenkin kaverin kanssa on pitkän aikaa ollut juttua että pitäisi kesällä lähteä vähän lavatansseihin katsastamaan, josko siellä ihan oikeasti nykyäänkin vielä pyörisi tuollaista parikymppistä tytönhupakkoa. Tosin tanssitaitoa tämä vähän vaatisi, joten siitä on syytä aloittaa ennen kuin lähtee suvisille lavoille kantturoita laiduntamaan. Meinaan meikäläisen tanssitaidottomuudella joutuu ottamaan liian monta notkeuttavaa. Ei meinaan tällainen rautakanki juuri valssia vaikeampiin taivu, ihan noin vain.

-paze-
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ikinä en ole tanssinut (vanhojen tanssien treeneistäkin lintsasin lukiossa) enkä tule tanssimaan vastaisuudessakaan. En kykene ymmärtämään, mitä hienoa on opetella toistamaan kaavamaisia liikesarjoja kammottavan musiikin säestämänä. Siitä huolimatta suon toki tällaisen ilon niille jotka siitä kicksejä jostain syystä saavat.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Syitä

- Mä en osaa
- Polvi on kipee
- Pakarat puutuu

Itse kylläkin tanssin, joskaan en mielelläni ja vaikka en osaa. Toisin se on näillä parkettien Javier Sotomayoreilla.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Siis naisten tanssit vai naistentanssit? Näillä kun on eroa...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Sv veinikretski kirjoitti:
Pitäisikö muuten naisten tanssit palauttaa yö-klubeihin?

Et sitten ole käynyt Hämeenlinnan legendaarisessa Lintuvintissä elikkä Kolibrissa. Siellä sitä tanssia riittää.

Itseppä tosin tanssin aina yhäkin vähemmän. Kymmenisen vuotta sitten tuli vielä jonkin verran veivattua. Siitä sitten rupesi vähenemään ja taisi tuo häävalssi olla viimeisimpiä ns. oikeita tansseja mitä on tullut väännettyä.

Että silleen...
 

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Kaksi vasenta jalkaa haittaa tahdissa pysymistä, joten eiiiii pyssshty

Asiasta toiseen, tanssitaitoinen kaverini kyllä mainosti näitä paikkoja. Kuulemma pirkkoja on tarjolla kesäiltaisin ja kilpailu on melkeinpä mitäänsanomatonta. Et jos yhtään pysyy tahdissa, yläasteen tanssituntien opit on muistissa ja "pesä" kiinnostaa, ni sinne!!!!
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Mainostivat aikanaan että Kuopiossa on suomen nopeimmat naistentanssit, mitähän se mahtaa tarkoittaa. Hotelli-Kouvolassa oli naistentanssi iltana resepsuunissa tussilla kirjoitettu lappu "Huoneita vuokrataan myös puoleksitunniksi", siinä oli mielestäni oikeaa otetta. :)
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Sv veinikretski kirjoitti:
Mainostivat aikanaan että Kuopiossa on suomen nopeimmat naistentanssit, mitähän se mahtaa tarkoittaa. Hotelli-Kouvolassa oli naistentanssi iltana resepsuunissa tussilla kirjoitettu lappu "Huoneita vuokrataan myös puoleksitunniksi", siinä oli mielestäni oikeaa otetta. :)

En ymmärrä, puoli tuntia, eihän kappaleet yleensä kestä kuin kolmisen minuuttia, ha ha haa...

Ohimennen kysyen, tässä kuunnellen, kuinkas tanssitaan Jean-Pierre Kuselan Nauravaa Kulkuria?

Että silleen...
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
wilco kirjoitti:
..

Ohimennen kysyen, tässä kuunnellen, kuinkas tanssitaan Jean-Pierre Kuselan Nauravaa Kulkuria?

Että silleen...

Itse olen tanssinut nauravaa kulkuria tangona, kappale on mukaansa tempaava ja rytmi mielestäni upea. Taivutus tilanteet on helppo suorittaa laskevan saundin aikana, kuin myös korvan pureskelu. Nuoremmille ensi tanssijoille sanoisinkin että juuri korvan pureskelu tanssin aikana saa naisen kuin naisen melko, lämpimäksi. Pikku kikkoja nuoremmille, kannattaa ottaa opikseen.

Ps. Ei vanha vittuile, vanha neuvoo !
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Sv veinikretski kirjoitti:
Itse olen tanssinut nauravaa kulkuria tangona, kappale on mukaansa tempaava ja rytmi mielestäni upea. Taivutus tilanteet on helppo suorittaa laskevan saundin aikana, kuin myös korvan pureskelu. Nuoremmille ensi tanssijoille sanoisinkin että juuri korvan pureskelu tanssin aikana saa naisen kuin naisen melko, lämpimäksi. Pikku kikkoja nuoremmille, kannattaa ottaa opikseen.

Ps. Ei vanha vittuile, vanha neuvoo !

Haluaisin kuitenkin julkituoda. Nauravakulkuri on nk. angoratango, siinä edelytyksenä on, että vievä osapuoli (mies?) hallitsee angoratangon tärkeimmän tavaramerkin. Vaikka sen tietenkin tiedätkin, niin kerron sen nuoremmillemme, eli kieli kaksi kertaa kaulan ympäri, sitten vasta korva suuhun. Tällä menetelmällä jos ei pi.. kehuja tule on vikaa vietävästi, vietävässä.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sv veinikretski kirjoitti:
En tiedä onko suomessa vielä sellaisia kuin naisten tanssit. Ennen ainakin Rauman Kalliohovissa oli joka tiistai kyseinen tapahtuma.

Suomen ensimmäiset naisten tanssithan tanssittiin kuinkas muuten Tampereella ja Oskarinhovissa. Kyllähän sitä joskus tulee parketilla pyörähdeltyä mutta vain muutaman kerran vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Veinihän aloitusviestissään NIMENOMAAN sanoi että tässä ketjussa voi puhua ihan KAIKENLAISESTA TANSSIMISESTA.

Meikäläinen oli aikoinaan varsinainen Disco Queen. Tai siis Disco King. Joskus se perseen vatkaaminen ja pyöriminen meni kyllä liiallisuuksiin ja silloin tanssilattialla oli suhtkoht paljon sijaiskärsijöitä - kun isoa miestä rupeaa huippaamaan kesken pyörimisen, niin homma on samanlaista kuin riehaantunut norsu niittäisi ympärillään olevaa kaislikkoa - siinä tanner tömisee, otsaluut rutisee ja jokunen tuoppi tanssilattian viereiseltä baaritiskiltäkin saattaa lähteä lentoon.
Kun John Travolta oli aikoinaan "in", niin silloin piti tietysti opetella ne Travoltan Saturday Night Feverin askeleet - ja discoon ei kertakaikkiaan kehdannut mennä ilman vaaleaa liivipukua (paidan napit olivat tietysti auki napaan asti). Se oli julmaa perseenpyöritystä se.
Joku viisas (?) on joskus sanonut, että discotanssissa ihminen astuu askeleen taaksepäin apinoiden suuntaan. So not, meissä kaikissa asuu pieni apina. Joissakin asuu jopa suuri sonni.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Sv veinikretski kirjoitti:
Mainostivat aikanaan että Kuopiossa on suomen nopeimmat naistentanssit, mitähän se mahtaa tarkoittaa. Hotelli-Kouvolassa oli naistentanssi iltana resepsuunissa tussilla kirjoitettu lappu "Huoneita vuokrataan myös puoleksitunniksi", siinä oli mielestäni oikeaa otetta. :)

Humpatessahan alkaa useasti hikoiluttamaan ja kylmä suihku tekisi terää.Kyllähän puolessa tunnissa nyt suihkussa kerkeää käymään.

On nii hikiki,ja kaappi on nii sekasi.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Sv veinikretski kirjoitti:
Mainostivat aikanaan että Kuopiossa on suomen nopeimmat naistentanssit, mitähän se mahtaa tarkoittaa.

Uskoakseni sitä, että Rauhalahden naisetntansseissa keskiviikkoisin tähän seurustelun suhteellisen väistämättömään vertikaalivaiheeseen käytetään aika suhteellisen vähän - siis ennen siirtymistä horisontaalivaiheeseen.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Paitselo kirjoitti:
Veinihän aloitusviestissään NIMENOMAAN sanoi että tässä ketjussa voi puhua ihan KAIKENLAISESTA TANSSIMISESTA.

Kun John Travolta oli aikoinaan "in", niin silloin piti tietysti opetella ne Travoltan Saturday Night Feverin askeleet - ja discoon ei kertakaikkiaan kehdannut mennä ilman vaaleaa liivipukua (paidan napit olivat tietysti auki napaan asti). Se oli julmaa perseenpyöritystä se.
.

Meikäläinen menetti näinä aikoina nastahampaan edestä, piti laittaa hampaat yhteen ja kirskuttaa, että näyttäsi kovemmalta Travotalta. Sylkäisin sen myös epähuomiossa pohjanlahteen, laivalla kun oltiin. Ei tullut pimppiä sinä iltana hampaattomalle.

Nimenomaan kaikkeen tanssiin ja sen ypärille olevalle toiminnalle ketjun avasin. Yhteenaikaan luulin osaavani stepata, ja mitä enemmän oli kännissä sen paremmin muka steppasin. :) Kerran lyötiin vetoa saataisiinko joku nainen hyppimään kuin kenguru tanssilattialla, oli se saatana touhua, mutta saatiin. Tiputanssista en viitsi kirjoittaa mitään, hävettää vieläkin. Myöskin elefantti tanssi on hieman kyseenalaista touhua, taskut ulos ja kärsä ulos. Hu Hu .....
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kovat kundit eivät tanssi. Ja jos jostain käsittämättömästä syystä johtuen joku neitokainen sattuu anelemaan, niin itse otan käyttööni nuo nimim. Master Godin freimille heittämät syyt, mutta ehkä kuitenkin eri järjestyksessä.

Ja jos on niin, että tanssimaan vongannut neitokainen sattuu jostain käsittämättömästä syystä olemaan harvinaisen vetävänoloinen ja siis kieltäytyminen ei oikein tulisi kyseeseen, niin kyllähän meikäläinen on kuitenkin sellainen parkettien partavaahto että ei paremmasta väliä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sv veinikretski kirjoitti:
Nimenomaan kaikkeen tanssiin ja sen ypärille olevalle toiminnalle ketjun avasin. Yhteenaikaan luulin osaavani stepata, ja mitä enemmän oli kännissä sen paremmin muka steppasin.

Steppaamisesta tuli jotenkin mieleeni nämä irlantilaiset kansantanssit. Suomalaisia kansantanhuja & pikkusiskoa en ole vielä kokeillut, mutta irkkutanssahtelua on tullut kokeiltua useinkin. Kerran jopa lentokoneessa keskikäytävällä - silloin tosin lentoemännät ja joku stuertti pistivät yksissä tuumin minut äkkiä ruotuun. Kuulemma. Itse en tuosta muista mitään - olen ehkä allerginen pilvien yläpuolella lentämiselle tai jotakin. Tai whiskylle.
 

scholl

Jäsen
Minua on alettu painostamaan tanssikouluun. On hyvinkin normaalia, että yläaste- ja lukioiässä kasvatukseen kuuluu normaaliperheissä se, että on kausikortit oopperaan, mutta nyt kun alkaa tulla 35v mittariin niin on melko erikoista, että 88v mutsin mutsi painostaa minua Åke Blomqvistin tanssikouluun. Hän kuulemma maksaa. Pääasia, että hankin erittäin hyvän tanssitaidon. Sanoin, ettei näin vanha opi ja se ei kelvannut vastaukseksi, vaan ne kuulemma pitää opetella kaikki tanssit niin että sujuvat kuin vettä vain, jos tulee esim. virallisempia juttuja, missä pitää tanssia.

Onneksi tilanne on nyt passiivisessa asemassa, koska minä olen se, jonka pitäisi ottaa niistä selvää. Ei nyt muuta, mutta vituttaa jo etukäteen se, että joutuisi tanssimaan, jos siellä on karmeita luuskia. Vähän niinkuin vanhojen tanssit. Kyllähän niihinkin olisi voinut osallistua, jos naisten taso olisi ollut kohdallaan. Ehkä Åke voisi laittaa esim. sähköpostilla etukäteen kuvat niin voin katsoa tuunko sinne.

Toi tanssijuttu on muuten sellainen, mitä tungetaan korvaan koko ajan. Mimmit ovat monta kertaa eripuolilla maailmaa yrittäneet saada mua opiskelemaan salsaakin, mutta kuka sellaista kestää, kun ne opettajat ovat jotain kuubalaisia fägäreitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös