Ymmärtääkseni kirkkohäitä ei saa ilman rippitodistusta, mutta tuo rippi ei vissiinkään aikuisiällä mikään kovin iso juttu ole. Mahtaakohan yhtä iltaa kauempaa kestää kun homma on hoidettu.Johnny B. Goode kirjoitti:Teenkö mielestänne väärin...? En voi sietää muodollisia tilaisuuksia, saati sitten tanssia, joka on mielestäni täysin naisten ja homojen hommaa (vähän karrikoituna, elekää suuttuko...). Enkä tiedä saisinko edes kirkkohäitä kun teinivuosien rebelismin takia on tuo riparikin käymättä.
Muuten kirkkohäistä, niin kukin tietysti menee naimisiin siten kuin itse haluaa, jos haluaa. Me haluttiin emännän kanssa molemmat isot häät ja vieraita oli miltei 200. Muodollisia tilaisuuksia.. Vihkiseremonia tietty on muodollinen, paitsi että, kuten sanottu, meillä pappi puhui pääosin ihan uniikkia tekstiä minun ja morsiamen taipaleesta ennen ja jälkeen hääpäivän. Muutenkin saimme ainakin minun mielestä vaikuttaa aika paljon kirkkotilaisuudenkin sisältöön. Niin, ja hienompaa hetkeä ei ole kuin se, kun urkupillit soi ja odottaa tulevaa vaimoaan kirkon käytävällä. Toiseksi hienoin on se, kun vihkimisen jälkeen käännytään juhlaväkeä kohti ja siellä ystävät ja sukulaiset pillittää kilpaa.
Hääjuhlan muodollisuuksista.. No onnittelujono oli tietysti, ja ruokaa ja häävalssi. Häävalssin lisäksi en muista tanssineeni. Meillä oli noin puolet vieraista ikäistämme porukkaa ja bileet sen mukaiset. Viini virtasi ja laulu raikasi. Ylivoimaisesti parhaat kekkerit missä olen ikinä ollut ja samansuuntaista olen kuullut myös juhlavierailta, sekä nuorilta että varttuneemmilta.
Tahtoo vain sanoa sitä, että 'isot häät' tai 'kirkkohäät' ei välttämättä ole sama asia kuin 'tylsä'. Häät on kuitenkin sen pariskunnan bileet ja pari saa päättää, millaiset bileet on. Tietty, jos hääjuhlan peruselementit ovat keskustelu ventovieraiden kanssa ja odottaminen, niin takuulla on tylsää. Hyvällä porukalla ja toteutuksella tekee omasta hääpäivästään ikimuistoisen. Niin meille ainakin kävi.