Naapurit

  • 16 800
  • 77

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pahoittelulaput

Mitähän se auttaa jos pahoittelee kirjallisesti etukäteen naapureille aamukolmeen kestäviä äänekkäitä bileitä. Minua ottaa naapurin yöllinen bilemeteli päähän ihan yhtä paljon tiesin siitä sitten etukäteen tai en; siinä ei anteeksipyynnöt auta. Vai onko ne viestit vihje siitä että pitää itse hankkia yöpaikka jostain muualta?
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
finnjewel kirjoitti:
Mitähän se auttaa jos pahoittelee kirjallisesti etukäteen naapureille aamukolmeen kestäviä äänekkäitä bileitä.
Eipä kai mitään, mutta ainakin kandee poistaa tuo bileiden kesto, voi sitten jälkeenpäin pahoitella että ne venähti.
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Alamummo kirjoitti:
Ajatella, että nelikymppinen sinkkunainen käy viikonloppuna baareissa? En tiennytkään, että se ei oo hyväksyttävää. Pitää kait lopettaa ;-)

Niin, eihän siinä yleensä mitään pahaa olekaan, siis normaalisti ja yleensä.

On kuitenkin huomattava, että kaikki ihmiset eivät kuitenkaan pysty vastustamaan kiusausta alkoholisoitua tahi aiheuttaa epäjärjestystä taloyhtiön tiloissa. Tästä syystä jokaisen osakkeenomistajan on syytä pysyä valppaana, ettei paikkoja kolota ja rappukäytävässä rallatella!

Cougar kirjoitti:
Kaikki pitävät huolta omista asioistaan? Katsos peiliin. Jos olet tulkinnut toisesta noin paljon mitä viestin loppuosassa säädit, niin poikkeat suuresti siitä mitä alussa sanoit.

Niin, eihän se mitään kyttäämistä ole, jos pikkuisen pitää naapureiden toimia silmällä yhteisen edun takaamiseksi. On sitten nähkääs tarpeen tullen jotain ässiä mitä vetää hiasta.

Korostan vielä, että itsekin olisin halunnut huolehtia vain omasta pyöränpumpustani, joten minulla on kyllä oikeus olla perillä siitä mitä talossa tapahtuu.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläisen opiskelija-asuntolassa on vedetty puhelin- ja antennijohdot asunnosta toiseen poraamalla n. 8cm halkaisijaltaan olevia tunneleita.

Kuulen kaiken mitä naapurin kanat jutustaa, mutustaa tai kolistaa.
Mahtavaa ruveta klo 22.00 nukkumaan kun horot alkavat soittamaan kavereilleen: "pälä pälä sinäkin siellä möly möly".

Eilen soitin isännöitsijälle ja hän tuumi että ilmeisesti tiivistystyöt hiukan kesken. Itse olen koittanut työntää rööriin lähes kaikkea vessapaperista tyroksiin, huonoin tuloksin.

Noh kyllä minä keinot keksin. Yöllä naulaan horojen oven ulkopuolelta kiinni ja pistän jotain kaasua tunnelin kautta tulemaan.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rivitalossa lähin naapuri on mukava iäkkäämpi rouva. Meillä ei ole ikinä ollut mitään riitoja tai ongelmia ja pitkään ollaan asuttu naapurusten.

Naapuria ollaan autettu: mm. takapihalta ollaan karkoitettu humalainen, ambulanssi ollaan soitettu, kun kotoota kuului avun huutoja ja hän on muutaman kerran naarmuttanut autoamme vahingossa omalla autollaan. Sen verran vanha kun hän on jo ja asustelee yksin 3- kerroksisessa kämpässä, niin uskallan sanoa, että ilman meitä hän olisi muuttanut jo pois.

Naapurista ei luonnollisesti mitään häiritsevää ääntä kuulu. Täältä on ehkä historian aikana muutaman kerran kuulunut oikeasti häiritsevää meteliä öisin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vision kirjoitti:
Eli etuoven terassin edessä oleva ruoho on hänen mielestään liian pitkää. On ihmisillä isot murheet. Nurmikko on edelleen ja tulee pysymään pitkänä.

Varoituksen sana. Tuosta se alkaa. Nimittäin sinä et omista pihaasi etkä nurmikkoa. Se on yhtiön omaisuutta. Yhtiössä hallitus käyttää päätäntävaltaa yhteisen omaisuuden hallinnassa ja sen ylitse menee vain yhtiökokous. Hallituksella on oikeus huomauttaa asukkaiden/osakkaiden tekemisiin ja tekemättä jättämisiin liittyen, mikäli ne vaikuttaat esim. ikävällä tavalla yhtiön julkisivuun.

Pointti on se, että sinä olet väärässä ja riippuen siitä kuka henkilö sinulle on tullut valittamaan, joudut asenteestasi vastaamaan joko valituksen muodossa tai hallituksen/isännöitsijän kehoituksen muodossa. Ja tiedät itsekin mitä siitä taas seuraa.Lue viestini yläpuolelta. Homma on aikanaan ennen meikäläisen yhtiöön tuloa käynnistynyt juuri noin. Jostain pienestä asiasta, leväperäisyydestä, "kulttuurierimielisyydestä" tai miten sitä nyt nätisti kukin haluaa sanoa. Siitä se pikkuhiljaa eskaloituu vuosien varrella täydelliseksi riidaksi ja poteroiden kaivamiseksi. Vaikka voittaisitkin nykyisen taistelun, et voi voittaa sotaa.

edit: Rivitaloasuminen on yhteisöasumista, se pitäisi jokaisen ymmärtää valitessaan sen asumismuodokseen. Yhteisöasumisessa pitää kaikkien noudattaa yhdessä päätettyjä sääntöjä ja periaatteita. Jos niiden noudattaminen on niin kovin vaikeaa ja käy yksilönvapauden päälle, niin omakotitaloon voi muuttaa milloin hyvänsä. Siellä saa rellestää ihan miten tykkää. Paitsi, ettei saa, koska pihanaapureillakin on sanottavansa asiasta....
 

Käkätin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeen Parasta Kiekkoa
Itellä kävi joskus aikoinaan, että naapurissa (kerrostalossa) asu muuten mukava vanha rouva mutta...
Se perhanan tupakan savu tuli hormeja pitkin mun maakuuhuoneeseen! (Meillä oli kahdesta asunnosta tehty yksi asunto ja tietysti mun huone oli ennen ollut keittiö.) Täti poltti liesituulettimen alla.
Noh ei se vielä, mutta kun se kävi suihkussa joka aamu ennen kuutta. Tietysti sekin kuulu mun huoneeseen oikein kunnolla. Ite menin kouluun 8 maissa ja nousin ylös puol 8, koulukun sattu oleen tientoisella puolella. Ihana herätä joka hemmetin aamu ennen 6 kun joku käy suihkussa samaan aikaan hela dagen. Ainoa hyöty oli että tiesin paljon kello siinä vaiheessa oli.

Ihan kuin se ei olis riittänyt, niin muutamaan otteeseen hälyytettiin poliisia paikalle kun sillä oli ovet sepposen selällään. Tätiä yritettiin huhuilla, mutta mitään ei kuulunut. Poliisit kävi tarkistamassa tilanteen ja tulivat ulos naurua hörötellen. Täti oli sitten vaihteeks hörpännyt sen kuuluisan yhden liikaa ja sammunut milloin minnekin. Eihän se tietenkään kuullut meitin huhuiluja kun oli sammuneena.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kahdessa eri kerrostalossa olen aikuisiälläni ehtinyt asumaan, eikä kummastakaan mitään kovin traagisia kokemuksia ole. Ensikämppäni oli 32m2 yksiö keskeltä opiskelukaupunkiani pienkerrostalosta, jossa asui yhtä kolmekymppistä uraohjusta lukuunottamatta vain vanhempaa jengiä. Kovimmat melusaastat aiheutuivat yläkerran talkkaripariskunnan television katselusta ja joskus hiljaisimpaan yöaikaan siitä, kun itse vanha herra talonmies kusta lossuutti suoraan huuhteluveteen. Autopaikoista olivat tarkkoja, omalle maksetulle paikalleni ei saanut jättää edes omassa käytössäni ollutta nykyisen vaimoni autoa. Vaan eipä tuosta jaksanut kierroksia ottaa.

Toinen kerrostalo oli uusi ja asukkaat osakkaita minua ja vaimoani lukuunottamatta. 50-60-vuotiaita pariskuntia, muutama sinkku ja dinkku sekä yksi lapsiperhe. Kerran kuului lapsen itku häiritsevästi ja muutaman kerran ylimmän kerroksen piano vaimeasti, siinä suurimmat metelit. Tosin hiukan ennen poismuuttoamme alakertaamme muutti sinkun retale, joka toisinaan ajeli yhden illan tuttavuuksiaan sangen kovin äänitehostein. Kerran jopa heräsin moiseen melskeeseen keskellä yötä. Hävytöntä.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Entisen kämpän alakerrassa asui pariskunta, joka tappeli hyvin äänekkäästi. Tosin sopivat vielä äänekkäämmin, mikäli mahdollista.
Seinänaapurissa mies pätki vaimoonsa. Ei ollut mitään herkkua kuunneltavaa...

Nykyään asustelen rauhallisella alueella, pihapiirissä ei ole juuri muita kuin lapsiperheitä. Sinänsä ihan jees, kunhan ne lapset osaisivat pysyä poissa mun takapihalta. Ei minulla ole mitään lapsia vastaan, todellakaan. Se nyt vaan on minun takapiha, enkä tykkää jos vieraat mukulat juoksevat heti ikkunan alla. Toisaalta lapset on lapsia, ei ne sitä välttämättä ymmärrä.
Asukastoimikunnan puheenjohtaja alkoi vittuilemaan kun hain ruohonleikkuria varastosta, oli nurmikko päässyt kasvamaan melkein polven korkuiseksi. Meinasi jäädä nurmikon leikkuu siihen, tosin enpä ole sen jälkeen sitä leikannutkaan. Ja kyllä, on muitakin syitä kuin tuo vittuilu. Ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi aikaa olla kotona.

Muuten ihan kiva paikka asua. Metsä vieressä, hiljaiselle uimarannalle ei ole pitkä matka ja mökillekin pääsee helposti. Ja siskokin asuu viereisessä taloyhtiössä. Aikas loistava paikka.
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yläpesä kirjoitti:
Varoituksen sana. Tuosta se alkaa. Nimittäin sinä et omista pihaasi etkä nurmikkoa...

Nyt putosin kärryiltä. Eli yhtiö omistaa meidän nurmikon? Missäköhän säännöksessä lukee, että talonyhtiö päättää miltä kenenkäkin piha näyttää? Ja mikäli piha kuuluu yhtiölle niin yhtiö on sitten hyvä ja leikkaa. Sota on sitten vähän se ja sama. Mitä vähemmän naapureiden kanssa joutuu olemaan tekemisissä niin sen parempi. Omakotitaloon ei viitsi muuttaa kun on niin laiska tekemään itse lumitöitä yms.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
vision kirjoitti:
Nyt putosin kärryiltä. Eli yhtiö omistaa meidän nurmikon?

Yhtiö omistaa kaiken. Sinä (tai pankkisi) omistaa kyseisen yhtiön osakkeita, jotka antavat oikeuden asuntosi hallintaan.

Rivitalotaloasumisessa yhdistyvät kerrostalo- ja omakotiasumisen huonot puolet.

Rivarissa asuttaessa sai puskea melkein yhtä paljon pihatöitä kuin nyt omakotitalossakin. Nyt kuitenkin saa valita koska tehdään ja riittääkö budjetissa rahaa investoida, yleensä ei riitä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Naapurissa asuu vanha-mies, vaimo on laitettu vanhainkotiin ja aina kun mies näkee minut hän haluaisi että haen hänelle viinaa. En hae, jos hakisin niin seuraava asia olisi sitten mennä nostamaan äijää pihalta pystyyn, pari kertaa on joku muu hakenut ja tämä vetää niin saatanasti että kaatuu lähimpään pensaaseen selälleen, paskoo housuun ja huutaa "appi, appi ", mies myöskin soittaa puhelimella kaksi kertaa päivässä "veini, oletko kauppaan menossa". Vanha Suomi-poika ja pahaa tekee sanoa ei, näin on kuitenkin toimittava. Ihan kun olisin paha ihminen kun en hae viinaa, taidan ollakkin ?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vision kirjoitti:
Nyt putosin kärryiltä. Eli yhtiö omistaa meidän nurmikon? Missäköhän säännöksessä lukee, että talonyhtiö päättää miltä kenenkäkin piha näyttää? Ja mikäli piha kuuluu yhtiölle niin yhtiö on sitten hyvä ja leikkaa. Sota on sitten vähän se ja sama.

Kyllä omistaa. Pihan, ulkoseinät, ikkunat, kantavat rakenteet, katon, mahdolliset asuntojen väliset aidat, sisätiloista putkiston, vessanpöntön, luultavasti myös saunan kiukaan jos alkuperäiset, vesieristyksen, hanat, patterit jne. Kaiken kiinteän. Asukkaan päätäntävalta kattaa periaatteessa vain asumisen, irtaimiston ja seinien sisäpintamateriaalin.

Tämä on tilanne sääntöjen mukaan. Ja niihin sääntöihin ikävä kyllä sitten nojataan kun yksilön ja yhtiön väliset intressit joutuvat ristikurssille. Nyky-yksilö reagoi luultavasti pikkumaisimmillaan juuri noin niin kuin mainitsit, eli yhtiö hoitakoot. No, se tarkoittaa käytännössä sitä että ellei naapurisi halua hoitaa sinun nurmikkoasi, yhtiö ostaa nurmikonhoitopalvelut ulkopuoliselta huoltofirmalta ja voin olla vakuuttunut että kun yhtiökokouksessa käsitellään näitä saatuja tarjouksia leikkuun hinnasta, niin sinunkin päässäsi vierailee joitain uusia ajatuksia. Yhtiö ei ole muuta kuin sinä ja muut osakkaat. Sinun lompakostasi ne maksut menevät.

Pihan ulkonäöstä sanoo painavan sanansa kunnan julkisivulautakunta, joka voi puuttua ja varottaa selkeistä rikkomuksista. Nurmikko tuskin tähän kuuluu. Muu ulkonäköasia on yhtiön itsensä päätettävissä. Yhtiökokouksessa sellainen voidaan päättää yksinkertaisella enemmistöllä. Jos yhtiössä asuu nurmikkoa kynsisaksilla leikkaavia eläkeläisiä riittävästi, jäät paitsioon. Yhtiökokouksen päätös koskee kaikkia. Mutta, edellä kuvaamani naapurin kaltaiset mätisäkit tietävät, ettei heidän ole itse pakko laittaa tikkua ristiin. Voi haistattaa paskat muilla, antaa heidän tehdä tai maksaa sitten itsensä puolikipeäksi kun asia hoidatetaan ostopalvelulla. Siinä nuo vaihtoehdot, jos sille aiotaan jotain tehdä. Tyypillisesti ei aleta, eli asian annetaan olla ja aletaan riitelemään naapurin kanssa.

Tuo viimeinen lauseesi.... kertoo paljon tämän päivän ajattelutavasta jonka keskiössä on minäminäminä. Saat tässä nyt sellaisen ryöpyn niskaasi meikäläisen vitutusta, joka kuuluu naapurilleni. Sinä varmaan olet toista maata, näin toivon.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yläpesä kirjoitti:
Kyllä omistaa. Pihan, ulkoseinät, ikkunat, kantavat rakenteet, katon, mahdolliset asuntojen väliset aidat, sisätiloista putkiston, vessanpöntön, luultavasti myös saunan kiukaan jos alkuperäiset, vesieristyksen, hanat, patterit jne. Kaiken kiinteän. Asukkaan päätäntävalta kattaa periaatteessa vain asumisen, irtaimiston ja seinien sisäpintamateriaalin.

Tämä selvä. Edelliset asukkaat olivat laittaneet takapihalla olevan aidan erilaiseksi kuin muilla sekä seinälle markiisin joka peittää avattuna melkein koko pihan. Olivathan naapurit tästä kuulemma huomauttaneet, että nyt ei ole samanlaista kuin muilla mutta asia jäi sitten siihen.

mjarkko kirjoitti:
Rivitalotaloasumisessa yhdistyvät kerrostalo- ja omakotiasumisen huonot puolet.

Rivarissa asuttaessa sai puskea melkein yhtä paljon pihatöitä kuin nyt omakotitalossakin. Nyt kuitenkin saa valita koska tehdään ja riittääkö budjetissa rahaa investoida, yleensä ei riitä.

Ei täällä. Yhtiövastikkeeseen kuuluu huoltoyhtiön palvelut jotka kattavat pihateiden sekä parkkipaikan kolaamisen talvella jne.

Lisäksi kerrostalossa on huomattavan paljon enemmän naapureita kuin täällä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen aikoinani toiminut rivitaloyhtiön isännöitsijänä sivutoimenani ja oi voi kun tulee muistot mieleen kun tätä viestiketjua lukee.. Kriisinhallintataidot kyllä olivat tarpeen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
vision kirjoitti:
Edelliset asukkaat olivat laittaneet takapihalla olevan aidan erilaiseksi kuin muilla sekä seinälle markiisin joka peittää avattuna melkein koko pihan. Olivathan naapurit tästä kuulemma huomauttaneet, että nyt ei ole samanlaista kuin muilla mutta asia jäi sitten siihen.

Näin meilläkin, juuri tuon samaisen paskamakkaran taholta. Organisoitiin yhteinen aidankorjaus ja sen päälle tulevan ristikon rakennustalkoot. Että saataisiin samanlaiset eikä jokaisessa välissä olisi erivärisiä ja -muotoisia muovihäkkyröitä. Heillä ei ollut tarvetta. Samana kesänä heille ilmestyi tietenkin ristikko joka oli täysin erivärinen ja nyt paistaa räikeästi silmään. Pieni asia universumissa mutta vituttaa edelleen.

Nuo itse tehdyt muutostyötkin muuten siirtyvät yhtiön vastuulle sitten kun sinä muutat asunnostasi pois. Uusi asukas voi vaatia ex-omistajan nakkisormillaan kasaaman lasikatteen korjattavaksi turvalliseksi tmv. Yhtiön on pakko tehdä se. Yhtiö voi yrittää laskuttaa ex-omistajaa näistä toimenpiteistä jälkikäteen, mutta onnea ja menestystä perintään...

Ja se kun kerroin yhtiön omistavan nuo kiinteät, tarkoittaa tietenkin kääntäen myös sitä, että yhtiöllä on niistä vastuu. Eli, jos jotain korjattavaa näissä on, korjauksesta huolehtiminen kuuluu yhtiölle, ei kyseiselle asukkaalle.

Yhä useammin törmään hallituksessa toimineena siihen, että osakkaat todella ajattelevat olevansa joitain kuningaskuluttajia, jotka vaativat ja määräväät muita, erityisesti hallitusta toteuttamaan heidän kaikki pienimmätkin tarpeensa, ja aina yhtiön piikkiin. Sitten kun yhtiön puolesta pitäisi taas tehdä jotain, ei tyyppejä näy missään. Yhtiökokouksessakin ollaan aina hiljaa alkuvaihe, mutta kun luottamushenkilöt (eli ne joille voidaan nakittaa tehtäviä) on valittu vuodeksi eteenpäin, sitten alkaa valtava valitus ja listaus mitä kaikkea yhtiön pitää tehdä ja kustantaa. Jos pihasta huolehtiminen (nurmikko ja vielä pahempi: lumityöt) ja talkoot ovat niin saatanan vastenmielisiä niin kerrostalossa ei tarvi tehdä. Sinne vaan. Jos taas yhteiset säännöt ja periaatteet ottavat päähän, siitä vaan omakotitaloon. Mutta ei, kun minä haluan rusinat pullasta: muut turvaamaan minun talouttani, jos jokin vesivahinko tai muu tapahtuu tai tekemään talkoohommia mun puolestani. Minä keskityn elämään just niin kuin itse haluan omalla pihallani.

Tämä ei ollut siis enää sulle, vision. Ihan yleistä raskasta vitutusta.
 
Kotona vielä asuessani oli naapurissa sellanen perinteinen kyylä. Nyt vanhemmiten ei kuulemma jaksa valittaa. Ekassa omassa vuokrakämpässä asui yläpuolella jotain deekuja. Yökaudet kuunteli musiikkia ja tappeli. Sit pääsin opiskelijakämppään ni vähän rauhottui. No tottakai siinä suoraan alakerrassa joku kerhohuone oli. Ja puolet asukeista jotain ulkolaisia opiskelijoita. Jotka toisinaan piti bileitä siellä. Meinasin joskus mennä kehottamaan niitä siirtymään vaikka baariin. Niin suomessa yleensä tehdään jossain vaiheessa iltaa. Nykyisessä rivitalo kämpässä ei suurempia valituksen aiheita ole. Seinänaapurina joku papparainen jota en ole nähnyt kuin kyttäämässä ovenraossa. Viereisissä taloissa asuu lähinnä lapsiperheitä. Kyllähän niistä ääntä lähtee kun ne tossa pihalla juoksee. Joskus vituttaa kun tulevat liian lähelle meikäläisen pihaa. Mutta tenavat ei sentään yöllä riehu. Vieressä on kaupungin vuokraamia kerrostaloja missä sitten asuu noita deekuja. Ne ei tässä häiritse kun ei tänne ne talot näy. Korkeintaan kun käy lähikaupassa. Mutta kyllä tää paras kämppä on missä oon majaillu. Vaikka onkin kauimpana keskustasta. No bussit ja polkupyörä kulkee.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Olen asunut viitisentoista vuotta rivitaloasunnossani, ja olen hyvin onnellinen siitä, ettei naapureista ole koskaan ollut häiriötä. Seinän takana ovat asukkaat olleet koko ajan vuokralaisia ja he ovat vaihtuneet tiuhaan. Vasta vuoden alussa siihen muutti uudet osakkeenomistajat kaksine koirineen. Ajattelinkin tullessani kotiin muuttonsa jälkeen, että näinköhän kotirauha on mennyttä. Isot koirat nimittäin haukkuivat yötä päivää parin vuorokauden ajan. Ne olivat kai vain hermostuneita johtuen muutosta ja uudesta asunnosta. Sen jälkeen ei haukuntaa ole kuulunut.

Muutenkin taloyhtiössämme on enimmäkseen vanhempaa porukkaa, joiden kanssa tulee hyvin juttuun. Mummelit pyytävät joskus apua kukka-amppeleiden asennuksissa ynnä muissa pienissä askareissa. Usein palkaksi tulee vastaleivottuja karjalan piirakoita ym. Niistä ei voi eikä saa kieltäytyä!

Toisin on naisystäväni rivarissa, tosin rakenuksessa jossa hän asuu on rauhallista. Muissa on nappojengiä, alkkiksia ja muuta rupusakkia. silloin tällöin poliisitkin vierailevat paikalla.

Naiseni on yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja muutama viikko sitten osakehuoneiston ostanut mustalainen tuli kertomaan, että on hukannut kaikki avaimensa vara-avainta myöten. Mustalainen ehdotti, että annapa sinä yleisavain, niin teetän siitä itselleni avaimen ettei tarvitse vaihtaa lukkoja. Ei mennyt ehdotus läpi.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Meillä oli ongelmana rivitaloon muuton jälkeen naapurin vekarat. Tai toinen oli jo yläasteella, joten musiikin soitto isolla oli usein harrasteena. Yleensä mökä alkoi illalla ja jatkui yöhön yksinhuoltajaäidin ollessa ilta- ja yötöissä eli poissa kotoa.
Pari kertaa huomautin pojalle suoraan, että musiikki häiritsee. Lopulta auttoi kun sovittiin äitinsä kanssa, että voin ilmoittaa hänelle, jos melu vielä jatkuu. Oli toisen puolen naapurinkin kanssa jo jutellut. Nyt onkin mennyt mukavasti, silloin tällöin jotain pientä kuuluu, mutta ei häiritsevästi enää. Muista äänistä en välitä lainkaan, mutta jumppubasso on jotenkin vittumainen ääni päivälläkin.

Toinen seikka oli, että pojat käyttivät takapihaamme kulkuväylänä. Vaikka taloyhtiö tottakai omistaa pihat, meillä ne on eroteltu aidoilla siten, että jokaisella on selvästi oma alueensa. Monta kertaa päivässä tapahtuva kulkeminen suoraan ikkunoiden editse alkoi kiristämään hermoja, joten pakko oli asiasta sanoa. Ruohonleikkurin, kottikärryjen tms. välttämättömän vientihän on ehdottomasti sallittua, mutta ei kait "kulkurasite" käsitä päivittäistä käyttöä? Meillä kun käynti takapihoille on joka tapauksessa etupihan kautta, sivuilla ja takana on muita naapureita.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Nahkaparturi kirjoitti:
Vasta vuoden alussa siihen muutti uudet osakkeenomistajat kaksine koirineen. Ajattelinkin tullessani kotiin muuttonsa jälkeen, että näinköhän kotirauha on mennyttä. Isot koirat nimittäin haukkuivat yötä päivää parin vuorokauden ajan. Ne olivat kai vain hermostuneita johtuen muutosta ja uudesta asunnosta. Sen jälkeen ei haukuntaa ole kuulunut.

Mullekin soitti aikoinaan isännöitsijä muuton jälkeen, että joku naapuri oli valittanut koirieni haukkumisesta. Kiittelin soitosta ja sanoin tekeväni asialle jotain. Sanoin myös, että mulle voi tulla suoraankin sanomaan, en pure. No seuraavana iltana tulikin alakerran tyttö soittamaan ovikelloa ja kertoi, että hän tekee välillä yövuoroja, joten koirien haukkuminen aamulla mun duuniinlähtöni jälkeen häiritsee. Ja varmaan häiritsikin. Kiittelin häntäkin ja marssin vuokraamaan sitruunapannan piskeille. Haukkuongelma loppui siihen ja välit naapureihin säilyivät.

Meillä asuu talossa ihan ookoo jengiä, tosin seinänaapurissa asusteleva nuoripari on vähän outo - he eivät tervehdi koskaan. Mitälie juntteja...
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Asun kolmikerroksisessa pienkerrostalossa ja tosiaan, NE NAAPURIT !
Ensiksi alakerrassani asui pitkään 50-60 vuotias alkoholisoitunut pariskunta, jotka aina silloin tällöin innostuivat kännipäissään pitämään kauheaa huutoa ja mölinää. Etenkin mies huuteli vaimolleen, haukkui ja kiroili. Sitten huonekalut ja patterit välillä heidän örveltäessään myös kolisivat. Paras ystäväni asui myös tuolloin kanssani samassa rapussa ja yhdessä kirosimme välissämme asuvia örveltäjiä. Kävipä ystäväni heille asiasta joskus huomauttamassakin, että jotkut EHKÄ haluaisivat nukkua rauhassa kun on aikaiset herätyksetkin. Muutamia kertoja tuo nainen huuteli apuakin ja au-au... Joten kaipa mies kännipäissään välillä pieksikin vaimoaan. Noh, touhu rauhoittui, kun muutkin valittelivat ja pariskunta muuttikin pois (tai mahd.häädettiin) pian sen jälkeen. AAH, mikä rauha sen jälkeen koitti ! Noh, senpä jälkeen sitten samaan asuntoon muutti nuoripari, jotka erittäin kovaäänisesti bilettivät ja HIRVEÄ teknojumputus pauhasi niin kovalla, että biiseistä ja jopa välillä sanoistakin sai selvän. Noh, hekin sitten vähitellen rauhoittuivat kun tuli varmaankin valituksia ja nyt on ollut ihana rauha tässä talossa ! Heh, kerran minulta paloi niin käämit, että kun jumputus alkoi, kosto elää-periaatteella laitoin omat stereoni täysille biisinä Ozzyn Crazy train ja kolisutin patteria... No, heh taisivat ottaa vihjeestäni vaarin, koska heiltä musiikki hiljeni melkein heti sen jälkeen. :-) Suunnittelin jopa sitä, että jos he jatkavat meuhkaamistaan, tiputan kissanpaskaa heidän postiluukustaan... Eipä kuitenkaan tarvinnut... NYT täällä kyllä on älyttömän hiljaista ja rauhallista ! Aivan kuin joskus aikoinaan, kun tänne muutin. Mutta kyllä sanottakoon näin yleisesti ottaen, että vaikka oli nuo kaksi " häirikkö " paria, niin suht rauhallista silti. Ei sentään IHAN KOKO AJAN jatkuvaa häiriköintiä. Mutta tosiaan valituksia tuli silti...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Meillä on onneksi seinä- ja muut naapurit tuossa kotorapussamme mukavaa porukkaa. Melskaajia ei ole, eikä sen puoleen kyttääjiäkään. Vaan onpa tässä niinsanotusti sellainen tilanne päällä, ettei oikein tiedä, mitä tekisi.

Viime viikon sunnuntaina siinä puoli seitsemän aikaan illalla kävelin keittiöön hakemaan vesilasillista. Oli hämärää mutta kyllä sitä nyt omassa keittiössään lasin ja kraanan löytää vähän hämärämmässäkin, joten en laittanut valoja päälle. Vettä juodessani vilkaisin ikkunasta ulos. Ja kyllä, vastapäisen talon yhdessä ikkunassa näkyy selvästi, miten joku pariskunta nauttii rakkauden hedelmistä. Ei tarvinnut arvata, mikä asento on käytössä tuossa verhottoman ikkunan edessä valaistussa huoneessa tapahtuvassa aktissa. Kaikki näkyi paljon paremmin kuin olisin välittänytkään nähdä. Naureskelimme vaimon kanssa, että eihän sitä tuollaisiin pikkuseikkohin ehdi huomiota kiinnittää jos oikein kiire tulee. Vaan sama näytelmä toistui eilen illalla yhdentoista aikaan.

Minua se ei häiritse, mutta tuohon ikkunaan sattuu olemaan näköyhteys aika monesta asunnosta. Jotakuta saattaakin jo häiritä. Seksihän on todella hieno ja antoisa asia ja onnellisia ovat he, jotka sitä voivat rakastamansa ihmisen kanssa harjoittaa (tai edes sellaisen, jota pitävät pantavana). Mutta voisihan sitä kyllä tehdä jossain muuallakin kuin varta vasten kaikkien nähtävänä.

Ei, en ole jäänyt ikkunaan katselemaan enkä ole kuvannut kyseisiä sessioita.
 

Veijari

Jäsen
Osalle kirjoittajista voisi olla ihan tervettä muuttaa vaikka omakotitaloon landelle niin ei olisi häiritseviä naapureita seinän takana metelöimässä.

Mitä omiin naapureihini tulee niin itse koko ikäni kerrostaloissa asuneena voin kehaista, että tämän hetken naapurini ovat harvinaisen hiljaista sakkia. Asiaa toki auttaa se, että asun ylimmässä kerroksessa. Alakerran naapurikin on tehnyt remonttia kämppäänsä viimeisen kahden vuoden ajan, mutta ei sekään häiritsevää ole, koska naapuri naputtelee siellä lähinnä päiväsaikaan, jolloin itse olen töissä.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Redalert kirjoitti:
Heh, kerran minulta paloi niin käämit, että kun jumputus alkoi, kosto elää-periaatteella laitoin omat stereoni täysille biisinä Ozzyn Crazy train ja kolisutin patteria...

Kaverilla oli sama juttu opiskelija-asunnossa. Naapuri soitti Kaija Kärkistä ja Ile Kalliota keskellä yötä kun tuli baarista.
Kaveri paineli pari päivää myöhemmin baariin ja tuli yöllä kotiin muistaen tuon tapahtuman. Hän laittoi stereoista Sepulturan Rootsia "aika" kovaa. Naapuri tuli seuraavana aamuna sopimaan, ettei enää soitella yöllä musaa kovalla että voi nukkua...

Itsellä ei ole ongelmia naapureiden kanssa. Vieressä asuu joku palomies joka on eronnut. Slutahtava tytär käy viikonloppuisin kylässä. Toisella puolella rappukäytävää asuu kolme- tai neli-lapsinen perhe. Välillä juoksee väkeä ettei laskuissa tahdo pysyä. Ei ole kummastakaan mitään haittaa. Plussaa on perheen perustasoa parempi oleva MILF-äiti.
Silti en ole päässyt selvyyteen siitä sinkkunaisesta, joka asuu kerrosta ylempänä. Näyttää käyvän salilla tasaisin väliajoin, mutta ei saa muuta irti.
Sinkkukavereillani voisi olla käyttöä sillä naisella, ei minulla.

Moni naapuri on hyvän päivän tuttu ja se on siinä. Ei kiinnostaisi juuri ketään kutsua esmes kahville kun ei tunne paremmin. No, ehkä tuon naapuriperheen isän kanssa voisi tulla juttua. Koska sekin seuraa jääkiekkoa, mutta ei juuri muuten.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Designer kirjoitti:
Mutta voisihan sitä kyllä tehdä jossain muuallakin kuin varta vasten kaikkien nähtävänä.

Ei, en ole jäänyt ikkunaan katselemaan enkä ole kuvannut kyseisiä sessioita.

Miksi ihmeessä et jäänyt? Exhibitionismi on hienoimpia asioita tässä universumissa voyerismin ohella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös