Naapurit – pakollinen riesa

  • 84 289
  • 308

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En ymmärtänyt kyllä minäkään ja olisi kiva kyllä tietää että mikä siinä nyt niin valkoroskaa oli joten jos vaikka @smugu voisi jos ei tänne niin yyveellä sitten kertoa syynsä niin laitan kyllä takaisin.
Ja ylipäätään on mielestäni aika valkoroskatouhua nimitellä toisia valkoroskaksi. Sellainen kuuluu jälleen kerran tuonne "junttimaisinta mitä tiedät"-ketjuun.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En ymmärtänyt kyllä minäkään ja olisi kiva kyllä tietää että mikä siinä nyt niin valkoroskaa oli joten jos vaikka @smugu voisi jos ei tänne niin yyveellä sitten kertoa syynsä niin laitan kyllä takaisin.
No sanotaan lyhyesti: Tupakointi.

Mutta lähinnä oli vitsaileva heitto. Älkää ottako liian tosissaan tai ainakaan antako mennä ihon alle.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Optimum

Vika on koirassa, jos tosiaan ajatellaan, että ihmisillä on syystä ja toisesta eri aikoja kun kulkevat. Puolet talosta teoriassa voisivat käydä öisin töissä, ja kulkea eri aikoihin sen vuoksi. Toinen kahdelta, toinen neljältä yöllä. Kolmas taas tuolloin ja tällöin. Neljäs...

Mutta jos se kulkeminen on jonkinlaista usein toistuvaa ns tarpeetonta ramppaamista, kuten nyt, niin sitä ei lasketa enää elämisen ääniin vaan häiriötekijäksi. Minä tiedän yhden tällaisen vastaavan tapauksen, mutta ikävä kyllä en tiedä miten se kiista päättyi. Ottaisin sinuna yhteyttä isännöitsijään ja tiedustelisin kantaa asiaan. Ei tämä sinun keissisi mikään ainutlaatuinen tapaus ole.
 

rpeez

Jäsen
Entäs voiko se koira tutustua Optimum:iin ja lopettaa haukkumisen kun se tietää kuka siellä liikkuu? Jos vaikka ensi kerralla vähän rapsuttaa sitä kun näkee. En ole koiran omistaja niin ei ole niin tuttua koiran kyvyt ja käyttäytyminen.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Multa löytyy kyllä naapureista enemmänkin juttua kun jos jossain kohtaa aiemmin mainitsin että olen samassa talossa asunut 11 vuotta... Talossa joka pitää sisällään 2 rappua ja yhteensä 7 asuntoa joista 3 asuntoa on rapussa jossa minä asun niin siinä on ehtinyt näkemään ja kuulemaan kaikenlaista ja naapureita on tullut ja mennyt eikä kaikki naapurit tietenkään ole olleet aina niin mukavia kun jotkin todellakin olivat otsikon mukaisesti riesana joskin toistaiseksi kenestäkään ei ole tullut vielä ikuinen riesa...

Ensimmäinen todellinen riesa oli alkuaikoina kun itse olin hieman aiemmin taloon muuttanut niin talon toiseen rappuun muutti vanhempi rouva joka sai lopulta nimekseen "kyrpämummo" kun käytös oli sellaista että se kävi kaikkien hermoille.

Sillä oli tapana valittaa aivan jokaisesta asiasta ja haukkua muita ja udella jokaisen asukkaan asioista. Kaikki mitkä liittyvät minuun ja mitkä muistan niin tulee tähän todella pitkään kirjoitukseen.

Ihan ensimmäiseksi hän alkoi kirjoittelemaan lappuja joita laittoi jokaiseen pihalla olevan auton ikkunaan missä luki että "tämä ei ole parkkipaikka" vaikka se jumalauta oli parkkipaikka ja jokaiseen asuntoon kuuluu oma parkkipaikkansa ihan niinkuin hänenkin autonsa siellä parkkipaikalla oli. Sitten se rupesi kitisemään tupakkapaikasta joka oltiin sovittu taloyhtiön kanssa että se on paikalla X niin hän päätti itse viedä tuhkakupit pois ja siirtää ne hänen tekemälleen paikalle ja jos näki että poltti siinä paikassa missä taloyhtiön oikea tupakkapaikka on niin tuli siitä naaman eteen vauhkoamaan.

Ja tämän "kyrpämummon" takia piti pihalta kaataa yksi puu koska aurinko ei paistanut tarpeeksi pitkään sen takia ja joskus laskin että taisi se aurinko olla jopa noin huikeat 30min sen puun takana piilossa joten ihan turhaan se piti mennä kaatamaan... Sitten taloon muutti kaksi saksalaista joilla oli omat autot ja koska parkkipaikkoja ei ollut pihalla tarpeeksi niin he saivat luvalla pitää autoaan talon edessä mutta sopivasti sivussa ettei se häirinnyt ketään paitsi tietenkin tätä "kyrpämummoa" joka tarpeeksi kauan valittamalla hankki sitten tähän heidän parkkipaikalleen betonirenkaan eikä siinä enää voinut autoa pitää.

Minulta tuo "kyrpämummo" tuli todella usein kyselemään silloisten yläkerran naapurieni elämästä että onko siellä kaikki hyvin ja leikkiikö heidän lapset koskaan kun ei ikinä näe niitä pihalla leikkimässä. No piha on sen verran ahdas ja talo sijaitsee kadunvarressa jossa on paljon liikennettä joten ei ole kovinkaan hyvä leikkipaikka lapsille ja vastasinkin aina tälle "kyrpämummolle" että "enpäs kuule tiedä kun ei ole minun lapsiani eikä se asia minulle edes kuulu joten käyppä itse kysymässä jos niin paljon kiinnostaa" mutta ei hän käynyt heiltä kysymässä vaan aina kysyi minulta ja se oli erittäin raskasta... Ja samaa kysyi myös näiden lapsien vanhemmista että tappelevatko he koskaan ja siihen myös tuo samanlainen vastaus että "en tiedä kun keskityn omiin asioihini enkä kuuntele mitä naapurissa tapahtuu" ja vaikka tässä paperisessa talossa kuuli hyvin kaiken ja olin kyllä kuullut että siellä joskus myös riidellään niin käskin mennä itse kysymään jos niin paljon kiinnostaa mutta eipähän koskaan käynyt.

Ja tottakai hänen piti myöskin penkoa roskikset läpi ja katsoa että mitäs kaikkea sitä ollaankaan mihinkin astiaan laitettu ja näistäkin sai huomautuksia vaikkei edes olisi omista roskista ollutkaan kyse.

Minua tämä "kyrpämummo" nimitteli milloin milläkin haukkumanimellä mikä hänen rappeutuneeseen päähänsä pulpahti joten vaikeaa oli tällaisen kanssa tulla toimeen ja väkisin sitä aina hymyili hänelle ja tervehti jos vaikka pihalla tuli vastaan mutta erittäin raskas tapaus kaikkine tempauksineen ja sitä melkein rukoilikin että muuttaisi nyt jo muualle kun ei meinaa omat hermot kestää tollasta tapausta kun ihan selvästi oltiin helvetistä lähetetty takaisin maanpäälle tekemään kaikille kiusaa ja en edes tiedä mitä kaikkea muille talossa asuville sai aikaan kun en juurikaan toisessa rapussa asuvien kanssa ollut tekemisissä.

Kerran tämä kyseinen "kyrpämummo" tuli valittamaan että minun luona käy liikaa kavereita. Hetken olin siinä ihmeissäni että mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa kun kaverit lähinnä kävivät Lukon pelejä katsomassa enkä mikään bileitten pitäjä ole joten ei voi metelistä kyllä syyttää ja varsinkaan kun hän asui toisessa rapussa ja toisessa päässä taloa niin kysyin häneltä että "mitäs nyt tolla sitten meinaat?" Niin tämä vastaa siihen että "niin sulla ei saa käydä noin paljon kavereita" mutta mitään syytä siihen ei sanonut... Ehkä oli vain kateellinen kun mun luona kävi sellaset 10 ihmistä parhaimmillaan katsomassa Lukon pelejä mutta että liikaa kavereita on myös jonkinlainen valittamisen aihe :D

Ja eihän se nyt tähän vielä loppunut tuo "kyrpämummon" tarina ja narina kun vanhat yläkerran naapurini muuttivat pois niin sain hetken kuluttua yläpuolelleni uudet naapurit joille sitten varoittelin tästä taloyhtiön kauhusta jolla oli omat sääntönsä. Ja kyllä hekin saivat aika nopeasti sitten oman lappunsa auton ikkunaan ja oman osansa elämisen utelemisesta koska heillä oli myös lapsi josta tämä "kyrpämummo" tuli taas minulta kysymään että mitä se lapsi tekee jnejne... Tästä heidän elämän utelemisesta kun mainitsin tälle yläkerran asukkaalle niin hän kävi sanomassa itse "kyrpämummolle" että heidän elämänsä ei kuulu pätkääkään sinulle joten elä omaa elämääsi ja anna heidän elämän olla. Ja tästä ei kovinkaan kauaa mennyt kun tämän uuden naapurini kanssa oltiin tupakalla pihalla ja nähtiin että "kyrpämummo" pakkaa kamojaan ja muuttaa pois ja siinä taisi päästä semmoset pienet hurraahuudot ja ylävitoset heitettiin sen kunniaksi että hän muuttaa pois.

Tästä "kyrpämummosta" jäi pitkäksi aikaa hänen toivomansa betonirinkula talon eteen muistokiveksi joka viime kesänä saatiin vihdoin ja viimein siirrettyä pois että nykyisen naapurini toinen auto mahtuu siihen parkkeihin.

Ja tähän päättyy tarina "kyrpämummosta" ja seuraavaksi voisinkin joskus rustailla tarinaa "mökäperheestä" tai "tuholaismiehestä" jotka ovat viimeisimmät täältä lähteneet riesat. :)
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
@Optimum

Vika on koirassa, jos tosiaan ajatellaan, että ihmisillä on syystä ja toisesta eri aikoja kun kulkevat. Puolet talosta teoriassa voisivat käydä öisin töissä, ja kulkea eri aikoihin sen vuoksi. Toinen kahdelta, toinen neljältä yöllä. Kolmas taas tuolloin ja tällöin. Neljäs...

Mutta jos se kulkeminen on jonkinlaista usein toistuvaa ns tarpeetonta ramppaamista, kuten nyt, niin sitä ei lasketa enää elämisen ääniin vaan häiriötekijäksi. Minä tiedän yhden tällaisen vastaavan tapauksen, mutta ikävä kyllä en tiedä miten se kiista päättyi. Ottaisin sinuna yhteyttä isännöitsijään ja tiedustelisin kantaa asiaan. Ei tämä sinun keissisi mikään ainutlaatuinen tapaus ole.
Juu kyllä minä ajattelinkin että varmasti näitä tapauksia on muitakin ja ajattelin että jos nyt katselen tässä ensin ihan hetken aikaa hissukseen että kuinka käy koiran kanssa että oppiiko olemaan haukkumatta JOS minulla venähtää nukkumaanmeno koska jos täällä oltaisiin ymmärretty niin että tätä on joka yö niin ei todellakaan kun kyse on ehkä muutamasta kerrasta viikossa jos sitäkään... Ja isännöitsijään ollaan tietysti yhteyksissä tarvittaessa mutta jos ensin yrittäisi uuden asukin kanssa käydä juttusilla.

Ja olen kyllä miettinyt myös tuota että hiljaisuuden aikana jättäisi tupakoinnin kokonaan ja kyllä siihenkin nyt pystyy jos oma nukkumaanmeno venähtää vaikka puoleenyöhön joten ei sekään minulle ongelma ole. Pääasia kuitenkin on se että kaikkien olisi hyvä asua tässä talossa joten ajattelen tietysti muitakin ja kaikilta vaatii varmaan aina joitakin uhrauksia.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Entäs voiko se koira tutustua Optimum:iin ja lopettaa haukkumisen kun se tietää kuka siellä liikkuu? Jos vaikka ensi kerralla vähän rapsuttaa sitä kun näkee. En ole koiran omistaja niin ei ole niin tuttua koiran kyvyt ja käyttäytyminen.
No sitten on helvetti irti jos koira näkee meikäläisen kun sitten se ei lopeta enää ikinä haukkumista :D
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Juu kyllä minä ajattelinkin että varmasti näitä tapauksia on muitakin ja ajattelin että jos nyt katselen tässä ensin ihan hetken aikaa hissukseen että kuinka käy koiran kanssa että oppiiko olemaan haukkumatta JOS minulla venähtää nukkumaanmeno koska jos täällä oltaisiin ymmärretty niin että tätä on joka yö niin ei todellakaan kun kyse on ehkä muutamasta kerrasta viikossa jos sitäkään... Ja isännöitsijään ollaan tietysti yhteyksissä tarvittaessa mutta jos ensin yrittäisi uuden asukin kanssa käydä juttusilla.

Ja olen kyllä miettinyt myös tuota että hiljaisuuden aikana jättäisi tupakoinnin kokonaan ja kyllä siihenkin nyt pystyy jos oma nukkumaanmeno venähtää vaikka puoleenyöhön joten ei sekään minulle ongelma ole. Pääasia kuitenkin on se että kaikkien olisi hyvä asua tässä talossa joten ajattelen tietysti muitakin ja kaikilta vaatii varmaan aina joitakin uhrauksia.

Minulla on alakerran asukas häädössä/asuntoa otetaan haltuun, eikä tämä ole ensimmäinen kerta minun asuinhistoriassani, joten tiedän kuinka hankalaa se yksinkertainen ja siisti elämä voi joillekin olla...
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Molemmissa vika. Koiran omistajan tulee huolehtia, että koira ei hauku kun rappukäytävästä kuuluu ääniä. Mutta myös yöllä tulee rappukäytävässä välttää turhanpäiväistä ravaamista, mitä tässä nyt päivänselvästi tehdään. Erikoista, että tässä ketjussa on moneen otteeseen niputettu yötyön tekeminen ja tupakoiminen samaksi asiaksi, mitä ne eivät tietenkään ole.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Molemmissa vika. Koiran omistajan tulee huolehtia, että koira ei hauku kun rappukäytävästä kuuluu ääniä.

Koirista on tehty eläinsuojeluilmoituksia kun ovat haukkuneet, mutta ei ne virkailijatkaan välttämättä mitää tee, vaikka kävisivät asunnon tarkistamassa. "Normaalin asumisen ääniä".
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Ja täytyy vielä mainita tästä talosta sen verran kun täällä kuuluu etenkin ylhäältä alas AIVAN KAIKKI ja varsinkin sellaiseen aikaan kun muukin kaupunki hiljenee niin sekin saattaa tuoda tähän vielä lisää mielenkiintoa kun yläpuolellani asuu lapsiperhe ja siellä lapset on joskus heräilleet yöllä ja tepastellut pitkin asuntoa ja lasten kävelykin kuulostaa välillä samalta kuin hakkaisi vasaralla lattiaa mutta ei tuo koira ole päivisin mielestäni haukkunut kun on niin paljon muutakin melua että mitäköhän siinä kohtaa tapahtuu kun tulee sellainen yö että siellä lapsista joku herää ja alkaa tepastelemaan asunnossa? Tai saattaa olla että siellä on lapsista joku herännyt aikana jolloin minä olen nukkunut ja koira alkanut haukkumaan mutta minä en helpolla herää kunhan ensin nukahdan. Sille äänelle ei kyllä sitten valitettavasti voi mitään jos lapsi tai aikuinen herää yöllä vaikka käymään vessassa.

Itseäni ei ole koskaan yläkerrasta tulleet äänet häirinnyt paitsi tämän "kyrpämummosta" kertomani tarinan loppuosiossa mainitsin "mökäperheen" joka on siis aiemmin talossa asunut ulkomaalainen lapsiperhe minkä kanssa meinasi mulla mennä hermot oli yö tai päivä :D
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Molemmissa vika. Koiran omistajan tulee huolehtia, että koira ei hauku kun rappukäytävästä kuuluu ääniä. Mutta myös yöllä tulee rappukäytävässä välttää turhanpäiväistä ravaamista, mitä tässä nyt päivänselvästi tehdään. Erikoista, että tässä ketjussa on moneen otteeseen niputettu yötyön tekeminen ja tupakoiminen samaksi asiaksi, mitä ne eivät tietenkään ole.
Juu niin mää vähän meinasin että semnen 50/50 tilanne kyseessä mutta omalle rappukäytävässä kulkemiselle voin tehdä sen verran että en käy siellä tupakilla 22-06 välisenä aikana kun jos mulla tuo nukkumaanmeno venähtää puoleenyöhön niin pystyn kyllä tupakoimatta olemaan siihen asti.

Ja eihän sitä nyt voi rinnastaa töissäkäyntiin koska joidenkin täytyy päästä töistä kotiin tai lähteä töihin mutta tupakalla käyminen ei ole pakollista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ja eihän sitä nyt voi rinnastaa töissäkäyntiin koska joidenkin täytyy päästä töistä kotiin tai lähteä töihin mutta tupakalla käyminen ei ole pakollista.

Niin, en tiedä mistä tämä päätelmä oli tehty, mutta mielestäni kyse on nimenomaan aina kyse häiriötekijästä, on se sitten mitä tahansa. Työssäkäynti ei ole häiriö, ramppaaminen "turhan" takia on. Tupakointi rinnastetaan turhuuteen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Optimum

Itse poltin ikkunasta, kun vielä poltin. Nyt jo viisi vuotta ilman. Tällain tuli mieleen, että voisiko jopa lopetus olla mahdollista, jos kerran voi kohtuullisen kauan olla polttamattakin? :)
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Niin, en tiedä mistä tämä päätelmä oli tehty, mutta mielestäni kyse on nimenomaan aina kyse häiriötekijästä, on se sitten mitä tahansa. Työssäkäynti ei ole häiriö, ramppaaminen "turhan" takia on. Tupakointi rinnastetaan turhuuteen.

Jos siitä ramppaamisesta kuuluisi ääni niin siitä voisi valittaa, nyt näin ei ilmeisesti ole vaan asukas sulkee ovet hiljaa perässä eikä rymyä rappukäytävässä.

Koira kyllä lopettaa haukkumisen ajan kanssa, mutta ei se voi estää muiden ihmisten liikkumista kun siitä itse liikkumisesta ei merkittävää äänihaittaa aiheudu. Eri tilanne olisi jos tupakoitsija ei osaisi sulkea ovia hiljaan mennessä ja tullessa tai muuten kolisee rappukäytävässä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos siitä ramppaamisesta kuuluisi ääni niin siitä voisi valittaa, nyt näin ei ilmeisesti ole vaan asukas sulkee ovet hiljaa perässä eikä rymyä rappukäytävässä.

Koira kyllä lopettaa haukkumisen ajan kanssa, mutta ei se voi estää muiden ihmisten liikkumista kun siitä itse liikkumisesta ei merkittävää äänihaittaa aiheudu. Eri tilanne olisi jos tupakoitsija ei osaisi sulkea ovia hiljaan mennessä ja tullessa tai muuten kolisee rappukäytävässä.

Niin juuri tästä onkin kyse, että vika on koirassa. Koira ei voi määrittää kulkemista. Koira ei ole ihmisen yläpuolella. Mutta ei voi oikeastaan vaatia ketään hankkiutumaan eroonkaan sellaisesta tai opettamaan sitä toisin, jos mitään opettamista ei ole alkujaankaan harrastettu. Haukkujat voivat olla luonnehäiriöisiäkin, mutta eipä niitä piikillekään voi pakottaa :)
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos siitä ramppaamisesta kuuluisi ääni niin siitä voisi valittaa, nyt näin ei ilmeisesti ole vaan asukas sulkee ovet hiljaa perässä eikä rymyä rappukäytävässä.

Koira kyllä lopettaa haukkumisen ajan kanssa, mutta ei se voi estää muiden ihmisten liikkumista kun siitä itse liikkumisesta ei merkittävää äänihaittaa aiheudu. Eri tilanne olisi jos tupakoitsija ei osaisi sulkea ovia hiljaan mennessä ja tullessa tai muuten kolisee rappukäytävässä.
Vähän samaa tuossa ajattelin minäkin. Minusta tupakointi on idioottimaista, mutta en nyt lähtisi sitä esim. ulkona tapahtuvana kieltämään, jos siitä ei häiriötä muille ole. Ja jos tupakalla käynti itsessään ei häiritse muita asukkaita (eli kävijä osaa liikkua hiljaa), niin ei koiran taloon muuton takia tarvi sitä lopettaa. Ei se häiriö silloin siitä tupakalla kävijästä tule.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
@Optimum

Itse poltin ikkunasta, kun vielä poltin. Nyt jo viisi vuotta ilman. Tällain tuli mieleen, että voisiko jopa lopetus olla mahdollista, jos kerran voi kohtuullisen kauan olla polttamattakin? :)
Jos nyt sen muutaman tunnin on hiljaisuuden jälkeen on polttamatta ennen nukkumaanmenoa niin ei siitä lopettamiseen hypätä ja yritetty on monesti mutta aina se vaan menee perseelleen vaikka miten yrittää :/ Paljon olen kyllä muita paheita onnistunut lopettamaan mutta tupakalla on kyllä meikäläisestä aikamoisen tiukka ote :D
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Paljon on mielipiteitä ja hyvää keskustelua ja menee juurikin aika 50/50 tilanteeksi mutta katsotaan nyt mihin tämä tilanne tästä tosiaan kehittyy kun kyseessä on vanha talo missä kaikki äänet kuuluu niin jos tuo koira alkaa öisin haukkumaan ja herättelemään väkeä jokaisesta narahduksesta tai kolahduksesta (johtuen muusta kuin tupakalla käymisestä koska yritän nyt olla käymättä hiljaisuuden aikana) niin sitten kyllä täytyy koiranomistajan miettiä että mitä tehdä koska jos joku tosta yläpuolelta olevasta kämpästä herää vaikka kusella käymään yöllä niin ketään ei voi pakottaa kusemaan sänkyyn :D

Ja koska ei minun valvomiseni ole kuitenkaan sellaista että joka yö menisi kolmeen tai neljään asti kun lähinnä itse yritän mennä viimeistään puolenyön tienoilla nukkumaan ja pitää jonkinlaisen järkevän rytmin mutta jos ei uni tule niin eihän sitä itseään viitsi väkisin sängyssä makoiluttaa kun tunnen kyllä itseni sen verran hyvin että jos ei tunnin sisällä nukahda niin on pakko nousta ylös ja muutaman tunnin ajan pitää itseään hereillä ja sitten yrittää uudelleen saada unta kuulaan.

Ja selvennetään nyt vielä tuosta tupakoinnista ja sen määristä sen verran että jos otetaan kuvitteellinen tilanne että hiljaisuudesta (22:00) eteenpäin menee vaikka yö kahteen asti kunnes menen nukkumaan niin siinä 22-02 välillä tulee käytyä pari kertaa ja ihan maksimissaan kolme kertaa eikä esim puolen tunnin välein niinkuin jotkut tuntemani tupakoitsijat tekevät.

Mutta jos yksikin kerta katsotaan tulevaisuudessa klo 22 eteenpäin liiaksi (tutkitaan ennen kuin hutkitaan) niin sitten tiedän kuinka toimia eli en vain polta sillä aikavälillä.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Entäs voiko se koira tutustua Optimum:iin ja lopettaa haukkumisen kun se tietää kuka siellä liikkuu? Jos vaikka ensi kerralla vähän rapsuttaa sitä kun näkee. En ole koiran omistaja niin ei ole niin tuttua koiran kyvyt ja käyttäytyminen.
Vaikka koiran kanssa ystävystyisi, niin mistäs se koira tietäisi, että yöllisten äänien / kolinan aiheuttaja on tämä hyväksi havaittu tyyppi, kun ne äänet tulevat käytävältä jonne koira ei näe?
 

Peppuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Vaikka koiran kanssa ystävystyisi, niin mistäs se koira tietäisi, että yöllisten äänien / kolinan aiheuttaja on tämä hyväksi havaittu tyyppi, kun ne äänet tulevat käytävältä jonne koira ei näe?

Ajattelin, että koirat ylivoimaisilla aisteillaan voisi tunnistaa vaikka hajusta, tai askelista kuka siellä menee.

Itse asun kerrostalossa, ja mulla on koira. Koira kyllä oppii tietämään askelista tai jostain kuka liikkuu. Mun koira tietää kun aukasen alaoven ja tuun rappuun, sillon se haukahtaa muutaman kerran. Tuo on mulla ollut jo aika kauvan, mutta tuli joskus selvitettyä että haukkuuko se muille kun liikkuvat rapussa ja ei kuulema hauku.

Tietää se kyllä senkin jos joku on tulossa tänne, sillon se haukkuu kans muutaman kerran. Sitäkään en ymmärrä että mistä se sen tietää. Ymmärrän että jos joku soittaa ja sanon että tuu vaan tänne, että ymmärtäs siitä puheesta että joku on tulossa. Mutta kun se tuntuu ymmärtävän vaikka saman asian sopii viesteillä. Jotenkin sitä vissiin itse käyttäytyy erillain kun oottaa jotain ihmistä, ja se vaistoaa sen siitä, tai sitten se lukee mun viestitkin jollain ihme näöllä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Naapurin koirat (jotain pieniä puudeleita tai vastaavia) haukkuivat pari kolme ensimmäistä viikkoa muutettuani taloon ja liikkuessani käytävällä, mutta haisteltuaan minua ja totuttuaan minuun ne ovat hiljentyneet aika merkittävästi. Toki edelleen postinkantaja sekä talossa vierailevat ihmiset saavat koirat haukkumaan, mutta muuten on hiljaista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Optimum , olisiko mahdollista, ettet yöllä laittaisikaan ulko-ovea kiinni, vaan jättäisit raolleen? Tuskin siellä rapussa rosvoja yöllä kulkee, joten mitään uhkaa/vaaraakaan siitä tuskin olisi?

Koirat tottuu erilaisiin tuttuihin ääniin yleensä melko nopeasti. Meidän koira haukkui aina yläkerran rouvalle, koska olivat kavereita ja rouva myös aina tervehti koiran haukkuessa koiraa nimellä. Tämä oli heidän juttunsa eikä toistunut muiden naapureiden kohdalla. Mutta vieraille äänille murisi yleensä aina, ei niinkään haukkunut. Eikä koskaan räksyttänyt. Teki vain tiettäväksi, että hän on päivystämässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös