Naapurit – pakollinen riesa

  • 83 845
  • 308

Nick Neim

Jäsen
Itse asiassa juuri sopivasti tämä ketju on ollut pinnalla, kun tähän ketjuun on hieman asiaa.

En tiedä olenko vain vittumainen mulkku, mutta en ole oikein ikinä ollut mikään lapsien suurin fani, omia sukulaislapsia lukuunottamatta. Asun rivitalon päätykämpässä, heti siis ensimmäisessä asunnossa parkkipaikalta tullessa. Naapuriin tosiaan tässä pari viikkoa sitten muutti tuollainen ~35-vuotias nainen, ilmeisesti kahden tai kolmen mukulansa kanssa, en ole edes varma. Esittäydyttiin ja juteltiin hetkinen, ihan mukavalta ja fiksulta vaikuttava tapaus. Ehkä.

Heittäisin lonkalta lapsista kahden olevan alakouluikäisiä, yksi ehkä eskarissa tai hieman nuorempikin. Satunnaisesti niitä näkyy kolme, useimmiten kaksi. Eniten tässä on alkanut vituttamaan se, kuinka nuo lapset juoksentelevat riehuen sekä huutaen tuossa "mun" takapihalla, iso kulma-alue kun on. Tämä siis ihan lasten äidinkin näkemänä, ja hänellähän on välillä tapana oikaista tuosta mun pihan poikki parkkipaikalle "oikoreittiä". Jotenkin vielä pitäisin tätä ihan hyväksyttävänä, jos tuosta olisi kysytty jonkinlaista lupaa, mutta muuten tuo vaikuttaa hieman moukkamaiselta touhulta.

En nyt haluaisi heti ensi töikseen alkaa itkemäänkään, mutta jostain syystä tuo vituttaa ja olen ajatellut siitä huomauttaa. Meteli nyt kuuluu tuohon ikään, ja se on meikäläiselle ihan OK, mutta ei kai se nyt niin hirveää ole, jos haluaisi noiden pysyvän omalla pihallaan? En tiedä hirveästi rivitaloasumisesta mitään, kun ensimmäistä kertaa naapurin tuohon viereen sain, joten ollaanko noista yleensä edes tarkkoja. Toisaalta en minäkään tuolla nurmella mitään tee ja lapsilla olisi hieman enemmän tilaakin rellestää, mutta kai sitä voisi edes lupaa kysyä.

Tuntuu hieman pikkumaiselta, jos tuosta alkaa valittamaan, mutta kyllä se vituttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä oman pihan käyttämisestä saa vittuuntua ja olisi vähintäänkin fiksua kysyä lupaa tuollaiseen. Normaalit alakouluikäiset muksut osaavat jo varoa, vaikka välillä leikki veisikin alueen ulkopuolelle, ja itse kyllä pidin aika tiukkaa rajaa lapsilleni ihan jo siksi, etten itsekään pitänyt vieraiden muksujen riekkumisesta. Hankalaa tuosta on tietysti sanoa saamatta kusipään mainetta, mutta toisaalta jos joku ottaa itseensä asiallisesta huomautuksesta, kertoo se ehkä enemmän hänestä kuin huomauttajasta.

Omat naapurini ovat n. 400 metrin päässä, mutta pururata menee tuosta takapihan vierestä. Nyt keväällä kun kasvillisuus on mitä on, näkyy grillipaikalle turhan selvästi, mutta toisaalta, kadehtikoot saatanan läskit siinä hölkätessään hikisinä!
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Seinänaapuri on huikea ihminen. Tarinoita on muutamiakin, mm. jessemusan huudattamisesta täysiä aamulla tarkoituksellisesti yms jne. Mutta nyt tää viimeisin vie silti voiton, Kyseessä on siis vanha leikkauksen läpikäynyt ihminen, jonka ilmeisesti pitää saada sykettä ylös aina välillä. Tosiaan logiikka saada syke ylös, on takoa kantapäitä aivan täysiä lattiaan keskellä yötä ja välillä ihan koko yön ajan. Voi vaan kuvitella miten 50-luvulla rakennetussa heikkoseinäisessä kerrostalossa tuo kaikuu aivan helvetin moneen asuntoon kahdessa eri rapussa, kun tuolla asunnossa on vielä se vanha kumimatto lattiana johon paukuttaa. Aikas monta valitusta tullut jo ja pari viikkoa oli hiljaista, mutta nyt taas alkanut kuulua.

Oma napa yms jne
 

Nick Neim

Jäsen
Asutaan varmaan samantyyppisissä rivareissa, niin tuli mieleen seuraavaa; onko tuo sun piha talon seinästä miten pitkälle? Meillä on asunnon piha-alue ainoastaan ehkä neljä metriä seinästä(väliaidat loppuu) ja sen jälkeen alue on yleistä. Asukkaat on toki laajentaneet alueitaan pidemmälle (istutuksia, keinuja yms.) mutta tuolla taka-alueella on siis oikeus kävellä toisten "pihoilla". Meillä naapuri asiasta jaksoi rutkuttaa joitakin vuosia, kun pakko oli ruohonleikkurit ja muut himmelit sen pihan takaa tuoda. Istutti vielä ruusupuskaa,ettei päästäis sieltä liikkumaan, mutta sipaisin surutta matalaksi ja ilmoitin että voi kysellä isännöitsijältä miten homma menee.
Eli kannattaa ensin varmistella tuo pihan "koko" ja sen jälkeen miettiä miten homma fiksusti saa hoidettua.
Täytyy myöntää, että tarkasta alueesta en ole edes ihan varma. Sen verran jäi tarkentamatta, että esimerkiksi moni muukin naapuri (viereinen oli viime kesän tyhjillään) viime kesänä kuljetti ruohonleikkuria tuota aivan "päädyn" aitaa pitkin, mikä on kyllä ihan OK, koska esimerkiksi roskiskatoksille muuten joutuisi ruohoa leikatessa kiertämään aivan turhan ja tarpeettoman pitkän lenkin. En ole siis siitä valittamassa, koska siitä helposti myös roskiskatokselle pääsee, jos takakautta kulkee. Ja samalla ruohoa leikatessa leikkaavat sen pienen pätkän muuten meikäläiselle kuuluvaa nurmikkoakin.

Lähinnä se tuossa ihmetytti, kun tämä naapuriin muuttanut mamma käveli ihan siis pihani poikki, n. metrin tai kahden päästä tuosta takapihan terassistani. Tämäkään ei oikeastaan edes varsinaisesti haittaa, mutta lähinnä vähän ihmetytti, koska ei nyt ensimmäisenä tulisi itselle mieleen, vaikka ei mitään varsinaisesti kiellettyä tuossa tekisikään. Kuten sanottua, vähän moukkamainen kuva tuosta tuli.

Kävin tuossa jokin aika viestini jälkeen poikien kanssa pihalla juttelemassa, ja hieman lapsi-inhoni huomioiden yllättävän mukavilta ja fiksuilta vesseleiltä vaikuttivat. Viimeistään nuoremman "kukas herra sinä olet" kysymys nauratti sen verran, että leikkiköön siinä meikäläisenkin pihalla, kunhan korjaavat lelut ja vehkeet mukaansa leikkien päätteeksi, josta poikien kanssa sovittiinkin. Eli sopu vaikutti syntyvän helpohkosti, ja ehkä maine kulmakunnan kusipäänä on vältetty.

Ties vaikka toisesta saataisiin Suomelle uusi Litmanen, kun palloa siihen malliin potkivat. Kiittäkää sitten meikäläistä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ties vaikka toisesta saataisiin Suomelle uusi Litmanen, kun palloa siihen malliin potkivat. Kiittäkää sitten meikäläistä.

Kiitämme. Katkerat lapsuusmuistot eivät unohdu milloinkaan. Lapseton pariskunta Vainionpää, kutsuimme heitä Vainajanpäiksi, vei aina pallomme.

Espoolaisen rivitalon nurkilla oli isohko puistoalue eikä todellakaan pelattu kenenkään itse maksamalla tontilla. Joskus aina pallo livahti silti niiden takapihalle ja ukko tuli sieltä ja keräsi pallon talteen.

Eihän nyt noin voi tehdä. Mitään ikkunaa ei koskaan mennyt rikki tai muutakaan vahinkoa tullut.

Toki on vain yksi Kuningas, mutta alamaiseksi voi joku nousta, jos antaa pelata.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kävin tuossa jokin aika viestini jälkeen poikien kanssa pihalla juttelemassa, ja hieman lapsi-inhoni huomioiden yllättävän mukavilta ja fiksuilta vesseleiltä vaikuttivat. Viimeistään nuoremman "kukas herra sinä olet" kysymys nauratti sen verran, että leikkiköön siinä meikäläisenkin pihalla, kunhan korjaavat lelut ja vehkeet mukaansa leikkien päätteeksi, josta poikien kanssa sovittiinkin. Eli sopu vaikutti syntyvän helpohkosti, ja ehkä maine kulmakunnan kusipäänä on vältetty.
Pakko kyllä antaa virtuaaliset aplodit loistavasta suhtautumisesta ja asian käsittelystä. Meillä on rivitaloyhtiössä hyvin samankaltainen piharatkaisu, ja hieman kyllä huvittaa välillä ne ihmiset, joiden mielestä satunnainen kulku takapihojen poikki esim puutarhavälineiden kanssa on jo henkilökohtaisen rauhan rikkomista ja pitäisi kieltää. Hallituksen puheenjohtajana sitä joutuu kuuntelemaan mitä mielenkiintoisimpia ongelmia välillä. Monessa tapauksessa tekisi mieli sanoa, että tässä kun jo saaristossa asutaan, niin muutapa pari saarta etelämmäksi omaan rauhaan. Yhdessä tässä nyt kuitenkin asutaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Monessa tapauksessa tekisi mieli sanoa, että tässä kun jo saaristossa asutaan, niin muutapa pari saarta etelämmäksi omaan rauhaan. Yhdessä tässä nyt kuitenkin asutaan.
Tuossa pari kesää sitten mökkeillessä huudettin minulle joltain saunalta, että pois sieltä, häiritset mökkirauhaa. Olin siis siinä heidän rantansa lähistöllä veneessä heittelemässä uistinta. En rannassa, vaan joidenkin kymmenien metrien päässä. Aikomuksenakaan ollut missään vaiheessa kiinnostua heidän tekemisistään ja olin muutenkin aivan hipihiljaa. Kaiken lisäksi sinne heidän pihalleen oli vielä kasvillisuuden vuoksi heikohko näkyvyys.

Kaikenlaisiin juniin meitä sitä onkin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tuossa pari kesää sitten mökkeillessä huudettin minulle joltain saunalta, että pois sieltä, häiritset mökkirauhaa. Olin siis siinä heidän rantansa lähistöllä veneessä heittelemässä uistinta. En rannassa, vaan joidenkin kymmenien metrien päässä. Aikomuksenakaan ollut missään vaiheessa kiinnostua heidän tekemisistään ja olin muutenkin aivan hipihiljaa. Kaiken lisäksi sinne heidän pihalleen oli vielä kasvillisuuden vuoksi heikohko näkyvyys.

Kaikenlaisiin juniin meitä sitä onkin.
Toki kalastuslain mukaan tuota etäisyyttä pitäisi olla vähintään 50 metriä. Joka nyt tietty on jo sekin melkoisen lähellä, kun mitään pakottavaa tarvetta sun kalastuksellesi juuri siinä kohdassa ei ole, kuten esim rivitalossa kulkemisessa omalle takapihalleen naapuripihan kautta.

Kalastuslaki kirjoitti:
Kalastusta harjoitettaessa on vältettävä kaikkea sellaista, joka voi aiheuttaa rannan omistajalle tai haltijalle tarpeettomasti haittaa tai häiriötä. Edellä 8 §:n 1 momentissa tarkoitettua onkimista, pilkkimistä ja viehekalastusta ei saa ilman erityistä oikeutta harjoittaa viittäkymmentä metriä lähempänä selvällä merkillä varustettua, pyynnissä olevaa kiinteää tai verkkopyydystä eikä niin lähellä toisen asuttua rantaa, laituria, uimarantaa, jäätietä tai muuta niihin verrattavaa aluetta, että siitä aiheutuisi edellä tarkoitettu seuraus. Tässä laissa tarkoitettua onkimista, pilkkimistä ja viehekalastusta harjoitettaessa on vältettävä aiheuttamasta haittaa tai häiriötä vesialueella harjoitettavalle muulle kalastukselle.

Samaa vääntöä toki saa kesämökilläkin välillä, kun muutamakymmenen metriä rannasta, tasan meidän iltanuotiopaikan eteen, laitetaan vene ankkuriin ja ollaan ihan pokkana siinä, koska mukamasten ei olla rantauduttu. Välillä toki laitetaan se vene kiinni jopa meidän kallioon asennettuihin kiinnityslenkkeihin, joissa lukee "yksityisalue".
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tuossa pari kesää sitten mökkeillessä huudettin minulle joltain saunalta, että pois sieltä, häiritset mökkirauhaa. Olin siis siinä heidän rantansa lähistöllä veneessä heittelemässä uistinta. En rannassa, vaan joidenkin kymmenien metrien päässä. Aikomuksenakaan ollut missään vaiheessa kiinnostua heidän tekemisistään ja olin muutenkin aivan hipihiljaa. Kaiken lisäksi sinne heidän pihalleen oli vielä kasvillisuuden vuoksi heikohko näkyvyys.

Kaikenlaisiin juniin meitä sitä onkin.

Ylempään viestiin viitaten: itse olen jatkossa 51-metrin päässä vastamelukuulokkeet päässä kun joku Trubadurix huutaa rannallaan / saunallaan / mökillään mökkirauhasta.

No en sentään, mutta en kyllä osaa oikein ymmärtää miksi tuollaisesta joku jaksaa ylipäätänsä avautua - kunhan toinen ei nyt ihan rannassa vieheitään testaile. Noh - meitä on tosiaan moneksi - joillekin yksilöille mökkeily näyttää olevan varsin stressaavaa puuhaa kun pitää vahtia ettei omaa rauhaa riko kukaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Noh - meitä on tosiaan moneksi - joillekin yksilöille mökkeily näyttää olevan varsin stressaavaa puuhaa kun pitää vahtia ettei omaa rauhaa riko kukaan.

Tämä on kaiketi suoraan kiinni järven koosta. Meillä päin on pienehkö järvi ja olisihan se aika ahdistavaa, jos joku jäisi siihen ankkuriin patsastelemaan ilman mitään syytä. Kaikenlaisia veneitä siitä rannan ohi aina joskus menee, mutta yleensä kukaan ei pysähdy tuijottamaan. Sen verran on selkääkin, että jos uistella haluaa hiljakseen, niin sen kuin.
 

A Siente

Jäsen
Omaan naapuriin on muuttanut jotain valkoroskaa jotka huutaa ja riitelee keskenään parina päivänä viikossa. Kahesti kytät käynny kun toinen huutanut apua ja pakkohan se on soittaa, kun ei aina voi olla varma mikä tilanne. Yleensä vain toinen huutaa ja toinen on hiljaa. En tiedä miks ne edes asuu yhdessä jos on noin vaikeeta. Varmaan valitusta vois tehdä, vaikka en sitä kovin mielellään tekisi. Ei tuota muuten rauhallisessa talossa kyllä mielellään kuuntele.

Tänään onkin jo muutto käynnissä kyseisestä asunnosta. Ehkä kuukauden asuivat naapurissa. Hyvä että ainakin toinen niistä tajusi muuttaa pois. Rauhoittuu meno hetkeksi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä että ainakin toinen niistä tajusi muuttaa pois. Rauhoittuu meno hetkeksi.
Itse tuollaisessa sekopääsuhteessa joskus eläneenä sanon, että ei kannata mehustella vielä, se voi olla että lusikat ovat takaisin yhteisessä laatikossa hyvinkin nopeasti. Tai no riippuuhan se ihmisestä, mutta ainakin mulla se meni aikoinaan niin, että siitä vuoristoratasuhteesta (joka näin jälkikäteen arvioituna oli yksi elämäni suurimmista virheistä) oli aivan saatanan hankala päästää irti, vaikka järkipuoli päässä huusikin että luovuta nyt jo hyvä mies.

Niin, niistä naapureista. Muutettiin syksyllä tähän kahdeksan asunnon rivitaloyhtiöön ja jos yhtiökokousta ei lasketa, niin eipä ole suuremmin naapureita näkynyt saati kuulunut. Totta kai pihalla törmätessä tulee tervehdittyä, seinänaapuria jopa tuttavallisesti, mutta siinä se. Hivenen antisosiaalisena yksilönä tykkään tästä meiningistä ihan helvetisti, siis että ei tarvitse pakkokaveerata jonkun naapurin kanssa. Vaikuttaa myös siltä, että täällä ei ole ainuttakaan ns. kyylää, mikä sekin on hienoa.

Tätä edellinen kämppä oli kaupungin vuokra-asunto ja siellä oli kyllä huomattavasti äänekkäämpiä naapureita, mutta ei niistä sekakäyttäjistä mulle ikinä mitään suurempaa haittaa koitunut, vaikka kesät talvet grillikatoksessa meuhkasivat ja joskus voimiaankin mittelivät. Enemmän mua häiritsi seinänaapurina asunut ilmeisen yksinäinen papparainen, jonka kanssa piti aina törmätessä jäädä jauhamaan paskaa, kun kävi sääliksi hänen yksinäisyytensä.

Sitä edellinen asunto oli vuokrakämppä sekin, joskin yksityiseltä vuokrattu. Seinänaapurissa asunut tyttöpari kerran soitti ovikelloa ja kohteliaasti kysyi, että josko toinen heistä voisi livahtaa meikäläisen parvekkeen kautta omalleen, kun oli avaimet unohtunut kotiin. Se taisikin olla ainoa naapurikontakti joka mulla sen siinä asunnossa asutun reilun parin vuoden aikana oli. Toki olin usein kuulemassa kun kolmannen kerroksen yrittäjähenkinen jamppa huuteli parvekkeeltaan senhetkistä douppitarjontaa ja hintoja pihalla pää kenossa seisseille potentiaalisille asiakkailleen. Good times.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Haistakaa naapurit paska! Aina pirunmoisen vammainen älämölö keskellä yötä parvekkeella juuri sellaisena yönä kun seuraavana päivänä joku tärkeä meno edessä ja toivoisi nukkuvansa hyvin.
Toistuu aivan liian usein ja kestää monta tuntia. Turha tänne tietenkin valittaa.
Ihmettelen vain etteikö kukaan tee mitään asialle. Kohta teen itse. Kolme vaihtoehtoa mielessä ja neljäskin on yön pikkutunteina mielessä ja se ei ole kaunis vaihtoehto.

Onneksi on myös vaihtoehtoinen nukkumispaikka. Viime yönäkin kannoin sängyn patjan toiselle puolelle asuntoa jonne möykkä ei kuulu yhtä hyvin kuin makkariin. Mutta eihän lattialla saa koisittua kunnolla. Klo 05 sitten havahduin jokohan lopettaneet ja kannoin patjan takaisin sänkyyn ja uusi aloitus. Melkein nukahdin.
Sen jälkeen korvassa ìiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.. hyttynenhän se siinä joka oli tullut yöllä sisälle kun olin naapureiden takia käynyt partsilla ja ovi oli ollut auki.
Olipa katkonainen yö ja illalla pitäisi olla kunnolla energiaa ja hyväntuulinen olo.
No vielähän jossain välillä torkut voinee ottaa jos ehtii.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taloyhtiön hallitus päätti laittaa rivarin taakse pari isoa kukkaruukkua pihojen ja leikkipaikan välisellä olevalle kapealle kulkuväylälle, jotta siitä ei ajettaisi autolla. Kyse ei ole pelastustiestä. Eräs naapuri ei tätä sulata vaan kävi riehumassa ja uhkailemassa kun ruukkuja siihen laitettiin. Pihalta on ulos leveämpi autotie, jota kautta on ihan yhtä pitkä matka ulos, mutta hänellä on ilmeisesti ongelma sitä käyttää. Ruukut eivät kuulemma siihen tule jäämään.

120 litraa multaa ruukuissa, eli saa nähdä kyllä vaivaa jos aikoo niitä käydä siirtämässä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Naapurin lähi-idästä kotoisin oleva perhe päästelee välillä sellaisia ääniä, että itsekin kuulokkeet päässä säpsähtää. Ilmeisesti jotain riitaa ja välienselvittelyä. Välillä nainen kiljui ja rääkyy Rapussa myös itsekseen... Oikeastaan miehen ääntä en kuule juuri koskaan, vaan naisen kantava ääni säikäyttää yleensä. Se kuuluu oikeasti aika kovaa.

Lisäksi öisin kuuluu joskus outoa koputtelua. Talossa on hiljaista, mutta kuulostaa kuin joku koputtaisi seinää/lattiaa. Olen herännyt tähän Muutamia kertoja ja se kesti viimeksi lähes 40 minuuttia. Ei siis jatkuvaa koputtelua, mutta kuitenkin alkoi aina uudestaan. Välillä se kuulostaa tulevan ylhäältä, välillä alhaalta, naapurista ja joskus jopa omasta asunnosta. Ehkä se on vaan kummitus.
 
Minulla on naapureina Iranin kurdeja ja ovat kyllä kaikista hiljaisimpia naapureita ikinä. Toivottavasti asuvat tuossa pitkään, niin saa olla rauhassa. Ei ole ikävä neljään asti ryyppääviä nuoria pareja.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla on naapureina Iranin kurdeja ja ovat kyllä kaikista hiljaisimpia naapureita ikinä. Toivottavasti asuvat tuossa pitkään, niin saa olla rauhassa. Ei ole ikävä neljään asti ryyppääviä nuoria pareja.
Satun tietämään kaverin kautta, että tämä perheen isäntä hakee seuraa esim. Tinderin kautta. Lisäksi he pyörittävät lähistöllä olevaa grilliä jollain porukalla ja ovat investoineet siihen jonkin verran. Eiköhän tuossa ole mahdollisia syitä riitelylle.
 
Satun tietämään kaverin kautta, että tämä perheen isäntä hakee seuraa esim. Tinderin kautta. Lisäksi he pyörittävät lähistöllä olevaa grilliä jollain porukalla ja ovat investoineet siihen jonkin verran. Eiköhän tuossa ole mahdollisia syitä riitelylle.
Joo en laittanut omaa viestiäni sinun kommenttiasi kumoamaan, kunhan halusin kehua omia naapureitani.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo en laittanut omaa viestiäni sinun kommenttiasi kumoamaan, kunhan halusin kehua omia naapureitani.
Juu, en sitä ajatellutkaan! Vastasin vaan kun liippasi sinnepäin.

Kerran olen meinannut lähteä ojentamaan jotain alakerrosten jonnea, kun rääkyi jatkuvasti päissään. Ilmeisesti meni kavereiden kanssa sukset ristiin ja sitten riehuttiin ympäri taloa.

Talossa on myös mielenterveysongelmista kärsivä nainen, joka on ajoittain tykännyt myös juoda runsaasti alkoholia. Kerran tämä erehtyi sitten 2. Kerroksesta ja tuli viidenteen. Ilmeisesti asuntomme ovat samassa kohdassa, koska tämä yritti tulla sisällä avaimillaan. Ilmoitin tälle, että olet väärässä kerroksessa ja hyvää yötä. Hän tosin tunki väkisin sisälle ja huusi, että olen hänen asunnossaan.

Muuten kyllä suht rauhallisesti saanut olla. Normaalit elämänäänet ei häiritse ja juhliakin saa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Omat naapurit riehuu, bilettää, polttaa pilveä sisällä ja hajottaa tavaraa mutta eipä tuo ole koskaan suuremmin haitannut, kunhan eivät minun ovelleni tule räyhäämään. Tässä jokunen sunnuntai sitten katselin rauhassa Formuloita kotona kun usean tunnin ajan kuului jotain pauketta rapusta. No illalla menin ulos ja huomasin, että naapurin ovihan siellä oli pistetty palasiksi. Ei siinä mitään.

Naapureista muistiin tulee muutaman vuoden takaiset juhannusbileet kaverini luona, jossa meitä oli paikalla joku about 8-10 henkeä.
Siellä sitten kymmenen maissa tuli hänen naapurista kaksi vanhaa kääkkää kertomaan, että hiljaisuutta kun yritetään nukkua ja nämä bileet päättyy tähän. Me muut siitä lähdettiin jatkamaan muualle mutta tätä henkilöä jonka luona oltiin ei näkynyt enään koko iltana. Varmaan jäi itkemään kotiin paskoja naapureitansa. Juhannuksena nukkumaan kymmeneltä, ei hyvää päivää ja ei kateeksi käy, jotka tällaisten nillittäjien kanssa joutuvat asumaan!
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Omat naapurit ovat niinsanotusti parantaneet kuin sika juoksuaan, siitä lähtien kuin vuonna 2006 muutin omaan asuntoon. Ensin kerrostalossa sujuneet viisi vuotta tuottivat yhden varoituksen, johon en itse ollut syyllinen, vaan kämpässä silloin olleet kaverit soittivat liian lujalla musiikkia, josta siis aiheellinen huomautus. Hauska muisto liittyy tähän samaan ekaan asuntoon, kun alivuokralaisena ollut kaveri armeija aikanani polki silloista baari- löytöään että seinä vain paukkui tahdissa. Seinän toiselta puolelta kuului kuulemma vanhemman herrasmiehen erittäin kohteliaalta kuulostanut koputus.

Toiseen asuntoon rivitaloon tulimme kuin herran kukkaroon. Usein ainoa ääni oli seinän takaa oli, kun ilmeisesti kahvikuppi laskettiin pöydälle/ tiskipöydälle. Naapurina ikäisikseen erittäin rauhallinen pariskunta. Toisella puolella naapurina asusteli 80- vuotias mummo, josta ei lähtenyt senkään vertaa ääntä. Erittäin mukava ihminen hänkin.

Kolmannessa, nykyisessä sijoituspaikassamme naapuri asustaakin sitten kolmensadan metrin päässä. Hänkin on osoittanut hyväksi ihmiseksi, joka hoitaa paljolti tienhoitoyhdistyksemme asioita. Ainoa huolenaihe oli ensimmäisinä vuosina se, että olenko itse mulkku naapuri jumalattomalla uuden vuoden tykityksellä ilotulitteiden muodossa, hän kun on koira- ihmisiä. Nehän kuulemma menee ruikulle pommeista. No ainakaan tähän mennessä palautetta ei ole tullut. Tosin maasto välissämme on kumpuilevaa metsää, johon räjähdyksien kumu todennäköisesti hukkuu.

Neljäs naapurimme taitaakin olla vittumaisin tähän mennessä, nimittäin ilves. Ei se joukkue, vaan elukka. Naapurin kulmilla möyrysi viime keväänä. Ei muuten vaikuta elämään, mutta pelkona on se, että se likvidoi meidän kissat, jos aivan nokakkain joskus sattuvat kulkemaan. No harvinaistahan tuo on, mutta saisi mennä korpeen, kun sitä kerran piisaa.

Hyvät ovat olleet naapurit kaikenkaikkiaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Meillä rivarissa asuu seinän takana aivan täysi kyylä. Aikuinen mies, siinä +40. Soittelee isännöitsijälle tämän tästä kuin pahainen juoruämmä. Yleensä viikonloppuisin täydessä kännissä. Milloin häiritsee pihallamme mikin asia. Pihalla koittaa mukavia läpistä vaan selän takana armoton hiekotus kokoajan käynnissä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seinänaapurissa asuu epäsosiaalinen jenkki. Taiteilijamulkku, joka saa aina ihottumaa meidän pienellä pihallamme silloin tällöin järjestämistämme grillijuhlista ja on muutenkin vastenmielinen nilkki. Noh, onhan välillä meno ja meteli vähän ryöpsähtänyt, mutta pääsääntöisesti ollaan oltu iisisti ja noudatettu yhtiön hiljaisuussääntöjä. Naapuruussuhde hänen kanssaan on vähän vuoristorataa, niinku näiden taiteilijoiden kanssa elämä tuppaa vissiin olemaan.

Suhde alko aika huonosti, kun ekana juhannuksena olin kutsunu muutaman kaverin pihalle grillailemaan alkuiltapäivästä ja herralle tulikin yhtäkkiä välttämätön tarve alkaa sirkkelöimään siinä muutaman metrin päässä meiän pöydästä. Alkuun vähän vitutti äijän touhut, mutta viime aikoina on lähinnä naurattanu, kuinka kusipäänaapurin voikaan saada muuten mukavaan asuinympäristöön.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaisiakin ihmisiä on, joita häiritsee naapurien olemassa olo itsessään.

Joskus erään kaverin kanssa keskusteltiin yleisesti asumisesta ym ja tuolloin hän sanoi, että muuten kiva kämppä, mutta naapurissa on "aina hirveä möly". No, kerran satuin olemaan kaverin luona kun tämä "hirveä möly" kuului jostain.

Todellisuudessa sieltä ei mitään häiritsevää kuulunut. Jos oltiin hiirenhiljaa, niin saattoi jotain suihkun tai telkkarin ääntä kuulua yms normaalin elämisen ääniä.


Omien kokemusteni pohjalta väittäisin, että enemmän löytyy mielensäpahoittajia kuin oikeasti hankalia naapureita.
 

444

Jäsen
Mulla on kyllä käynyt ilmeisesti harvinaisen hyvä tuuri naapureiden kanssa aina. ”Pahin” tilanne oli opiskelija-aikoina, kun asuin HOASin kämpässä Koivukylässä, niissä ihanissa tornitaloissa mäen päällä. Naapurin lapsukaisilla (varmaan about saman ikäisiä kuin minä silloin) lähti juomisen kanssa välillä vähän laukalle. Eipä se ääni sieltä asunnosta toiseen niin hyvin kantanut, mutta kerran tulivat joskus 4.30 aikaan aamulla soittamaan ovikelloa, että löytyisiköhän tulta. Seisoin siinä alasti ovella (en tajunnut herättyäni pukea päälle) ja totesin, että ei ole. Ja tilanne oli sillä selvä. Eli todella ”paha” tilanne kaiken kaikkiaan. Toinen hupaisa tilanne oli, kun vietettiin yhden kaverin kanssa iltaa siinä ja oltiin juuri lähdössä saunaan. Kaksi mimmiä toisesta naapurista tulivat kysymään jotain lantrinkia, kun omat olivat loppu. Oltiin siinä ovella pyyhkeet päällä ja likkojen katseet olivat hieman kysyviä. Ei meillä valitettavasti ollut kuin vettä ja olutta tarjolla, mitkä eivät sitten kelvanneet. Molemmat myös seurusteltiin tahoillamme tuolloin, joten ei myöskään lähdetty heidän luokseen juomaan.

Nykyään asun omakotitalossa, jossa tontin reunaa halkaisee tie, joka ei vie enää virallisesti mihinkään. On siis aikanaan ollut ihan autolla kuljettavissa, mutta nykyään siitä pääsee lähinnä kävellen. Yksi yö tulin kotiin ja ihmettelin, että mikäs lahja tänne on pihaan jätetty, kun valtava moottorivene makasi trailerin päällä siinä ”tiellä”. En nyt jaksanut silloinkaan lähteä asiaa siitä paikasta selvittämään, ja aamulla se oli jo poissa. Ei häirinnyt siis millään tavalla, mutta itse ajattelin asian niin, että jos toisen tontille pitää joku mööpeli jättää, niin voisihan siitä nyt vaikka kysäistä etukäteen. Reilu viikkoa myöhemmin touhusin jotain siinä pihassa, kun kyseisen veneen omistaja kulki siitä vierestä ohitse koiransa kanssa. Tuli siihen talon viereen juttusille ja mainitsi samalla siitä, että piti venettään yhden yön siinä vieressä. Edellisen omistajan kanssa ovat kuulemma asiasta sopineet, että se on ihan ok näin syyskaudella, kun hän ei pääse sen yhdistelmän kanssa helposti omaan pihaansa tuossa muutaman sadan metrin päässä. Olin muuttanut paikalle pari viikkoa aiemmin, joten hänellä ei myöskään ollut yhteystietojani. Totesin vain, että eihän mulla mitään sitä vastaan ole, mutta oli vain isohko yllätys nähdä vene omassa ”pihassani” keskellä yötä. Sovittiin, että voi toimia jatkossakin niin, jos tarve on pitää sitä siinä sen yksittäisen yön ajan.

Eli kuten sanottu, on tainnut käydä ihan hyvä tuuri naapureiden suhteen oikeastaan aina. Siihen tosin voi vaikuttaa myös se, että en jaksa pahastua jokaisesta kolahduksesta eikä naapurin naaman näkeminen aiheuta välitöntä vitutusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös