Näyttelijä Matti Tuominen on kuollut

  • 11 915
  • 26

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Avataan ketju asialle. Varmasti monet ovat Matti Tuomista seuranneet 90-luvun puolivälin tienoilla. Tuominen tunnettiin roolistaan "Kauppaneuvos Paukkuna" ohjelmasta Hyvät herrat.

Itselläni on ollut hieno mahdollisuus tutustua Tuomiseen myös siviilissä ja hän lieneekin ainut sellainen julkisuudesta tuttu henkilö, jonka voin väittää tunteneeni aika hyvin. Tutustuin häneen aikoinaan töiden kautta, hänen toimiessaan Poutun makkaratehtaan promoottorina. Siviilissä Tuominen oli aluksi hiukan pelottavan oloinen, mutta sittemmin erittäin mukava mies, jonka kanssa oli mukava jutella. Itsekin olin häneen tutustuessani vielä nuori poika, mutta hyvin me juttuun tulimme. Tuominen oli erittäin suuri urheilun ystävä ja hänet saattoikin bongata monenmonta kertaa kentän laidalta seuraamassa eri urheilulajeja.

Kauppaneuvos Paukun muistoa kunnioittaen,

Castillo
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Surullinen juttu, ei ollut vanhakaan mies vielä. Tuossa vaalien alla kun tuli ne kolme jaksoa Hyviä herroja, tuli taas muistaneeksi kuinka hyvä näyttelijä ja sarja oli kyseessä. Toki sarjaa aikanaan venytettiin tarpeettoman pitkäksi, ja tämä onkin hämärtänyt sen muistoa. Kulta-aikoinaan sarja oli kuitenkin tuolloisen TV-tarjonnan parhaimmistoa. Ja pitkälti juuri Tuomisen ansiosta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Henkkilökunttaaa! Tärpättiäää!

Hieno näyttelijä, joka valitettavasti jäi tunnetuimman roolinsa vangiksi, on poissa. Hatut päästä!
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Evil kirjoitti:
Henkkilökunttaaa! Tärpättiäää!
Tämä huudahdus minullekin jäi päälimmäisenä mieleen "kauppaneuvoksesta".

Muistan taannoin kun Matti Tuominen oli vierailevana näyttelijänä Rauman kaupunginteatterissa. En tiennyt sitä vielä siinä vaiheessa, kun menin yhtenä perjantaina käymään täällä paikallisessa pubissa ja ihmettelin, että Johannes Paukku perkele se siinä sivupöydässä istuskelee.

Äskettäin meni Ville-Veikko Salminen ja nyt sitten Tuominen. Niin ne vanhat starat poistuvat kukin vuorollaan yläkerran estradeille. Muistoa kunnioittaen.
 

Jääkarhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Hellas Verona, AC Milan, Tottenham
Itse kyllä järkytyin kun näin lööpit tänään. Paha mieli tuli. Tuominen oli hieno näyttelijä, ja vaikutti muutenkin ihan mukavalta mieheltä roolien ulkopuolella (en tosin ole itse tavannut). Hyvät herrat on mielestäni edelleen suomalaisen tv-historian yksi suurimmista neronleimauksista, ja Paukun ja Tollon edesottamuksia oli aina hauska seurata. Paukku oli äijä.

Ikääkään ei ollut kuin 65, joten monta vuotta olisi vielä voinut olla jäljellä. Todella surullista. Voimia läheisille. Elämäntyö ei kuitenkaan häviä, vaikka elämänlanka katkeaa.

Rest in peace.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Oma muistoni Matti Tuomiseen ajoittuu Hyvien Herrojen kulta-aikaan, jolloin "Paukulla" riitti keikkaa jos jonkinmoisten promootioiden vetonaulana. Itse olen äänittänyt ja tuottanut aikoinaan radiomainoksen, jossa "kauppaneuvos Paukku" kertoi olevansa markkinoimassa moottoripyöriä paikallisessa alan liikkeessä. Noin 15 sekunnin spottiin mahtui niin monta kirosanaa, että varsinainen sanoma jäi jo sivuosaan. Lopullinen spotti piti koota varmaan viidestä eri otoksesta leikkaamalla, jotta sitä pystyi esittämään mainoksena. Oli niin sanotusti rooli sisäistetty aika hyvin. Mukava mies Matti Tuominen oli kaikin puolin. Kauppaneuvos Paukun rooli oli samalla kertaa siunaus ja kirous, sillä vaikka sen turvin Tuominen nousi kaikkien tuntemaksi näyttelijöksi, se myös leimasi hänen loppu-uransa niin voimakkaasti, että aika vaikeaa hänen oli sen jälkeen enää päärooleja saada.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eino_Mies kirjoitti:
Muistan taannoin kun Matti Tuominen oli vierailevana näyttelijänä Rauman kaupunginteatterissa. En tiennyt sitä vielä siinä vaiheessa, kun menin yhtenä perjantaina käymään täällä paikallisessa pubissa ja ihmettelin, että Johannes Paukku perkele se siinä sivupöydässä istuskelee.

Tuominen asui Rauman aikoinaan vuokralla silloisessa omakotitalossamme, kun vielä niihin aikoihin siis itsekin asuin Raumalla äitini ja veljeni kanssa. Muistan hyvin kun "Paukku" tuli eräänä yönä viihteeltä kotiin ja kaatui portaissa matkalla yläkerrassa olevaan huoneeseensa ja herätti perheemme:) Muuten minulle jäi miehestä sangen mukava kuva, jotain läppäähän mies aina heitti ja kyseli kuulumisia.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Tätä miestä voi oikeasti ihan hyvällä omallatunnolla sanoa "vanhan koulun äijäksi", tarkoittamalla ihan jotain muuta kuin mitä nämä nykyajan räkänokat tarkoittavat "old school"illa. Ainakin siis kuuluisimman roolinsa perusteella. Minua ei varmasti kiinnostaisi tänä päivänä politiikka pätkääkään, ellei Johannes Paukku olisi sitä mielenkiintoiseksi tehnyt. En epäile pätkääkään, etteikö juuri tuonlaisia "kauppaneuvoksia" ole ollut oikeastikin olemassa siihen aikaan kun miehet olivat vielä miehiä. Ja kyllähän tuo roolihahmo ilmeisesti johonkin oikeaan typpiin perustui, ainakin lehden mukaan... Yhtä kaikki: suuri mies olit, toivotan hyvää matkaa tuonpuoleiseen. Sinusta jäi vain hyviä muistoja.

Esirippu laskee viimeisen kerran. Lepää rauhassa, kauppaneuvos. *syvä kumarrus*

Make
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Saako nämä perrkeleen nokikepitkin nykyään äänestää?!

Hyviä Herroja tuli kyllä silloin väijyttyä lähestulkoon jokainen jakso, joten Kauppaneuvoksen äkillinen poismeno toki säväytti ikävästi. Loistava sarja, loisteliaampi Kauppaneuvos Paukku. Muusta näyttelijänurastaan Tuominen ei minulle niin tuttu ollutkaan. Jonkun henkilökuvatyyppisen haastattelun katsoin kerran hänestä, jossa persoonansa kuitenkin välittyi aika erityyppisenä kuin Paukulla. Näyttelijä siis todellakin.

Mutta kuten edellä on oikeutetusti ehditty jo mainitsemaankin, henkkilökunttaaa, tärrpättiää!! Yksi tänään Paukulle. Suus kii tollo.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No perhana, just yks päivä mietin, että onkos kauppaneuvos Paukkua esittävä henkilö elossa ja siiten luen netistä " Matti Tuominen on menehtynyt". Ei olis varmaan pitänyt miettiä kun nyt tuo asia selvisi. Hyviä Herroja tuli katsottua aina silloin kun sitä telkkarista tuli, vaikka aika nuori silloin olinkin, mutta joku siinä ohjelmassa oli, että sitä oli katsottava. Harmi juttu että Paukku on nyt poissa, Lepää rauhassa Matti Tuominen.
 

vanhakja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Miehestä on jäänyt myös mieleen loistava elokuva suoritus Kalle Päätalon "ottoisänä" Hiltu-Jakkina elokuvissa Elämän Vonkamies ja Nuoruuteni Savotat. Toi hyvin esille Hiltu-Jakin persoonan huomattavimmat piirteet. RIP.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MusanMake kirjoitti:
kyllähän tuo roolihahmo ilmeisesti johonkin oikeaan typpiin perustui, ainakin lehden mukaan...
Eikös Paukun esikuvana olleet Heikki Tavela ja makkarakeisari Salonoja?

Itse olin myös pentu kun ohjelma pyöri. Silti sitä tuli seurattua humorististen hahmojen vuoksi. Homo ja "neekeri". Siinäpä vanhan ajan äijälle palvelijat. Loka Laitinen ja Lasse Lehtinen kirjoittivat kyllä kaikkien aikojen poliittista satiiria!

Rip Matti "kauppaneuvos Paukku" Tuominen.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Itse muistan Matti Tuomisen Hyvien Herrojen lisäksi kahdesta Uuno Turhapuro-elokuvasta, varsinkin siitä Helsingin Herrasta jossa hän esitti hyvin pääministeriä joka pyrki presidentiksi. Varsinkin tämä repliikki jonka hän sanoo Vuorineuvos Tuuralle, on jäänyt mieleen: Se on sillä tavalla, että kun minä palkkasin sinut kamppanjapäällikökseni ja sinä palkkasit silloin Turhapuron Tömisevän kamppanjapäälliköksi, niin äänet olivat minulle 75% ja Tömisevälle 25%. Nyt ne on Tömisevälle 99% ja minulle enään yksi prosentti, että kiitoksia vaan oikein kovasti paljon.
Tämä lause pistää yhä naurattamaan melko paljon. Lepää ihan rauhassa vaan Masa. RIP.
 

pp lämäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
MIKKELIN JUKURIT
Kossu vissy

Kuten Animal sanoi kossu vissy on Paukun juoma,muistetaan hetki kun saunaillassa otetaan:Suuri persoona on poissa,hieno näyttelijä.
 
Mua kyllä oikeasti järkytti tämä uutinen, kun juuri olin näitä Niinistö/Halonen/Vanhanen -Hyviä Herroja katsonut ja muistin, kuinka hyvä näyttelijä ja legendaarinen heppu on kyseessä.

Kyllähän "Paukun" elämäntavat taisivat olla aika terveydelle haitalliset. Ainakin röökiä miehellä kului aika paljon, eli jotenkin tämä oli toisaalta odotettavissa.
Silti kyllä, ei voi uskoa, että yksi legendaarisimmista ihan minunkin lapsuudenajan näyttelijöistä näin äkkiä lähtee.

R.I.P. Matti!
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kepeät mullat kauppaneuvokselle, eipä olisi tämäkään sivuunkirjoittanut tiennyt politiikasta juuri mitään ilman hyviä herroja. jokainen jakso on videolla, tosin nauhuri makaa vaatehuoneen ylähyllyllä. Täytyypä kaivaa esiin... Saatanan tollo! Nokikeppi, tärpättiä!
R.I.P Matti Tuominen.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
vanhakja kirjoitti:
Miehestä on jäänyt myös mieleen loistava elokuva suoritus Kalle Päätalon "ottoisänä" Hiltu-Jakkina elokuvissa Elämän Vonkamies ja Nuoruuteni Savotat. Toi hyvin esille Hiltu-Jakin persoonan huomattavimmat piirteet. RIP.
Muistan sen!

Sehän oli asia niin, että Kalle se löi itseään vesurilla varpaiden väliin?

Noh, paikalle tuli "Paukku" piippua poltellen ja katsahti jalkaa, jonka Kalle oli rikkonut. "Paukku" naurahteli piippua poltellen: "Katos vaan! Vekki se on! Ja leveä niinku vanhan ämmän vittu!". Hieno mies oli, ja todellakin MIES. Kunnioitan... Aina täällä sua varten... *kumarrus taas*...
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Me teollisuudessa olemme henkilökohtaisesti sitä mieltä, että hyvä mies meni manan majoille liian aikaisin.

Seuraavan kerran on saunassa löylynheittoa varten sopiva repliikki: HASAAA!

Paukku on yksi suomalaisen tv:n ikimuistoisimmista hahmoista. Matti Tuomisen hahmo oli niin loistava parodia kulisseissa väijyvästä vaikuttajasta, että olisi melkein voinut luulla, että jutut ovat totta.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Yksi hyvä näyttelijä jälleen poissa. Tuomisen näyttelijäsuorituksista Hiltu-Jakin rooli on jäänyt hyvin mieleen noista Päätalo leffoista.
Kuten jo täälläkin sanottua: Matti Tuominen jäi pahasti roolinsa vangiksi Paukun roolissa. Mies kyllä sopi tuohon osaan kuin nakutettu.

Eilen tuli otettua jo "tärpättiä" hänen muistolleen.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jukan takahiukset kirjoitti:
Kuten jo täälläkin sanottua: Matti Tuominen jäi pahasti roolinsa vangiksi Paukun roolissa.

Mutta käsitykseni mukaan se ei häntä erityisemmin harmittanut...
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Pee kirjoitti:
Mutta käsitykseni mukaan se ei häntä erityisemmin harmittanut...
Hyvä niin, jos ei harmittanut. Tuliko Paukusta Paukku? Noh, samapa tuo minulle.

Ei kuulu varsinaisesti ketjuun, mutta jäikö Tenho Saurén roolinsa vangiksi (ihan kirjaimellisesti) ajatellen hänen rooliaan Reinikaisena? Tuli vaan mieleen, kun kaikki puhuvat Tuomisen kohdalla Paukusta. Joskus oli juttua, että Reinikaisesta tuli sitten lopulta Reinikainen.
 

Anatooli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan pallo, jyp
Nyt olisi maikkarilla/subtv:llä tilaisuus kunnioittaa loistavaa näyttelijää ja näyttää Hyvät Herrat uusintana.

R.I.P. Matti Tuominen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös