Anteeksi nyt vaan, mutta minkä ihmeen takia jonkun mielestä on hohdokasta asua Helsingissä? Vieläpä niin hohdokasta että siitä täytyy mainita suunnilleen joka toisessa viestissä mitä tänne kirjoittaa? Vai onko joku alemmuuskompleksi mennyt kierroksen ympäri niin että häpeällinen asia muuttuu ylpeyden aiheeksi? Niinkuin esim. jostain mahdottoman huonosta leffasta voisi sanoa, että se on jo niin huono että on hyvä (camp-arvo)? Tai sitten vaan nämä asiasta paasaavat henkilöt ovat jonkin joukkopsykoosin kautta ymmärtäneet asian täysin päälaelleen (kuten esim. jonkun romanin sanoma "mä oon mustalainen ja ylpeä siitä")?
Kyseessä siis on kylä, jossa asuntojen hinnat ovat niin järjettömiä ettei niitä viitsi normaalilla järjenjuoksulla varustettu ihminen ostaa. Täältä karmealta "böndelandelta" esim. minä voin ostaa omakotitalon ja maksaa sen vielä poiskin järkevässä ajassa.
Tässä kylässä näkee tätä niin ihanaa monikulttuurisuutta ihan kyllästymiseen asti. Meillä täällä "böndelandella" ei onneksi ainakaan vielä näe. Kutsu minua rasistiksi, mutta mieluummin asun kaltaisieni ihmisten naapurustossa kuin "Mogadishu-avenuella", missä suuri osa näistä "kaupunkilaisista" asustaa.
Tässä kylässä asukkaat ovat joutuneet asumaan loukkomaisissa ja vanhuuttaan homehtuvissa kerrostaloissa jo monta sukupolvea. Niin monta että eivät edes ymmärrä kuinka paljon mukavampaa on asua omassa talossa omalla tontilla. Pääsisitte joskus raukat edes rivitaloon, niin ehkä ymmärtäisitte.
Mainitussa kylässä ihmisten kaikki rahat menevät asumiseen ja muutenkin kalliiseen elämään. Kylän ihmisillä ei ole edes varaa omaan autoon, vaan ovat joukkoliikenteen armoilla. Täällä karmealla "landeböndellä" esim. minulla on varaa pitää kahta autoa ja moottoripyörää, eikä tunnu missään. Ajattelin vielä ensi keväänä mahdollisesti ostaa jonkun harrasteauton kesäleluksi.
Tässä kylässä pidetään kansanhuvina gay-paraateja, joissa näkee muunmuassa pinkkeihin bikineihin sulloutuneita lihavia keski-ikäisiä miehiä. Meillä "böndelandella" ei moisia paraateja ainakaan vielä näe, luojalle kiitos siitä. Jotenkin vaikuttaa siltä, että Helsingissä joka ainoan tulisi olla "erilainen", "persoonallinen" ja "trendikäs" ynnä muuta paskaa. Eli siis tällaisia perus BigBrother-ehdokkaita sieltä löytyy ja sitten näitä työtä vieroksuvia moniosaajia, joita täytyy rahdata Suomeen oikein maailman toiselta puolen asti. Mielestäni on vain hyvä asia että suurin osa heistä jää Helsinkiin, tuohon unelmien kaupunkiin.
Aikoinani siellä asuneena voin kyllä vahvistaa, että Helsinki on (oli ainakin silloin) kesällä ihan mukava ja kaunis kaupunki ja nuorelle miehelle oikein menevä paikka laajoine ravintolatarjontoineen. Talvella taas se oli synkkä, kylmä ja sohjoinen paikka täynnä kylmiä ja itsekkäitä ihmisiä. Kiva oli käydä, mutta takaisin en muuttaisi kuin äärettömän pakon edessä. Ja lapsia en siellä kasvattaisi ikinä.
Todennäköisesti vastaukset tähän viestiin ovat luokkaa "Myötähäpeän nimimerkki Nauravan Sian junttimaista viestiä", mutta siitä vaan :) Minä olen elänyt sekä siellä että täällä ja tiedän, että täällä on ehdottomasti parempi. Joten pitäkää stadinne, te senkin kaatopaikalla asuva tuulipukujuntit :)