Musiikkia jokaisesta liigajoukkueesta

  • 16 852
  • 67

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Koska kesätauko on pitkä liigafanille (ja varsinkin SaiPa-fanille), otin projektiksi tehdä joka joukkueesta yhden kappaleen ennen liigakauden alkua. Aluksi näitä piti tehdä vain omaksi iloksi, mutta SaiPa-osiossa julkaisemani Raipe-biisi sai sen verran hyvän vastaanoton, että ajattelin jakaa kaikki kappaleet täällä sitä mukaa kun valmistuvat.

HIFK



HPK
(tulossa)

Ilves
Erottiin 40 vuotta sitten (Ilves 2024-25)

Jukurit
20 Piitulaista (Jukurit 2024-25)

JYP
Traktori kyntää (JYP 2024-25)

KalPa
(tulossa)

Kiekko-Espoo
(tulossa)

KooKoo
(tulossa)

Kärpät
Pohjoinen puhuri (Kärpät 2024-25)

Lukko
(tulossa)

Pelicans



SaiPa



Sport



Tappara
(tulossa)

TPS

Ässät




Tämän ei ole tarkoitus olla mikään meikäläisen sooloketju vaan jos muillakin on liiga-aiheisia biisejä, ovat luonnollisesti enemmän kuin tervetulleita jakamaan niitä.

Disclaimer: Jos joku joukkue tai kannattajaryhmä haluaa näitä biisejä käyttää somessa tai missä tahansa, niin annan siihen ihan vapaat kädet. Näiden kun on tarkoitus tuottaa vain hyvää mieltä.

Edit: Disclaimer 2: Näiden biisien teossa on siis käytetty tekoälyn apuna. En ollut tajunnut, että sen mainitsematta jättäminen saattaa aiheuttaa pahaa mieltä, kun itse on jo tottunut ajattelemaan AI:n olevan vain yksi työkalu muiden joukossa.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lisää Kiekko-Espookin listoille!

Testailin mainitsemaasi AI-värkettä itekin, on suhteellisen hävytön nopeudessaan ja helppoudessaan. Kiitos siis vinkistä.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Lisää Kiekko-Espookin listoille!

Testailin mainitsemaasi AI-värkettä itekin, on suhteellisen hävytön nopeudessaan ja helppoudessaan. Kiitos siis vinkistä.
Oho, korjattu
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Avausviestissä puhutaan, että biisit on itse tehty. Kiinnostaisi tarkemmin, että mikä on tekijän oma työpanos näihin. Sanoitukset vaikuttavat siltä, että ne on laadittu kokonaan itse. Vai onko myös mahdollista antaa tekoälylle muutama avainsana, joista se generoi biisit? Jos tietäisi panostuksen ja käytetyn ajan määrän, niin näitä osaisi varmasti arvostaa eri tavalla.

Täysin vilpitön ja utelias kysely siis, ei ole tarkoitus heittäytyä negatiiviseksi. Vaikka ahdistaa taiteen tekijöiden ja musiikista leipänsä saavien ihmisten puolesta, niin biisit ovat hienoja ja tuovat hyvää fiilistä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Mä jo innostuin, että joku soittelee ittekseen näitä biisejä täällä, mutta nää oliki jotain AI-väännöksiä.
No tämä nyt on vain puhtaasti tätä päivää, että tekoälyllä näitä biisejä väännetään, siitä on minusta tarpeetonta nillittää. Tuolla on youtube täynnä kaikenlaista Aku Ankka laulaa Iron Maidenin biisejä -tekoälykamaa, joten ihan normimeininki nykyään. Sitä paitsi biisin säveltäminen kokonaan itse oikeille soittimille on kuitenkin varsin harvinaista osaamista. No esimerkkinä koko jatkiksen palstalla on karvan yli 20 000 jäsentä, ja olisiko siinä porukassa edes keskiarvollisesti ehkä 20 sellaista, jotka kykenisivät säveltämään biisin
 

PerryNro10

Jäsen
Suosikkijoukkue
COBHC
No tämä nyt on vain puhtaasti tätä päivää, että tekoälyllä näitä biisejä väännetään, siitä on minusta tarpeetonta nillittää. Tuolla on youtube täynnä kaikenlaista Aku Ankka laulaa Iron Maidenin biisejä -tekoälykamaa, joten ihan normimeininki nykyään. Sitä paitsi biisin säveltäminen kokonaan itse oikeille soittimille on kuitenkin varsin harvinaista osaamista. No esimerkkinä koko jatkiksen palstalla on karvan yli 20 000 jäsentä, ja olisiko siinä porukassa edes keskiarvollisesti ehkä 20 sellaista, jotka kykenisivät säveltämään biisin

Se voi olla puhtaasti tätä päivää juuri siellä Youtuben AkuAnkkaIronMaiden -osastolla, mutta jos avataan ketju "tekemällä joka joukkueesta yksi kappale", niin ei mulle AI-kikkailu tule heti ekana mieleen. (Oletetaan siis, että näin on)

Jos on teini-ikänsä soittohommia tehnyt, niin eiköhän siinä jonkinlainen ymmärrys biisin tekoon kehity. En sano, että se helppoa on. Pitäähän siinä olla kamat ja taito äänitykseen, mutta sitä minä yleensä arvostan itse.

Edit: Eihän tässä, kukaan ole estämässä AI:lla biisien generointia. Onhan se varmasti yhtä hauskaa, kuin Midjournellä yms leikkiminen, mutta pointtini kerroin ylempänä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Se on vaan niin, että AI muuttaa maailmaa ja musiikinkin kohdalla kyseessä on rakennemuutos. Keskinkertaiset biisit, bändit ja musiikki on täysin korvattavissa ja se on voivoi jos joku archuecruz jääkin vaille yleisöä. Huippubiisit ovat huippubiisejä, riippumatta tekotavasta. Tulos ratkaisee.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Avausviestissä puhutaan, että biisit on itse tehty. Kiinnostaisi tarkemmin, että mikä on tekijän oma työpanos näihin. Sanoitukset vaikuttavat siltä, että ne on laadittu kokonaan itse. Vai onko myös mahdollista antaa tekoälylle muutama avainsana, joista se generoi biisit? Jos tietäisi panostuksen ja käytetyn ajan määrän, niin näitä osaisi varmasti arvostaa eri tavalla.

Täysin vilpitön ja utelias kysely siis, ei ole tarkoitus heittäytyä negatiiviseksi. Vaikka ahdistaa taiteen tekijöiden ja musiikista leipänsä saavien ihmisten puolesta, niin biisit ovat hienoja ja tuovat hyvää fiilistä.
Tekoälyn roolin voi antaa niin isoksi kuin haluaa. Kevyimmillään vaikka antaa AI:lle liigajoukkueen nettisivun ja wikipediasivun ja pyytää tekemään niistä lyriikat ja sitten sen jälkeen lyriikkoihin biisin. Aikaa kuluu 10 min.

Mutta mitä paremman lopputuloksen haluaa, sitä enemmän joutuu itse viilaamaan sieltä täältä, ja sitä viilailua voikin sitten tehdä hamaan tappiin asti. Itse ajattelin näitä tehdessäni viilailla sen verran, että 1-2 biisin viikko tahdilla tulisi kaikki joukkueet käytyä läpi ennen kauden alkua.
 

PerryNro10

Jäsen
Suosikkijoukkue
COBHC
Se on vaan niin, että AI muuttaa maailmaa ja musiikinkin kohdalla kyseessä on rakennemuutos. Keskinkertaiset biisit, bändit ja musiikki on täysin korvattavissa ja se on voivoi jos joku archuecruz jääkin vaille yleisöä. Huippubiisit ovat huippubiisejä, riippumatta tekotavasta. Tulos ratkaisee.

Mutta korvaako se AI oikeasti nämä keskinkertaiset bändit mitä vaikka metallimaailma on pullollaan ja jotka kuitenkin täyttävät festareiden lineuppia? Ei varmasti. Väittäisin myös, että Jazz-piirit yms. arvostavat soitto- ja biisintekotaitoa, mikä tulee sieltä omista sormista ihan loppuun asti.

Joo, nämä ovat pieniä piirejä isossa skaalassa, mutta yhdessä luo aika ison kuvan ja kriittisen yleisön. Ja mites sitten live-esiintymiset? Kun soittotaito on, niin miksi ei vedettäisi nauhalle asti.

...tällekkin olisi varmaan parempi paikka jossain yleisen puolella, kun ei liity liigakiekkoon mitenkään.

Edit: festareiden lineuppeja, ei kävijöitä niinkään.
 
Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Vähän offtopiciksi menee, mutta kommentoin minäkin. Uskon siihen, mitä juuri 600 miljoonalla myydyn suomalaisen AI-firman Silo AI:n tj Peter Sarlin sanoi: "AI ei tule viemään työpaikkaasi, mutta sen voi viedä joku, joka käyttää tekoälyä paremmin kuin sinä"
Mutta korvaako se AI oikeasti nämä keskinkertaiset bändit mitä vaikka metallimaailma on pullollaan ja jotka kuitenkin täyttävät festareita?
Eivät ne ole keskinkertaisia bändejä, jos ne täyttävät festareita.
AI pystyy tekemään bulkkia, joka ei festareita täytä. Eivät ne paini livebändien kanssa edes samalla janalla. Se mitä AI varmaan uhkaa on kaiken maailman tyhjänpäiväisten mainosjinglejen tekijät. Firma voi miettiä, miksi tilata joltain äänituottajalta 3000 eurolla 10 sekunnin biisi johonkin mainokseen, kun voidaan itse tehdä nopeasti AI:lla vaikka 500 erilaista biisiä ja valita niistä mieluista. Onko se yhtä hyvä? Ei välttämättä. Mutta sen saa silloin nopeasti, pääsee itse vaikuttamaan lopputulokseen ja se voi kuitenkin olla riittävän hyvä perustelemaan 3000 euron säästön.

Ei varmasti. Väittäisin myös, että Jazz-piirit yms. arvostavat soitto- ja biisintekotaitoa, mikä tulee sieltä omista sormista ihan loppuun asti.
Juu, ihan samalla tavalla kuin arvostetaan omin käsin tehtyjä maalauksia tai piirroksia enemmän kuin photoshopilla tai tekoälyllä tehtyjä kuvituksia, mutta silti molemmille on paikkansa.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mua vähän hävettää nillitys täällä. Avausviestissä kerrotaan että "teen", ei että sävellän. Hyvää työtä @mirasane , itse ainakin arvostan tällaista kesäistä hassuttelua (positiivisessa mielessä hassuttelua).
 

PerryNro10

Jäsen
Suosikkijoukkue
COBHC
Eivät ne paini livebändien kanssa edes samalla janalla. Se mitä AI varmaan uhkaa on kaiken maailman tyhjänpäiväisten mainosjinglejen tekijät. Firma voi miettiä, miksi tilata joltain äänituottajalta 3000 eurolla 10 sekunnin biisi johonkin mainokseen, kun voidaan itse tehdä nopeasti AI:lla vaikka 500 erilaista biisiä ja valita niistä mieluista. Onko se yhtä hyvä? Ei välttämättä. Mutta sen saa silloin nopeasti, pääsee itse vaikuttamaan lopputulokseen ja se voi kuitenkin olla riittävän hyvä perustelemaan 3000 euron säästön.

Tässähän me ollaan ihan samalla linjalla :D

Tsemiä biisien julkaisuun ennen kauden alkua! Jatketaan tarvittaessa toisessa ketjussa.
 

Cannedheat13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos on teini-ikänsä soittohommia tehnyt, niin eiköhän siinä jonkinlainen ymmärrys biisin tekoon kehity. En sano, että se helppoa on. Pitäähän siinä olla kamat ja taito äänitykseen, mutta sitä minä yleensä arvostan itse.

Edit: Eihän tässä, kukaan ole estämässä AI:lla biisien generointia. Onhan se varmasti yhtä hauskaa, kuin Midjournellä yms leikkiminen, mutta pointtini kerroin ylempänä.
Kolmen soinnun biisiin nyt ei paljoakaan vaadita, ja sellaisen pystyy tekemään lähes jokainen, joka vähääkään on soitellut. No, biisin laatu on sitten toinen juttu, mutta "kelvolliseen" pystyy kyllä useampikin. Ihan toinen juttu on sitten lyriikan teko kyseiseen biisiin, sillä se on aidosti vaikeaa. Jopa huonon tekstin tekeminen on suhteellisen vaikeaa - saati sitten hyvän. Ihan kivaa leikittelyä nämä AI jutut ovat. Lukon biisiä odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:

nuukapuuha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Blackhawks #88
Onko AI tekemä biisi vai ei niin onko sillä lopuksi merkitystä ? Tietenkin antaa syvyyttä jos artisti on itsessään kiinnostava, mutta jos tullaan pelkästään musiikilliseen painoarvoon ,niin itselle ainakin ässistä tehty tekele upposi ja en häpeä myöntää, että pystyin kuuntelemaan työvuoron alussa työmaalla ja tämän illan pikkutunneilla kotona tulee kuunneltua kera oluen tuomassa oman mausteensa tunnelman luontiin. Hyvää viikonloppua ja nauttikaa kaikesta musiikista mikä omaan korvaan kuulostaa hyvältä.
 

Weyhey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En minä ainakaan muusikkona osaa pahastua siitä jos joku AI:n avulla tekee biisejä, varsinkaan tällaisessa kontekstissa. Hyvän mielen fanituotoksiahan nämä on ja ihan hyviäkin vielä, kyllä noita kehtaa kuunnella. Mielestäni huoli siitä että AI veisi työt muusikoilta on vähän yliampuvaa, ei se vie töitä kuin ehkä niiltä joilla ei taidot riitä kamppailemaan tekoälyn tuotoksia vastaan. En minä mikään Sibelius ole mutta pyrin siihen että niin AI:n kuin muiden bändienkin tuotokset toimivat tavallaan polttoaineella sille että jaksaa etsiä uusia tapoja tehdä biisejä ja kehittää itseään soittajana ja säveltäjänä.

Iso virtuaalipeukku minulta näille, lisää vaan!
 

Harppa-setä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Löysätkää nyt vähän pipojanne.
Sama tuo millä musat tehdään kun aloittajan haku on lähtökohtaisesti positiivinen. Jokaiselle jengille on tulossa jotain! Tähän mennessä kaikki ovat ollet erilaisia ja julkaisut on olleet ihan ookoo. Raipe-biisi oli aika hauska!
Kiva, että jotkut jaksavat olla aktiivisia oli AI apuna tai ei.
 

KanonKillar

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Toi Pata on valttia on aivan valmis hallibiisi! Vähän kun säätää tempoa alemmas, niin Isomäki laulaa kohta mukana. Sen sijaan IFK:n Buli-viisu on melankolinen, tylsä ja liika pitkä. Ei kuule meillä Nordiksella tällainen humppa pääse eetteriin…
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sijaan IFK:n Buli-viisu on melankolinen, tylsä ja liika pitkä. Ei kuule meillä Nordiksella tällainen humppa pääse eetteriin…

On muuten oikeasti yllättävän syvällinen ja sisältää paljon IFK-symboliikkaa: nuoruuden traumat (IFK monille faneille näitä aiheuttanut), huono suhde isään (IFK=alkkisfaija), pyramidihuijaus, josta odotetaan tuottoja (halliprojekti), velat ulosotossa (IFK:n maksamattomat hallivuokrat), peiliin katsomista (Kiben peilit), rankka syksy (IFK:lla tapana pelata huono alkukausi)…
 

KanonKillar

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
On muuten oikeasti yllättävän syvällinen ja sisältää paljon IFK-symboliikkaa: nuoruuden traumat (IFK monille faneille näitä aiheuttanut), huono suhde isään (IFK=alkkisfaija), pyramidihuijaus, josta odotetaan tuottoja (halliprojekti), velat ulosotossa (IFK:n maksamattomat hallivuokrat), peiliin katsomista (Kiben peilit), rankka syksy (IFK:lla tapana pelata huono alkukausi)…
Totta kyllä tämäkin! Itse lähestyin biisiä hallimusiikin näkökulmasta, koska ensin kuuntelemani Raipe hallitsee ja Pata on valttia toimivat nimenomaan sellaisena. Ja osuvat musatyylin puolesta ”vähän” paremmin mun makuun (kaikki ranteet-heti-auki-arttu-viskarit saa minut vaihtamaan äkkiä radiokanavaa).
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Toi Pata on valttia on aivan valmis hallibiisi! Vähän kun säätää tempoa alemmas, niin Isomäki laulaa kohta mukana. Sen sijaan IFK:n Buli-viisu on melankolinen, tylsä ja liika pitkä. Ei kuule meillä Nordiksella tällainen humppa pääse eetteriin…
Ei näitä ole hallibiiseiksi tarkoitettukaan, vaikka joku saattaisi sellaiseksi sopia. Otan joka joukkueesta jonkun aiheen joka inspiroi henkilökohtaisella tasolla. IFK:stä se oli Buli, ja koko se hänen tarinansa, miten häntä palkattiin ja hänelle naurettiin, vaikka vajavaisia olemme kaikki yksilöistä organisaatioon.

Ässien biisissä ainoa alussa päättämäni asia oli se että Jari korpisalo on oltava isossa roolissa, koska hän on kaikkien aikojen suomalainen suosikkiliigapelaajani ei-saipalaisista.
 

Larry David

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Bulin Heimo biisin lyriikat ottivat aika nopeasti aika synkän käänteen...
Toi Bulin tarina on kyllä lähes ranteet auki kamaa. Ulosottovelat, kaksimetrinen muovinen rapu ja mitä kaikkea siinä oli, lähtikö eukkokin kävelemään...kyllä on elämä Bulia koetellut. Ei oikein ole mikään homma onnistunut. Onneksi on kuitenkin IFK ja tuo oma heimo jossa kukaan ei ole ulkopuolinen. Muuten ei olisi oikein mitään. En ollut tästä tietoinen. Hiljaiseksi vetää.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös