Vastauksia:
ANAGRAMMEJA Senat sakaisin - ja pahemman kerran. Järjestele kirjaimet uudelleen. (2p./oikea)
Metallican kappale - Nothing Else Matters (25)
Popstara - Justin Timberlake (20)
Yhtyeen entinen nimi - Maj Karman Kauniit Kuvat (21)
Anagrammit eivät hirveästi tietoa vaatineet, enemmänkin viitseliäisyyttä ja kirjainten pyörittelyä. Hyvin pinnoja keräsittekin. 13 osallistujaa taisi saada täydet pointsit.
1. Kumpi PMMP-tytöistä on vanhempi: Paula vai Mira? - Mira, useamman vuoden verran. (24)
2. Paappas tunnistaen vapaasta käännöksestä: "Mun elämä on mah~tawaa, rakkauteni puhdasta on. Näinpä sitten enkelin, siitä varma oon. Se hymyili mulle metrossa. Se oli toisen miehen kanssa, mutta siksi yöuniani menetä en, sillä mulla on suunnitelma."? (3p.) - James Blunt: You're Beautiful. "My life is brilliant, my love is pure. I saw an angel, of that I'm sure. She smiled at me on the subway. She was with another man, but I won't lose no sleep on that, 'cause I've got a plan." Melko moni katsoi aiheelliseksi merkitä pöytäkirjoihin mielipiteensä ko kappaleesta, tiedä sitten uskoisiko vai ei - siksi hyvin tämä tiedettiin (15). No ei, ehkä oma kantankin tuli selväksi siitä, että päädyin käyttämään suomennoksessa koko palstan ärsyttävintä juttua.
3. Ketä kutsutaan "Ruikonperän multakurkuksi"? (2p.) - Jaakko Teppoa, jolla taitaa olla samanniminen levykin. (22)
4. Derek Riggs liittyy hevihistoriaan oleellisesti, sillä hän: - piirsi Iron Maidenin Eddie-hahmon (18)
5. Greifswald, Hämeenlinna, Outokumpu, Savonlinna, Oulu, Helsinki ja Riihimäki. Tunnistatko taiteilijamme asuinpaikkojensa perusteella? (3p.) - Jarkko Martikainen, joka syntyi ja vietti ekat vuotensa siis Itä-Saksassa - mikä taisikin helpottaa liiaksi tätä tehtävää (17). Jostain haastattelusta tuo lista on peräisin, ehkäpä Jarkko on siinä halunnut unohtaa aikansa Kajaanissa?
6. Minkä toisen teinien suosiman bändin alkuperäinen vokalisti Uniklubin Jussi oli? (3p.) - Lovexin. Teinipoppitietoakin näemmä löytyy: 18.
7. Keitä ovat Charlie Rogers, Rusty Wells, Lonnie Beale, Johnny Tyrone ja Rick Richards? (4p.) - Elviksen roolihahmoja valkokankaalta. Eka vähän vaikeampi kysymys, oikein vain kuudella.
8. Kellä takavuosien tunnetulla poptähdellä oli kyproslainen isä ja ruotsalainen äiti? (5p.) - Cat Stevensillä. Joku Jorgoshan se oli alkuperäiseltä nimeltään ja sittemmin siitä tuli joku Muhammetti. Kukaan ei kuitenkaan tätä tiennyt. Yleisin veikkaus oli Leila K, jonka molemmat vanhemmat taisivat olla marokkolaisia, ellen ihan höpöjä puhele.
9. Normaali CD-levy on halkaisijaltaan 12cm ja sille mahtuu 74 minuuttia ääntä. Mistä kyseiset mitat ovat ainakin vahvojen legendojen mukaan lähtöisin? (3+3p.) - Fyysinen koko tuli siitä, kun Sony-pomot Ohga & Morita vaativat, että uuden keksinnön pitää mahtua puvuntaskuun. Kesto taas määräytyi sillä, että kehitystyön aikana konsultoitu kapellimestari Herbert von Karajan esitti vaatimuksen, jonka mukaan uudelle tallenneformaatille pitää mahtua Beethovenin 9. sinfonia kokonaisuudessaan. Varmaan teknisilläkin seikoilla on "jotain" merkitystä ollut, mutta nyt kyseltiin näitä elämään jääneitä legendoja - oli niiden todenperäisyysaste sitten mikä tahansa. Bobcat oli ainoa, joka oli tuon koon suhteen hajusilla.
10. KUVATEHTÄVÄ: Mikä musiikkivideo kuvassa? (4p./oikea)
A) - The White Stripes: I Just Don't Know What To Do With Myself
B) - CMX: Ruoste
Osakisa oli näemmä erittäin helppo - lukuun ottamatta tätä vikaa tehtävää. Nikke oli ainoa joka sai pisteitä, kun tunnisti sentään White Stripesin. Videollahan tankotanssahtelee Kate Moss, mutta olisi varmaan pitänyt kaivaa esille joku Hermusen video, että olisitte tunnistaneet... No ei, vähän turhan vaikeita videoita olen valinnut. Mutta ainakin parissa seuraavassa osassa kyselläänkin sitten muita kuvia.