Mainos

Musakysely (jälleen!!)

• 3 719
  • 67

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti JanJ
Huuhaa: nyt alkaa menemään provosoinnin puolelle.
Sinua on nyt siis varoitettu.

Asia selvä. Lopetan tämän keskustelun mielelläni, enhän sitä edes itse (Taaskaan) kuitenkaan loppujen lopuksi aloittanut, vaan minulta alettiin (Taas) kyselemään asioita, joihin olen sitten pyydettäessä vastannut, vaikka en tosin ymmärrä sitäkään, että mitenkä olen muka provosoinut, ja, JOS alkaisin vitt.maiseksi, ja, jos totta puhutaan, niin voisin kyllä sanoa, etten se minäkään sitä provosointia vaille ole jäänyt, ennenkään....

Huuhaa

Jäsen
Jos saan sen vielä sanoa....

Niin, Timo Rautiainen sanoi taannoin juuri tästä suunnilleen samasta asiasta kysyttäessä YLE:n TV1:sen Popkomissio-ohjelmassa, että oikeita s.......palvoja -yhtyeitä on vain murto-osa metalliyhtyeistä.

Potaichuk #67

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kärpät ja Detroit
Itseasiassa en itsekään huomannut hirveästi mitään provosointiin liittyvää ja jos sitä oli, niin kyllä sitä tapahtui monen muunkin yksilön taholta. No, en silti itse ala tästä sen enempää provosoitumaan vaan keskustelen rauhan merkeissä.

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Huuhaa
Ja kyllähän jokainen nyt varmasti kuuntelee mieluummin kaunista ja rauhallista naisen laulua, kun jotakin miehen mielipuolista örinää. Ainakin se olisi kaiken järjen mukaista. Valitettavasti poikkeuksiakin varmastikin löytyy.... :(

Kyllähän tämä on aika voimakasta provosointia.
Tässä viestissä halutaan leimata kaikki kirjoittajan mielteiden vastaisen musiikin kuuntelijat tyhmiksi.

Asiasta on hyvä keskustella, mutta ei kannata väittää mielipidettään ainoaksi oikeaksi. Jokaisella on oma mielipiteensä, ja jokainen on oikeassa vain omalla kohdallaan.

Tiedän tämän viestin särähtäneen monien korvaan, etenkin ircissä oli kiroavia käyttäjiä jotka eivät kuitenkaan halunneet lähteä tähän sanasotaan mukaan.

Heidän pohjaltaan en kuitenkaan varoittamaan lähtenyt. Kirjoitin vastineeni ja varoitukseni jo ennen heidän kommenttejaan.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
mun mielestä on erikoista, kuinka jotkut yleensä niin suvaitsevaiset (no, ainakin omasta mielestään) kristityt eivät sitä sulata, jos joku uskoo johonkin toiseen korkeampaan voimaan kuin he...

ja mitä tulee väitteeseen, että örinämusiikin joukosta löytyy saatananpalvojia, kyllä niitä samoja itsensäviiltelijöitä varmasti löytyy jokaisen muunkin musiikkigenren kuuntelijoiden joukosta. paitsi trip hopin, koska se on parasta :)

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1. Paras bändi taustamusiikiksi kaikkeen tekemiseen (autoiluun, pyöräilyyn, kokkaamiseen yms..)?

Taustamusiikkia on radio(mafia). Nooh, Travis ja vaikkapa REM on aika iisejä, mutten mielellään kutsuisi mitään hyvää bändiä taustamusiikiksi.
Autoilumusiikkihan on sitten aivan eri asia. Autossa soi kaikki parhaat, ja ne on jo lueteltu viestiketjussa ´Musiikki´. Esim. NOFX, AC/DC, Wildhearts, Ultra Bra, PUSA

2. Paras bändi tarkkaa keskittymistä ja kuuntelua vaatien?

No mitäs näitä tällasia. CMX, osittain YUP, Ultra Bra. Proge.

3. Paras biletysbändi(josta pitää eniten usein lievähkössä humalatilassa vaikkapa oluen jäljiltä)?

No nää on nää NOFX, Red hots, Ultra Bra, AC/DC, osittain Wildhearts, jne jne jne jne.

4. Paras agressiivisien paineiden purkamis-bändi?

Rage against the machine

5. Paras bändi urheilusuorituksien taustalle?

Joku hirvee slovari... emminä tiiä, Survivor ja tiikerin silimä.

(extra progen ystäville):
6. Parhaat proge-bändit kautta aikain?

Diggailen kyllä progesta, mutta jätän nyt vastaamatta, kun en ikinä ole hioutunut miksikään asiantuntijaksi, ts. en oo perehtyny hirveen moniin eri progepumppuihin.

8. Iskevin musiikkigenre?

Se on rock

9. Ärsyttävin yhtye?

Limp Bizkit ja kaikki ne. Niitä on n. 2500.
Ja sitten on tietysti nämä fivet, bsb:t, n´syncit, westlifet, britneyspearsit ja destiny´s childit, näitäkin on n. 2500, varmaan enemmänkin.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Saatanallinen metalli

Täällähän keskustellaan kiintoisista asioista...

Black metallin tai muun raskaan metallin ideologioista keskusteltaessa kannattaa muistaa, että saatananpalvonta ei ole aivan sama asia kuin satanismi, eikä kumpikaan niistä ainakaan ole sama asia kuin kristinuskon vastustaminen. Usein nämä vain sotkeutuvat keskenään - ja bändit sotkevat niitä itsekin.

Potaichuk#67 muistaa oikein. Mayhemin levyn (onko se nyt Dawn Of The Black Hearts...?) kannessa on laulaja Dead tuoreeltaan itsemurhan tehtyään. Mayhemin, kuten monien muidenkin black metal -yhtyeiden (Bathory, Burzum, Emperor) elämänkaari on ollut sellainen, että toiminnan alkuvaiheessa yhtyeiden jäsenet ovat olleet hyvinkin vihkiytyneitä satanismiin/saatananpalvontaan. Vähitellen innostus on sitten joko jalostunut hieman vähemmän radikaaliksi tai hävinnyt kokonaan. Bathoryn Quorthonhan esimerkiksi julisti jo 90-luvun alun haastatteluissaan, että satanismi on suurta huijausta.

Oivan kuvan siitä, että tosissaan on todellakin oltu liikkeellä, antaa kirja "Lords of chaos", joka valottaa norjalaisen skenen alkutaivalta. Kukaan ei tietenkään näe muusikoiden pään sisälle, joten se, kuinka "vakavissaan" kukin on mukana ollut ja kuinka nopeasti he ovat ideologiansa hylänneet vai ovatko ollenkaan, jää arvoitukseksi. Noin kouriintuntuvia tuloksia (poltetut kirkot, pari väkivaltaista kuolemaa) tuskin kuitenkaan olisi tehty, jos kaikki olisivat olleet vain osapäiväisiä saatananpalvojia.

Joka tapauksessa Huuhaa on väärässä epäillessään, että suurin osa "örinämusiikista" olisi saatananpalvontamusiikkia, sillä ei sitä ole edes kaikki black metal. Lisäksi "örinämusiikiksi" (joka tosin on melko epämääräinen nimitys genrelle) ao. kirjoittaja laskenee myös esim. death metallin, osan doom-metallibändeistä, luultavasti myös rankimman hc:n (crust, grind). Näissä genreissä ei saatananpalvontabändejä taida olla ainuttakaan. Ja örinäbändeistähän löytyy myös kristinuskon sanomaa saarnaavia orkestereita, kuten nyt vaikka Malevolent Creation tai Horde.

Noose esittää, että musiikin yhteys saatananpalvontaan kävisi ilmi lyriikoista. Usein tämä lienee totta, mutta ei aina. Esimerkiksi Burzumin sanoitukset ovat pääosin melko runollista pohdiskelua, vaikka itse "yhtye" on aktiivivuosinaan ollut radikaaleimpia black-bändejä koko maailmassa.

Minä en allekirjoittaisi sitäkään, että kaikki saatananpalvojat ovat metallisteja. En tähän hätään keksi "saatanallisempaa" äänilevyä kuin MZ.412:n "In Nomine Dei Nostri Satanas Luciferi Excelsi" -albumi, eikä sillä ole kyllä mitään tekemistä metallin kanssa. Rankemman puolen industrial / ambient -musiikin parista löytyy muutenkin paljon satanistista ideologiaa julistavia yhtyeitä.

Huuhaan kieltämättä provosoiva ihmettely kauniista ja rauhallisesta naislaulusta on itse asiassa aika mielenkiintoinen kysymys... Viehtymys äärimmäiseen musiikkiin kumpuaa varmasti jokaiselle kuuntelijalla eri tekijöistä, mutta ainakin itse olen ajatellut sen olevan sidoksissa vahvoisiin tunteisiin. Black metalhan on tavallaan - tai ainakin minulle se on - musiikiksi muotoutunutta äärimmäistä tuskaa ja vihaa, ja kun itsekin tunnen aika ajoin näitä tunteita, pidän myös tällaisesta musiikista.

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Biletysmusasta.....

Tässä täydellinen tilanne: Tuoppi täynnä olutta / siideriä, aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, kavereita ympärillä ja taustalla soi Bob Marleyn kokoelmalevy! Ei ehkä niin biletysmusaa, mutta terassille niin bueno tilanne, ettei paremmasta väliä! Kokeilkaa.......

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Potaichuk #67
Sitähän minäkin muistelin siitä Mayhemin levystä. Eikö se laulaja ampunut haulikolla ajatuksensa lattialle?

Kyllä, itsemurha toteutettiin muistaakseni tällä tavoin.

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Saatanallinen metalli

Viestin lähetti Viikate
Täällähän keskustellaan kiintoisista asioista...

Black metallin tai muun raskaan metallin ideologioista keskusteltaessa kannattaa muistaa, että saatananpalvonta ei ole aivan sama asia kuin satanismi, eikä kumpikaan niistä ainakaan ole sama asia kuin kristinuskon vastustaminen. Usein nämä vain sotkeutuvat keskenään - ja bändit sotkevat niitä itsekin.

Vaikka kirjoituksesi muuten olikin selkeästi asioista tietäväkin - toisin kuin monilla muilla täällä -, niin onkohan sinullekin kuitenkin sanan "satanismi" merkitys sittenkin hieman hukassa? Sillä kun ei nimittäin ole YHTÄÄN mitään (pelkkä "ei ole aivan sama kuin saatananpalvonta" ei minusta oikein riitä) tekemistä saatananpalvonnan kanssa. Satanismi kun on ideologia, filosofinen suuntaus. Sääli, että viiden ensimmäisen kirjaimen takia sillä luullaan olevan jotain tekemistä itse Pirun kanssa.

Satanismi filosofisena näkemyksenä lähtee yksilön voimasta, siitä että yksilö on kaikkivoipa, eikä tarvitse muita saati auktoriteetteja.

Niin, ja joka tapauksessa kiitos hyvästä ja asiantuntevasta kirjoituksesta, toivottavasti sillä saadaan jotain älliä tietämättömämpienkin päähän tässä asiassa.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Saatanallinen metalli

Viestin lähetti Vth
Vaikka kirjoituksesi muuten olikin selkeästi asioista tietäväkin - toisin kuin monilla muilla täällä -, niin onkohan sinullekin kuitenkin sanan "satanismi" merkitys sittenkin hieman hukassa? Sillä kun ei nimittäin ole YHTÄÄN mitään (pelkkä "ei ole aivan sama kuin saatananpalvonta" ei minusta oikein riitä) tekemistä saatananpalvonnan kanssa.

Alkuperäinen muoto lauseesta kuului "ei ole sama asia kuin...". Lisäsin tuon "aivan" -sanan sen vuoksi, että vaikka periaatteellisella tasolla kyse onkin aivan eri asiasta, ne käytännössä usein sekoittuvat toisiinsa. Ja onhan näillä "aatteilla" paljon yhteistä symboliikkaa...

Satanismin ja saatananpalvonnan rinnastettavuus riippuu siitä, keneltä asiaa kysyy. Satanistit mielellään korostavat, että kyse on kahdesta eri asiasta. Sen sijaan saatananpalvontaan kristillisestä näkökulmasta perehtyneet rinnastavat nämä usein toisiinsa. Tältä puolelta olen kuullut sen suuntaisia väitteitä, että satanistit ovat jonkinlaisia ideologeja ja hiljaisia taustavaikuttajia saatananpalvojaporukoissa. En tunne asiaa tarpeeksi hyvin, jotta osaisin ottaa kantaa siihen, kumpi on lähempänä totuutta. Vaikuttaa vain siltä, ettei asia ole ehkä aivan yksiselitteinen.

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Re: Re: Saatanallinen metalli

Viestin lähetti Viikate

Satanismin ja saatananpalvonnan rinnastettavuus riippuu siitä, keneltä asiaa kysyy. Satanistit mielellään korostavat, että kyse on kahdesta eri asiasta. Sen sijaan saatananpalvontaan kristillisestä näkökulmasta perehtyneet rinnastavat nämä usein toisiinsa. Tältä puolelta olen kuullut sen suuntaisia väitteitä, että satanistit ovat jonkinlaisia ideologeja ja hiljaisia taustavaikuttajia saatananpalvojaporukoissa. En tunne asiaa tarpeeksi hyvin, jotta osaisin ottaa kantaa siihen, kumpi on lähempänä totuutta. Vaikuttaa vain siltä, ettei asia ole ehkä aivan yksiselitteinen.

Ei varmasti olekaan yksiselitteinen. Mutta ihmisiä on kuitenkin jokaiseen junaan, enkä sanoisi että se on nimenomaan se satanismi joka ajaa eteenpäin jos on satanisti saatananpalvojaporukassa. Siis kun se satanismi on edelleenkin vain ideologia. Jos minä alan ajattelemaan kuin satanisti ja siltikin vain istun tässä kotona kuuntelemassa ambientia, niin silloinhan olen satanisti ja satanismin kannattaja, vaikka vähät välittäisinkin saatananpalvonnasta. Minä kyllä ainakin keksin heti monta ihmistä, jotka käyvät tuon satanismin aatteesta antamani kuvauksen alle mielipiteineen. Voihan vaikka harras kristitty olla saatananpalvojaporukassa, mutta ei siltikään kannata alkaa yhdistelemään kristinuskoa ja saatanpalvontaa.

JanJ

Jäsen
Re: Re: Re: Saatanallinen metalli

Viestin lähetti Viikate

Alkuperäinen muoto lauseesta kuului "ei ole sama asia kuin...". Lisäsin tuon "aivan" -sanan sen vuoksi, että vaikka periaatteellisella tasolla kyse onkin aivan eri asiasta, ne käytännössä usein sekoittuvat toisiinsa. Ja onhan näillä "aatteilla" paljon yhteistä symboliikkaa...

Satanismi on kirkon antama nimi.
He eivät hyväksy sitä että ihminen voi ajatella
asioita yksilön näkökulmasta ja mitenkään miettimättä
jotain uskontoja.

Olen kirkon mukaan siis satanisti.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
minä olen agnostikko. en ymmärrä uskontoihin hurahtaneita ihmisiä, mutta jos se tuottaa heille loppujen lopuksi enemmän hyvää kuin menetyksiä ja vaivaa, siitä vaan. en ymmärrä, miksi kenenkään pitäisi elämää suuremmissa asioissa uskoa siihen mitä joku toinen sanoo, tai mitä lukee yli tuhat vuotta vanhassa kirjassa. tai yleensä missään muussakaan kirjassa jonka pohjalla ei ole mitään tieteellistä perustetta joka todentaisi sen.

onkohan tämä keskustelu luiskahtanut pois raiteiltaan? :)

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
1.Paras bändi taustamusiikiksi kaikkeen tekemiseen (autoiluun, pyöräilyyn, kokkaamiseen yms..)?

Tangerine Dream (90-luvun tuotanto)

2.Paras bändi tarkkaa keskittymistä ja kuuntelua vaatien?

Sama kuin edellä.

3.Paras biletysbändi(josta pitää eniten usein lievähkössä humalatilassa vaikkapa oluen jäljiltä)?

Uriah Heep

4.Paras agressiivisien paineiden purkamis-bändi?

Judas Priest /Scorpions (80-luvun kovat jutut a'la "Animal Magnetism")

5.Paras bändi urheilusuorituksien taustalle?

Höh? Eppu Normaali

(extra progen ystäville):
6.Parhaat proge-bändit kautta aikain?

Procol Harum
Camel
Mannfred Mann's Earthband (etenkin Father of day, Father of Night)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy