Mummo ja pappa -ketju

  • 1 973
  • 21

Pitääkö vanhuksia kunnioittaa varauksetta?

  • Kyllä, koska he ovat rakentaneet tämän maan

    Ääniä: 10 26,3%
  • Ei, koska ketään ei tule kunnioittaa käskystä

    Ääniä: 25 65,8%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 3 7,9%

  • Äänestäjiä
    38
  • Poll closed .

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Koulussa jo opetettiin, kunnioita vanhempaasi. Ymmärrän mitä tuolla haetaan, mutta nykypäivän vanhukset tekevät tuosta erittäin hankalaa. Miksi kunnioittaisin ihmistä joka kohtelee minua tai muita ihmisiä huonosti.
Työssäni törmään useaan ihmiseen päivässä ja heidän joukossaan suuri joukko mummoja ja pappoja, suurimalla osalla ei ole kuitenkaan minkään sortin käytöstapoja, tai noh onhan heillä mutta, he jotenkin kokevat että, vanhalla iällä ei tarvitse enää olla kohtelias.

Kaikista pahin ryhmä on eliitti mummot, näitä esiintyy varsinkin PK- seudulla, Turussa ja Tammisaaressa, mutta, varmasti löytyy muualtakin.Törmään tähän työssäni ihan päivittäin ja jokseenkin siihen on jo tottunut.

Eräskin mummu haukkui minut pystyyn, hakkui myös edustamani yrityksen pystyyn, minkä jälkeen hieman korotin ääntäni, voidakseni korjata väärinkäsityksen minkä, mummu oli omassa päässään itse saanut aikaiseksi, tähän mummu vastasi lakonisella äänellä, että jaahans sinä se olet varsinainen vanhusten vihaaja. Hohhhooijaaa!!! niin se maailma taas heittelee.

Täydellisessä harmoiniassahan, nuoret oppii vanhuksilta ja toisinpäin. Mielestäni tässä menee raja hyvän mummon ja pahan mummon välillä. Siinä missä hyvä mummo kuuntelee lapsiaan ja lapsenlapsiaan oppien heiltä nykypäivän meinikiä, niin paha mummo se vaan kertoo edelleen tarinoita 60- luvun suomesta, miten silloin oli kaikki toisin ja ennen kaikkea paremmin.

Miten muut ihmiset? Koetteko te että, vanhuksia pitäisi kunnioittaa varauksetta? Onko teillä jotain omakohtaisia kommelluksia / kokemuksia missä olet jäänyt monttu auki ihmettelemään. En siis vihaa kaikkia vanhuksia, ainoastaan niitä ketkä vihaavat maailmaa ja siinä eläviä ihmisiä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Työssäni törmään useaan ihmiseen päivässä ja heidän joukossaan suuri joukko mummoja ja pappoja, suurimalla osalla ei ole kuitenkaan minkään sortin käytöstapoja, tai noh onhan heillä mutta, he jotenkin kokevat että, vanhalla iällä ei tarvitse enää olla kohtelias.
Ainahan meitä on moneen junaan, sekopäisiä mummojakin mahtuu varmsti joukkoon. Mutta sanoisin että huomaan kyllä joskus ennakkoasenteita molemmissa osapuolissa, nuoret pitää vanhuksia aina hitaina mieletäänkin kun kulkevat hitaasti ja toisin päin vanhukset voi olla helposti sellaisella poju-asenteella liikkeellä. Pitkää pinnaa vain se vaatii ja sovittelevaa sävyä, itse en helpolla lähde vanhusta niin sanottuna opettamaan tavoille. Olen käynyt hyvän koulun tähän pari kymmentä vuotta sitten stockmannin työntekijänä missä kohtasin eliittimummoja jotka eivät suostu puhumaan muuta kuin ruotsia ja itse en suostunut siellä puhumaan muuta kuin suomea ja lontoota.

_
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minä pyrin kunnioittamaan kaikkia ihmisiä heidän iästään huolimatta, paitsi mulkkuja ihmisiä. Lähtökohtaisesti kuitenkin kunnioitan, mutta mikäli ihminen osottautuu mulkuksi, niin en kamalasti jaksa kunnioittaa. Yritän kuitenki itse olla muuttumatta mulkuksi.

Edit. Mielestäni ketään ei tule kunnioittaa käskystä, mutta lähtökohtaisesti kaikkia pitäisi kunnioittaa käskemättä. Ihan eri juttu on sitten jos joku ei kunnioitusta ansaitse, mutta siitä lähden, että jokainen sen ansaitsee.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä pyrin kunnioittamaan kaikkia ihmisiä heidän iästään huolimatta, paitsi mulkkuja ihmisiä. Lähtökohtaisesti kuitenkin kunnioitan, mutta mikäli ihminen osottautuu mulkuksi, niin en kamalasti jaksa kunnioittaa. Yritän kuitenki itse olla muuttumatta mulkuksi.
Tässä myös totuuden siemen ja itse juonnan tätä toimintamallia vielä siihen suuntaan että siirryn tilanteesta mahdollisimman pian pois jos on vahingossa päätynyt mulkun kanssa asioimaan. Eli avainsana, älä provosoidu vaan poistu! Tätä ei kaikki osaa ja olen todistanut montaa myötähäpeällistä tilannetta kuin jääräpäät (piilo)mulkkuilee toisilleen. Ne ennakkoasenteet syntyy juuri näistä tilanteista kun nämä jääräpäisimmät kertovat siellä omissa oloissaan kohtaamisistaan toisen täysin mulkun sukupolven kanssa.

_
 
Viimeksi muokattu:

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
"- Eräät naiset ja miehet tulevat katkeriksi vuosien myötä. Mitä enemmän heiltä putoaa hampaita, sitä purevampia heistä tulee." No joo, eiköhän meitä ihmisiä ole moneksi tosiaan.

Muistan kyllä ikäni erään kohtauksen vanhemman, tuntemattoman naisen kanssa bussissa. Olin samaisessa bussissa menossa kotiin pienen tyttäreni kanssa, jolle oli tehty karsastusleikkaus. Tytöllä oli side silmällä ja siinä juteltiin niitä näitä. Bussi pysähtyi jättääkseen erään naisen pysäkille. Hän pysähtyi kohdallemme ja sanoi, että kohtele hyvin lastasi. Olin niin typertynyt, että hän ehti lähteä autosta, ennenkuin sanainen arkkuni olisi auennut. Hän näemmä oletti, että olin pahoinpidellyt lastani, aivan kuin muuta syytä ei siteelle olisi voinut olla.

Sitten on vanhuksia, jotka valittavat koko ajan vaivojaan, tai puhuvat pahaa toisista, jotka eivät ole läsnä. Vaivat jaksan kuunnella, he voivat olla oikeasti kipeitä, tai sitten se on huomionhakua yksinäiseltä. Ei siinä mitään, mutta olen päässyt aika hyvin eroon muiden haukkumisesta selän takana siten, että olen vaan sanonut ystävällisesti, että asioilla on kaksi puolta ja mun pitäisi kuunnella sitä toistakin, jotta voin ymmärtää koko jutun. Tämä sopii kaikenikäisiin mainiosti. Mulle enää harvoin tullaan juoruamaan paskaa kenestäkään. Mitä minusta sit juorutaan on se ja sama:)

Sellaisen ilmiön olen havainnut, että mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sen tiukemmin hän pitää kukkaron nyöreistä kiinni. Ei auta, vaikka kuinka koittaa sanoa, että nauti ny hyvä ihiminen elämästäsi. Ei ei, pitää vaan säästää ja säästää jälkipolvea varten. Polvea, joka harvemmin kunnioittaa vanhusta, odottaa lähinnä, koska kupsahtaa, näin kärjistetysti sanottuna, mut ikävän usein siinä on vinha perä. On joutunut liian monta kertaa näkemään, miten vanhus on tuskin haudattu, kun suku repii riitaa perinnöstä.

Kunnioitus on ansaittava ikään katsomatta. Pelkkä vanhuus ei sitä anna. Onneksi tunnen monia kultaisia mummoja ja pappoja, joiden ajatuksia kuuntelee hyvin mielellään ja ihailee sitä, miten heillä on elämänarvot kohdallaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on huomattavasti pidempi sietokyky vanhusten kanssa kuin nuorempien huonokäytöksisten ihmisten. Mutta loputon sekään ei ole. Työelämässä tietysti paskaa joutuu syömään välillä ikään katsomatta, joskaan varsinaiseen pokkurointiin en ryhdy. Mutta kokemus on osoittanut, että tiettyjen ihmistyyppien kanssa pitää asioida tietyllä tavalla, jotta päästään haluttuun lopputulokseen.

Vanhuksia teitittelen aina ja tästä en jousta. Saman aion opettaa myös lapsilleni. Tosin teitittelen myöskin nuorempia henkilöitä, jos heidän käytöksensä antaa signaaleja, että he näin odottavat/toivovat. Nuoria ihmisiä en kyllä teitittele koskaan.

Olen sen verran vanhanaikainen, että uskon siihen ajatukseen, että vanhempia ihmisiä kunnioitetaan aina. Jos sitten vanhempi ihminen on moukka, olkoot näin, mutten suo hänelle sitä iloa, että pääsisi syyttämään minua epäkohteliaaksi. Ja esim. opettajien teitittely pitäisi ottaa käyttöön uudelleen. Toki tällöin pitäisi sallia opettajan itsensä valinta, että oppilaat sinuttelevat. Tällöin yleensä opettajan auktoriteetti lasten silmissä on sillä tasolla, että kaikki tietävät, kuka on pomo luokassa. Luulen, että moni nuori naisopettaja saisi teitittelystä rutkasti lisää itseluottamusta, mikä taas näkyisi yleisessä ilmapiirissä.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Hyvää tekstiä kaikilta, olisin voinut muotoilla tuon vähän erilailla. Tietenkään ei käskystä ketään pidä kunnioittaa. Itsellä menee niin päin että, kunnioituksen voi ansaita. En siis kunnioita ketään vastaan tulevaa automaattisesti. (En toki potki ketään tai syljeskele ihmisten päälle) Eihän sen tarvitse näkyä ulospäin jos ei kunnioita. Vasta tavatessa voi saada henkilön kunnioituksen.

Oletteko huomanneet vanhusten tyydittäytyvän tähän tilanteeseen missä he luulevat että, kunnioitus tippuu heille automaationa koska, heidän sukupolvensa oli sotimassa.

Teitittely tulee myös minulta luonnostaan, kun olen asiakaspalvelu työssä ollut niin pitkään. Käytänössä teitittelen kaikkia asiakkaita, niin se on itselle helpompaaa. Ei tarvitse miettiä, että onko tuo nyt minua vanhempi vai ei.

Toki nuoremmalle on helpompi sanoa, että hipsii mäkeen kuin vanhalle ihmiselle. Sen takia se kai tämäkin ketju on pystyssä :)

@BOL sinustahan on siis kovaa vauhtia tulossa "eliittimummo" jos kerran nuoret saa kuulla päreidesi palavan kun käyttäytyvät niinkuin nuoret käyttäytyvät :)

Tässä vielä hyvä video havainnolistamaan vanhusten ja nuorten maailmojen eroja.
https://youtu.be/X-KQG1RWjNc?t=137

jos jotai ongelmaa niin tuo tarkoittamani kohta on ajassa 2.40-3.30

Linkki vie youtubeen.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Ikä ei ole mikään syy kunnioitukseen: kusipää on kusipää oli hän minkäikäinen tahansa. Edellisessä ammattissani törmäsin lähes päivittäin näihin "Voin koska olen iäkäs" -mulkkuihin ja aina välillä noita tiputeltua alas norsunluutorneistaan. Lopputulemana oli tietenkin loukkaantunut soitto pomolle ja armoton tilitys "siitä tylystä pojasta/miehestä".
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Massimo 1897 , en nyt ihan ymmärtänyt, missä kohtaa kirjoitustani kerroin päreideni palavan nuorisoon. Aiemman irjoitukseni ulkopuolelta voin kyllä todeta, että puutun ympärillä olevien, myös tuntemattomien ihmisten huonoon käytökseen. Jos joku heittää roskan maahan, huomautan asiasta sivistyneesti, että anteeksi sinulta/Teiltä taisi pudota tuo roska. Mulle ikä tai sukupuoli ei ole oikeutus käyttäytyä huonosti, mutta myönnän, että jos joku kloppi tai giltsi alkaa vittuilla, saatan vastata heidän omalla kielellään.

Mitä yleisesti ottaen tulee kunnioituksen ansaitsemiseen, en katso, että mun pitäisi erikseen ansaita esim. lasteni kavereiden kunnioitusta, vaan heidän tulee lähtökohtaisesti kunnioittaa minua, kunnes itse teen erikseen jotakin, millä menetän sen kunnioituksen. Ja siihen ei riitä se, että he ovat jostakin eti mieltä kuin minä. Eri mieltä saa toki olla, mutta toisen ihmisen kunnioittamisen menettämiseksi tarvitaan mielestäni joku räikeä rikkomus.

Kyyläävät mummot tai papat ovat tietenkin rasittavia, jos he katsovat asiakseen ylittää hyvän maun ja käytöksen rajat tai kuvittelevat, että heillä olisi jotenkin eri säännöt. Uskon kuitenkin, että hyvällä omalla käytöksellä saavutetaan enemmän kuin huonolla ja tietynlaisten ihmisten kanssa parhaan lopputuloksen saavuttaa yleensä siten, että itsellä pitää pokka loppuun asti. Eli, ei vahingossakaan provosoi vastapuolta flippaamaan taas uudesta asiasta. Ainahan tällainen jalo ajatus ei toimi, mutta hyvä on edes yrittää. Yleensähän kiukuttelevien ihmisten pahalle ololle on joku syy ja harvemmin räikeät ylilyönnit johtuvat käsillä olevasta tapahtumasta, vaan jostain ihan muusta. Kaikkein vaikeinta on näillä ihmisillä itsellään eikä se varsinaisesti ole multa pois, jos tiettyyn pisteeseen asti annan vähän murista. Ja kuten totesin, huono käytös ei ole sallittua kenellekään, mutta useimmiten näistä ihmisistä pääsee eroon tilanteen jälkeen. Toiset ihmiset eivät pääse heitä koskaan karkuun.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Parhaani mukaan pyrin kunnioittamaan, riippuu tietenkin minkälaisella asenteella Herra tai Rouva on liikkeellä tällasta nuorta pojankloppia kohtaan. Esim tässä pari päivää sitten sporassa sain kavereideni kanssa täyslaidallisen niskaan kun puhuttiin keskenämme ruotsia. Ei kauheasti sen jälkeen mieli tehnyt kyseistä herrasmiestä iästään huolimatta mitenkään erityisemmin palvoa. Muuten kyllä annan aina paikan julkisissa liikennevälineissä vanhemmille ihmisille, avaan ovia jne tällaisia perus etikettisääntöjä noudatan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuten kyllä annan aina paikan julkisissa liikennevälineissä vanhemmille ihmisille, avaan ovia jne tällaisia perus etikettisääntöjä noudatan.

Ei kai kukaan muuta voi vaatiakaan.

Ja sporassa istunut moukkahan menetti omalla käytöksellään kunnioituksesi. Kovin on pienet murheet ukolla, jos ihan ruotsin kieli saa hermot menemään.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En oikeastaan ymmärrä mitä on tämä kunnioitus tai mitä se pohjimmiltaan tarkoittaa. Käyttäisin mielummin sanaa arvostaa, sillä se sanana sisältää jo lähtökohtaisesti merkityksen jota kenenkään ei tarvitse arvella. Kukaan ei arvosta, saati kunnioita ketään sellaista jonka jutuista tai elämästä ei ole tarkempaa tietoa, toisin sanoen tuntematonta. Kunnioittamisessa on käsittääkseni sellainen ikävä alavire, että pitäisi lähes polvistua jonkun ihmisen edessä, kun taas arvostava ihminen voi ihan suoraselkäisesti omien arvojensakin puolesta arvostaa jotakin tai jotakuta hyvistä näkemyksistä, vaikka ei olisi samaa mieltä - arvostaa voi hiljaakin olemalla. Kunnioittaessa taas pitäisi arvostaa vain ikää ja kokemusta, ja vaikka hyviin käytöstapoihin kuuluisi pienten jeesien tekeminen ikäihmisille silloin kun joku vaikka tarvitsee apua, niin jos joku ei tarvitse apua ja käyttäytyy kuin euroopan omistaja, niin en minä sellaista arvosta. En tiedä mitä haen tarkalleen, mutta ehkä jotain sinneppäin että arvostan sekä avunantoa että ensisijaisesti kykyä pyytää apua. Me olemme kuitenkin kaikki iästä riippumatta vain niin pieniä ihmisiä, että oikeastaan ketään muuta kuin jotain kullekin ihmiselle vastavuoroisesti tehnyttä ei voi nostaa millekkään kunnioituksen vuoraamalle jalustalle.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Yllättävän negatiivissävytteinen tämä kirjoittelu täällä on? Jo pelkästään kysymyksenasettelu on arvolatautunut sanalla varauksetta... vähän samaan tyyliin, että oletko jo lakannut hakkaamasta vaimoasi.

Minulla on pääasiassa hyviä tai mahtavia kokemuksia vanhemmista ihmisistä. Vanhempien ihmisten kanssa on usein hauska jutella, kun elämänkokemus paistaa läpi ja heillä ei enää yleensä ole tarvetta esittää mitään tai ketään. Mahtavia juttuja ja mahtavia tarinoita. Kivoja muistoja opiskeluajoilta, kun kävin samaan aikaan uimassa/saunomassa veteraanien kanssa uimahallilla arkiaamun vuorolla ja papat ottivat nuoren kundin "omiensa joukkoon". Kyllä siellä saunan lauteilla tuli monet remakat naurut naurettua ja toisinaan myös todella tiukoista ja sielua koskettavista asioista juteltua.

Nuorena lapsiperheenä naapurissa asui vanhempi pariskunta, joista tuli silloin vielä pienille lapsillemme "Helsingin isovanhemmat". Vaikea edes kuvitella, miten niistä hullunkiireisistä vuosista olisi selvitty ilman mahtavaa tukea, mitä heiltä saimme. Heistä tuli sekä lapsillemme että meille vanhemmillekin lähes yhtä rakkaita kuin oikeistakin isovanhemmista. Tiukin paikka ulkomaille muutossa oli hyvästellä heidät, kun kummallakin heistä oli jo ikää niin paljon...hyvästit tuntuivat kutakuinkin lopullisilta kun tiesi, että vuoden päästä Suomen lomalle tullessamme molemmat saattavat olla jo kuolleita... kyllä siinä kyynel vierähti!

Tottakai allekirjoittaneellakin on kokemuksia niistä huonommista tapauksista, mutta kannattaako niihin keskittyä sen enempää kuin muihinkaan kyynisiin ja katkeriin ihmisiin? Ei kyynisestä ja katkerasta ihmisestä tule muuta kuin kyyninen ja katkera vanhus.

Vanhempien ihmisten kanssa paljon on kiinni myös omasta asenteesta... kunhan malttaa hidastaa tahtia ja pysähtyä oikeasti kuulemaan toista, niin se avaa mahdollisuuden sukupolvien välliselle aidolle ystävyydelle. Tämä vaan tuntuu olevan vaikeaa nuoremmalle polvelle jopa omien vanhempien kanssa, saati sitten tuntemattomien vanhusten.

Mielestäni yhteiskunnan terveyden mittari on siinä, miten se kohtelee vanhuksia, lapsia ja sairaita. Selvästi Suomi ei voi hyvin kansakuntana ja nämä viestit tähänkin viestiketjuun kertovat aika paljon miten vanhuksiin suhtaudutaan... Mutta ehkä (toivottavasti) kyse oli enemmänkin hiukan raflaavasta kysymyksenasettelusta?
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Massimo 1897 , en nyt ihan ymmärtänyt, missä kohtaa kirjoitustani kerroin päreideni palavan nuorisoon. Aiemman irjoitukseni ulkopuolelta voin kyllä todeta, että puutun ympärillä olevien, myös tuntemattomien ihmisten huonoon käytökseen. Jos joku heittää roskan maahan, huomautan asiasta sivistyneesti, että anteeksi sinulta/Teiltä taisi pudota tuo roska. Mulle ikä tai sukupuoli ei ole oikeutus käyttäytyä huonosti, mutta myönnän, että jos joku kloppi tai giltsi alkaa vittuilla, saatan vastata heidän omalla kielellään.

Mitä yleisesti ottaen tulee kunnioituksen ansaitsemiseen, en katso, että mun pitäisi erikseen ansaita esim. lasteni kavereiden kunnioitusta, vaan heidän tulee lähtökohtaisesti kunnioittaa minua, kunnes itse teen erikseen jotakin, millä menetän sen kunnioituksen. Ja siihen ei riitä se, että he ovat jostakin eti mieltä kuin minä. Eri mieltä saa toki olla, mutta toisen ihmisen kunnioittamisen menettämiseksi tarvitaan mielestäni joku räikeä rikkomus.

Kyyläävät mummot tai papat ovat tietenkin rasittavia, jos he katsovat asiakseen ylittää hyvän maun ja käytöksen rajat tai kuvittelevat, että heillä olisi jotenkin eri säännöt. Uskon kuitenkin, että hyvällä omalla käytöksellä saavutetaan enemmän kuin huonolla ja tietynlaisten ihmisten kanssa parhaan lopputuloksen saavuttaa yleensä siten, että itsellä pitää pokka loppuun asti. Eli, ei vahingossakaan provosoi vastapuolta flippaamaan taas uudesta asiasta. Ainahan tällainen jalo ajatus ei toimi, mutta hyvä on edes yrittää. Yleensähän kiukuttelevien ihmisten pahalle ololle on joku syy ja harvemmin räikeät ylilyönnit johtuvat käsillä olevasta tapahtumasta, vaan jostain ihan muusta. Kaikkein vaikeinta on näillä ihmisillä itsellään eikä se varsinaisesti ole multa pois, jos tiettyyn pisteeseen asti annan vähän murista. Ja kuten totesin, huono käytös ei ole sallittua kenellekään, mutta useimmiten näistä ihmisistä pääsee eroon tilanteen jälkeen. Toiset ihmiset eivät pääse heitä koskaan karkuun.


Noo, se oli vitsi. etkä ole missään vaiheessa sanonut päreidesi palavan nuorisoon.

Itsellä ei ole lapsia niin, en osannut ajatella asiaa tuota kautta. Nyt kun tarkemmin mietin niin onhan niitä ihmisiä keitä arvostaa ilman että, on tutustunut heihin.

Huonokuntoisille vanhuksille avaan oven ja annan paikan julkisissa, tai ennemminkn kysyn haluaako hän istumaan. Jotkut vanhukset ei halua erikois kohtelua. esim, oman ukki on sellainen ettei halua että hänelle tarjotaan mitään hänen ikänsä takia. Hän osaa tehdä sen vielä tyylillä, heittää aina jonkun "kyllä tässä vielä omin jaloin selvitään kiitos vaan," tyylisen jutun. Sellaista tuossa kaverin kanssa mietittiin kun, vanhukselle antaa aina paikan julkisessa ja avaa aina oven ja tämä toistuu vuosien ajan niin kyllähän siinä pissa nousee päähän mukavammallakin vanhuksella. Vanhuuden höperöpäissäs unohdat olevasi vanha ja luulet olevasi jotain mitä et ole.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kaupassa työskennellessä törmäsi kyllä uskomattomiin tapauksiin seniorikanslaisten osalta. Esimerkiksi oletukseen, että rautakaupat olisivat kollektiivisesti vastuussa siitä, että alueella X rautakaupassa myytyjä seinälaattoja olisi saatavissa yli 20 vuotta myöhemmin. Tai että rautakaupan myyjä telepaattisesti ymmärtää, mitä sävyä hän tarkoittaa sitruunankeltaisella. Nämä on näitä asiakkaita joille vastataan "se taitaa olla meidän kaikkien etu" kun hän kertoo "ettei enää ikinä tulisi tähän kauppaan".

Mutta suurin osa vanhuksista on hyviä tyyppejä, kuten yllätys yllätys, kaikista ikäluokista. Bussissa lapsiryhmän kanssa-barometrillä mitattuna vanhukset erottuvat myönteisesti. Monia nuoria aikuisia näyttäisi vituttavan se kun ihmisistä kuuluu ääntä muutenkin kuin studiossa taltioitujen laulujen muodossa.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Prof. Puck Hyvää settiä koko teksti.

Joo olin ehkä vähän kiihdyksissä kun tätä ketjua tein, olin juuri saanut haukut eräältä vanhalta rouvalta, koska olihan se minun syyni että sataa vettä.
Lisäksi olen törmännyt viime aikoina usein tähän vanhempia ihmisiä pitää kunnioitaa mantraan. Tarkoitin siis kysymyksellä että, pitääkö vanhusta kunnioittaa vain hänen ikänsä takia, vai voiko olla sama juttu kuin muiden ihmisten kanssa, kunnioitus on ansaittava. Eli jos joku käyttäytyy huonosti pitääkö häntä edelleen kunnioittaa, se oli se mitä tällä hain takaa. En siihen parempaa sanaa siihen hätään keksinyt.

Tietenkin niitä hyväkin kokemuksia on vanhusten kanssa, niitä ei kuitenkaan ole niin montaa ole että, saisin ketjun avattua.

Olen kanssasi samaa mieltä tuosta viimeisestä pätkästä. Asun Espaniasa ja tänne kun tuli, huomasi heti selvän eron kulttuurissa. Ensin isovanhemmat opettavat ja antavat lapsilleen ja lapsenlapsilleen avaimet elämään ja sen jälkeen perhe huolehtii isovanhemmista. Vaippaiästä vaippaikään. Täällä on perheaterioita vähintää kerran viikossa, useissa perheissä jopa joka päivä. Jos meidän suomalaisten pitäisi jotain kopioida, niin se on Espanian perhekulttuuri.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä pyrin kunnioittamaan kaikkia ihmisiä heidän iästään huolimatta, paitsi mulkkuja ihmisiä. Lähtökohtaisesti kuitenkin kunnioitan, mutta mikäli ihminen osottautuu mulkuksi, niin en kamalasti jaksa kunnioittaa. Yritän kuitenki itse olla muuttumatta mulkuksi.

Edit. Mielestäni ketään ei tule kunnioittaa käskystä, mutta lähtökohtaisesti kaikkia pitäisi kunnioittaa käskemättä. Ihan eri juttu on sitten jos joku ei kunnioitusta ansaitse, mutta siitä lähden, että jokainen sen ansaitsee.
Tästä olen 100% samaa mieltä. Minäkin yritän olla olematta mulkku, joskus jopa onnistun siinä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tästä olen 100% samaa mieltä. Minäkin yritän olla olematta mulkku, joskus jopa onnistun siinä.

Paino sanalla joskus....vitsi vitsi :-)

Massimolle vielä, etten minäkään kunnioita sellaisia ihmisiä, jotka kunnioitusta eivät selvästikään ansaitse. Mutta lähtökohtaisesti suhtaudun positiivisesti kaikkiin ihmisiin ja erityisesti lapsiin ja vanhuksiin. Vaikka vanhuksista tässä puhutaankin, niin on elämän aikana tullut muutama sellainen lapsikin vastaan, joiden kohdalla ei ole auttanut kuin nostaa kädet pystyyn ja ihmetellä, mitähän heistäkin isona tulee. Valitettavasti hyvän tuttavaperheen poika on tuollainen tapaus; rasittava ja kiero niljake jo ihan pienestä pitäen ja vuosien varrella ei ole muuta kuin hionut vittumaisia taitojaan tehdä kiusaa kanssaihmisilleen. Todella kummallista kun vanhempansa (ja sisaruksensa) ovat kaikki tolkun ihmisiä, mutta jotenkin tuo pojan käytös on vanhemmille osittain sokea piste.

Vanhusten osalta pointti on mulla siinä, että nykyihmiset ovat liian kiireisiä ottaakseen aikaa pysähtyä ja oikeasti kuunnella vanhempia. Tekee pahaa ajatella kuinka yksinäisiä vanhukset Suomessa tuntuvat olevan. Itse olen ajatellut palata Suomeen joksikin aikaa viimeistään siinä vaiheessa, kun vanhemmat eivät enää jaksa reissata tänne päin palloa Suomen syvimpiä talvikuukausia viettämään. Mihinkään vanhainkotiin heidän ei tarvitse lähteä. Faijan kohdalla ajatus vanhainkodista on muutenkin absurdi, koska hän tulee kuolemaan melkoisella todennäköisyydellä ns. saappaat jalassa, kun ei ole tähän ikään mennessä osannut edes hiljentää tahtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös