Muisti/muistamattomuus

• 8 065
  • 27

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Voisin sanoa, että kasvo- ja nimimuisti on minulla huippuluokkaa. Muistissa on kaikki edellisten luokkien ihmiset ja kaikki opettajat. Kun kerran kuulee jonkun nimen ja näkee naaman, on 100% varmaa, että sen muistaa.

Mutta suurin osa kouluun liittyvistä jutuista on täysin unohduksissa. Vaikka luen asian X tuntia ennen koetta läpi, en silti muista sitä kokeessa.

Myös ostosmuisti on erittäin huono, onneksi on olemassa niin mahtava asia kuin ostoslista. Mutta jos menen kauppaan ilman sitä, en todellakaan muista onko jääkaapissa esim. maitoa vaikka olisin asian tarkistanut ennen kauppaanlähtöä.

Tietysti kaikki tärkeät numerot muistan, pankkikortin tunnusluku, pin-koodi, puh. nro; jne. Tärkeimpien ihmisten puhelinnumerot on myös muistissa. Omaa tilinumeroani en tosin muista, pakko pitää lompakossa tämä numero.
Osoitteet muistan hyvin, samoin bussien aikataulut.

Moni asia on kuitenkin muistissa tähän ikään asti. Mitä tehtiin kavereiden kanssa 10 vuotta sitten, jne. Suurimmaksi osaksi niin hienoja asioita, että niitä ei ehkä pystykään unohtamaan.

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ketju nosteeseen.

Niin kai tämä menee, että kaikkea turhaa muistaa, mutta tärkeämmät unohtaa. Kai siinä on laiskuudellakin ollut osansa, mutta koulumenestys ei ole ollut järin päätähuimaava. Sen sijaan piin likiarvo on kovinkin helppo. Ulkomuistista menee Wikipedian sivulla mainitulla 30 desimaalin tarkkuudella "milloin vain". Linkki viittaa juuri tähän Wikin juttuun.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pii_(vakio)

Tietysti edellä mainitut PIN koodit sun muut salasanat muistaa helposti.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen huomannut, että viimeisen parin vuoden aikana mun muisti on selvästi huonontunut. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta viinahan siihen taitaa olla yksi merkittävä syy, ja stressi toinen. Välillä sitä on jotenkin niin sekaisin, että pitää pitkään hokea mielessään 4-5 asian "listaa", esimerkiksi joinakin aamuina sellaisia yksinkertaisia aamutoimia, "kävin kusella, pesin hampaat, laitoin vedenkeittimen kiehumaan, aukaisin verhot, laitoin valot päälle", ja samalla miettien että unohdinkohan nyt jotain mitä yleensä olen muina aamuina tehnyt. Ja nimimuisti mulla on aina ollut huono. Esimerkiksi kun menen uusiin työpaikkoihin tai uuteen kouluun, niin kuukaudenkin päästä muistan ehkä 2-3 tyypin nimet.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy