Muisteloketju divariajoille

  • 22 292
  • 56

Gurkha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
1. Jari Viuhkolan eka peli 16-vuotiaana divarissa, en muista ketä vastaan. Oliskos ollut tammikuuta, heitteli lättyjä ja osoitti äijämäisiä otteita. Silloin jo näki, että kaverista tulee jotain.


-1. Olikos karhu-kissoja vastaan heitto keskialueelta tyhjiin, vissiinkin Tamin aikoihin. Tiputtiin liiga-karsinnoista.

Tietysti niihin aikoihin oli paljon hienoja hetkiä ja pettymyksiä. Pelikaani kiusasi karsinnoissa pitkään. Oli todella potentiaalisia omia kasvatteja, joista monesta tuli myöhemmin liiga-pelaajia. Oli pökö_karjalaa ja niinimaa casea jne.

kaikki faktat olisin voinut tarkastaa, mutta tämähän oli divariajan muisteloketju..
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
-1. Olikos karhu-kissoja vastaan heitto keskialueelta tyhjiin, vissiinkin Tamin aikoihin. Tiputtiin liiga-karsinnoista.

Tietysti niihin aikoihin oli paljon hienoja hetkiä ja pettymyksiä. Pelikaani kiusasi karsinnoissa pitkään. Oli todella potentiaalisia omia kasvatteja, joista monesta tuli myöhemmin liiga-pelaajia. Oli pökö_karjalaa ja niinimaa casea jne.

kaikki faktat olisin voinut tarkastaa, mutta tämähän oli divariajan muisteloketju..


Joo tän pelin muistan itsekin, paikalla oltiin. Kärppien piti voittaa varsinaisella peliajalla, päästäkseen karsintoihin. Peliaikaa on minuutin verran jäljellä, pelin ollessa tasan 3-3. Kärpät ottaa maalivahdin pois ja Itämies lähtee luistelemaan kohti vaihtoaitiota. Samalla Karhu-kissojen pelaaja saa kiekon ja lähtee nousemaan. Itämies huomaa tän ja lähtee peruuttamaan takaisin maalille. Karhu-kissojen pelaaja heittää lätyn kohti tyhjää maalia, Itämies pakittelee takaisin maalilleen ja yrittää kauhoa juuri ja juuri yli lepattavaa kiekkoa hanskallaan. Kiekko putoaa maaliin ja unelma liigakarsinnoista romahtaa. Muistan vielä elävästi, kun kenttäkuuluttaja kuuluttaa: "Oulun Kärpät kiittää kuluneesta kaudesta ja toivottaa tervetulleeksi ensi kaudella seuraamaan 1.divisioonan pelejä."

Silloin otti pattiin.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Kausi oli 1975-76, ja syksyllä pelattiin ottelu SaiPa-Kärpät. Etelä-Saimaassa kirjoitettiin ennen ottelua että Kärppä-joukkuueessa pelaa 15-vuotias puolustaja nimeltä Reijo Ruotsalalinen, ja tämä juniori laitettiin tietysti seurantaan heti ensimmäisestä vaihdosta alkaen.

Ensimmäinen havainto oli että pieni mies oli käsittämättömän loistava luistelija, helpon ja kevyen näköistä matalalentoa oli ilo katsella. Jossain vaiheessa Reksan purku nousi laidan yli katsomoon ja kaiteeseen nojanneen tytön naama aukesi, mutta vahinkoja sattuu mestarismiehillekin.

Tehopisteilla ei Reksa tainnut tässä ottelussa päästä, mutta erityisesti jäi mieleen yksi hyökkäys, josta olisi kaiken todennäköisyyden mukaan pitänyt tulla maali Kärpille. Reksa nousi laidalta SaiPan miesten ohi, ja näytti siltä että nyt lähtee B-pisteen kaarelta elämää suurempi lämäri. Laukaus kääntyi viime hetkellä syötöksi takatolpalle, mutta eipä ollut kärppä-hyökkääjällä lapa jäässä, syöttö yllätti sekä yleisön että muut pelaajat. Siinä vaiheessa tuli jo sellainen olo että Reijo Ruotsalainen nähdään vielä isommillakin areenoilla.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
-1. Olikos karhu-kissoja vastaan heitto keskialueelta tyhjiin, vissiinkin Tamin aikoihin. Tiputtiin liiga-karsinnoista.

Tämä sattui 1993, eikä valmentaja todellakaan ollut Tamminen vaan Gustav Bubnikin korvannut Olli Hietanen. Tamminen tuli luotsaamaan Kärppiä vasta vuonna 1998.

Tuossa matsissa Kärppien olisi pitänyt saada kahden pisteen voitto, jotta olisi päässyt tasapisteisiin KooKoon kanssa, oliko vielä niin, että voitto Karhu-Kissoista olisi tarkoittanut "karsinnan karsintaa" KooKoon ja Kärppien kesken? Olen melko varma että näin oli, jos joku tietää, niin voisi kenties vahvistaa.

KooKoossa pelasi suuri suosikkini ja lapsuuden sankarini Jarmo Myllys, Calgaryn sankari. Jarmo vaikutti kaukalossa melko oman tiensä kulkijalta, mies oli kuitenkin olympiahopeamitalisti ja nuori mies vielä, mutta pelasi KooKoossa ja I-divisioonassa. Pääsihän Jamo kuitenkin Sir Penan maajoukkueeseen tuolla kaudella. Jamosta olin jopa kateellinen kouvolalaisille. Pelikatkojen aikana Jamo lähti luistelemaan mutkan maalivahdista katsottuna oikeassa kaukalon laidassa. Hänen mailapeliään oli mukava seurata.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Tämä sattui 1993, eikä valmentaja todellakaan ollut Tamminen vaan Gustav Bubnikin korvannut Olli Hietanen.

Koska olen pikkusieluinen niin olen pakotettu korjaamaan.

Bubnik sai kenkää kaudella 1990-91, ja sen kauden valmensi loppuun itse samalla kaudella KooKoon peräsimestä kengitty Hietanen. Kaudella 1992-93 valmentajana oli jo edelliskautena Kärppien peräsimessä ollut Pasi Mustonen (nykyinen Aran kakkosmies), kunnes sai kenkää ja tilalle tuli Mustosen kakkosvalmentajana toiminut Pekka "Pökö" Karjala.
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä sattui 1993, eikä valmentaja todellakaan ollut Tamminen vaan Gustav Bubnikin korvannut Olli Hietanen. Tamminen tuli luotsaamaan Kärppiä vasta vuonna 1998.

Tuossa matsissa Kärppien olisi pitänyt saada kahden pisteen voitto, jotta olisi päässyt tasapisteisiin KooKoon kanssa, oliko vielä niin, että voitto Karhu-Kissoista olisi tarkoittanut "karsinnan karsintaa" KooKoon ja Kärppien kesken? Olen melko varma että näin oli, jos joku tietää, niin voisi kenties vahvistaa.

KooKoossa pelasi suuri suosikkini ja lapsuuden sankarini Jarmo Myllys, Calgaryn sankari. Jarmo vaikutti kaukalossa melko oman tiensä kulkijalta, mies oli kuitenkin olympiahopeamitalisti ja nuori mies vielä, mutta pelasi KooKoossa ja I-divisioonassa. Pääsihän Jamo kuitenkin Sir Penan maajoukkueeseen tuolla kaudella. Jamosta olin jopa kateellinen kouvolalaisille. Pelikatkojen aikana Jamo lähti luistelemaan mutkan maalivahdista katsottuna oikeassa kaukalon laidassa. Hänen mailapeliään oli mukava seurata.

Kyllä. KooKoo sieltä olisi Myllyksen kanssa tullut vastaan. Sitä kyllä ei Kärpät olisi tuolloin voinut kaataa. Muistan kyllä itsekin hyvin tuon Itämiehen vastaan tulon ja Karhu-Kissojen roikkukiekkomaalin. Lähtikö Itämies Kiekko-Espooseen tuon kauden pääteeksi eli oliko se hänen viimeinen pelinsä Kärpissä?

Aika kultaa muistoja, mutta minun yksi mieleenpainuvista hetkistä oli Kamesin taiturimainen suoritus Tapparaa vastaan liigakarsinnoissa. Urheiluruudusta juontaja sanoi, että löytyy ykkösdivisioonastakin taitoa ja sen jälkeen näytettiin Kamesin pitävän yksin kiekkoa lähes koko 2 minuutin alivoima. Voi olla että muistan täysin väärin, ja että se oli siinä lähetyksessä lyhyempi pätkä, mutta Kames piti lähes koko alivoiman ajan kiekkoa yksin. Mahtava mies! Jostain kuin vain saisi Kamesin tuon aikaisen pelipaidan..
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Koska olen pikkusieluinen niin olen pakotettu korjaamaan.

Bubnik sai kenkää kaudella 1990-91, ja sen kauden valmensi loppuun itse samalla kaudella KooKoon peräsimestä kengitty Hietanen. Kaudella 1992-93 valmentajana oli jo edelliskautena Kärppien peräsimessä ollut Pasi Mustonen (nykyinen Aran kakkosmies), kunnes sai kenkää ja tilalle tuli Mustosen kakkosvalmentajana toiminut Pekka "Pökö" Karjala.

Olet oikeassa! En tiedä muistitko omasta päästä vai käytitkö lähteenäsi Kärpät - Oulun kiekkoihme -kirjaa kuten minä. Internetiin ei ole nähty syytä kirjata näitä asioita jostakin syystä. Varsinkin SJL:n tilastosivut ovat melko käyttökelvottomia kun pitäisi kaivella mennyttä. Onneksi on painettu sana, tuo kaikkein rakkain sana lauletun rinnalla.

Minulla meni kovin äytärin iltapäiväkahven vuoksi sekaisin keväät 91 ja 93, piti tutkimishetkien välillä käydä syötyin leipiin makasiinissa housunkevennyksellä lukemassa Kalevava. Kiitos korjauksesta, asia vilipitön.

Tuossa Pekka Pökö Karjalassa oli vissiin jotakin ulkojääkiekkoilullista kuriositeettia. Eihän minulle 14-vuotiaalle vielä silloin mitään kerrottu, mutta olisiko ollut kipene töksäkkeen vikkaa, jolla kiertoilmauksella kutsutaan selekosissamme vähän hidasälyisiä ihmisiä? Eli oliko juoppo? No enpä voi varmasti sanoa mitään, eihän meille koltiasille suvaittu kertoa. Gustav Bubnik taas vaikutti tanakkaa ukontunkiota meriteeraavalta patsaalta, jolla oli musta palttoo niskassa, ja silmistä suihkusi pieniä radioaktiivisia salamoita. Silloin saattoi herätä peljätys, että eiväthän ne salamat eltaa höyryjä ilmipaloksi. Eivätpä tainneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös