Viestin lähetti Roku
- Finaalissa Tapparaa vastaan keväällä 1988 - Kevään 2
Tuona vuonna välierätappio Lukolle on varmaan tuskastuttavin kiekko kokemus. Ilves voitti runkosarjan 6 pisteen erolla IFK:n ja mätti 227 maalia 44 ottelussa. Joukkueessa pelasivat mm. Jukka Tammi, Risto Jalo, Dale Derkatch (yksi kautta-aikain tehokkaimmista ulkomaalaisista liigassa. 3 kauden saldo 129 88+85=173), Raimo Helminen, Mika Nieminen, Jyrki Lumme, Vesa Salo, Hannu Helander, Timo Peltomaa, Pasi Huura, Juha Järvenpää, Jari Neuvonen...
Finaaliin piti mennä heittämällä... vaan kuinka kävikään. Lukolta turpaan suoraan kolmessa ottelussa. Ex. Ilves vahti Myllys oli ohittamaton. Olin myös varma, ettei Tapparallakaan ole eväitä Lukon murtamiseen, mutta Tapparalla toimikin tämä "toinen aalto" hyökkäyksissä ja Lukko sitten hävisi.
Seuraavana vuonna joukkue oli vielä kovempi kun joukkueeseen tuli Summanen, "rono" Järvelä. Risto Siltanen... Nyt mätettiin maaleja 232 ja vaikka runkosarja hävittiinkin niukasti TPS:ille, piti finaalipaikan olla taas varma... -tut. Jyppi tuli ja pesi maalintekokoneen 3-1. No tästä vaan ajatus, että näinhän tässä pitkin käydä, mitään ei oltu opittu.
Seuraavana vuonna joukkueen piti sitten olla "kypsä" Maalintekokone voittikin nyt välierissä Tapparan. Tämä ensimmäinen Tamperelaisten välinen välieräsarja oli lipunmyynnin osalta katastrofaalinen. Itse lähdin töistä hakemaan työpaikan porukalle liput. Liput tulivat myyntiin päivää ennen, ja jos halusi kausikortti paikkansa lunastaa, se tarvitsi tapahtua "tänään". Saavuin Turtolan Citymarkettiin noin puoli 12. Liput kourassa astelin ulos 200m jonolle heilutellen kymmentä vaille kahdeksan. Jonotin lippujani yli kahdeksan tuntia, ja jonoa riitti todella vielä 10 min ennen marketin sulkeutumista ulos asti. Ulkona BTW satoi. Ne "onnelliset" jotka jonottivat lippujaan jäähallilla ulkona sateessa pääsivät vähemmällä, vain 5 tunnin jonotuksella.
Anyway Finaalisarjassakin kaikki meni hyvin, kunnes se "ainoa" puolustaja, Risto Siltanen, loukkaantui ja Kupittaaala 3-0 johto vaihtui 5-3- tappioksi.
Nämä legendaarisimmat itse koetut tappiot... Voitto-otteluista ehkä myöhemmin
Jotenkin sitä historia toistaa itseään, kun tuota iloista maalintekokonetta HPK:ta on tässä viimekausina katsonut. Maalejamättämällä ei voita pleijareissa...