Viestin lähetti redruM
Jos katsojia jollain talvisunnuntain HN-lähetyksellä on n. 300 tuhatta, niin eipä mainossekunteja varmaan kannata liian hintaviksi pistää. 3-4 kertaa enemmän katsojia keräävät formulat ovat ehkä vähän eri asia.
Taisin kertoa pointtini hieman epäselvästi.
Siis: myytävän TUOTTEEN pitää olla KUNNOSSA!
Sekä SM-liigan puolelta että MTV3:n puolelta. Katsojapotentiaalia löytyy rutkasti enemmän kuin tuo n. 300 000. Tottahan se on, että tällä hetkellä marras-joulukuun perus-HN-lähetys ei tuon enempää katsojia saa.
Tähän voidaan tietysti mainita, että tuskinpa tällä hetkellä mikään Australian/Japanin F1-kisa saa yhtään tuon enempää katsojia aamuyöllä. Jos tuokin tuote olisi kunnossa (siis suomalaisten kannalta; i.e. tiukka mestaruustaistelu, jossa suomalainen mukana), niin varmasti kolkuteltaisiin miljoonan katsojan rajaa tuli lähetys sitten mihin aikaan tahansa. Tästä on jo näyttöä 90-luvun loppupuolelta. Ulkomuistista heittäisin, että Suzukan kisaa taisi seurata lähemmäs 1,5 miljoonaa suomalaista...
Tuon tuotteen parantaminen (suomalaisten mieliksi) on korkeammassa kädessä eikä se asia oikeastaan tähän Hockey Night -ketjuun kuulukaan. Otin vain asian esiin tuodakseni sanalle 'kiinnostavuus' lisää (useimmille itsestäänselvää) syvyyttä. Se asia, jota voitaisiin ja pitäisi parantaa on: SM-liigan TV-kiinnostavuuden parantaminen.
Minua ei olisi vähempää voinut kiinnostaa eilinen Blues-Kärpät -ottelu, joten jätin katsomatta. HN-lähetyksellä olisi potentiaalia saada minutkin (=yksittäinen jääkiekkoa suht tiiviisti seuraava penkkiurheilija) pelin ja mainosten ääreen. Luulisi tässä vaiheessa mainostajienkin heräävän kysymään miksi jätin katsomatta.
Ajattelen omalta kannaltani; "oman" seurani paikallisvastustajan kotiluolaan menee viime kauden mestari ja finaalivastustaja. Molemmissa seuroissa on mielenkiintoisia uusia pelaajia (Lehtinen (ex-TPS), Wilson, Sihvonen (ex-TPS), Ujcik). Kotijoukkue kuuluu liigan menestyjäsuosikkeihin (joka vuosi...) ja vierailija on yksi mestarisuosikeista tänäkin vuonna. Näitä taustoja vasten ajateltuna lähtökohdat illan ottelulle olivat mitä mainioimmat.
Jääkiekon ylitarjonta, kotimaisten huippujen puute kotimaisesta huippusarjasta ja liigan yleinen tuomarilinja ovat katsojia karkoittavia tekijöitä. Näihin asioihin MTV3 ja HockeyNight -toimitus eivät voi vaikuttaa. Mihin HN-toimitus sitten pystyisi vaikuttamaan? Tässä ketjussa on jo 12 sivun verran parannusehdotuksia ja edesmenneessä HN-ketjussa taidettiin päästä lähemmän sataa sivua... Ne mitä yleisimmin peräänkuulutetaan ovat lisää analysointia ja kritiikkiä. Ei voi olla mikään rahakysymys.
Ei siis mikään mahdottomuus, että olisin voinut tuon ottelun katsoa. Ensimmäinen asia jota vaadin ennen kuin katson kahden "vieraan" joukkueen peliä on se, että itse pelin täytyy olla pääosassa. Toinen asia on se, että tapahtumista pitää keskustella kriittisesti ja tuoda jotain sellaisia asioita esille, joita tavallinen TV-katsoja (joihin siis luen itseni) ei välttämättä itse huomaa tai huomaa, mutta kaipaa lisäselvitystä. Kolmas asia on tietenkin paikallisuuden korostaminen. Eikös näissä HN-ketjuissa ole peräänkuulutettu sitäkin, että joka paikkakunnalta katsomoista löytyy joku paikallinen jääkiekkoihminen, jonka mietteitä voisi tarjota erätauoilla niiden iänikuisten pelaajahaastattelujen sijasta. Jos olisin ollut varma, että eilisen pelin katsottuani olisin oppinut jotain uutta espoolaisesta (entisestä tai tämänpäiväisestä) kiekkokulttuurista (?), olisin voinut ottelun katsoakin. Kamerat mukaan ja piipahdus vaikka Matinkylän jäähallissa esittelemässä mistä kaikki oikein lähti liikkeelle tms.
Itse pelitapahtuma voi olla suoraan suolesta vaikka kuinka syvältä ja poikittain, kunhan se on pääosassa. Ripaukseksi lisätään hyvällä maulla tehdyt sponsorin pläjäykset (Koffin Parhaat Paikat, Saarioisten Viikon Juniori) ja erätauoille asiantuntevaa analysointia, niin ei aina tarvitsisi odotella sitä "oman" joukkueen TV-esiintymistä, että HN-ottelun viitsisi katsoa.
Tulipa pitkä kirjoitus. Ajatus katkesi useammin kuin kerran ja hävitin oikeastaan itseltänikin sen varsinaisen asian, miksi näppäimistöön tartuin...
Mutta... mielestäni siis HockeyNight-lähetyksissä on mieletön katsojapotentiaali. En pitäisi mahdottomana ajatuksena, että laadukkaasti tehdyt SM-liigan lähetykset voittaisivat formulalähetykset mitattaessa katsojamääriä per ottelu/GP. Niitä lähes miljoonan katsoja formulalähetyksiä on kaudessa kuitenkin vain muutama ja ne kompensoituvat lähes täydellisesti niillä muutamilla aamuyön kisoilla.
Mainostajille nämä pitäisi myydä yhtenä pakettina: "Jos haluat mainostaa runkosarjan viimeisessä Jokerit-HIFK -ottelussa euron nakkipakettiasi, niin sinun pitää mainostaa sitä myös marraskuisessa Pelicans-SaiPa -ottelussa.".