Kymiringin kohtalo oli tänä vuonna minusta koronatoimien epävarmuus, joka vaikutti kahteen seikkaan:
1) Matkusturajoitukset. Dornalle ei saatu riittävää selvyyttä/varmuutta millaiset rajoitukset kesällä on karanteenien suhteen. Kahden viikon karanteeni ei olisi mahdollistanut osallistumista aiempaan kisaan Assenissa, jolloin siitä tulee vähän nihkeä tilanne. Ja päätös tälle piti tulla suht ajoissa keväällä, jotta saavat logistiikan hoidettua eikä tietenkään ollut varmuutta millainen tilanne kesällä on. Toki odotusarvo oli, että parempi mutta pitäisi olla 100% varma ja kristallipallo puuttuu. Lisäksi kai epäiltiin että lauttareitit on pieni pullonkaula, koska niitä rekkoja tulee n. sata sirkuksen mukana, joten jos lauttoja on normaalia vähemmän liikenteessä, ne on muutenkin täynnä normaalista rekkaliikenteestä, ja kai Venäjän kautta ajo ei ole vaihtoehto.
2) Yleisörajoitukset. Ratayhtiölle ja promoottorille kisojen järjestäminen täysin tyhjille katsomoille oli periaatteessa ok. Ymmärtääkseni pieni yleisömäärä, tyyliin 5000 tms mikä voisi koronarajoitusten puitteissa olla mahdollinen, olisi ollut enemmän tappiollinen kuin nollayleisö koska ei tule tarpeeksi tuloja mutta oheiskulut kasvaa. Projekti on tällä hetkellä MotoGP:n osalta viisivuotinen jonka perusteella hanketta on paljolti budjetoitu, ja jos siinä missataan yhden kisan kassavirta (lipputulot, oheismyynti), on aika hankala kuroa näitä kiinni neljänä vuotena. Muutenkaan kun rataprojekti ei ole uinut rahoissa.
Eli tavallaan tämä oli win-win nyt molemmille kun Dorna siirsi sovitut 5 vuotta eteenpäin, järjestäjille ei tule kisaa hoidettavaksi ilman tuloja, ja koronaepävarmuudet saadaan pois kummaltakin taholta. Ensi kaudella sitten ja varmaankin normaalissa olosuhteissa. Lisäksi on aikaa vielä hoitaa maisemointeja tms oheisjuttuja kuntoon, rata ja varikkofasiliteetit ovat/olisivat olleet kunnossa jo tälle kesälle järkätä kisat. Harmi kun taas tuli peruutus, mutta uskon, että pitkällä tähtäimellä tämä oli parempi ratkaisu.
***
Surullinen juttu Dupasquierin kuolema. Radat ovat turvallisia mutta pyörien kohdalla yliajo on se pahin riski ja mahdotonta saada pois. MotoGP-kuskeilla oli aika mielenkiintoisia kommentteja siitä olisiko pitänyt edes ajaa enää, ainakin Petrucci oli aika vahvasti sitä mieltä että ei olisi kannattanut ajaa. Olikohan Mir, joka jutteli, että oli jopa vaarallista startata kisaan kun ei voinut keskittyä kunnolla ja ajatus harhaili. Siitäkin oli juttua, että jos olisi kuollut MotoGP-luokan kuski, niin olisiko kisaa ajettu, ja asetettiinko tässä pienempi luokka tavallaan ala-arvoiseen asemaan kun siellä jotain sattuu mutta iso karavaani vaan kulkee.