Motörheadin paita

  • 2 783
  • 8

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Motörheadin ensimmäinen levy, "Motörhead", ilmestyi vuonna 1977.
Levyn kannessa maailmalle esiteltiin ensi kertaa tuo irvistävä rautaketjuin koristeltu sarvihampainen hirviö, josta on muodostunut kolmenkymmenen vuoden aikana yksi maailman tunnetuimmista rock-yhtyeiden logoista.
Kallon yläpuolelle oli vielä kirjailtu vanhoin koristekirjaimin kaaren muotoon teksti: Motörhead.
Klassikko oli valmis. Ei pelkästään levypussin sisällä, vaan myös kansitaiteessa.

Tuo sama levynkansilogo kävelee vielä tänä päivänäkin vastaan päivittäin useita kertoja kaupunkien katuvilinässä. Ikähaitari paidan kantajien keskuudessa on hyvinkin laaja. Ehkä laajempi kuin millään muulla bändillä.
On hauska nähdä kuinka 12-vuotias pikkurokkari ja 50-vuotias ikirokkari tuntevat musiikin sarallakin jonkun asian yhteiseksi ja julistavat sen t-paidassaan.

Toisaalta tuo Motörheadin paita on ns. asennepaita, ajalta paljon ennen kuin asennepaidoista tiedettiin yhtään mitään. Oikeastaan Motörhead-paita haistattaa paskat kaikille muille asennepaidoille, jotka ovat yleensä aika typeriä ja monesti ns. sisäpiirihuumoria.

Moottoripääpaita päällä voi ylpeänä astella mihin tahansa rock-konserttiin. Eikä varmasti tarvi hävetä, vaikka viidelläkymmenellä muulla olisi samanlainen.
Paidan kantaja ei aina välttämättä ole Motörhead-fani, mutta voi osoittaa paidallaan olevansa bändin edustaman musiikin, Rock'n'Rollin, kannattaja.

Muita lähes saman statuksen omaavia bändien logopaitoja ovat ehkä Ramonesin "Hey Ho, Let's Go"-kotka ja Rolling Stonesin kielilogo.
Ehkä jossain määrin myös Kiss, mutta mielestäni se on ehkä enemmänkin pelkästään bändin fanien juttu.

Ps. Joo mä tiedän, että täällä on ollut ennekin pari Motörhed-aiheista ketjua, mutta nyt puhutaankin Motörheadin logopaidasta ilmiönä. Miksei muidenkin bändien paidoista myös, jos niistä löytyy jonkun mielestä vastaavaa klassikkoainesta.
Kertokaa!
 

asiantuntija

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälläkin hetkellä Motörheadin t-paita päällä. Mulla on näitä parikin erilaista. Tässä perusmallissa vähän häiritsee toi selän punainen teksti "Everything louder than everything else". En yleensä pidä siitä, että paitojeni selässä lukee jotakin, mutta se on vain omaa vainoharhaisuuttani.
Motörheadin snaggletooth-logo tosiaan kuvastaa bändin raakaa voimaa ja asennetta erittäin hyvin. Itselleni ei miden bändien logoista vastaavia ilmiöitä tule mieleen. Lähinnä Harley-Davidson takki herättää vähän samanlaisia tunteita. Ja toki myös HIFK:n paidat vaikka kyseisen jengin imago on tällä hetkellä hieman hakusessa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Pysähtynyttä meininkiä

Tuo sama levynkansilogo kävelee vielä tänä päivänäkin vastaan päivittäin useita kertoja kaupunkien katuvilinässä. Ikähaitari paidan kantajien keskuudessa on hyvinkin laaja. Ehkä laajempi kuin millään muulla bändillä.
On hauska nähdä kuinka 12-vuotias pikkurokkari ja 50-vuotias ikirokkari tuntevat musiikin sarallakin jonkun asian yhteiseksi ja julistavat sen t-paidassaan...

Niin, itse koen Mötörheadin paitaa pitävän 12-vuotiaan lähinnä huvittavana, jopa surkuhupaisen säälittävänä. Sanomattakin on selvää, että noin 95% tuon ikäisistä pitää em. paitaa joko siksi, että Mötörheadia joskus kuunnellut iskä on ostanut pojalle ko. paidan, tahi sitten poika on inunut itselleen paidan lähinnä siitä syystä, että on sattunut pitämään sitä jänskän näköisenä.

Itse musiikin takia ei tuon ikäinen takuulla pidä ko. paitaa.

Muutenkin nuo tietyt ja tuon aikakauden bändien paitoja pitävät varttuneemmatkin ovat omasta mielestäni lähinnä reliktimäisiä, tai muuten vain 80-luvulle jämähtäneitä.

Tietysti joukossa on joitakin trendipellejä, jotka pitävät Mötörheadin paitaa siksi, että kasarimeininki on taas muotia.

Asiain tässä valossa päädynkin sanomaan, että harkitkaa siis tarkkaan, onko kuinka hyvä idea kuljeskella Mötörheadin, tai muun vastaavan bändin, paita päällä.

Täältä tähän
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän se kuitenkin niin on, että Motörheadin paitaa tyylikkäämpää bändipaitaa ei ole eikä tule. Jos uskottavuutesi on hakusessa, tällä pelastat edes rippeet.

Seiskaluokan musiikinopettajani sanoin: "Olen kuunnellut tuhansia bändejä, ja paskin mitä olen koskaan kuullut on Motörhead. Ne ei osaa soittaa ollenkaan, vaan ainoastaan metelöivät." (Vapaa suomennos)

Se asenne, se energia! Itse asiassa haluaisin kuulla ylläolevat sanat omasta bändistäni -- tietäisi olevansa oikealla tiellä...


Terv. nimim. "Monta paitaa puhki kulutettuna"
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mulla on yksi, mutta se on halpaversio eli joku paskalaatuinen feikki. Mistä muualta kuin keikoilta saisi "aitoja" eli hyvälaatuisia paitoja? Koskee myös muita (rock-)bändejä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on yksi, mutta se on halpaversio eli joku paskalaatuinen feikki. Mistä muualta kuin keikoilta saisi "aitoja" eli hyvälaatuisia paitoja? Koskee myös muita (rock-)bändejä.
Yleensä paljon erilaisia bändipaitoja myy Hellsinki Rock Shop Albertinkadulla. "Klassikko" Motörhead paidoissa ei tämän hetken valikoima kovin hyvä näytä olevan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itse haluaisin ostaa paidan jossa takana selässä on tekstit Motörhead ja England kaaren muodossa ja edessä se logo tms. You know, sellainen peruspaita siis. Mistäköhän saisi? Tuolla Hellsinkishopissa ei ole kuin tuota jossa edessä on alloverprint, eli koko paidan etupuolen kattava painatus joka ei siis ole etsimäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös