Mopoturmat lisääntyneet rajusti

  • 8 022
  • 26

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Tähän virittelyyn lähteneestä jutusta tuli mieleen, että olisikohan sellainen joku kytkin helppo tehdä johonkin näkymättömiin, jolla jotenkin saisi asetukset persiilleen/tehoja alas, niin että silloin se ei kulkisi juuri mihinkään..?

Tosiaan tuossa Honda Monkeyssä oli siis vakiona kierrokset rajoitettu 7000/min. Siitä se oli kyllä hämärää puuhaa että mitään ei tarvinnut moposta poistaa, ainoastaan oikeiden johtojen väliin lisättiin esim. vanhan radion volume nutikka niin johan alkoi kone kiertää.

Sitten ei tarvinnut kuin laittaa johto ja katkaisin tähän volume nutikan rinnalle niin kulku hyytyi takaisin tuohon 7000/min. Nämä hilppeet olivat siis tietysti siististi penkin alla piilossa. No tietysti niistä välityksistä olisi tullut sakkoja, mutta luultavasti aika vähällä olisi kuitenkin selvinnyt jos/kun kulku hyytyi johonkin 45 km/h.

Suurimman hyödyn kyseisestä viritelmästä sai vehkeissä jotka kiersivät jotain 11000-12000/min. Mutta niistä kyllä tosin sitten jo näki ulkoapäin että palikkaa oli vaihdettu.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Itse aiheestakin voisi sanoa sen verran että on varmasti erittäin hyvä juttu, kun mopokortti uudistuu ensi syksynä ja sitäkautta tulee lisää teoriaa ja käytäntöä juuri 15-vuotta täyttäneille. Mutta pahoin vain pelkään että nämä opit unohtuvat kuitenkin hyvin nopeasti ja käytännössä tällä valistuksella ei ole mitään merkitystä. Kyllähän tuolla autokoulussakin käydään asiat melko perusteellisesti läpi, mutta eipä se tuolla liikenteessä kuitenkaan hirveästi näy.

Sellainenkin tuli mieleen noita kevyenliikenteenväylien risteys-onnettomuuksia ajatellen että siellähän voisi olla tavallaan toinen suunta etuajo-oikeutettu ja toiseen suuntaan sitten stop-merkit. En sitten tiedä miten hyvin näitä noudatettaisiin mutta jotainhan olisi kyllä keksittävä. Hieman kalliimpi tapahan olisi sitten laittaa joku iso konkreettinen este keskelle risteystä jolloin olisi pakko hiljentää ja kiertää este. Tämä ainakin estäisi risteyksien ajamisen kaasu pohjassa läpi.

Olisiko noista tyttöjen onnettomuuksista muuten mitään tilastoa olemassa? Tuntuu että tytöt eivät ehkä aja niin lujaa, mutta pää ei tunnu kääntyvän sitten senkään edestä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös