Mainos

Montako kilometriä ajat autoa vuodessa?

  • 8 591
  • 44

Kuinka monta kilometriä ajat autolla vuodessa?

  • 0

    Ääniä: 15 9,6%
  • 1 - 5000

    Ääniä: 20 12,8%
  • 5001 - 10000

    Ääniä: 16 10,3%
  • 10001 - 15000

    Ääniä: 22 14,1%
  • 15001 - 20000

    Ääniä: 17 10,9%
  • 20001 - 25000

    Ääniä: 13 8,3%
  • 25001 - 30000

    Ääniä: 14 9,0%
  • 30001 - 35000

    Ääniä: 12 7,7%
  • 35001 - 40000

    Ääniä: 3 1,9%
  • 40001 - 45000

    Ääniä: 4 2,6%
  • 45001 - 50000

    Ääniä: 5 3,2%
  • 50001 - 55000

    Ääniä: 2 1,3%
  • 55001 - 60000

    Ääniä: 1 0,6%
  • 60001 - 65000

    Ääniä: 2 1,3%
  • 65001 - 70000

    Ääniä: 0 0,0%
  • 70001 - 80000

    Ääniä: 2 1,3%
  • 80001 - 90000

    Ääniä: 1 0,6%
  • 90001 - 100000

    Ääniä: 1 0,6%
  • Yli 100000

    Ääniä: 6 3,8%

  • Äänestäjiä
    156

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Helsingin ja täyden metsän välissä ei siis ole mitään muita vaihtoehtoja?

Asuin kerran Vantaalla. Ihan heti ei ole uudestaan tapahtumassa.

Mä asun Pitäjänmäellä ja olen duunissa Vantaan yrityspuistossa Jumbon vieressä. Jos kerrot mulle miten toimivasti mä pääsen tänne julkisilla (matka-aika, vaihdot jne.) niin mä kerron miten se hoituu autolla ovelta ovelle.

Onhan se hassua, että koko elämä pyörii työn ympärillä. Muutin juuri, että pääsee sitten paremmin tehtaalle raitiovaunulla ajellen. Kuukausikortti on vielä voimassa, pitää muistaa uusia se jossain vaiheessa, kun aika on.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se hassua, että koko elämä pyörii työn ympärillä.
Työ on siinä mielessä ihan kiva, että siellä käyminen tuo rahaa ja antaa mahdollisuuden rutiineihin ja mielenkiintoisiin sisältöihin. Useimmille töissä käyminen on aika pakollista. Työmatkan kun taittaa vartissa tunnin sijaan, säästää 45 minuuttia per suunta, eli puolitoista tuntia päivässä ja 7,5 tuntia viikossa. Se on melkein yksi kokonainen työpäivä.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vastasin 40-45k, tuo nyt ainakin tulee. Toki nykyisellään matka kotoa työhönottopaikalle on lyhentynyt 100->1,5km(yhteen suuntaan), mutta pelkkää ajamista työpäivien aikana tulee joku 25-30k vuodessa. Siihen sitten harrastereissut, mökkeilyt yms päälle. Julkisia(jos ei taksia lasketa sellaiseksi) en käytä oikeastaan ollenkaan, alle 10 matkaa tulee vuodessa kuljettua julkisilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
23 000km olen veroehdotukseen ilmoittanut kodin ja työpaikan välisiä matkoja. Työajoa tulee muutama tuhat ja siviiliajelua samoin. Eli kolmenkympin tienoilla liikutaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nykyään tulee 5000-10 000 kilometrin välillä. Maaseudulla kun käy niin kilometrejä kertyy sopivasti. Kun vielä asui maaseudulla niin tuli ajettua yli 10 000 kilometriä vuodessa.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Pariin viikkoon tulee se noin 46tkm
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Pariin viikkoon tulee se noin 46tkm
No nyt on kovaa suorittamista.

Itselle tulee n. 50 000 km vuoteen kun ammatikseen ajelee. Eiköhän sitä ole tullut elämän aikana noin miljoona kilsaa ajettua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Työmatkan kun taittaa vartissa tunnin sijaan, säästää 45 minuuttia per suunta, eli puolitoista tuntia päivässä ja 7,5 tuntia viikossa. Se on melkein yksi kokonainen työpäivä.

Mitä teet tuolla säästyneellä ajalla? Itse makaan sohvalla katsomassa jalkapalloa ja oluttakin on. Onkohan se sitten hyvä tai huono asia.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitä teet tuolla säästyneellä ajalla? Itse makaan sohvalla katsomassa jalkapalloa ja oluttakin on. Onkohan se sitten hyvä tai huono asia.

Jos et keksi mielekkäämpää tekemistä ajallesi kuin linja-autossa istumisen, niin olet juuri oikea henkilö matkustamaan julkisilla.

Omat ajoni jäävät alle kymppitonniin. Lähin järkevä ruokakauppakin on niin lähellä, että siellä käy mielellään kävellen hyötyliikunnan kannalta. Linja-autopysäkki löytyy ihan parin minuutin kävelyn päästä, mutta niillä vekslaaminen on vihoviimeistä hommaa. Laskin, että jos haluaisin käydä toisella puolen kaupunkia asuvan kaverin luona niin julkisilla menisi edestakaiseen matkaan noin 1h 40min. Omalla autolla 20-25 min.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos et keksi mielekkäämpää tekemistä ajallesi kuin linja-autossa istumisen, niin olet juuri oikea henkilö matkustamaan julkisilla.

Itse tietyllä tavalla jopa pidän julkisissa kulkuneuvoissa matkustamisesta. Toki tuossa vaikuttaa se, onko kulkuneuvo ajallaan tai vaikkapa aivan täyteen ahdettu. Niitäkin sattuu. Onneksi kulkemillani reiteillä tällaista sattuu hyvin harvoin.

Mitä itse sitten teen julkisissa? Jos kuljen työpaikan ja varsinaisen asunnon väliä, lähinnä surffailen netissä. Kakkosasunnon ja työpaikan väliä kulkiessa vedän aamuisin kolmen vartin torkut, iltapäivisin luen kirjaa tai lehteä kuunnellen samalla musiikkia. Samoin menevät vapaa-ajan bussi- tai junamatkat. Oikeastaan tuossa on hyvä keino yhdistää rentoutumishetki ja fyysinen siirtyminen paikasta toiseen. Toimii oikein hyvin.

Mutta, kuten aiemmin jo mainitsin, nautin tästä mahdollisuudesta niin kauan kuin voin. Todennäköisesti auto tulee jossain vaiheessa hankittua ihan jo siksi, että asuin- tai työpaikka voi siirtyä sellaiselle seudulle, että julkisilla kulkeminen ei enää ole aikataulusyistä realistista.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ajan autollani noin 2-3 kertaa kuukaudessa. Pari kertaa noista on lyhyitä kauppareissuja, jolloin kilometrejä kertyy yhteensä noin kymmenen per kerta. Sen päälle keskimäärin 20-30 kilometriä kuukaudessa muuta satunnaista ajoa, jos on tarvetta poimia vaikkapa tuttu lentokentältä tms. Noin 2-3 kertaa vuodessa käyn asuinmaan sisällä lomalla, jonne tulee ajettua. Näille tulee ajoa keskimäärin noin 250km kerta. Eli vuosittainen ajomäärä - siis autolla jää alle 1500km. Toki tulee viikkoja tai jopa kuukausia etten autoon edes koske pidemmän työreissin tai loman johdosta.

Taksin kyydissä, motskarilla ja toisten kuskaamana tulee kilometrejä ainakin kymmenkertainen määrä tuohon päälle. Eil ei mitään järkeä omistaa omaa autoa, paitsi silloin kun sitä tarvitsee...

Hyvä puoli vähäisissä kilometreissä että bensan hinnalla, samoin kuin sillä paljonko auto kuluttaa, ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Sen johdosta pihassa onkin nelilitrainen V-8. . Huono puoli että jos tulevaisuudessa tarvitsee alkaa ajamaan taas enemmän, niin on tuskallista ajatella siirtymistä pois veekasista johonkin taloudellisempaan nuhapumppuun.. se soundi...
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy kyllä nostaa hattua niille, jotka jaksavat päivästä ja viikosta toiseen jynssätä pitkää työmatkaa. Itse ajelin useamman vuoden matkaa, joka oli noin 45 minuuttia suuntaansa ja se alkoi kyllä pänniä ihan urakalla, vaikka tie oli hyvä ja omat työajat eivät juuri koskaan osuneet ruuhka-aikoihin. Julkisilla kulkemin tuossa työpaikassa oli mahdottomuus. Useasti sitä mietti aamulla auton laseja raapiessa, että olisipa mukava vetää rööki pysäkillä (joo hyi,hyi!) ja hypätä sitten lämpöisen bussin kyytiin.

Nykyään työmatka taittuu vajaassa kymmenessä minuutissa bussilla. vartissa pyörällä ja noin 45 minuutissa kävellen. Kulut ovat 50 euroa kuussa ja sillä hoituu käytännössä 99 % kaikesta mun liikkumisesta. Autoa tulee ajeltua duunissa silloin tällöin ja joskus voi olla kaverilta joku kosla lainassa syystä tai toisesta. Kilometrejä tulee ehkä muutama tuhat vuodessa. On siinä iso ero siihen, kun niitä joskus tuli lähemmäksi 50 000. Nykyään kun autoa ajaa harvoin niin se on ihan mukavaa, mutta edelleen en jaksa istua missään liikennevaloissa keskustassa. Bussissakin siihen toki joutuu, mutta voi samalla lukea vaikka kirjaa tai jatkista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse tietyllä tavalla jopa pidän julkisissa kulkuneuvoissa matkustamisesta. Toki tuossa vaikuttaa se, onko kulkuneuvo ajallaan tai vaikkapa aivan täyteen ahdettu. Niitäkin sattuu. Onneksi kulkemillani reiteillä tällaista sattuu hyvin harvoin.

Tämä on juuri se mitä autoilijat ei ymmärrä. Jos ei ole joulu tai juhannus, niin ei siihen viereen välttämättä kukaan änkeä. Jopa lentokoneessa on joskus kivaa, kunhan on tilaa ympärillä. Ihan se riittää, että viereinen penkki on tyhjä, niin sitten voi rauhassa puuhastella omiaan siinä ja tavarat voi olla levällään.

Joku viiden tunnin junamatka on helposti mukava kokemus. Enemmän se voi olla raskasta istua jonkun kaverin ahtaalla takapenkillä.
 

julle-jr

Jäsen
Tämä on juuri se mitä autoilijat ei ymmärrä. Jos ei ole joulu tai juhannus, niin ei siihen viereen välttämättä kukaan änkeä. Jopa lentokoneessa on joskus kivaa, kunhan on tilaa ympärillä. Ihan se riittää, että viereinen penkki on tyhjä, niin sitten voi rauhassa puuhastella omiaan siinä ja tavarat voi olla levällään.

Joku viiden tunnin junamatka on helposti mukava kokemus. Enemmän se voi olla raskasta istua jonkun kaverin ahtaalla takapenkillä.
Sama se nyt sinänsä on matkustaako autolla vai julkisilla, niissä on mukavuuden kannalta omat hyvät puolensa. Olennaista on kuitenkin matkustamiseen käytetty aika. En mielelläni aja autolla Helsingistä Ouluun, koska lentokone on nopeampi. Vastaavasti taas en mene bussilla moneenkaan paikkaan, koska auto on niin usein nopeampi, varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja usein pääkaupunkiseudullakin, esimerkiksi jos menee idästä länteen tai päinvastoin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vastaavasti taas en mene bussilla moneenkaan paikkaan, koska auto on niin usein nopeampi, varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja usein pääkaupunkiseudullakin, esimerkiksi jos menee idästä länteen tai päinvastoin.

Tokihan auto on usein nopeampi, mutta siinäkin voi tulla takaiskuja. Kohtuullisen raskasta saada kaverilta kyyti ja sitten mennäänkin nopeasti tuon rautakaupan kautta ja käydään parissa muussakin paikassa ja tietysti tankkaamassa jotain kaasua minkä lähin paikka on ihan eri suunnassa.

Julkisilla aika usein tietää milloin on perillä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nolla. Kortti kyllä löytyy ja joskus tosi harvoin saatan jonkun ajon ajaa jos suuri tarve iskee. Omaa autoa en omista.

Julkisilla on kivempi kulkea. Usein pääsee nopeammin ja varsinkin kätevämmin kun ei tarvii tankkailla eikä pestä eikä huoltaa eikä sormet jäässä skrabailla jäitä ikkunoista ja eihän se mikään oletus ole että kävelymatkaa pidemmillä matkoilla pitäis itsellä painella polkimia ja väännellä vaihdekeppiä ja pyöritellä rattia ja varsinkin keskittyä muuhun liikenteeseen. Ja kaiken huippuna se ajo pitäis ajoittaa siihen hetkeen kun satut olemaan selvin päin. Miettikää vaikka lätkämatsin jälkeen jos tekee mieli mennä Karhu ministeriin vetämään perseet niin ei kait sitä itseä halua asettaa siihen asemaan että joutuis ajattelemaan ettei voi kun on autolla. Niin ja julkisilla pääsee paljon halvemmallakin. Autosta pitäis maksaa bensojen ja huoltojen lisäksi mitä lie veroja ja vakuutuksia. Ja vaikka mitään noita ei miettisi niin jo pelkällä auton arvon alenemisen hinnalla saa ladattua matkakortin. Niin hirveä määrä huonoja puolia ettei oikein ymmärrä koko autoilua, varsinkaan kaupungissa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kortti on, autoa ei. Auto ollut vakituisesti käytössä viimeksi 2006 paikkeilla.

Ajan satunnaisesti autoa jokusen päivän vuodessa, eli ajotuntuma ei ole mikään optimaalinen mutta pysyy kuitenkin joten kuten yllä. Viimeksi autoa ajoin joskus kesällä.

Yleensä ajan vanhempien (=isän) autoa jos on joku tarve auton käytölle (keväällä telkkarin haku) tai jos vanhempani lähtevät johonkin reissuun, jolloin kyyditsen heidät lähtöpisteeseen, pidän autoa reissun ajan ja haen heidät sitten takaisin. Tai sitten joskus harvemmin vuokraan auton, viimeksi näin kävi keväällä 2015. Kaverinkin autoa olen joskus lyhyitä pätkiä ajanut jos on ollut tilanne, jossa kuskia tarvitaan.

Aika minimaalista siis. Sinänsä auto olisi monesti tarpeen useamminkin enkä pidä julkisilla matkustamisesta, mutta eipä näillä tuloilla ole järkeä autoa ostaa varsinkin kun noin puolet viikon työmatkoista ovat lyhyitä kävelymatkoja ja loputkin yleensä suoria bussiyhteyksiä keskustaan.

Jos kuitenkin lotossa voittaisin miljoonapotin niin voisin ostaa ihan piruuttani kunnon bensannielijän ja kaasutella 500m töihin aamuisin. Jos voittaisin Eurojackpotissa kymmeniä miljoonia niin voisin hommata auton lisäksi autolle kuljettajan, joka kuljettaisi minut töihin minun istuessani takapenkillä. Tai pikemminkin työpaikan ohitse, sillä enhän enää mitään töitä tekisi jos olisi miljoonia tilillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös