Moi, Junassa!

• 3 472
  • 21

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Otsikon juttuhan on jo tosi vanha asia, ei siinä mitään. Syitä miksi kuitenkin nyt avaan tämän ketjun on muutamia.

Minua ainakin ärsyttää ihmisten jatkuva sairauskertomuksien ja parisuhdeongelmien puiminen junassa. Ne puhelimet soi aivan koko ajan, eikö ihmiset voisi edes käyttää värinäakkua. Itsehän teen niin, on totta, että siinä missaa silloin tällöin puhelun jos toisenkin. Ehkä se sitten on joillekin elämän ja kuoleman tai bisneksen pinnallapysymisen asia, kai se pitää sallia?

Joku psykologi sanoi lehdessä muutama päivä sitten, että ihmisiä ärsyttää kuulla, kun toinen puhuu puhelimeen, koska he eivät kuule koko keskustelua, ainostaan puolet siitä. Niin, ärsyttääkö minua, jos kanssamatkustajat keskustelevat keskenään ja kuulen kaiken? Eipä se haittaa, ensinnäkään kukaan koskaan ei puhu niin henkilökohtaisia asioita kuin puhelimeen ja toisekseen mikäs siinä porukassa rupatella. Jos on niin tylsää matkustaa yksin, niin eikö sitten voi lukea lehteä, nakutella tekstiviestejä tai käytellä GPRS:ää.

Otin asian esiin myös Jatkiksen irkissä ja minut teilattiin täysin, ehdotettiin esim. korvalappusteroiden kuuntelemista tai auton hankintaa. Haluan siis lisää mielipiteitä.

Viimeinen syy on se, että tänä keväänä meillä oli koulussa mobiilitekniikan kurssi joka oli huomattavan sosiologiapainotteinen. Onhan kännykkäkulttuuri kehittynyt ja kaikkein pahimmat idiootitkin ovat jo oppineet käyttäytymään. Sitä ei enää tapahdu, että joku huutaa luuriin kaupassa jotain osakelukuja ja isoja rahasummia ja sitten luuri pärähtääkin oikeasti soimaan.

Minusta on kuitenkin liikaa, että puolen tunnin junamatkalla puhelin soi 6-8 kertaa vaunussa kaikenmaailman soittoäänillä ja välillä on useampikin puhelu menossa.

Mielipiteeseeni voi myös vaikuttaa se, että asun ulkomailla ja olen nyt taas pitkästä aikaa Suomessa. Muissa maissa tilanne on huomattavasti rauhallisempi. Tuon mainitsemani kurssin kurssikirja alkoi Japanista ja Suomesta ja siinä ihmeteltiin ko. maiden hurjaa touhua.

Videopuhelut ovat tulossa kovaa vauhtia. Nyt sentään vielä puhutaan luuri korvalla. Sitten meneekin tosi villiksi, kun puheluiden määrä kolminkertaistuu ja kaikki pitävät kännykkätietokonettaan 30cm naamansa edessä ja puhuvat ruudussa näkyvälle toiselle naamalle.

EDIT: Lisäys: Taivas valjelkoon, kyllähän ne matkapuhelimet tulevat myös lentokoneisiin, kun internetyhteyksiäkin jo on.

Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Itse pidän kännykkää AINA äänettömällä kun käytän julkisia kulkuneuvoja.

Jos joku sillä aikaa soittaa niin soitan takaisin kunhan olen ulostautunut.

a) En halua että ulkopuoliset kuuntelevat puheluitani varsinkaan kun tiedän että 50 ihmistä istuu hiirenhiljaa ja keskittää kaikki voimavaransa kuullakseen mistä puhumme.

b) Koska tiedän että ihmiset eivät pidä soivista kännyköistä julkisissa kulkuneuvoissa.

That simple.

Mutta ei kaikkien mielestä. NOKIA TUNE äänenvoimakkuudella 5 on se varsin yleinen yhdistelmä. Tähän kun yhdistetään se että ensin kaivetaan sitä kännykkää jostain laukunpohjalta, sen jälkeen tuijotetaan sitä näyttöä että kuka soittaa, huomataan että kas mulla ei ole lukulasit päässä, kaivetaan ne jostain sisätaskun sisätaskun pohjalta, tuijotetaan vielä hetki näyttöä ja vastataan MOI, JUNASSA. OON, OON. 2 MINUUTTIA. NONIINMOI.

Jos ei soittoäänenä ole Nokia Tune niin sitten se on joku monofoninen viritys josta biisin säveltäjä itsekään ei sitä tunnistaisi.

Noille puhelintaan täysillä pitäville voi aina sanoa: "Hei kyllähän sen saa kovemmallekin... ei kun sori, ei saakaan."

Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Ei se puhelimessa puhuminen minua häiritse ollenkaan. Ainoa mikä tietysti häiritsee on monen asian summa. Junissa on nykyisin aika hiljaista, ainakin uusien InterCity-junien vaunuissa ja varsinkin yläkerrassa. Junassa on myös kännyköiden kuuluvuus usein hieman heikkoa paksujen ja eristettyjen seinien takia ja erilaisten maastoesteiden ja kallioleikkausten ja tunneleiden takia. No, asiasta eteenpäin... jos kuuluvuus on heikkoa niin miksi ihmiset rupeavat puhumaan KOVEMPAA? Ihankuin kovempaa puhuminen saa signaalin kuulumaan paremmin puhelimen ja tukiaseman välillä...

"...mitä..? MITÄ!? Ei kuulu! Kuka...?!!! Jaa meidän Erkki vai? Ai kuka!?! Sano uudelleen KUKA!!!??"

Tuttua?

Oli äänenvoimakkuus kuinka kova tahansa, signaaliin se ei vaikuta yhtään... Jos ihmiset oppisivat tämän niin ei juna olisi paljon parempi paikka.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti InSideHockey

Jos joku sillä aikaa soittaa niin soitan takaisin kunhan olen ulostautunut.

Milläs soitat jos saldorajasi on täysi? Itselläni oli aikoinaan saldoraja, ja kyllähän se puhelin oli pidettävä kovalla, jotta varmasti kuulin jos joku soitti. Oli jumalattoman ärsyttävää jos missasi jonkun puhelun ja sitten ei saldorajasta johtuen voinut soittaa takaisin. No, onneksi en enää piinaa itseäni moisilla rajoituksilla.

Mitä tulee kännykkäkäyttäytymiseen (heh, mikä sana!) noin yleensä, niin minua ei muiden kännyjen pirinät liiemmälti häiritse. Poikkeuksia toki on. Känny soi, soi, soi, kukaan ei vastaa, joku kenties havahtuu penkomaan taskuaan/laukkuaan ja puhelimen löydyttyä tuijottaa aikansa näyttöä. Grr, ärsyttävää! Ja kuten muitakin, kännyyn huutaminen on ärsyttävää. Yleensä tuota harrastavat jostain syystä keski-ikäiset miehet, eivät niinkään nuoret. Mitä se huutaminen oikeasti edes auttaa? Jos vaikka kuuluvuus on huono, niin ei se huutamalla yhtään parane.

edit. näköjään Rocco oli jo minua ennen ihmetellyt että miksi ihmiset huutavat puhelimeen parantaakseen heikkoa signaalia.

Viimeksi muokattu:

EsKa

Jäsen
Ylipirteät aamumatkustajat

Itseäni häiritsee melkein (jos soittoääniin vertaa jotka kyllä osaa myös ärsyttää välillä paljon) enempi nämä ylipirteät ihmiset aamujunassa. Jotka puhuvat kovaan ääneen keskenään ja puheenaiheet on erittäin kiinnostavia, esim kuinka paska duuni niillä on ja miten huonosti ne siinä duunissa viihty ja miten paska pomo niillä on ja miten huonosti ne tienaa jne jne.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Juuri näin, poikkeuksena tilanne että olen bussissa jossa on alle 5 matkustajaa. Tekstiviestejä on mukava näpytellä siinä, mutta ei tulisi mieleenikään kailottaa omia asioitani kaikelle kansalle.

Ja se jos mikä todellakin on ärsyttävää, että siihen puhelimeen ei voida edes vastata heti vaan ihmetellään sitä näyttöä ja odotetaan että kaikki varmasti ovat kuulleet miten hieno soittoääni siinä on.

Iso osa etenkin nuoremman sukupolven puheluista on tietysti oma lukunsa: "..hä, no vittu, ei vittu, joo, voi vittu, moi.."

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti pernaveikko
Joku psykologi sanoi lehdessä muutama päivä sitten, että ihmisiä ärsyttää kuulla, kun toinen puhuu puhelimeen, koska he eivät kuule koko keskustelua, ainostaan puolet siitä.
Eikös tuo tutkimus tehty nimenomaan niin, että koekeskustelut käytiin samoista aiheista. Toisessa asetelmassa ympärillä olevat ihmiset kuulivat koko keskustelun, ja toisessa vain puolet. Aiheesta riippumatta kännykkäkeskustelu ärsytti selvästi enemmän. Aihe ei siis vaikuttanut, vaan osan keskustelun kuulumattomuus. Näin minä sen muistan, ja jos muistan väärin, niin olen korjauksesta kiitollinen.

Minua ei ärsytä, vaikka joutuisin kuulemaan, miten joku puhuu puhelimeen. Eikä sekään ärsytä, jos joudun kuulemaan tuntemattomien ihmisten puhetta jollain muulla tavalla, kunhan se puhe vaan on hyvien tapojen mukaista. Yleensä, jos joidenkin käytös ärsyttää, se johtuu muista asioista. Kovalla äänellä voi puhua, vaikka toinen olisi metrin päässä, etenkin jos ollaa vähän humalassa.

Asia erikseen tietysti on ne paikat, joissa muutenkin tulisi olla enimmäkseen hiljaa. Kännykän räplääminen elokuvissa voi häiritä muita, vaikka ei puhuisikaan. Viime viikonloppuna leffassa vieressäni istunut sälli katsoi varmaan vartin välein, onko hänelle tullut puheluita tai viestejä. Vilkuilu loppui, kun pyysin häntä laittamaan näyttönsä kirkkautta pienemmälle. Tuntui nimittäin siltä, kun joku olisi vilkutellut taskulampulla päin näköä.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen pari kertaa toiminut näiden kaakattajien kanssa seuraavasti. Ensin seurataan mielenkiintoinen keskustelu siitä kuinka Jore sano ensin sitä ja sitten sitä ja sen jälkeen se kehtas tehdä vielä sitä. Kun puhelu on loppunut, alkaa meikäläisen vuoro. Kysyn kovaan ääneen, että miten ihmeessä siitä Joresta on tullut tuollainen, millaiset vanhemmat sillä on jne. Siis niitä samoja henkilökohtaisuuksia, joita kaakattaja on juuri kaakattanut kovaan ääneen kaikkien kuullen. Eipä tuo taida ketään opettaa tavoille, mutta tuleepa ainakin muille hauskempi olo.

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No jo on. Kaikenlaiset asiat sitä ihmisiä ärsyttää. Eipä siihen minun maailmani kaadu jos joku puhuu puhelimeen junassa tai jos siellä soittoäänet soi. Itselläni on aina soittoäänen volume minimillä ja puhelimeen puhun yleisillä paikoilla hieman hiljempaa kuin omissa oloissani, koska tiedän, että maailmasta löytyy näitä heikkohermoisia ja ei niin kärsivällisiä ihmisiä.

Eiköhän teilläkin, jotka pitävät tätä ketjua arvoisenaan, niin ole isompiakin ongelmia elämässänne?

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti King
Eiköhän teilläkin, jotka pitävät tätä ketjua arvoisenaan, niin ole isompiakin ongelmia elämässänne?
No varmasti onkin, mutta ei kai se poissulje sitä, etteikö tästäKIN voisi/saisi keskustella?
Kärjistäen sama, kuin heittäisi talousjätteensä parvekkeelta alas ja perustelisi tekoaan sillä, että maailmasta löytyy paljon suurempiakin saasteongelmia.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti King

Kyse on siittä,että kun saisi niiden isompien ongelmien keskellä hetkeksi huoahtaa esim.paikallisjunassa 1/2 h,niin täytyykin kestää junttien puhelimeenhuutoa ja luurien pirinää ja piipitystä.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Omasta mielestäni ärsyttävimpiä ovat täysillä raikaavat soittoäänet, eivät pelkkä puhuminen. Pahimpia ovat tilanteet, joissa henkilö syystä toisesta joko viivyttelee (naiset käsilaukkuineen) tai ei vastaa puhelimeen. Luuleeko joku vakavasti, että jos kirjastossa kännykkä sattuu soimaan, niin on parempi antaa sen ulvoa laukunpohjalla, kuin vastata nopeasti?

Sen sijaan puhuminen kännykkään normaalilla puheäänellä ei ärsytä kuin harvoissa tilanteissa - kirjaston lukusali, leffa, teatteri jne. On ihan kuulijan oma häpeä, jos ärsyyntyy pelkästä naapurin ostoslistan kuuntelemisesta. Kyse on samanlaisesta pikkumaisuudesta kuin jos toisen paita, hiukset tai äänensävy ärsyttää. Jos ei halua nähdä muita ihmisiä, tai jos on valmis kelpuuttamaan vain tiettyyn malliin puristetut tyypit, on parempi muuttaa johonkin harvaanasutulle alueelle, pois kaupungista, jossa voi aina törmätä ärsykkeisiin...

Nyrkkisääntönä voisi pitää, että siellä missä puhuminen yleensä on sallittua, voi puhua myös kännykkään. Jos puhelimesta löytyy värinähälyytys, kannattaa sitä käyttää soittoäänien sijaan aina kun mahdollista.

Memmu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Käytän bussia ja kyllä on se puolen tunnin matka välillä todella ärsyttävä. Varsinkin aamulla, jos jatkuvasti joku kailottaa vieruskaverille koko matkan. Iltapäivisin on paljon koululaisia ja opiskelijoita samassa dösässä ja silloin vasta möykkä onkin rasittavaa. Ei tosiaankaan jaksa enää työpäivän jälkeen kuunnella jatkuvaa pälätystä, kun sitä saa kuunnella täällä ihan riittävästi päivän mittaan. Hyvä esimerkki on yksi about 35-vuotias nainen, joka kaivaa puhelimen esiin joka ikinen iltapäivä ja pälättää siihen koko bussimatkan siis sen puolituntia ja ylikin. Uskomatonta. Mä ainakin jaksan odottaa, että klo on 17 ja soitan halvemmalla kotoota, jos on asiaa. Eri asia on työpuhelin, jota joudun pitämään noin 45 min auki töistä lähdettyäni (tulen aikaisemmin ja lähden vähän aikaisemmin, 7-15 vaikka työaika on 8-15.45). Tai lähetän viestin, jos on pakko, että soittelen viiden jälkeen.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Meni tuossa monta vuotta, niin että en joutunut yleisiä kulkuneuvoja käyttämään, mutta tömän hetkisessä työharjottelussa on tullut jonkin verran sahattua. Tre-Helsinki, Vaasa-Tampere ja Kokkola-Tampere väliä.

Tuossa klo 07 aamupendolinossa ainakin nukkuminen onnistui vallan mainiosti - kännykkä taisi pärähtää muutaman kerran matkan aikana ja yksi taisi puhua pitkäänkin, mutta ei se ainakaan minua horroksessani vaivannut.

Sen verran voi sanoa, että ainakin minun nokia 3510i nokialaisessa tuo polyfoninen sointiääni on täysilläkin sen verran hiljainen, että sitä ei taskussa kuule edes itse, jos ympärillä on vähänkin enemmän hälinää. Jossain hiljaisessa paikassa soiminen saattaa sitten vähän särähtää korvaan, mutta pidän sitä pienempänä ongelmama, kuin sitä, että en kuulisi puhelun saapumista - vibra on sen verran heikko, että sitä ei joka tilanteessa kuitenkaan kuule.

Sanomattakin lienee kuitenkin selvää, että leffassa, teatterissa, kirjastossa yms. laitan puhelimeni äänettömälle. Tapanani ei myöskään ole lässyttää 30min turhia puheluita.

Jaa kirjotuksen pointti? Eipä nuo kännyköiden pärinät juuri mua haittaa, eikä juuri niihin puhuminenkaan.

-ipa rules

P.S. Niin ja busseja en käytä joten niissä tapahtuvaan toimintaan en ota kantaa.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En juuri liiku julkisilla kulkuneuvoilla lentokoneita ja laivoja lukuunottamatta, joten omakohtaiset kokemukseni ovat ei-niin-kuohuttavia. Jos nyt näillä vähäisillä kokemuksillani yritän asiaan eläytyä, niin ei noista puhelimista juuri haittaa ole. Tietysti eräiden ihmisten kaikkinainen käyttäytyminen on ärsyttävää ja puhelimen soidessa heidän bravuurinsa pääsevät paremmin esiin kuin hiljaa paikalla istuttaessa.

Se, mikä ärsyttää, on puhelimen päällä pitäminen ruokailun aikana. Siis kun on useampia ihmisiä samassa pöydässä ja keskustellaan asioista A ja B, niin joku ottaa asiakseen vastata taskussa soivaan puhelimeen tai pahimmillaan soittelee itse. Siinä pysähtyy kaikkien jutustelu, kun odotellaan, että yksi saa "tärkeän" puhelunsa puhuttua. Kun sen puhelimen voisi laittaa äänettömälle/värinälle tai jos odottaa tärkeätä puhelua, niin menee syömään vasta sitten, kun tärkeä puhelu on hoidettu alta pois.

Mitä olen lounasaikoina ravintoloissa puheluita väkisin kuunnellut, harvoin ne ovat mitään kiireellisiä työasioita olleet.

Anton

Jäsen
Tässä nyt puhutaan kännyköistä, mutta vois sieltä suusta tulla muutakin kuin puhetta.
Olin joskus kauan, kauan sitten junamatkalla ja vieressä istui oikein mallikaan näköinen tirpunen. Jossain vaiheessa kimuli alkaa pilkkimään ja viimein sitten nukahti minun olkapäähän nojaten. Ja niinpä nukahdin itsekin. Jossain vaiheessa ennen määräasemaa havahdun ja misukka on jo hereillä ollen lisäksi todella vaikean näköisenä.
- ”Anteeksi, minä voin pestä tuon pois!” ja katsoo minun paidan olkapäätä, joka oli aivan tytön kuolan läpimäräksi kastelema.
Ei sitä pestä tarvinnut, mutta hän nappasi pakaasinsa ja odotti lopun matkaa välikössä.
Mitä kummaa tuossa, kaikkihan joskus kuolaavat nukkuessaan, kuka sitten enemmän ja kuka vähemmän.

Tunnistaakohan joku JA:n daameista itsensä? *wirn*

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Anton
Tunnistaakohan joku JA:n daameista itsensä? *wirn*
Eipähän ainakaan myönnetä, mutta Porvoon bussissa olen kylläkin nukahtanut niin, että herätessä nojasin päällä jonkun sedän rintaa vasten. Noloa.

Itseäni ei julkisissa kulkuneuvoissa muiden ihmisten höpinät häiritse, yleisimmin sen takia, että kuuntelen matkan ajan musiikkia. Sen verran kyllä tajuan, että laitan puhelimen äänettömälle, kun en todellakaan kuule mitä ympärillä tapahtuu. Muuten kyllä puhelin on pidettävä aika kovalla, kuulo on sen verran huono, ettei kovin hiljaista ääntä kuule. Värinähälytys on muuten varmaankin ihan hyvä, jos puhelin on taskussa, mutta käsilaukussa se on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Puhelimiin kailottamista enemmän busseissa ym häiritsevät suihkua karttavat tapaukset sekä mammat, jotka ovat kaataneet puoli pulloa parfyymiä päälleen.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Itse nukahdin viime talvena metroon ja tipahdin penkiltä keskikäytävälle about pää edellä.

Vitutti ja hävetti niin että jäin seuraavalla pysäkillä pois ja nousin seuraavaan metroon :I

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Pikku Myy
Värinähälytys on muuten varmaankin ihan hyvä, jos puhelin on taskussa, mutta käsilaukussa se on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Muistan joskus erään naisihmisen luennoineen käytettävyssasioista ja todenneen, että miesinsinööri ei taida ymmärtää että nainen ei halua defaultina värinähälytystä päälle. Mistäköhän syystä ;)

Taisi muuten kuulua noihin taskussa pitäjiin :)

taskuraketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Calgary Flames.
Itse pidän kännykän normaalisti päällä, suunnattomasti minua vituttaa kuunnella. Mummojen haukkumisia "nyky-ajan väkivaltaisista nuorisoista". Joskus olen saannu kuunnella toisten seurustelu asioita tähäm malliin " voi helvata kun mun poikakaveri ei siivoa himassa".

Useimmiten lueskelen jotakin lehtee bussissa tai otan kannettavan Cd-soittimen mukaa, ei niitä toisten ihmisten henkilkohtasia juttuja jaksa koskaan kuunneella. Ite pyrin olemaan bussissa aivan, hiljaa vaikka kaveri olisi mukana.

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit

Jep. Luuri on yleensä muutenkin äänettömällä, kun en jaksa vaihtaa sitä 'äänelliselle'. Jonain hassuina päivinä saattaa äänet olla jopa päällä. Harvemmin missaan kuitenkaan puheluita äänettömällä olon takia, kun luuri on melkein aina välittömässä läheisyydessä (=taskussa), niin värinä hoitaa homman. Joskus saattaa mennä pari ohi, mutta helposti voi takaisin soittaa.

Niin ja mua ei ainakaan häiritse yhtään, jos luuri alkaa soimaan, tai jos joku puhuu siihen. Harvemmin pistän edes merkille, kun mietiskelen omia juttuja. Koomista se kieltämättä on, kun puolet matkustajista havahtuu kun Nokia tune alkaa soimaan. "ONKSE MUN?" Kiusallinen tilanne se kyllä on puhua vaikka sporassa, kun tietää, että suurin osa 'salakuuntelee' puhelua. Tästä syystä pyrinkin puhumaan nopeasti ja soittamaan vaikka takaisin, jos on jotain tärkeämpääkin asiaa.
Joo, sellasta.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Lähijunissa on mielestäni aivan yksi lysti, kuinka kovalla puhelimia pitää. Kaukojunissa asia on hieman toisin. Matkustin aikanaan Oulu-etelä -väliä tiiviisti ja mennen tullen alkoi vituttaa meteli. Se, että kännyköitä ei saa pienelle, on laskettava inhimilliseksi virheeksi ja sivistymättömyydeksi, mutta konnarin kova ääni ja nauhalta tulevat kuulutukset - ne syö kovahermoisintakin miestä. Juuri, kun on saamassa nukkumatista otetta, kuuluu jotain Pännäisistä tai Parkanosta tms.

Saksan ja Belgian rautateillä tämäkin oli hoidettu hienosti. Siellä samaan määränpäähän menijät olivat samassa vaunussa ja kuulutukset tulivat sen mukaan. Ei tarttenut heräillä ja säikähdellä turhia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy