Kyllä näistäkin MM-kisoista saa rahoilleen vastinetta ihan kohtuullisesti. Kuulun MTV-kanavapaketin kestotilaajiin ja mitä se hinta 20e kuukaudessa onkaan, niin eihän se 20 euroa ole paljon paskaakaan, jos on mahdollista nähdä reilut 60 lätkämatsia suorana HD-laadulla. Toki se sisältö nyt ei ole kummoista, mutta ainakin itselle lähtökohtaisesti tärkeintä on ne itse pelit.
Jatketaan vielä positiivisilla asioilla. Teemu Niikko on Suomen paras studioisäntä, piste. Lisäksi nuo studio-osuudet ovat jokseenkin ihan ok-kamaa, etenkin kun käytössä on tuota uutta teknologiaa havainnollistamaan pelitavallisia asioita, joita itsellä nyt ei välttämättä tule huomattua. Ainakin jos vertaa NelonenPron Valavuori-Tikkanen egoiluun, niin ero on valtava.
Araa ja Nupea kuuntelee studiossa ihan mielellään, joskin se Nupen vierailu Minskissä "vara-Tamina" oli täysi farssi. Ja en tiedä mikä se Aran tämän päivän "kilahdus" siitä Pakarisen lausunnosta oikein oli, mutta lähinnä se vaikutti siltä, että Auterot ja muut ylemmän tahon päättäjät ovat munat vaahdossa käskeneet antaa mahdollisimman värikkäitä lausuntoja, jotta tuulipukukansalla olisi kivaa. Onkai Arakin itse syyllistynyt tuohon samaiseen lätkäjargoniin Liiga-peleissä, joten siinä mielessä jättäisin nuo huutelut vähemmälle. Samaa pätee Nupeen, välillä meuhkaa studiossa vähän turhaan vain siksi, että lausunnot olisivat värikkäitä. Lehterän Tertsi on aika neutraali roolissaan, ehkä välillä rivien välistä paistaa pieni tietämättömyys asioista, mutta se jää pitkälti näiden muiden mellastajien varjoon.
Tami nyt on Tami, täysi pelle koko jätkä. Mutta aikojen kuluessa olen oppinut, että mitään tuon miehen sanomista ei pidä ottaa tosissaan. Ehkä ne suuret massat sitten tykkää Tamista, kun hänelle puetaan pellen vaatteet ja kaikkiin lauseisiin pitää liittää jotain narsistista itsekehua. Kuten nyt nämä tyypilliset "niinku mä sanoin", "vielä kerran", "mä olen ollut näissä hommissa xx miljoonaa vuotta" jne. Ja siihen vielä kaikki "tää valmentaja on mun hyvä ystävä" ja leijonalegenda #79 etc päälle, niin soppa on valmis. Lehtinen yrittää vieressä lietsoa vieressä Tamia parhaansa mukaan ja nauraa (aika huonosti näytellen) niille Tamin mukahauskoille jutuille. Ehkä tuo Lehtisen teeskentely on kaikkein hauskinta tuossa Tami-cornerissa.
Selostajakaarti nyt on varsin köykäinen. Mertsiä nyt vielä kuuntelee Suomen peleissä sen tutun ja turvallisen sinivalkoisen äänen takia, joskin ne valtavat värilasit ja muu tietämättömyys tilanteista ärsyttävät. Muiden joukkueiden peleissä ollut vaisu, etenkin tämäniltainen Saksa-Venäjä oli pohjanoteeraus. Toki se vähän siltä jo kuulosti, että Suomen peli vei äänen ja turnausväsy alkaa näkyä. Ehkä kaikista koomisinta tässä on kuitenkin se, että Maikkari markkinoi kotikisoja nimenomaan Mertsillä, kun ei voinut enää turvautua mihinkään kotikisojen huumaan. Ideat olivat ilmeisesti totaalisen loppu.
Saukkonen nyt on huono ja luojan kiitos häntä ei tarvitse Suomen peleissä kuunnella, mutta ehkä hän saa välillä vähän turhaa paskaakin niskaan. Toki jos se koomailu menee jo sinne "Venäjälle tulossa läpiajo, jäähy, ja se tulee Venäjän joukkueelle, huh" -osastolle, niin kyllähän se nyppii. Pikkusporde on ärrävikansa ja teennäisyytensä vuoksi ärsyttävä, joskin häntä kuuntelee mielummin kuin Saukkosta.
Taivainen lienee se tämän selostuskaartin paras. Ääni miellyttävä, mutta toisaalta ajoittain sen huomaa varsin hyvin, että jalkapallo on se hänen ykköslajinsa. Lisäksi saattaa välillä jättää selostamatta peliä, kun hän jonkun ylivoiman aikana kertailee kaikkia ottelun maaleja, jotka ovat sopivaa täytettä ettei vaan tarvitsisi selostaa itse peliä. Tätä vähemmän äänessä olevaa Laaksosta on tullut sen verran vähän kuultua, että vaikea sanoa mikä on miehiään. Mutta niissä muutamassa matsissa vaikutti ihan ok tyypiltä, joskin tietämättömyys lajista (ja etenkin säännöistä) oli silmiinpistävää. Esimerkiksi jossakin epäselvässä maalitilanteessa, jota tarkistettiin videolta korkeana mailana, Laaksonen kertoi että "kyllä se maila siellä polven yläpuolella käy". Eli hän on ilmeisesti salibandymiehiä?
Ehkä kaikista eniten tässä Maikkarin touhussa vituttaa se, että suurimpaan osaan peleistä ei ole vaivauduttu tekemään ollenkaan studioita. Taisi olla ensimmäisenä viikonloppuna joku kuuden pelin päivä, niin silloin studio taisi olla vain yhdestä pelistä. Jumalauta, studio on Pasilassa niin sinnehän saisi vaikka minkänäköistä vierasta ja ohjelmaa aikaiseksi. Pöllölaaksossa kyllä riittää niitä toimittajia siihen hommaan vetämään studiota, sitten vaikka niiden TOP5-koosteiden merkeissä. Kotikisoissa Maikkarin "oli pakko" vetää joka Helsingin pelistä studio, mutta nyt Maikkari menee sieltä missä aita on matalin. Varmaan kustannuskysymyksiä, mutta helvetti tästähän mä olen maksanut, niin toivoisin myös saavani rahoilleni vastinetta. MM-uutiset ovat jo sellaista mainostuspaskaa, että oksettaa. Eikö niitä tyyppejä yhtään hävetä siellä, jos uutisten pääsisältö on tennistä ja yleisurheilua? Ilmeisesti ei.
Kyllä sen jo kisojen siirtyessä Yleltä Maikkarille tiesi, että kotikisoista saa tehtyä vaikka miten "hienoa" ohjelmaa ja viihdettä, mutta kun siirrytään pelaamaan kisoja ulkomaille, taso tulee tippumaan radikaalisti. Ja niin on myös tehnyt.
Maikkarin rahapulaa ja kisojen palautumista Ylelle odotellessa...