Kyllähän suomalaiseen fanittamiseen kuuluu tuo karnevaalimeininki ja töhöily. Koti-Suomessa sellaista ei voi tehdä kun naapuri ja työkaverit ja pomo voi nähdä. Korkeintaan vähän taputetaan jos tulee maali. Sitten kun pääsee ulkomaille, naapurin, työkavereiden tai sen pomon kanssa niin urku onkin auki ja suomalaisestakin kuoriutuu (usein alkoholin voimalla) ihan iloinen ja veikeä ihminen, myös urheilutapahtumissa. Jännä ilmiö, mutta en mä siinä mitään sinänsä negatiivista näe, kunhan pysyy hymy huulilla eikä mene nyrkkihipaksi tai turhaksi vittuiluksi.
Ainakaan oman, reilun parin viikon keikan aikana ei mitään, siis ei yhtäkään (!) suomalaisten tappelua tai muuta ongelmaa tullut vastaan, vaan sulassa sovussa siellä pölhöiltiin kaikkien muiden kansalaisuuksien kanssa - niin hallilla kuin kylilläkin. Monelta random-kulkijalta tuli positiivista palautetta suomalais-faneista, eikä kukaan ainakaan päällisin puolin ollut närkästynyt. Pubeissa ja baareissakin diggailtiin kun tipit oli kohdillaan eikä muutenkaan säästelty. Helvetin kova boosti paikallisille yrittäjille kyllä!
Pakko nostaa hattua suomalaisfaneille, kun jonkun verran etukäteen pelkäsin miten homma slaavien kanssa pelaa, varsinkin tuolla vähän takapajuisemmassa Ostravassa. Vähemmän yllättäen venäläisfanit olivatkin sitten useammankin kerran napit vastakkain sekä järjestysmiesten, poliisien että paikallisten kanssa..
En toki itse ollut kovinkaan päissäni, eikä rekvisiittaakaan ollut kuin pelipaita ja katselin myös sitä peliä, "töissä" kun olin että sikäli ulkopuolisena tätä touhua seurailin. Tunnelma oli kyllä kautta linjan loistava, myös näissä Tanska-Norja -matseissa oli jotain elämää toisin kuin esim. Kalen kisoissa. Järjestelyt Ostravassa esim. liikenteen suhteen ennakoidun hankalat, mutta kunnialla siitäkin selvittiin vaikka hallilla olutta saikin jonottaa puolipeliä. Prahassahan kaikki sujui rutiinilla loistavasti, on se vaan hieno mesta! Vietävästi harmittaa Suomen liian aikainen putoaminen, mutta aina ei voi voittaa.
PS. jos kisat olisivat olleet edes ~viikon myöhemmin, eli kelit vielä vähän paremmat, niin todennäköisesti nimimerkki
@Murkula olisi nyt saikulla niskojen nyrjähtämisen takia - pää olisi pyörinyt kuin tilhellä niitä less-is-more -tyylillä pukeutuneita mirkkuja bongaillessa!