Mitkä lentokentät olet valloittanut?

  • 93 209
  • 730

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Eipä näitä kovin montaa taida olla, mutta listataan nyt kuitenkin:

Helsinki / Vantaa (FIN)
Joensuu (FIN)
Turku (FIN)
Berliini / Tegel (DE)
Frankfurt am Main (DE)
Hampuri (DE)
München (DE)
Rooma / Fiumicino (IT)
Venetsia / Tessera (IT)
Tirana / Rinas (AL)
Bukarest / Otopeni (RO)
Budapest / Ferihegy (HU)
Wien / Schwechat (AT)
Riika (LV)
Vilna (LT)
Ljubljana / Brnik (SI)
Thessaloniki / Kalamaria (GR)

Erikoisimpana näistä on jäänyt mieleen varmaankin tuo Tirana / Rinas. Aivan uskomattoman pieni kenttä sentään useamman miljoonan asukkaan maan ainoaksi kv. lentoasemaksi. Lähtöportteja taisi olla kokonaista neljä kappaletta ja nekin kaikki samassa pienessä aulatilassa. Siitä mentiin sitten muutaman kymmenen metrin matka bussilla lentokoneelle. Ihan hyvin olisi voinut Suomen maakuntakenttien tyyliin kävelläkin, kun mitään muuta toimintaa ei lähistöllä näkynyt silloin olevan.
 

scholl

Jäsen
Erikoisimpana näistä on jäänyt mieleen varmaankin tuo Tirana / Rinas. Aivan uskomattoman pieni kenttä sentään useamman miljoonan asukkaan maan ainoaksi kv. lentoasemaksi.

Mikäs ihme se on, kun muutama vuosi sitten maahan ei saanut matkustaa, eikä sieltä saanut matkustaa. Ja jos ei ole muita kenttiä niin ei kotimaan liikennettäkään ole. Albaniassahan mentiin joku aika sitten vielä pääasiassa hevosten ja aasien kyydillä.

Hämmästyttävää, että ihmiset muistavat, mitkä lentokentät ovat valloittaneet. Kyllä minullakin suhteellisen hyvä muisti on, mutta jos pitäisi kaikki lennot kolmenkymmenen viiden vuoden ajalta käydä läpi ja miettiä, mistä mihin ne ovat olleet niin todella vaikeata se olisi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hämmästyttävää, että ihmiset muistavat, mitkä lentokentät ovat valloittaneet. Kyllä minullakin suhteellisen hyvä muisti on, mutta jos pitäisi kaikki lennot kolmenkymmenen viiden vuoden ajalta käydä läpi ja miettiä, mistä mihin ne ovat olleet niin todella vaikeata se olisi.

Pohdin samaa, vaikka aikaperiodi onkin vähän lyhyempi. Ei ole tullut kirjattua jokaista lentoa, enkä todellakaan muista kaikkia kenttiä millä olen käynyt. Edes kotimaasta en ole ihan varma.
 

scholl

Jäsen
Ei ole tullut kirjattua jokaista lentoa, enkä todellakaan muista kaikkia kenttiä millä olen käynyt. Edes kotimaasta en ole ihan varma.

Itse jopa kirjasin jossain vaiheessa paljon lentoja ylöskin (lennon numero, konetyyppi, mistä-mihin), mutta sitten tiukimman rypistyksen aikana 1999, jolloin lentoja tuli aina hirveä määrä viikossa, ko. vihko hävisi. Löysin sen vasta kymmenkunta vuotta myöhemmin, joten eipä ole todellakaan tullut pidettyä kirjanpitoa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Hämmästyttävää, että ihmiset muistavat, mitkä lentokentät ovat valloittaneet. Kyllä minullakin suhteellisen hyvä muisti on, mutta jos pitäisi kaikki lennot kolmenkymmenen viiden vuoden ajalta käydä läpi ja miettiä, mistä mihin ne ovat olleet niin todella vaikeata se olisi.
No laitapa ne kentät jotka muistat, niin ehkä jään kakkoseksi. Tämä ketju on ollut se ainut "urheilulaji" missä olen pärjännyt.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Nyt kannattaa varata aikaa minun luettelon lukemiseen:

Tampere-Pirkkala
Bremen
...
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässähän nämä:

Pirkkola (HKI)
Hakametsä (Tre)

Täältä tähän.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsinki-Vantaa
Tegel (Berliini)

2006 vuonna olin ensimmäistä ja toistaiseksi ainoata kertaa lentokoneessa ja tuolloin matkustin Berliiniin ja takaisin lentäen. Tammikuussa voinee lisätä jonkun Gran Canarian lentokentän (mikäköhän nimeltään?) tähän, kun olisi edessä Playa del Inglesin matka.

edit. Eli ihan vaan Las Palmas lienee lentokentän nimi Gran Canarialla.
 
Viimeksi muokattu:

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan nuita muutamia tullut nähtyä:

Kotimaa:
-Helsinki-Vantaa
-Helsinki-Malmi
-Kajaani
-Kemi-Tornio
-Kittilä
-Kuusamo
-Rovaniemi
-Tampere-Pirkkala

Eurooppa:
-Pietari
-Tallinna
-Tukholma-Arlanda
-Tukholma-Skavsta(?)
-Kööpenhamina
-Lontoo/Heathrow
-Liverpool
-Belfast
-Palma(Mallorca)
-Dublin
-Limerick
-Reykjavik
-Torino
-Venetsia/Treviso(?)
-Pariisi
-Frankfurt

USA:
-New York/J.F.K International
-New York/LaGuardia
-New Jersey/Newark
-Boston Logan
-Washington D.C
-San Francisco
-Bradley international, CT

Ikää on mittarissa vasta alle 20, joten muutamia tullee lisää ajan kuluessa...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Häh, no eipä kovin montaa tule.

Helsinki-Vantaa
Tampere

Tukholma, Arlanda

Riika

Frankfurt, Hahn

Jerusalem, Ben Gurion
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Listan tekeminen saa hetken vielä odottaa, mutta kysytääs täällä, kun tässä ketjussa on kokeneita matkaajia.

Kävimme ystäväni kanssa New Yorkissa tuossa reilu kuukausi takaperin. Helsinki-Vantaalla normaalit turvatarkastukset yms. Siinä sitten hengailtiin lähtöportilla ja odotettiin, että koska Finskin täti kuuluttaa, että New Yorkin koneeseen saa mennä. No, konetta sitten alettiin täyttämään ja näytimme molemmat liput ja passit tiskin takana olevalle tädille. Olimme menossa lentokoneeseen vievään putkeen, kun vartijat (vai tulliviranmomaiset, enivei tummansiniset vaatteet) nykäisivät ystäväni sivuun. Hänet kiikutettiin parin metrin päähän sermin taakse, jossa joutui tyhjentämään tyhjetämään käsilaukkunsa, muovipussukkansa, jossa oli matkalukemista, kengät piti ottaa pois, takki, jne. Onko tuollainen kuinka yleistä? Itse olen aika paljon matkustellut, enkä ole koskan törmännyt, että tarkastetaan uudestaan siinä vaiheessa, kun ollaan nousemassa koneeseen. Helsinki-Vantaalla tämä siis.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Ei kovin montaa, listataan kuitenkin.

Hki-Vantaa
Tampere-Pirkkala

Charles de Gaulle Pariisi
Schiphol Amsterdam
Heathrow Lontoo
Stansted Lontoo
Verona Italia
Antalaya Turkki
Hania Kreeta
Tegel Berliini

Kamuzu International, Lilongwe Malawi
Blantyre International Malawi
Addis Abeba Etiopia
Julius Nyerere, Dar es Salaam Tansania
Sansibar Tansania
Jomo Kenyatta, Nairobi Kenia
O. Tambo, Johannesburg Etelä-Afrikka
Cape Town International Etelä-Afrikka
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Loma- ja työmatkoilla aika monella kentällä siellä ja täällä...

Mielenkiintoisin(?) kokemus oli Kaukasuksen liepeillä, Krasnodarin kentällä v. -99, kaksi viikkoa siitä, kun Putin oli aloittanut Tšetšenian sodan uudelleen (Maailmanpankin rahoilla). Sillä viikolla maassa räjähti kaksi pommia, toinen Rostovissa (suht' lähellä Krasnodaria) ja toinen Moskovassa, mihin olin menossa.
Minut tarkastettiin lähtöterminaalissa perusteellisesti neljä (4!) kertaa ennen kuin pääsin edes odotusaulaan, joka oli minulle, ainoalle(?) ulkomaalaiselle, toimistohuone, jossa seisoi (sisäpuolella) vartiossa pari miliisiä AK-47:een - olipa fuckin' turvallinen olo...

Btw - tuolla maailmankolkalla työskennellessäni tutustuin toistaiseksi kauneimpaan näkymään, minkä olen lentokoneesta nähnyt. Nimittäin Sotshin kaupunki, kuten tiedämme, sijaitsee Mustanmeren rannalla ihan Kaukasus-vuorten kainalossa: nousun aikana syvänsininen Mustameri vasemmalla, lumihuippuinen Kaukasus Elbruksineen (5642m) oikealla - priceless...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Btw - tuolla maailmankolkalla työskennellessäni tutustuin toistaiseksi kauneimpaan näkymään, minkä olen lentokoneesta nähnyt. Nimittäin Sotshin kaupunki, kuten tiedämme, sijaitsee Mustanmeren rannalla ihan Kaukasus-vuorten kainalossa: nousun aikana syvänsininen Mustameri vasemmalla, lumihuippuinen Kaukasus Elbruksineen (5642m) oikealla - priceless...

Mahtava näkymä, olen todistanut samalla (Adlerin) kentällä samaa. Myös erittäin hienonnäköistä laskeutuessa, kun kone otti pitkän kaarroksen Mustanmeren yllä ja laskeuduttiin suoraan kohti Kaukasusta.
 

Brunner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kingston Frontenacs
Koska valloitetut lentoemännät idea ei saanut kannatusta niin voinen tässä joutessani listata muistamani lentökentät:
- Hki-Vantaa
- Malmi
- Rovaniemi
- Kuusamo
- Joensuu
- Tukholma (Arlanda)
- Bromma
- Tallinna
- Frankfurt
- Berliini (Tegel)
- Zürich
- Lontoo (Heathrow)
- Rooma
- Mallorca
- Barcelona
- Charles de Gaulle (Pariisi)
- Pula (Slovenia, kai?)
- Varna
- Burgas
- Moskova
- Novosibirsk
- Istanbul
- Varsova
- Budapest
- Praha
- Agadir
- Kööpenhamina
- Kairo
- Söul
- Peking
- Shanghai
- Hohhot
- Guangdong
- Wuhan
- Hongkong
- Singapore
- Bangkok
- Chiang Mai
- Udon Thani
- New York (JFK)
- New York (la Guardia)
- Toronto
- Montreal
- Kingston (Norman Rogers)
- Hamilton
- Ottawa
- Pittsburgh
- Philadelphia
- Miami
- San Fransisco
- LAX
- Rio de Janeiro
- Cancun
- St.Louis
- Las Vegas

Hiivatti, näitähän tuli yllättävän paljon. Jokunen lomalento jostain 80-/90-lukujen taitteesta varmasti jäi uupumaan sekä muutama kinkkikenttä, mutta eiköhän ne pääpiirteissään ole siinä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tuollainen kuinka yleistä? Itse olen aika paljon matkustellut, enkä ole koskan törmännyt, että tarkastetaan uudestaan siinä vaiheessa, kun ollaan nousemassa koneeseen. Helsinki-Vantaalla tämä siis.

Juu jenkkeihin mennessä näitä random checkejä voipi tulla melkein milloin tahansa. Itse olen tällaiseen törmännyt muistaakseni Dubain kentällä, jonka läpi olin lentämässä Intiaan. Noin puoli konetta poistettiin turvatarkastusjonosta erillistarkastukseen. Mielenkiintoista oli myös, että mikäli oikein muistan, niin kyseinen turvatarkastus oli siis tultaessa koneesta kentälle, eli ilmeisesti ei hirveästi luotettu Suomen valvontaan siellä päin maailmaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mahtava näkymä, olen todistanut samalla (Adlerin) kentällä samaa. Myös erittäin hienonnäköistä laskeutuessa, kun kone otti pitkän kaarroksen Mustanmeren yllä ja laskeuduttiin suoraan kohti Kaukasusta.

Wtf - niin juuri!!! ADLERin kenttähän sen täytyi olla - on kai oikeastaan ihan oma kaupunkinsa ihan siinä Sotshin kupeella - ja - btw - ihan lähellä Abhasian(=Georgia) rajaa...

Edit: Kiitokset DAF:lle ojennuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Noista lennetty Suomessa:

Helsinki-Vantaa
Tampere-Pirkkala
Oulu
Rovaniemi

Käynyt olen ainakin:

Turku, Tampere-Kaanaa, Jämi, Pori, Maarianhamina

Ulkoiset maat:

London - Heathrow
London - Gatwick
London - Stanstedt
London - Luton
Dublin
Stocholm - Arlanda
Helsingborg
Oslo - se uusi vitun kaukana kaupungista oleva
Tallinna
Leningrad
Praha
Bratislava
Wien
Amsterdam
Jeres
Korfu
Madeira
Havanna
Varadero (Cuba)
Singapore
Melbourne
Launcheston (Tasmania AUS)
L.A.
Aucland International
Aucland Domestic
Nelson NZ

t. hanu

Päivitetääs vanhaa listaa tylsyyksissään. Meinaan miniäkokelas on poikani kanssa täydentämässä hattutemppua, edelliset kaksi laspsenlastani katselevat tuolla Mulania DVD:ltä mummonsa, elikkä vaimoni kanssa, eikä täällä pojallani Urhokaan näy, joten puhelinsoittoa odotellessa.

Vanhalta listalta puuttuu Pariisi CDG, ehkä tarkoituksellista aktiivista unohtamista. Tuolla on valitettavasti tullut poikettua tässä välilläkin. Ja on kaikki laukut lopuksi löytyneet.

Uusia kenttiä ei tosin kolmeen vuoteen ole kovin kauheasti tullut:

Miami
Lima
Cuzco (Peru)
Porto Maldonado (Peru)
Ponto Delgada (Isle de Sao Miquel, Azores)
Edinburgh
Lisboa
Riika

Vähän turhan monta lentoa tänäkin aikana Stanstediin, toki Cornwalliin on aina mukava mennä, mutta Pirkkala - Stanstedt by Ryan Air alkaa jo tympiä, samaten väärää puolta ajellut mailit kentältä eteenpäin. Vain 2,5h lentoaika on tosin siedettävä.

t. hanu
 
Vaikeaa on muistaa...yritetään.

Kotmaa (6):

Helsinki
Oulu
Kuopio
Tampere
Kittilä
Ivalo

Eurooppa (20):

Kööpenhamina
Lontoo Stansted
Lontoo Heathrow
Amsterdam
Pariisi CDG
Barcelona
Malaga
Las Palmas
Tenerife N
Mallorca
Palermo
Moskova - Sheremetyevo
Odessa
Adler - Sotshi
Split
Samos
Kreeta - Heraklion
Praha
Berliini - Tegel

Aasia (6):

Bangkok
Koh Samui
Krabi
Hong Kong
Ahmedabad
Narita

Muut (5)

New York - JFK
Los Angeles - LAX
Honolulu
Hurghada
Ovda (Israel)

Jotain varmaan puuttuu mutta lisätään kun tulee mieleen... 37 kentää noin äkkiseltään. Mutta ainoastaan yhden kentän valloituksessa olen oikeasti ollut mukana. Kiikala kesällä 2003.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuossa aiemmin on ollut tarinaa eri turvatarkastuksista. Itselläni on paljon erilaisia kokemuksia aiheesta. Syynä kohta neljä vuotta toisessa lonkassa tiiviisti oleva metallinen tekonivel.

On se aina yhtä mukavaa antaa eri kenttien turvatarkastajille sairaalasta saamani "luurankokortti" käteen ja katsella kun kaveri on useimmiten ns Hoo Moilasena. Kortti on kansainvälinen, mutta suurin osa kyselee malliin -mikä helkutin läpyskä tämä on...

Siinä sitten seison aina kopeloitavana ja jono perässä katselee malliin mikäs terroristin alku se siinä.
 
K

kiwipilot

Päivitelläänpä hieman:

Suomi:

Rovaniemi
Kemi/Tornio
Oulu
Kokkola/Pietarsaari
Vaasa
Helsinki-Vantaa
Mikkeli
Lahti-Vesivehmaa
Jyväskylä
Utti

Muu maailma:

Luleå
Tukholma Arlanda
Malmö
Helsingborg
Frankfurt Main
Amsterdam Schiphol
Lontoo Heathrow
Bordeaux
Lissabon
Las Palmas
Mallorca
Rhodos
New York JFK
Newark
Miami
Orlando
Detroit
Cleveland
Buffalo
San Francisco
Singapore
Bangkok
Hong Kong
Tokyo Narita
Osaka Kansai

Sydney
Brisbane
Melbourne

Uusi-Seelanti:

Auckland
Christchurch
West Melton
Rangiora
Wellington
Nelson
Omaka
Ashburton
Timaru
Omaru
Oamarama
Pukaki
Tekapo
Hanmer Springs
Culverden
Rangitata Island
Glentanner
Kaikoura
Wigram Field
Mesopotamia

Nadi International (Fidji)

Ja keväällä uusina tulossa:

Paris CDG
Seoul Incheon
Seoul Kimpo
Tokyo Haneda
Jeju-Do
 

scholl

Jäsen
niin ehkä jään kakkoseksi.

En usko. Voisin lyödä vetoa, että ainakin Amerikan kentissä viet ykköspalkinnon.

Tuo on muuten todella vaikeata muistaa onko vain käynyt jollakin kentällä vai onko sinne lentänyt. Esim. Jyväskylästä en muista meninkö autolla vai koneella. Länsi-Euroopassa olen toki varmaan käynyt pääkentät läpi enemmän kuin laki sallii, mutta Euroopan ulkopuolella sitten harvemmin ja tiettyihin suuntiin suuntautuen. Aasiassa ja Venäjällä en ole vakaumuksellisista syistä toistaiseksi käynyt. Ellei Turkkia ja Kyprosta lasketa Aasiaan. Niin tosiaan turismiin perustuvia kenttiä on toki myös tietty määrä 70 ja 80 luvulta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu jenkkeihin mennessä näitä random checkejä voipi tulla melkein milloin tahansa.

Okei, kiitoksia selvennyksestä. Itse en tosiaan ole tuohon aiemmin törmännyt enkä ole huomannut, että ketään olisi muilla lennoilla kiskaistu syrjään. Tosin en nytkään huomannut, sillä höpisin hyvän matkaa itsekseni ennen kuin hiffasin, että frendini ei kävelekään siinä mun vieressä.
 

Bo'er

Jäsen
Tuo on muuten todella vaikeata muistaa onko vain käynyt jollakin kentällä vai onko sinne lentänyt. Esim. Jyväskylästä en muista meninkö autolla vai koneella. ...

Tässä ketjussahan tuolla ei ole väliä, ainakin avausviestissä kysytään: Millä lentokentillä olet käynyt? Toki en ole lukenut koko ketjua alusta läpi, jos vaikka tarkennusta on tullut myöhemmin. Omalla vaatimattomalla listalla on pari kenttää, joilta/jolle en ole lentänyt, vaan hakenut kaverin.

Helsinki-Vantaa
Turku
Tampere-Pirkkala

Tukholma Arlanda
Kööpenhamina
Amsterdam
Lontoo Heathrow
Lontoo City airport
Rhodos
Teneriffa
Berlin Terel
Berlin Schönefelt
Düsseldorf
Dortmund (vain käynyt terminaalissa poimimassa kaverin)
Stuttgart
München
Frankfurt am Main
Frankfurt Hahn (vain käynyt terminaalissa poimimassa kaverin)

Osaka Kansai
Hong Kong (uusi)
Bangkok (vanha)
Bangkok (uusi)
Phuket
Kuala Lumpur
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös