Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 729 594
  • 3 722

Emu1

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veikkailisin huomisen yleisömääräksi 5500 ja lauantain jotai 8700. Vähän on tulossa huomenna porukkaa hallille mutta se nyt oli tuedossa jo lauantaina.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Jokereilla CSKAa vastaan rapiat 8400 katsojaa. Ei sielläkään vaan huippulukuhin päästä.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko jollain muistikuvia, että mitä maksoi aikuisten liput halvimmillan (seisoma) puolivälierissä, välierissä, finaaleissa Turussa 2010?

Finaaleissa ensimmäinen peli oli 22 €, toinen 27 € ja kolmas olisi ollut 29 €.

Tämän illan n. 5700 on ihan mukiinmenevä avaus. Ajattelin, että viime kauden "HIFK-lisä" olisi jotain 1000 katsojan luokkaa ja aika oikeassa olin (viime kauden vastaavassa pelissä oli 6600 katsojaa). Kivasti näkyi tuo kausikorttikampanja yläkerrassa. Huomionarvoista on, että esim. runkosarjassa usein jäätiin tiistaisin huonompiin lukemiin kuin esim. Oulussa, jossa oli tänään "vain" 4500 katsojaa. Tavallaan siis ryhdistäydyttiin runkosarjaan verrattuna. Lauantaille voisi sitten odotella jotain 7000 paikkeille kenties, riippuen toki miten torstaina suoriudutaan.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko jollain muistikuvia, että mitä maksoi aikuisten liput halvimmillan (seisoma) puolivälierissä, välierissä, finaaleissa Turussa 2010?
2009 maksoi puolivälierissä yläkertaan istumaan opiskelijalle 9 €, normilippu oli varmaan ~4-5 € kalliimpi. 2010 olivat liput jo hiukan kalliimpia, lisäksi vastassa oli Lukko, jota vastaan lipun hinnoissa oli "Lukko-lisää".

Tänään oli yleisöä yllättävän paljon, koska viime vuodesta yleisömäärää pitäisi vähemmän mielenkiintoisen vastustajan lisäksi pudottaa myös se, että odotukset pidemmästä keväästä ovat suuremmat, kun taas esim. 2009 puolivälierät olivat Tepsin "finaalit".
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Säälittävä määrä yleisöä. Turkulaiset ovat gloryhuntereita, joka ei yllätä.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Säälittävä määrä yleisöä. Turkulaiset ovat gloryhuntereita, joka ei yllätä.

Aika surullista että sun anti palstalle on nykyään tätä luokkaa. Sarkasmia? Jos niin ei osunut.

Yleisömäärä oli sitä mitä odotettiin. Jopa toimitusjohtaja totesi että vastustaja oli tässä mielessä huonoin mahdollinen.

Voisitko vaikka kirjoittaa edellisen pelin taktisesta puolesta josta sulla varmasti on näkemystä. Mielelläni lukisin niitä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Eiköhän lauantaina viljasiillolle suuntaa enemmän veronmaksajia, jos etenkin torstaina haetaan voitto Kisapuiston navetasta. Tuo eilinen oli aika haaleaa löylyä vielä ottaen huomioon, että nyt alettiin pelaamaan the kannusta. 8000 -> ja meteli sen mukainen.
 

The Priest

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Yleisömäärä oli täysin odotetunlainen. Itseni yllätti, että oltiin jopa viiden ja puolen tuhannen paremmalla puolella.

Ja vielä yllättävämpää oli mielestäni se, että tuolla yleisömäärällä mekkala hallissa oli kuin 8000 ihmisen runkosarjapelissä. Tunnelma oli varsin erinomainen tuohon määrään nähden siis.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika surullista että sun anti palstalle on nykyään tätä luokkaa. Sarkasmia? Jos niin ei osunut.

Yleisömäärä oli sitä mitä odotettiin. Jopa toimitusjohtaja totesi että vastustaja oli tässä mielessä huonoin mahdollinen.

Minä olen palstaurani aikana keskittynyt paljon kehittyneempään sisältöön, se on totta. Palstan yleinen taso, ja erityisesti TPS-osion viestinnällinen taso on tosin pudonnut radikaalisti viimeisten kolmen-neljän vuoden aikana. Oma antini on ollut sopeutettua siltä osin, ei ole paljon mieltä yrittää ylläpitää asiallista meininkiä samalla kun valtaosa keskittyy pääosin negatiivisten asioiden esille kaivamiseen ja niiden tarkasteluun ainoastaan yhdellä tatsilla ilman minkäänlaista ratkaisukeskeisyyttä. Syyttäviä sormia löytyy joka suuntaan, mutta keskustelu on pinnallista ja monotonista.

Oma antisi on myös viimeisen vuoden aikana ollut aika yksipuolista. Puuttumista "isällisellä otteella" muiden tekemisiin ja jeesustelua asioista. Tämä sidenotena. Mutta palautteesi silti huomioitu.

Voisitko vaikka kirjoittaa edellisen pelin taktisesta puolesta josta sulla varmasti on näkemystä. Mielelläni lukisin niitä.

Oma tuntuma on, ettei tällaiselle keskustelulle täällä ole oikein sijaa. Mielellään olen väärässä. Voinhan minä yrittää erilaisiakin asioita kirjoittaa, mutta kuten totesin ylle niin aika sopeutettua omakin antini tänne nykyään on, ihan perustellustikin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan jne.

Aivan sama, onko SaiPa se kiinnostavin vastustaja jos pelejä saattaa olla jäljellä kuitenkin enää muutama. Turussa toistuu aina tämä että halli kumisee puolityhjyyttään vielä tässäkin vaiheessa vaikka perusteltua olisi mennä hallille kannustamaan omiaan. eikä riehua otteluseurannassa, somessa ja muualla. Kun välierät ovat katkolla tai finaalit käynnissä niin sitten mennään kyllä paikalle ja liput loppuvat kesken. Todella turkulainen ilmiö.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä olen palstaurani aikana keskittynyt paljon kehittyneempään sisältöön, se on totta. Palstan yleinen taso, ja erityisesti TPS-osion viestinnällinen taso on tosin pudonnut radikaalisti viimeisten kolmen-neljän vuoden aikana. Oma antini on ollut sopeutettua siltä osin, ei ole paljon mieltä yrittää ylläpitää asiallista meininkiä samalla kun valtaosa keskittyy pääosin negatiivisten asioiden esille kaivamiseen ja niiden tarkasteluun ainoastaan yhdellä tatsilla ilman minkäänlaista ratkaisukeskeisyyttä. Syyttäviä sormia löytyy joka suuntaan, mutta keskustelu on pinnallista ja monotonista.

Oma antisi on myös viimeisen vuoden aikana ollut aika yksipuolista. Puuttumista "isällisellä otteella" muiden tekemisiin ja jeesustelua asioista. Tämä sidenotena. Mutta palautteesi silti huomioitu.

------

Oma tuntuma on, ettei tällaiselle keskustelulle täällä ole oikein sijaa. Mielellään olen väärässä. Voinhan minä yrittää erilaisiakin asioita kirjoittaa, mutta kuten totesin ylle niin aika sopeutettua omakin antini tänne nykyään on, ihan perustellustikin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan jne.

Ok. Eli sun ajatuksesi on että kun palstan taso on paskaa niin go with the flow?

Itse koen että tuo on juuri surullista, jos ne vähät asialliset kirjoittajat alkavat suoltaa samaa aivotonta shittiä muiden kanssa. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä että yleinen taso on erittäin huono ja keskustelu todella pinnallista.

Toinen iso ongelma on että väkisin yritetään vääntää toisten ajattelua eri muottiin. Eli yritetään tappaa ne erilaiset mielipiteet ja pyritään tukahduttamaan keskustelu. Tässä kohtaa ehkä voit katsoa peiliin ja miettiä tuoko tuo "negapettereiden ojentelusi" mitään lisäarvoa palstalle vai syyllistytkö itsekin tason madaltamiseen tältä osin?

Kyllä asialliselle keskustelulle on tilaa mutta kun ei sitä täällä oikein kukaan enää käy. Siksi toivoisinkin että palauttelisit omaa kirjoitteluasi vähän ajassa taaksepäin. Toki se altistaa provosoinnille ja sanallisille hyökkäyksille, mutta kai sen nyt kestää jos niiden antaa pääosin olla mitä ne on: tyhjiä huuteluita.

Oma antini on varmasti osittain yksipuolista ja välillä provosoivaa, myönnetään. Mutta mieluummin niin että syntyy keskustelua kuin niin että yritän ohjata toisten mielipiteitä oikein kannattamiseen. Tai tuo on ainakin pyrkimys. Välillä siinä toki epäonnistuen radikaalisti erikoisen ja huonon huumorintajuni takia.

Aivan sama, onko SaiPa se kiinnostavin vastustaja jos pelejä saattaa olla jäljellä kuitenkin enää muutama. Turussa toistuu aina tämä että halli kumisee puolityhjyyttään vielä tässäkin vaiheessa vaikka perusteltua olisi mennä hallille kannustamaan omiaan. eikä riehua otteluseurannassa, somessa ja muualla. Kun välierät ovat katkolla tai finaalit käynnissä niin sitten mennään kyllä paikalle ja liput loppuvat kesken. Todella turkulainen ilmiö.

Suurta osaa varmasti harmittaa sama asia. Siis se että halli on näissä peleissä puolityhjä.

Joku sen tuolla totesi että turkulainen haluaa olla aina paras ja kaikki sen alle on katastrofi. Ehkä se on näin. Jotenkin kai sitä ajatellaan että hallille on hieno mennä kun voi olla melko varma, että Tepsi alistaa vastustajia.

Ehkä omasta lähipiiristä voi empiirisenä kokeena todeta, että "ei ne pärjää kuitenkaan" on se lähtöajatus. Siinä kohtaa kun tuo muuttuu "ehkä ne pärjää sittenkin" -moodiin, niin lähdetään hallille. Erittäin kriittinen ja vaativa yleisö Turussa on, se on selvä.

Mutta syyllistämällä yleisöä sinne ei tule yhtään enempää sakkia. Ei kai tuohon ole muuta lääkettä kuin markkinointi/kampanjat/näkyvyys jne?

Jos playoffit jatkuvat ensimmäistä kierrosta pidemmälle niin eiköhän se TPS:n yleisökeskiarvo ole kuitenkin Liigan kovin. Ei tästä nyt liian huolestunut jaksa vielä olla. Toivottavasti kevät on pitkä ja nähdään monta peliä jossa tunnelma on katossa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Aivan sama, onko SaiPa se kiinnostavin vastustaja jos pelejä saattaa olla jäljellä kuitenkin enää muutama. Turussa toistuu aina tämä että halli kumisee puolityhjyyttään vielä tässäkin vaiheessa vaikka perusteltua olisi mennä hallille kannustamaan omiaan. eikä riehua otteluseurannassa, somessa ja muualla. Kun välierät ovat katkolla tai finaalit käynnissä niin sitten mennään kyllä paikalle ja liput loppuvat kesken. Todella turkulainen ilmiö.

Sillä tavalla turkulainen ilmiö, että tämä johtuu täysin hallin koosta. Kuten olen aikaisemmin sanonut, jos TPS pelaisi 5000 vetävässä hallissa, niin halli olisi käytännössä kausikorteilla loppuunmyyty ja täyttöaste olisi sata. Sitten kaikkien mielestä Turussa olisi maailman kovimmat kannattajat. Esim. Tappara ei tainnut kertaakaan rikkoa tällä kaudella 7000 katsojaa, jos derbyjä ei lasketa.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ok. Eli sun ajatuksesi on että kun palstan taso on paskaa niin go with the flow?

Itse koen että tuo on juuri surullista, jos ne vähät asialliset kirjoittajat alkavat suoltaa samaa aivotonta shittiä muiden kanssa. Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä että yleinen taso on erittäin huono ja keskustelu todella pinnallista.

En ole saanut enää samaa lisäarvoa fiksummasta kirjoittelusta vrt. aiempaan, joten why bother on lähinnä oma suhtautumiseni - ei niinkään "go with the flow". Panos-tuotossuhde mietityttää. Ja mietityttää todella monta muutakin kirjoittajaa, olen vaihtanut tästä jonkun verran yksityistä viestiä taannoin paljon aktiivisempien kirjoittajien kanssa.

Toinen iso ongelma on että väkisin yritetään vääntää toisten ajattelua eri muottiin. Eli yritetään tappaa ne erilaiset mielipiteet ja pyritään tukahduttamaan keskustelu. Tässä kohtaa ehkä voit katsoa peiliin ja miettiä tuoko tuo "negapettereiden ojentelusi" mitään lisäarvoa palstalle vai syyllistytkö itsekin tason madaltamiseen tältä osin?

Oma antini on varmasti osittain yksipuolista ja välillä provosoivaa, myönnetään. Mutta mieluummin niin että syntyy keskustelua kuin niin että yritän ohjata toisten mielipiteitä oikein kannattamiseen. Tai tuo on ainakin pyrkimys. Välillä siinä toki epäonnistuen radikaalisti erikoisen ja huonon huumorintajuni takia.

Tässä moralisointi on "hieman" kyseenalaista ottaen huomioon keskustelun polarisoitumisen. Samalla tavalla sinä meuhkaat ja puutut niiden viesteihin jotka negapettereitä ojentaa, ja perusfundamentti tähän lähtiessä kusee omasta mielestäni jo siinä että tuo negapetteröinti perustuu usein kaikkeen muuhun kuin pelkkään asiaan, se perustuu usein vääjäämättä virheelliseen tulkintaan ja yksioikoiseen ajatteluun asioista. Lisäksi, differoivasta vinkkelistä vielä, kuten vitutusketjussa nimimerkille @Rote Sau tuotin oman kirjoitukseni, pyrin tuon voimakkaan kannanottoni tekemään perustelemalla.

"Oikein kannattaminen" on myös yksi ilmiöitynyt vakioteema, joka ei myöskään perustu oikein muuhun kuin harhaisiin mielikuviin joista muodostetaan palstatotuus joka otsikoituu tuollaiseksi. En minä näe, että tuo "oikein kannattaminen" olisi oikeasti kenellekään tai kenenkään toimesta määritelty auki, ja siten sen nouseminen aina keskustelun kohteeksi on uhriutumisen synnyttämää harhakuviin perustuvaa defenssiä. Minä en halua ohjata ketään toimimaan yhtään millään tietyllä tavalla, mutta "väärin vittuunnuttu" on toki asia johon sarkastisesti voin ottaa kantaa koska periaatteen tasolla minä en halua olla osa keskustelua jossa perustetaan suurin osa omasta sisällöntuotosta siihen että se oma hetken mielijohde (jossa liian moni asia on paskaa paitsi kusi) synnyttää harkitsematonta ja liian hallitsevaa auraa. En ole muiden hyvin menestyvien liigajoukkueiden osioissa (Kärpät, Tappara, JYP) törmännyt samassa määrin tällaiseen omituiseen ja hyvin hallitsevaan alemmuuskompleksiin.

Mutta syyllistämällä yleisöä sinne ei tule yhtään enempää sakkia. Ei kai tuohon ole muuta lääkettä kuin markkinointi/kampanjat/näkyvyys jne?

Mikäli "ei ne pärjää kuitenkaan" on se vallitseva fiilis niin en näe markkinointia tai näkyvyyttä korjaavana toimenpiteenä. Valitettavasti.

Aika pitkälti tässä on kyse kulttuurista, ja jos halutaan kulttuuria muuttaa, tulee myös ihmisten vähän avata sitä omaa suhtautumistaan ja olla vähän vähemmän ahdasmielistä. TPS on palauttanut uskottavuutensa isossa kuvassa urheilullisella saralla, ja kulttuuri ei silti muutu mihinkään. Ei organisaatio pysty hamaan tappiin saakka vaikuttamaan siihen että ihmisten suhtautuminen ei muutu. Tämä on oma mielipiteeni, ei mikään aukoton totuus.

Lisäksi loppukädessä urheilu on urheilua, ja se kannattaa nähdä sellaisena. Siihen kuuluu triumffi yhtä paljon kuin siihen valitettavasti kuuluu vastoinkäymiset ja milloin mitkäkin alhot. Ymmärrän kuluttajan vinkkelin tässä kuitenkin, ja sen että maksettu lippu ja ottelutapahtuma nähdään kulutushyödykkeenä sekä että kilpailu ajankäytöstä on kovaa. Jossain määrin ymmärrän että tämä määrää, mutta toisaalta se saa juuri Turussa aivan uskomattoman suuria mittasuhteita.

Moni turkulainen jääkiekon seuraaja kärsii tällaisesta omituisesta alemmuuskompleksista joka ei muutu, vaikka joukkue miten pärjäisi. Tai muuttuuhan se, heti kun on oikeasti jotain konkreettista menestystä tarjolla. Matka ei kiinnosta, mutta lopputulos ja päätepysäkki kyllä. Tähän ajatteluun itse kaipaan muutosta ja myös lähimpiä tuttaviani pyrinkin ohjaamaan heittäytymään enemmän siihen suuntaan että me oikeasti puhutaan urheilusta, helvetti soikoon. Nihilistinen ja joka asiasta vittuuntuva katsoja esim. minun kanssani matsissa on aika iso taakka, ja haluaisin nähdä enemmän sellaisia jotka näkevät mahdollisuuksia ja jotka käsittelevät pettymyksensä siltä kannalta että se joskus urheilussa yksinkertaisesti on väistämätön asia kohdata. En minä jaksa jatkuvasti vetää perässäni niitä "käännytettäviä" jollaisia nykyään tuntuu löytyvän todella paljon kauden mittaan, kunnes sitten menestyksen oikeasti ollessa lähellä nämä samat tyypit muuttuvat kaikkea Tepsiin liittyvää rakastaviksi yksisarvisiksi. Minusta näiden ihmisten toiminta on vähän teennäistä.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sillä tavalla turkulainen ilmiö, että tämä johtuu täysin hallin koosta. Kuten olen aikaisemmin sanonut, jos TPS pelaisi 5000 vetävässä hallissa, niin halli olisi käytännössä kausikorteilla loppuunmyyty ja täyttöaste olisi sata. Sitten kaikkien mielestä Turussa olisi maailman kovimmat kannattajat. Esim. Tappara ei tainnut kertaakaan rikkoa tällä kaudella 7000 katsojaa, jos derbyjä ei lasketa.

Hyvä pointti tämäkin. Käyttäytymistasolla tosin on myös tunnistettavia piirteitä tässä turkulaisessa tavassa innostua viime metreillä - sivusin sitä tuossa pidemmässä kirjoituksessani.
 

gnarlie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä omalla työpaikalla käytiin ennen eilistä peliä keskustelua tyyliin: "ootko menossa peliin? Ei taida kauheen moni mennä koska tiistai ja saipa" <- en mene koska kuulin, ettei muutkaan mee. Jäätävää logiikkaa jos lätkäjoukkue nimeltä TPS on kiinnostavinaan.
 
Ei SaiPa muuallakaan mikään yleisömagneetti ole ollut. Alla vertailu jossa näkyy miten paljon SaiPa on houkutellut väkeä muualle kun on pelannut kaksi edellistä kertaa puolivälierissä. Ja vertailussa katsottu ainoastaan tuota sarjan ensimmäistä ottelua.

Kärpät - SaiPa, Neljännesfinaalit 2014-2015, 1. ottelu: Yleisöä 6005
Kotiotteluiden yleisökeskimäärä kauden aikana (Kärpät): 5657
Verrattuna keskimäärään: +348 (+6,2%)

JYP - SaiPa, Neljännesfinaalit 2015-2016, 1. ottelu: Yleisöä 3531
Kotiotteluiden yleisökeskimäärä kauden aikana (JYP): 3382
Verrattuna keskimäärään: +149 (+4,4%)

TPS - SaiPa, Neljännesfinaalit 2017-2018, 1. ottelu: Yleisöä 5698
Kotiotteluiden yleisökeskimäärä kauden aikana (TPS): 5492
Verrattuna keskimäärään: +206 (+3,8%)
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Hyvä pointti tämäkin. Käyttäytymistasolla tosin on myös tunnistettavia piirteitä tässä turkulaisessa tavassa innostua viime metreillä - sivusin sitä tuossa pidemmässä kirjoituksessani.
Millä joukkueella ei ole? HIFK:lla ja Jokereilla taitaa olla perusmassa vähän isompi. Kaikkia muita joukkeita TPS vie Suomessa yleisömäärissä.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
Ehkä omasta lähipiiristä voi empiirisenä kokeena todeta, että "ei ne pärjää kuitenkaan" on se lähtöajatus. Siinä kohtaa kun tuo muuttuu "ehkä ne pärjää sittenkin" -moodiin, niin lähdetään hallille. Erittäin kriittinen ja vaativa yleisö Turussa on, se on selvä.

Tämä kiteyttää mielestäni täydellisesti sen, kuinka täälläpäin kannattaminen toimii suurempien yleisömassojen osalta.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole saanut enää samaa lisäarvoa fiksummasta kirjoittelusta vrt. aiempaan, joten why bother on lähinnä oma suhtautumiseni - ei niinkään "go with the flow". Panos-tuotossuhde mietityttää. Ja mietityttää todella monta muutakin kirjoittajaa, olen vaihtanut tästä jonkun verran yksityistä viestiä taannoin paljon aktiivisempien kirjoittajien kanssa.

Varmasti mietityttää monia ja paljon hyviä palstalaisia on kadonnut viime vuosien aikana. Harmi.

Siltikin uskon että esim. sinusta on erittäin paljon enemmän arvoa palstalle viime viestien kaltaisena kirjoittajana kuin :"Säälittävä määrä yleisöä. Turkulaiset ovat gloryhuntereita, joka ei yllätä."

Ilo lukea paria edellistä viestiäsi vaikkei välttämättä olla samaa mieltä.


Tässä moralisointi on "hieman" kyseenalaista ottaen huomioon keskustelun polarisoitumisen. Samalla tavalla sinä meuhkaat ja puutut niiden viesteihin jotka negapettereitä ojentaa, ja perusfundamentti tähän lähtiessä kusee omasta mielestäni jo siinä että tuo negapetteröinti perustuu usein kaikkeen muuhun kuin pelkkään asiaan, se perustuu usein vääjäämättä virheelliseen tulkintaan ja yksioikoiseen ajatteluun asioista. Lisäksi, differoivasta vinkkelistä vielä, kuten vitutusketjussa nimimerkille @Rote Sau tuotin oman kirjoitukseni, pyrin tuon voimakkaan kannanottoni tekemään perustelemalla.

"Oikein kannattaminen" on myös yksi ilmiöitynyt vakioteema, joka ei myöskään perustu oikein muuhun kuin harhaisiin mielikuviin joista muodostetaan palstatotuus joka otsikoituu tuollaiseksi. En minä näe, että tuo "oikein kannattaminen" olisi oikeasti kenellekään tai kenenkään toimesta määritelty auki, ja siten sen nouseminen aina keskustelun kohteeksi on uhriutumisen synnyttämää harhakuviin perustuvaa defenssiä. Minä en halua ohjata ketään toimimaan yhtään millään tietyllä tavalla, mutta "väärin vittuunnuttu" on toki asia johon sarkastisesti voin ottaa kantaa koska periaatteen tasolla minä en halua olla osa keskustelua jossa perustetaan suurin osa omasta sisällöntuotosta siihen että se oma hetken mielijohde (jossa liian moni asia on paskaa paitsi kusi) synnyttää harkitsematonta ja liian hallitsevaa auraa. En ole muiden hyvin menestyvien liigajoukkueiden osioissa (Kärpät, Tappara, JYP) törmännyt samassa määrin tällaiseen omituiseen ja hyvin hallitsevaan alemmuuskompleksiin.


Oikein kannattajat ja negapetterit on erittäin huono jako ja tosiaan korkeintaan jakaa porukkaa toisilleen huuteleviin leireihin. Sen takia noihin tarttuminen on erittäin turhaa ja johtaa vain väittelyihin sekä vähättelyihin.

Toiset vaan on negatiivisia ja toiset positiivisia. Mielestäni sen voi sallia. Itseäni ärsyttää kun puututaan toisen luonteeseen ja tuohon tartun liian herkästi.

Mutta kehut viestistäsi vitutusketjussa. Perustelit kantasi hienosti ja mielestäni myös vältit toisen lyttäämisen. Ei tuosta silti tarvitse olla samaa mieltä mutta näkökantasi tuli selväksi ja noiden pohjalta voi miettiä kannattaako omaa näkökantaansa joltain osin muuttaa.

Mikäli "ei ne pärjää kuitenkaan" on se vallitseva fiilis niin en näe markkinointia tai näkyvyyttä korjaavana toimenpiteenä. Valitettavasti.

Aika pitkälti tässä on kyse kulttuurista, ja jos halutaan kulttuuria muuttaa, tulee myös ihmisten vähän avata sitä omaa suhtautumistaan ja olla vähän vähemmän ahdasmielistä. TPS on palauttanut uskottavuutensa isossa kuvassa urheilullisella saralla, ja kulttuuri ei silti muutu mihinkään. Ei organisaatio pysty hamaan tappiin saakka vaikuttamaan siihen että ihmisten suhtautuminen ei muutu. Tämä on oma mielipiteeni, ei mikään aukoton totuus.

Kulttuuri kai muuttuu erittäin hitaasti. Eli määrätietoista työtä ja vaikuttamista mielipiteisiin sitä kautta. Pari kautta on siinä vielä aika lyhyt aika.

Toisaalta ihan turha tapella paikallista identiteettiä vastaan. Edelleenkään yleisöä syyllistämisellä ei saada mitään aikaan. Ehkä pitäsi jotenkin keksiä miten nuo "negapetterit" saadaan sitoutettua mukaan toimitaan. Vaikea keissi, kuten on todettu.

Lisäksi loppukädessä urheilu on urheilua, ja se kannattaa nähdä sellaisena. Siihen kuuluu triumffi yhtä paljon kuin siihen valitettavasti kuuluu vastoinkäymiset ja milloin mitkäkin alhot. Ymmärrän kuluttajan vinkkelin tässä kuitenkin, ja sen että maksettu lippu ja ottelutapahtuma nähdään kulutushyödykkeenä sekä että kilpailu ajankäytöstä on kovaa. Jossain määrin ymmärrän että tämä määrää, mutta toisaalta se saa juuri Turussa aivan uskomattoman suuria mittasuhteita.

Moni turkulainen jääkiekon seuraaja kärsii tällaisesta omituisesta alemmuuskompleksista joka ei muutu, vaikka joukkue miten pärjäisi. Tai muuttuuhan se, heti kun on oikeasti jotain konkreettista menestystä tarjolla. Matka ei kiinnosta, mutta lopputulos ja päätepysäkki kyllä. Tähän ajatteluun itse kaipaan muutosta ja myös lähimpiä tuttaviani pyrinkin ohjaamaan heittäytymään enemmän siihen suuntaan että me oikeasti puhutaan urheilusta, helvetti soikoon. Nihilistinen ja joka asiasta vittuuntuva katsoja esim. minun kanssani matsissa on aika iso taakka, ja haluaisin nähdä enemmän sellaisia jotka näkevät mahdollisuuksia ja jotka käsittelevät pettymyksensä siltä kannalta että se joskus urheilussa yksinkertaisesti on väistämätön asia kohdata. En minä jaksa jatkuvasti vetää perässäni niitä "käännytettäviä" jollaisia nykyään tuntuu löytyvän todella paljon kauden mittaan, kunnes sitten menestyksen oikeasti ollessa lähellä nämä samat tyypit muuttuvat kaikkea Tepsiin liittyvää rakastaviksi yksisarvisiksi. Minusta näiden ihmisten toiminta on vähän teennäistä.

Sä selkeästi ajattelet urheilua syvällisemmin kuin moni muu. Ehkä sä odotat muilta ihmisiltä vähän liikaa samanlaista käyttäytymistä kuin itselläsi? Ja näin teen toki minäkin (tai kaikki).

Mun mielestä sellainen kirkasotsainen optimismi on välillä erittäin rasittavaa ja välillä pettymystä voi purkaa vähän tylymminkin eikä nähdä kaikessa vaan mahdollisuuksia. Vitutuksen tilassa on vaikea syväanalysoida. Mutta sellainen pelkkä mustamaalaaminen ja paskassa kieriminen on toki erittäin turhaa.

Hyvät jutut on hyviä juttuja ja paskat jutut on paskaa. Jokaisen kannattajan ei mielestäni tarvitse kyetä analysoimaan miksi ne ovat mitä ovat. Mutta niiden jotka kykenevät on hyvä avata niitä muille.

Se yleisö ei ole homogeenista eikä mahdu kenenkään vaatimaan muottiin. Siellä on jos jonkinmoista hiihtäjää ja näitä kaikkia pitäisi jotenkin pystyä haalimaan hallille.

Mutta tämä nyt menee jo melko paljon ohi aiheesta, joten jatkossa pyrin välttämään keskustelua minun ja Scissorsin luonteesta. Otsikon aiheesta toki voidaan jatkaa.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
@Scissors @Black Star Paljon täällä on viime aikoina meuhkattu palstan huonosta tasosta. Selailin tuossa 5-15v vanhoja ketjuja. Aika samaa settiä siellä oli vuodesta toiseen kuin täälläkin. Voiko olla, että aika kultaa muistot?

Keskustelu ei kyllä tähän ketjuun kuulu. Pahoittelut.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Säälittävä määrä yleisöä. Turkulaiset ovat gloryhuntereita, joka ei yllätä.

Gloryhunter on henkilö, jota kyseinen joukkue/laji ei normaalisti ylipäätään kiinnosta, vaan vain silloin kun menestystä tulee. Henkilö joka on kiinnostunut joukkueesta/lajista, mutta priorisoi paikanpäällä katsottavat ottelut ei ole gloryhunter. En ymmärrä tällaista ajatusta, että oikeus mennä tiettyihin otteluihin pitäisi ansaita sillä että on käynyt katsomassa vähintään 10 tiistai-SaiPaa kauden aikana, jolloin saa ostaa lipun välieriin tai finaaleihin. Samoin kun en ymmärrä ihmisiä, jotka huomaavat urheiluruudusta että "vittu meiän jengi pelaa finaalissa, ostanpa ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen lipun ja lähden hallille julistamaan painokkaasti kuinka kova fani olen aina ollut", ts. oikeat gloryhuntterit.

Itse saavun lauantaina ensimmäistä kertaa tällä kaudella kotihallille (taitaa olla ensimmäinen kerta kun en runkosarjassa nähnyt kotipelejä, vierasmatseissa tuli kyllä käytyä). Syy: etäisyys hallille, yhdistettynä heikkoon tunnelmaan, joka ei ole luonut suurta intoa ajaa monta sataa kilometriä pelin takia. Minulle ainoa syy katsoa matsi paikanpäällä telkkarin sijaan on tunnelma. Jos sitä ei ole, lähtee matsiin korkeintaan jos sattuu muutenkin olemaan nurkilla. Se taas kun >8000, parhaimmillaan yli 10 000 ihmistä elää mukana ja pitää meteliä, on sellainen kokemus jonka vuoksi on valmis ajamaan pidemmältä pelistä toiseen. Pleijareista on tarkoitus nauttia niin paljon kuin aika antaa myöden.

Itse en em. huolimatta pidä itseäni gloryhunterina, ennemminkin "hunttaan" hyvää tunnelmaa ja uskon kaltaisiani olevan paljon. Sitäpaitsi, helvetisti parempi että edes osassa pleijarimatseista rikotaan 10 000 katsojan raja, kuin se että näissäkin matseissa pelattaisiin puolityhjälle hallille. Hienoa aina kun joku lipun ostaa, tuo seuran kassaan rahaa ja täyttää yhden tyhjän jakkaran, mahdollisesti tuo jopa tunnelmaa. Ei siihen tarvitse ostaa oikeutta x-määrällä runkosarjaotteluita
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Scissors @Black Star Paljon täällä on viime aikoina meuhkattu palstan huonosta tasosta. Selailin tuossa 5-15v vanhoja ketjuja. Aika samaa settiä siellä oli vuodesta toiseen kuin täälläkin. Voiko olla, että aika kultaa muistot?

Keskustelu ei kyllä tähän ketjuun kuulu. Pahoittelut.

Pahoittelut jatkamisesta.

Voi olla että aika on kullittanut muistot. Tai sitten on iskenyt kyllästyminen, mene ja tiedä.

Mutta on tämä melkoista lällättelyä ja vähättelyä välillä. Tuntuu että suurin anti on posi- sekä negaketjut joissa viestit ovat linjalla "hyvä tepsi" tai "ihan perseestä". Ymmärrän että se on noiden ketjujen tarkoitus, mutta kun ei täällä oikein muuta sisältöä enää olekaan. Jonkinlaista syvempää analyysia tapahtumista aina välillä kaipaisi niiltä jotka niistä jotain ymmärtävät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös