Miten raumalaisyleisö saadaan mukaan?

  • 6 293
  • 61

mig24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisissa ketjuissa tästä on jo ollut puhetta, mutta avataampa tälle oma ketju. Siis asia on tämä: Tällä kaudella ei lukko ole juuri apuja saanut tuolta ennen niin äänekkäältä yleisöltä. Edellisinä vuosina yleisö on tappanut varmasti monta alivoimaakin äänekkäällä vihellyksellään ja vastaavasti piiskannut omiaan maalintekoon lujilla lukko-huudoillaan ja taputuksellaan. Nyt Äijänsuon tunnelma on kuitenkin kuin hautajaisissa eikä yleisöä oikeastaan ole saanut ääneen mitenkään.

Nytpä herää siis kysymys: Miten äijänsuosta saadaan taas se vanhanajan painekattila, josta ei monikaan vierasjoukkue lähde kotimatkalle pisteet mukanaan? Onko kenelläkään ideoita miten yleisön saisi mukaan peliin yksilöiden/joukkueen/kuuluttajan/jonkun muun toimesta? Kokeiltu on kannustaa ja taputtaa mutta jos muu istumakatsomo istua tönöttää hissukseen niin ei sieltä yksinään saa kovaa ääntä aikaiseksi.

Tunnelma takaisin Raumalle!
 

TiDo28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko,Toronto Maple Leafs
Väärä kysymyksen asettelu

Omasta mielestäni on väärin kysyä miten raumalaisyleisö saadaan mukaan?Itse olen aina ollut sitä mieltä,että esiintyjien/pelaajien tehtävä on saada yleisö mukaan.Eihän se helppoa aina ole mutta mielestäni olisi oikeampaa kysyä miten pelaajat saavat yleisön puolelleen?Siihen vastaaminen onkin jo aika paljon helpompaa.Pelaajien täytyy tehdä työnsä paremmin.Mitä itselläni on kokemusta raumalaisyleisöstä niin,ME olemme aika hyvin lajia ymmärtäviä ja siksi melkoisen kriittisiä.Kyllä tälläkin kaudella on jo nähty muutamia pidempi aikaisia pyörityksiä lukolta ja silloin mielestäni on ääntä hallissa riittänyt.Aika monessa pelissä vaan on käynyt niin,että lukon peli on hajonnut ihan totaalisesti yhden hyvän erän jälkeen,eikä sellaisesta pelistä sen jälkeen jaksa innostua.Ennenkuin asia menee väärille urille niin lähinnä kuulutan pelaajien/valmentajien vastuuta yleisön mukaan saamiseksi.En tarkoita sitä,että lukon pitäisi takoa maaleja kuin liukuhihnalta (tylsää sekin olisi) mutta pelin pitäisi toimia koko 60 min ja ehkä joskus kauemminkin.

Toinen asia mielestäni on se,että raumalaisyleisö osaa arvostaa värikkäitä persoonia (Token menetys oli todella paha juttu).Värikkäitä persoonia ei aina ole saatavilla,sen tiedostan kyllä mutta onhan siitä tasapäistämisestä ollut jo pidempään juttua.Ei ole tällä kaudella läheskään yhtä paljon juteltu mistään muistoihin jääneestä taklauksesta kun Toke ei ole sitä tekemässä,kun Toke osasi tehdä tavallisestakin taklauksesta jotain taiteeseen verrattavaa.Onneksi nyt on Lammassaari saanut noinkin paljon peliaikaa,ja hänestä on riittänyt juttua joka paikassa,todella loistava väriläiskä jota ei olla vielä ehditty pilata/tasapäistää.

Paljon jäi vielä varmasti sanomatta mutta mennään tällä nyt tällä kertaa.Minä siis kuulutan esiintyjien vastuuta yleisön viihtyvyydestä.
 

Magz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse olen kahteen kotipeliin päässyt tällä kaudella ja huomannut saman asian että äijänsuo ei ole tunnelmaltaan enää sama kuin mihin on totuttu viime vuosina.

Mahtaisiokohan olla halliremontilla vaikutusta. Eniten olen tässä remontissa ollut huolissani juuri siitä miten se vaikuttaa tunnelmaan. Tuo äijänsuon tunnelman luoja, vanha lautakatsomo kun on historiaa. Yhden erän olen katsonut pelin tästä uudesta katsomosta ja kyllä siellä ääntä mielestäni ihan kohtuudella lähtee, mutta aivan kun ääni "hukkuisi"? Enemmin vanha äänekäs lato kuin uusi ja hiljainen.

Itseäni on myös suunnattomasti harmittanut kun tuo vanha seisomakatsomon pubi on historiaa, siellä jo tottui pelejä aina katsomaan ja huutamaan äänensä käheäksi. Huomannut olen myös että minun lailla muutkin tutut naamat jotka siellä lähes aina oli ja olivat tottuneet seuraamaan peliä sieltä käsin haahuilevat nyt ympäri hallia etsien omaa uutta paikkaansa.

Luotan kuitenkin että tunnelma palaa vielä entiselleen. En minä ainakaan huutamista lopeta prkl. Eiköhän se siitä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Käsittääkseni vanha seisomakatsomo poistuu kokonaan ja tilalle tulee nurkaan pienenpi ja muutenkin huononpi seisomakatsomo. Jos olen oikeassa, niin tulee tunnelma laskemaan tulevaisuudessa vielä lisää.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
TiDo28 kirjoitti:
Omasta mielestäni on väärin kysyä miten raumalaisyleisö saadaan mukaan?Itse olen aina ollut sitä mieltä,että esiintyjien/pelaajien tehtävä on saada yleisö mukaan.
Jep, kyllähän se niin on että pelaajien tehtävä on sytyttää yleisö eikä yleisön pelaajia. Varmasti kun joukkue pelaa sata lasissa ja näyttää yrittävänsä täysillä illasta toiseen ja verkot heiluvat vastustajan päässä niin yleisökin innostuu mukaan. Tosin varmasti halliremontti vaikuttaa negatiivisesti yleisön ilmapiiriin.
 

Hannus#10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän siellä peleissä ole mukana kuin se parin hengen rumpuryhmä. Seisomkatsomo oli viime kaudella paljo paljon enemmän mukana. Sivukatsomoissa ei taputa kuin pari ihmistä silloin tällöin, ja he eivät ainakaan huuda, korkeintaan taputtaa. Tarvisi saada ehdottomasti se tarvittu 6. kenttäpelaaja, mutta pitäisi poikien se yleisö sytyttää, ei toisin päin. Mutta kaikki kuitenkin mukaan nyt!!
 

Korinekki

Jäsen
Täytyy sanoa, että paljon pitää tapahtua ennen kuin allekirjoittanut seuraavan kerran Lukon peliin lipun ostaa.

Porilaisena kun jonkun verran tulee Ässienkin pelejä nähtyä, niin voin sanoa että esim. Ässät-IFK matsissa tapahtui ensimmäisen minuutin aikana enemmän kuin Raumalla koko kauden aikana yhteensä.

Tarttisko jotain tehdä? Jos meinataan, että joku noita matseja vielä käy katsomassa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ihmettele yhtään, että moni Lukon kannattaja ja hallin vakiokävijä on vannonut ettei tule enää tällä kaudella pelejä katsomaan. Moni vannoi noin jo ennen kuin kausi oli alkanut, ja uusia vannojia on tullut kauden aikana. Jos olisin kertalipulla kävijä, niin samaa suunnittelisin minäkin.

Mitä tulee itse ketjun otsikon kysymykseen, niin sitä pitää kysyä pelaajilta ja valmentajilta. Ei kukaan ole niin saatanan hullu että noin paskaa joukkuetta viitsisi kannustaa.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä!

Ensimmäinen erä tänään riitti katsomossa, kaksi erää tapoin aikaa ja viihdytin itseäni olutta juomalla Penalty Pubissa. Näkihän sen pelin sieltäkin. Katsojien eteen tehtävä työ mitataan kaukalossa ja tänäänkään meille ei annettu mitään. Vielä en kirvestä kaivoon ole heittämässä mutta kohta on pakko alkaa miettimään jatkotoimenpiteitä!
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Jos pelaajat vaikka sen yhden maalin tekisi, niin joku voisi hihkaistakin katsomossa. Tosin Kuro hauskuutti yleisöä tänään kertomalla että seuraava kotipeli on ensi tiistaina Jokereita vastaan ja lisäsi perään vielä:"TERVETULOA KANNUSTAMAAN LUKKO VOITTOON!"
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin lisäsi, vaikka kuinka huudettiin että "älä sano sitä loppua".
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Tunnelmaa latistaa ainakin se, että seisomakatsomossa porukka istuu ku mykät hyysissä. Todella mukavaa kattoo kiekkoo ku puolet katsomosta istuu. Muistaakseni Äijänsuolle myydään ihan varsinaiseenkin istumakatsomoon lippuja ihan kaikille. Lukko - TPS pelissä ainakin pointsit meni TPS:n faniporukalle, joita oli vaan kourallinen. Muutama "apuvalmentaja" huuti mitä sattuu, ja kävi penalty:ssa hakemassa hiukan voimajuomaa.
Muukin porukka kannustamaan eikä vaan kaikki 6-12-vuotiaat natiaiset. Rumpua vaan enemmän ja Lukko-laulu soimaan, säästetään se kaljan kittaus vasta pelin jälkeen. Ku ei enään niiiin paljoa jännitä.
 

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleisöä ei taideta saada hallille enää edes diili-kilpailun kaltaisten tempausten avulla. Niin syvällä ui tällä hetkellä Rauman Lukko. Tänäänkin Lukko tuntui olevan melkoisen aseeton taistelevia keskisuomalaisia vastaan. Ripakin sanoi pari minuuttia ennen loppua, kun yleisö jo virtasi kohti ulkoilmaa, että tällaisilla esityksillä Lukko ei ansaitsekaan yleisön luottoa. Nämä Lukon pelit ovat nykyään niin ennalta arvattavissa voittajan suhteen, että oikein hävettää. Niin tehotonta, niin tehotonta. Ja omissa soi pahoista virheistä.

Seuraava kotipeli on Kerhoa vastaan ensi tiistain tv-pelissä. Paha aavistus hiipii puseroon siitä, jäädäänkö jo alle 2500:n? EI JUMALAUTA, NYT JOTAIN MUUTOKSIA TOHON JENGIIN, JA HELVETIN ÄKKIÄ! NÄIN EI VOI JATKUA.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Liigaa johtavalla HPK:lla oli tänään ottelussaan 2800 katsojaa. Mitäköhän siellä tarvitsisi vielä tehdä että yleisöä tulisi enemmän peleihin? Ei ole helppoa olla SM-liigajoukkueen johtaja/markkinamies.
 

Jaska_a

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ennen Lukko, nyt kaikki muut paitsi HIFK, Pelicans
Olihan yleisö mukana

Tänään JYP-pelissä kuoro huusi tarmokkaasti ensi "Hannu, Hannu" ja siten "Tolvanen ulos". Eikös tämä todista yleisön mukana oloa?
 
LukkoUkko79 kirjoitti:
Seuraava kotipeli on Kerhoa vastaan ensi tiistain tv-pelissä. Paha aavistus hiipii puseroon siitä, jäädäänkö jo alle 2500:n? EI JUMALAUTA, NYT JOTAIN MUUTOKSIA TOHON JENGIIN, JA HELVETIN ÄKKIÄ! NÄIN EI VOI JATKUA.

Kyllä täytyy vakavasti, näin Canal + paketin omistajana, harkita, onko lätkä parempaa paikan päällä, vai kotisohvalla.

Kaikki kotipelit olen tällä kaudella käynyt katsomassa, mutta nyt taitaa TV viedä voiton, kun alkaa nuo pelien katsomiset olla yhtä herkullista ajanvietettä kuin raastinraudan naiminen räntäsateessa.

TV:ssä voi sentään vaihtaa kanavaa, jos Lukko pelaa huonosti, hallilta ei, lipun maksaneena, viitsi oikein poistua kesken.

Ja tänään oli hallissa pariin otteeseen ihan hyvin meteliä, elikkäs ennen tuota JYP:n 1-3 maalia, sekä lopussa kun "Jaaaaaarmoooo, Jaaaaaarmooooo", sekä "Tolvanen ulos!" huudot raikuivat. Itse en noihin huutoihin yhtynyt, vaan seurasin pelin loppuun asti, jonka jälkeen poistun kiroillen ulkoilmaan.
 

Korinekki

Jäsen
Lakaisija kirjoitti:
Kyllä täytyy vakavasti, näin Canal + paketin omistajana, harkita, onko lätkä parempaa paikan päällä, vai kotisohvalla.

Meikäläinen ei enää harkitse. Eilen Pelicans-HIFK ajoi jo Kettujahdin ohi. Paljon pitää tapahtua joka rintamalla jotta allekirjoittanut palaa Äijänsuolle.
 

Pronger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Raumalla surkeimmat fanit?

Äijänsuolla ei ole kannustettu äänekkäästi sen jälkeen kuin oranssinvärinen kello tipahti päätyseinästä ja logo vaihtui. Hallissa istutaan enimmäkseen kuin kirkossa ellei satunnaisia kolmen promillen "vitun seepra"-huutoja lasketa. Jyppi-matsissa 24.11 sitten sentään ylitimme itsemme huutamalla valmentajaa ulos. Mikä on ollut yleisön tuki joukkueelle viime vuosina?

Sen sijaan että kannustettaisiin vaikeuksissa olevaa joukkuettamme keskitymme haukkumaan valmentajaa, toimaria, joukkueenjohtajaa, pelaajakoordinaattoria pelaajia.. Puukkoa selkään ihan hemmetisti. Täällä ei saada edes kehuttua loistavasti pelannutta topperia ellei jostain keski-Suomesta tulla sitä ihmettelmään.

Mitä tällainen meininki oikein on?
 

Korinekki

Jäsen
Pronger kirjoitti:
Sen sijaan että kannustettaisiin vaikeuksissa olevaa joukkuettamme keskitymme haukkumaan valmentajaa, toimaria, joukkueenjohtajaa, pelaajakoordinaattoria pelaajia.. Puukkoa selkään ihan hemmetisti.Mitä tällainen meininki oikein on?

Se millä "ansaitaan" yleisön tuki puuttuu tuosta ryhmästä. Jollei kavereita kiinnosta, niin miksi vitussa pitäisi tukea?
Taistelulla ansaitaan yleisön tuki.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaiken tämän surkeuden keskellä olen huomannut monissa Lukko-faneissa "mielenkiintoisen" piirteen. Monelle tuntuu olevan tärkeää hehkuttaa kuinka vähän yleisöä seuraavaan kotimatsiin vaivautuu paikalle.

Hyvä tapa purkaa turhautumistaan joukkueen perseilyyn sekin. En vain ole tätä "hehkutusta" näin paljon huomannut monenkaan muun liigajoukkueen kannattajissa.

Vertailun vuoksi kuitenkin poimintoja kierroksen otteluiden yleisömääristä:

Saipa-Lukko 3041
Ässät-Jyp 2991
Kalpa-ilves 2829
HPK-pelsut 2662

Noistakin joukkueista lähes kaikki ovat Lukon yläpuolella joten en nyt ihan aina allekirjoita että Lukon kannatajat olisivat jotenkin poikkeavan kovia "jaloilla äänestäjiä" kuten moni "fani" tuntuu toivovan.

Menen muuten lauantaina matsiin. Vaikka vituttaakin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
wild wild west kirjoitti:
Vertailun vuoksi kuitenkin poimintoja kierroksen otteluiden yleisömääristä:

Saipa-Lukko 3041
Ässät-Jyp 2991
Kalpa-ilves 2829
HPK-pelsut 2662

Noistakin joukkueista lähes kaikki ovat Lukon yläpuolella joten en nyt ihan aina allekirjoita että Lukon kannatajat olisivat jotenkin poikkeavan kovia "jaloilla äänestäjiä" kuten moni "fani" tuntuu toivovan.

Menen muuten lauantaina matsiin. Vaikka vituttaakin.

Niin, kai se katsojamäärien lasku ihan yleinen trendi liigassa on, varsinkin näin viikkopeleissä on ollut kyllä yllättävän vähän katsojia mm. Hämeenlinnassa.

Minä kuulun tuohon manausryhmään, joka usein, varsinkin tappiopelien jälkeen muistaa mainita että "tänään oli vähän ja ensi pelissä vielä vähemmän", myönnetään. Mutta pitää sanua että yllättävän paljon katsojia Lukon peleissä on tälläkin kaudella käynyt, kun ottaa huomioon millaista katsojien kiusaamista ja suoranaista aliarvioimista peli on monesti ollut. Eli ei kai raumalainen katsoja - tai Lukon kannattaja yleensäkään - sen herkempi ole joukkuettaan hylkäämään kuin muutkaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Roku kirjoitti:
Niin, kai se katsojamäärien lasku ihan yleinen trendi liigassa on, varsinkin näin viikkopeleissä on ollut kyllä yllättävän vähän katsojia mm. Hämeenlinnassa.

Minä kuulun tuohon manausryhmään, joka usein, varsinkin tappiopelien jälkeen muistaa mainita että "tänään oli vähän ja ensi pelissä vielä vähemmän", myönnetään. Mutta pitää sanua että yllättävän paljon katsojia Lukon peleissä on tälläkin kaudella käynyt, kun ottaa huomioon millaista katsojien kiusaamista ja suoranaista aliarvioimista peli on monesti ollut. Eli ei kai raumalainen katsoja - tai Lukon kannattaja yleensäkään - sen herkempi ole joukkuettaan hylkäämään kuin muutkaan.

Kyllä tämä on ihan inhimillistä käänteispsykologiaa tai miksi miksi sitä kukin sitten haluaakin tulkita. Onhan se silti tosiasia että pitkään jatkuva konttaaminen näkyy väkisinkin lehtereillä. Ja ihan "luonnollista" urheilussa yleensäkin. Ei vain Raumalla.

Muuten, raumalaiset tiedotusvälineiden edustajat ovat aikamoisia edelläkävijöitä tässä "yleisökadon" odottamisessa. Muistan nauraneeni ääneen, kun luin Länsi-suomi nimistä julkaisua, ja sen naispuolisen urheilutoimittajan juttua viime Lukko-ässät pelistä. Lause meni jotakuinkin näin:

"Lukon tappiot alkavat jo näkyä katsojamäärissä. Ensimmäisessä Ässä-pelissä katsojia oli 4300, eilen paikalle oli vaivautunut enää vain 4100 katsojaa"

No, laskuahan sekin.
 
Viimeksi muokattu:

Korinekki

Jäsen
Eilisen IFK-Ässät pelin nähtyänä täytyy sanoa, että olisipa meillä Matt Nickerson. Helvetin hyvä pelimies, ja lisäksi Show-mies.

Vois miettiä peliin lähtemistäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös