Miten kirjoitat sanan "playoffs"?

  • 5 242
  • 58

Miten kirjoitat sanan "playoffs"?

  • Play-offs

    Ääniä: 63 17,7%
  • Play offs

    Ääniä: 25 7,0%
  • Playoffs

    Ääniä: 211 59,4%
  • Jollakin ihan muulla tavalla, millä?

    Ääniä: 56 15,8%

  • Äänestäjiä
    355

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin keväisin on hauska seurata eri lehdistä miten kukakin kirjoittaa "playoffs" -sanan. Jostain lehdestä luin erinäisiä vuosia sitten että tämä olisi asia, josta huomaa suomalaisen kiekkokulttuurin olevan vielä nuorta. Kun se aina näyttää menevän eri tavalla jokapaikassa... Tosin eihän tietty esim. Iltapulun kiekkotoimitukselta voi mitään odottaakaan kun kyse kääntyy kiekkokulttuurin puoleen.

Eli kirjoitatko sinä sen yhteen, erikseen vai väliviivalla? Itse kirjoitan sen yhteen ilman väliviivaa. Tätä kirjoitusasua pidän myös itse ainoana oikeana totuutena...
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Pudotuspelit.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti jounster
Jostain lehdestä luin erinäisiä vuosia sitten että tämä olisi asia, josta huomaa suomalaisen kiekkokulttuurin olevan vielä nuorta.
Niin no, eiköhän tässä päde samat erot välliviivan käytöstä kuin normaalistikin Amerikan ja Britannian englannissa: Rapakon takana kirjoitetaan yhteen, ja engelsmannit käyttävät viivaa. Yleensä kai Suomessa kallistutaan enemmän brittien puolelle, mutta toisaalta kiekko ja sen termistö tulee Pohjois-Amerikasta, joten eri käytännöt tuntuvat ihan luonnollisilta. ”Off” isolla alkukirjaimella tulee kysymykseen englanninkielisessä otsikossa mutta suomessa ei mielestäni missään tapauksessa. Habbyn mainitsema ”pudotuspelit” lienee jonkun kielitoimiston tms. suositus ja ihan hyvä sellainen onkin. Ruotsissakin suositaan ”slutspeliä”, vaikka monet muut kiekkotermit (icing, offside jne.) tulevatkin suoraan alkuperäiskielestä. Oli miten oli, omasta mielestäni tyhmältä kuulostaa tässäkin tapauksessa tuplamonikko eli esim. ”playoffsit”.

Niin, kielitieteilijät saavat toki korjata.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
"Play offs", "playoffs" tahi "pudotuspelit". Riippuu millä fiiliksellä olen, nyt sen kirjoittaisin "kesäloma".
 

Sachl

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan "playoffit" vaa, ei mitään viivoja, vaikka mun saipa-fanina ei tätä sana tartte paljon kirjoitella.
 

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Ihan "pleijarit" vaan. En ole koskaan oppinut sitä "oikeaa" muotoa, joten käytän tota.
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Pleijarit. Taittuu parhaiten suomalaisella kankealla kielellä.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SM-liigapelaajien paitojen helmoihin ommellut SM-liigan merkit sanovat "playoffs". Eiköhän luoteta viralliseen tahoon.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Väliviivan kanssa varmaankin useimmiten. En oikeastaan ole kiinnittänyt asiaan kauheasti huomiota. Voi olla että toisinaan olen kirjoittanut yhteenkin. Voisihan tuota alkaa tarkkailemaan. Jos riittää kiinnostus, tuskin riiittää.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hmprh. Nyt kun katsoo SM-Liigan sivuja, niin sieltä voi löytää playoffsit kirjoitettuna kolmella eri tavalla. Ei tää voi olla näin vaikeeta...

Playoffs!
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
PO
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tullut tällä kaudella tälle sanalle käyttöä, joten opetellaan joskus myöhemmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös