Miten äänestät?

  • 3 112
  • 48

Miten äänestät?

  • Äänestin jo ennakkoon

    Ääniä: 86 29,2%
  • Äänestän virallisesti äänestyspäivänä

    Ääniä: 159 53,9%
  • En äänestä ollenkaan

    Ääniä: 26 8,8%
  • Äänestäisin hyvin mielelläni, mutta ikäni ei riitä

    Ääniä: 24 8,1%

  • Äänestäjiä
    295

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
En aio äänestää, kun kukaan ehdokkaista ei vetoa minuun millään tavalla.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
pala kirjoitti:
Vaalipäivänä olen aina käynyt äänestämässä ja niin tulen varmaan jatkossakin toimimaan, ellei ole esteiden vuoksi pakko käydä ennakkoon. Toivottavasti tänä talvena saa kahdesti astella tuonne viereiselle koululle suorittamaan kansalaisvelvollisuuden.
Pakko korjata sen verran, että äänestäminen ei ole kansalaisvelvollisuus vaan kansalaisoikeus. Jokaisella äänioikeutetulla suomalaisella on oikeus käydä äänestämässä.

Itse äänestin tiistaina ennakkoon.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mixu kirjoitti:
Tämän äänestyksen tuloksesta huomaa kuin kuinka palstalla on paljon näitä 18-20 vuotiaita jotka oikeasti luulevat että äänestämisellä voidaan jotain vaikuttaa.

Jos et halua äänestää, niin käy nyt ainakin katsomassa, minkä ikäisiä ihmisiä siellä käy äänestämässä.
 

scholl

Jäsen
Yleensä olen äänestänyt varsinaisena vaalipäivänä siitä syystä, että Posti saa x euroa jokaisesta ennakkoäänestä. Nyt kuitenkin äänestin maanantaina ennakkoon, koska:
- en ollut aivan varma olenko 100% varmasti Suomessa su
- säät on niin karmeat, ettei ehkä huvita su kävellä edes sataa metriä jollekin koululle
- krapula voi ihan mieletön sunnuntaina, jolloin ei jaksaisi mennä ulos
- inhottaa etukäteen se ajatus, että joutuu silloin viimeisenä tuntina valumaan ulos tuonne pimeään ja lähteä äänestämään
- äänestämässä voi olla jonoa (yleensä tosin ei ole, ei ollut muuten Eiran postissa ennakossakaan)
 

scholl

Jäsen
Grome kirjoitti:
Jos et halua äänestää, niin käy nyt ainakin katsomassa, minkä ikäisiä ihmisiä siellä käy äänestämässä.

Äänestäminen on kuitenkin velvollisuus. Jos ei äänestä niin ei ole oikeutta sanoa mielipidettä. Äänestäminen voisi olla vaikka pakollista omasta puolestani niinkuin monessa maassa on, mutta pääpointti on kuitenkin se, että tilastoinnissa on yksi epäkohta. Nimittäin ei tilastoida erikseen tyhjiä äänestäneet, vaikka esim. Eduskunnassa niin tehdään. Julkaistaan vain hylätyt äänet. Olen yrittänyt nyt ainakin viimeiset kuusi vuotta saada joiltain henkilöiltä valtionhallinnossa asiaan kommenttia, mutta huonoin tuloksin. Itse näet äänestin viime Pressanvaalien toisella kierroksella omantunnon syistä tyhjää, vaikka toivoinkin Ahon voittoa. Ei ollut kertakaikkiaan mahdollista äänestää maalaisliittolaista.
 

scholl

Jäsen
Hauptmann kirjoitti:
Pakko korjata sen verran, että äänestäminen ei ole kansalaisvelvollisuus vaan kansalaisoikeus. Jokaisella äänioikeutetulla suomalaisella on oikeus käydä äänestämässä.

Itse äänestin tiistaina ennakkoon.

Itse pidän kyllä sitä velvollisuutena. Se on asia, minkä jokainen kokee eri tavalla. Se on kuitenkin tilanteesta riippumatta demokratiassa mielestäni niin, että jokaisen tulisi käydä kertomassa äänestyskopissa oman mielipiteensä. Ne, jotka eivät edes tyhjää käy äänestämässä, ovat vähän samanlaista porukkaa kuin rintamakarkurit sodassa.
 

scholl

Jäsen
Kaukalon laidalla kirjoitti:
Ennakkoon piti mennä, kun sunnuntai menee Levillä. Minulle riittää yksi kierros, ja sen mukaan myös äänestin.

Äänestyskäyttäytyminen toki näkyi sinulla siitä vasemmasta palstasta.
Mutta itse asiaan. Toinen kierros tulee niin että heilahtaa. Jätätkö silloin äänestämisen väliin?

Harmi, että se jonka nimeä ei kukaan halua mainita, on johdossa ja menee varmasti toiselle kierrokselle. Ranskassa oli mahtava tilanne, kun Le Pen pudotti sossun kokonaan pois toiselta kierrokselta. Täälläkin olisi mieletön juttu, jos Niinistöllä olisi toisella kierroksella vastassaan esim. Heidi Hautala tai Bjarne Kallis.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Ei ole ikää, seuraavissa vaaleissa sitten... Ja sitten äänestän kyllä virallisena äänestyspäivänä, ennakkoäänestys on minunkin mielestäni mummoja varten.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
scholl kirjoitti:
Ne, jotka eivät edes tyhjää käy äänestämässä, ovat vähän samanlaista porukkaa kuin rintamakarkurit sodassa.

Voi niitä verovaroja käyttää järkevämminkin, kuin tyhjien lappuen sekä aku ankka äänien poistamiseen oikeiden äänien joukosta.

Taidan käydä äänestämässä kuitenkin schollia, kun tuntuu olevan niin pirun tärkeetä tuo äänestäminen, vaikka omaa ehdokasta ei ole.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
repe_joke kirjoitti:
Voi niitä verovaroja käyttää järkevämminkin, kuin tyhjien lappuen sekä aku ankka äänien poistamiseen oikeiden äänien joukosta.

Taidan käydä äänestämässä kuitenkin schollia, kun tuntuu olevan niin pirun tärkeetä tuo äänestäminen, vaikka omaa ehdokasta ei ole.

Tuskinpa kovin montaa senttiä tulee lisäkuluja siitä, mikäli äänestää verrattuna äänestämättä jättämiseen.

Ääntenlaskenta taitaa olla esimerkiksi vapaaehtoistyötä, ja joka tapauksessa täytyy olla varalla näitä lappuja, eli joko sinun lappusi jää täyttämättä tai ei, hinta kuitenkin sama.

No äänestyspaikalla on käytössä lyijykynä. Siitä tulee tietenkin lisäkuluja, jos sitä käyttää yksi henkilö enemmän. Huomioon täytyy ottaa myös sitten se, että terä kuluu nopeammin ja sitä joutuu teroittamaan ehkä nopeammin, ja teroitinkin kuluu.

Että eipä taida paljoa äänestämisesi kuluttaa valtion verovaroja?

Niin eikä varmaan siitäkään paljoa verokuluja tule mikäli äänestää tyhjää tai aku ankkaa.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
vilperi kirjoitti:
Tuskinpa kovin montaa senttiä tulee lisäkuluja siitä, mikäli äänestää verrattuna äänestämättä jättämiseen.

Ääntenlaskenta taitaa olla esimerkiksi vapaaehtoistyötä, ja joka tapauksessa täytyy olla varalla näitä lappuja, eli joko sinun lappusi jää täyttämättä tai ei, hinta kuitenkin sama.

No äänestyspaikalla on käytössä lyijykynä. Siitä tulee tietenkin lisäkuluja, jos sitä käyttää yksi henkilö enemmän. Huomioon täytyy ottaa myös sitten se, että terä kuluu nopeammin ja sitä joutuu teroittamaan ehkä nopeammin, ja teroitinkin kuluu.

Että eipä taida paljoa äänestämisesi kuluttaa valtion verovaroja?

Siitä ääntenlaskennasta maksetaan jonkun tason tuntipalkkaa. Ai mitenkä tiedän tämän? No sen takia, että isäni on ollut joka hemmetin vaaleissa minun elämäni ajan ollut noita ääniä laskemassa, ja itsekkin olin ehdolla siihen hommaan eduskuntavaalien aikaan.
Tietenkin jos vertaa oikeasta työstä maksettavaan palkkaan, niin se on vapaaehtoistyötä.
Mutta jos kaikki suomalaiset velvoitettaisiin äänestään vaikka vain tyhjää, niin kyllä siitä tulisi kuluja jonniin verran.

Ja minun mielestäni demokratiassa on myös oikeus olla äänestämättä jos niin haluaa. Kommari jutut on asia erikseen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
repe_joke kirjoitti:
Siitä ääntenlaskennasta maksetaan jonkun tason tuntipalkkaa. Ai mitenkä tiedän tämän? No sen takia, että isäni on ollut joka hemmetin vaaleissa minun elämäni ajan ollut noita ääniä laskemassa, ja itsekkin olin ehdolla siihen hommaan eduskuntavaalien aikaan.
Tietenkin jos vertaa oikeasta työstä maksettavaan palkkaan, niin se on vapaaehtoistyötä.
Mutta jos kaikki suomalaiset velvoitettaisiin äänestään vaikka vain tyhjää, niin kyllä siitä tulisi kuluja jonniin verran.

Ja minun mielestäni demokratiassa on myös oikeus olla äänestämättä jos niin haluaa. Kommari jutut on asia erikseen.

Totta kai on vapaus olla äänestämättä.

Äänestäminenhän ei ole velvollisuus vaan oikeus.

Tällä hetkellä Jatkoajan äänestysprosentti on 81%.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Jermu kirjoitti:
Etenkään kun Eirassa ei ole postia...

Eiran posti ei sijaitse Eirassa, mutta sen nimi on silti Eiran posti. Tai posti 00150 Eira.

vilperi kirjoitti:
Tuskinpa kovin montaa senttiä tulee lisäkuluja siitä, mikäli äänestää verrattuna äänestämättä jättämiseen.

No kyllä se on niin, että niitä kustannuksia tulee. Ennakkoäänistä maksetaan x euroa per ääni ja varsinaisena äänestyspäivänäkin tulee kustannuksia ennen muuta lisäresurssien muodossa koskien varsinkin ääntenlaskua.
EDIT: Jos verorahoja haluaa säästää, ei äänestä ennakkoon, vaan varsinaisena vaalipäivänä
 
Suosikkijoukkue
TuTo
scholl kirjoitti:
Äänestyskäyttäytyminen toki näkyi sinulla siitä vasemmasta palstasta.
Mutta itse asiaan. Toinen kierros tulee niin että heilahtaa. Jätätkö silloin äänestämisen väliin?

Harmi, että se jonka nimeä ei kukaan halua mainita, on johdossa ja menee varmasti toiselle kierrokselle. Ranskassa oli mahtava tilanne, kun Le Pen pudotti sossun kokonaan pois toiselta kierrokselta. Täälläkin olisi mieletön juttu, jos Niinistöllä olisi toisella kierroksella vastassaan esim. Heidi Hautala tai Bjarne Kallis.

Vaihteeksi olen schollin kanssa samaa mieltä, toinen kierros tulee. Ja toisella kierroksella Tarja Halonen voittaa selvästi, mm. minun ääneni avulla. Mikäli vastassa on Niinistö, en viitsi sen kummemmin vaivautua tekemään vaalityötä, mutta mikäli vastassa on maalaisliiton ehdokas, on aika nousta sohvalta mainoksia jakamaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kaukalon laidalla kirjoitti:
Vaihteeksi olen schollin kanssa samaa mieltä, toinen kierros tulee. Ja toisella kierroksella Tarja Halonen voittaa selvästi, mm. minun ääneni avulla. Mikäli vastassa on Niinistö, en viitsi sen kummemmin vaivautua tekemään vaalityötä, mutta mikäli vastassa on maalaisliiton ehdokas, on aika nousta sohvalta mainoksia jakamaan.

Toinen kierros tulee. Onneksi 7-10M€ on pieni raha tässä asiasa.

Ikävä kuitenkin on se että toisella kierroksella on väistämättä vaihtoehtona Tarja. Olisipa ollut Niinistö ja Hautala, sitten viereenkirjoittanutkin joutuisi oikeasti pohtimaan näitä vaaleja enemmän.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ääniä on tullut ihan mukavasti jo tähän mennessä, tosin lisääkin saa vielä tulla. Eli tulkaa nyt vain ihmeessä ihmiset rohkeasti ottamaan kantaa varsin ajankohtaisesta aiheesta.

Sanotaanpas nyt sen verran, että Jatkoaikalaisten keskuudessa presidenttivaalien äänestysprosentti on suunnilleen 89,9 prosenttia.

Kunpa muutkin suomalaiset olisivat ainakin yhtä aktiivisia äänestäjiä kuin me Jatkoaikalaiset.

Näistä 89,9 prosentista äänestäjiä, 33,5 prosenttia on jo äänestänyt ennakkoon ja 56,4 prosenttia äänestää huomenna varsinaisena äänestyspäivänä.

Ja jos joku ihmettelee, että mistä tällaiset luvut, niin tossa gallupissahan on mukana tuo kohta ala-ikäisille, mutta sitähän ei tietenkään kuulu kuitenkaan ottaa huomioon.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Saatan käydä Whiten numeron raapustamassa lappuun.
 

Freeble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ennakkoon on äänestetty täälläkin. Sitten vain odotellaan toista kierrosta.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Eli presidenttivaalien ensimmäinen kierros on nyt ohi ja samalla voidaan julkistaa tässäkin äänestyksessä nämä viralliset tulokset.

Eli nyt tähän mennessä Jatkoaikalaisista tähän äänestykseen osallistui 254 yli 18-vuotiasta henkilöä ja 22 ala-ikäistä henkilöä.

Näistä 254 henkilöstä ennakkoon äänensä antoivat 80 henkilöä, mikä on 31,5 prosenttia kokonaismäärästä. 149 henkilöä, eli 58, 7 prosenttia kokonaismäärästä äänesti tänään virallisena äänestyspäivänä. Äänestämättä jätti tähän kyselyyn vastanneista Jatkoaikalaisista vain 25 henkilöä, eli 9,8 prosenttia kokonaismäärästä.

Täten Jatkoaikalaisten äänestysprosentiksi muodostui 90,2 prosenttia.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Murmeli kirjoitti:
Ei jaksa kiinnostaa niin en äänestä.

Sama homma. Enkä jaksa ymmärtää vaahtoamista kansallisvelvollisuudesta. En ainakaan itse koe sitä velvollisuudekseni. Jos minulle on täysin yhdentekevää valitaanko presidentiksi Halonen, Niinistö, Vanhanen, Soini tai vaikka Aku Ankka, niin miksi ihmeessä kuluttaisin vapaa-aikaani johonkin äänestyskoppiin jonottamiseen.
En usko, että oma elämäni tulee muuttumaan millään tavalla uuden presidentin myötä, ja kun en ehdokkaiden mielipiteistä ym. ole perillä, eikä kiinnostus riitä selvittämäänkään, niin jätän suosiolla äänestämisen niiden huoleksi, jotka sen enemmän omaksi asiakseen kokevat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös