Mitä tästä (kaudesta) opimme?

  • 1 618
  • 7

pygmalion

Jäsen
Otetaanpa pääsiäisen kunniaksi lähipäivien kristilliseen kärsimysteemaan sopiva aihe käsittelyyn. Nyt kun tunnekuohut ovat väljähtyneet ja pöly on laskeutunut, lienee oikea aika pohtia, mitä kuluneesta talvesta lopulta jäi käteen. Taannoin kartoitettiin Veli Neuvokkaan "kolumnin" näyttämän esimerkin voimin sitä, mitä todella tapahtui. Nyt mietittäköön laajemmin tarinan opetusta. Miten tästä eteenpäin? Opimmeko me kannattajat jotain tästä kaikesta? Oppiko TPS organisaationa jotain, tai tulisiko sen ainakin pyrkiä oppimaan jotain?

Henkilökohtainen kiekkokauteni on ollut jokseenkin synkeä kokonaiskuvaltaan. Molemmat rakkaimpani, TPS ja Montreal Canadiens, ovat räpeltäneet ja sekoilleet tavoilla, joiden en uskonut olevan (näiden seurojen kohdalla) edes mahdollista. Sietokykyäni on siis koeteltu toden teolla, kun naamalle on läiskitty samansuuntaisia surkuhupaisuuksia sekä kotikonnuilta että suuren meren toiselta puolelta

Lopullisesti kahden farssin yhteiset nimittäjät kirkastuivat viime viikolla lueskellessani Jack Toddin Habs-aiheista artikkelia Montreal Gazettesta. Todd tiivistää sydäntä riipaisevasti Canadiensin alakulon perimmäiset syyt kahteen ominaisuuteen, jotka jääkiekkoilun historian maineikkain seura on onnistunut kadottamaan: pride and dignity, kunnia ja arvokkuus. Joukkueessa pelaa vätyksiä, joille sinivalkopunainen pelipaita ei ole sydämen asia, seurajohdossa ei ole todellisia Johtajia, organisaatio on "unohtanut" tarpeen menestyä vuodesta toiseen, ja fanitkin ovat tyytyneet keskinkertaisuuteen täyttäen järjenvastaisesti hallin illasta toiseen.

Jotenkin tuo kaikki alkoi kuulostaa kovin tutulta. Kaiken muun sekoilun lomassa eniten viime kauden Tepsissä kiukutti se luvattoman suuri joukko pelaajia, joka esiintyi kunniakkaassa peliasussa täysin välinpitämättömällä ja hävettävällä tavalla. Sellaisille esityksille ei kelpaa selitykseksi mikään: ei puutteellinen joukkueen rakennus, ei valmentajan persoona, ei mikään.

Ja onkos se meillä Turussa, jossa seurajohto ei ole nähnyt mitään hälyttävää parin viime vuoden aikana nähdyssä kehityskulussa? Eikö se ole meidän rakkaan seuramme ”tilannetta rauhassa seuraava” johtoporras, joka ei äskettäin päättyneen murhenäytelmän jälkimainingeissa ole katsonut tarpeelliseksi antaa yhtään asiaa pahoittelevaa, tilanteen anteeksiantamattomuutta korostavaa, tai itsekriittistä lausuntoa?

Ei kai se vain ole meidän Tepsimme, jolle jokavuotinen menestyksen tavoittelu tuntuu muuttuneen historialliseksi anekdootiksi? TPS:n ja Habsin tilanteita ei kannata sen suuremmin rinnastaa, mutta toivon sydämeni pohjasta, ettei Turun Palloseurassa ole kadotettu pakonomaista tarvetta olla "parhaassa seurassa" (sic).

Niin ikään toivon hartaasti, ettei kenellekään seurassa toimivalla ole yhtäkään itseään tyydyttävää selitystä menneen kauden tulokselle. Sellaista ei nimittäin ole. Mestaruutta, tai edes mitalia en odota joka vuosi. Mutta sitä odotan, että menestystä tavoitellaan tosissaan, since day one. Ainakin niin kauan, kunnes joku tarjoaa järjellisen tekosyyn sille, miksi tästä standardista pitäisi luopua.

Ja kuin sokerina pohjalla, eikös meillä Turussa ole yleisö, joka näkemästään "viihteestä" huolimatta viihtyi koko kauden hallilla aivan entiseen malliin? Niinniin, toki esimerkiksi Jatkoajassa on nähty uskomaton määrä päämäärätöntä valitusta ja arvokkaiden sanojen haaskausta, mutta hallilla meininki ei muuttunut käytännössä mitenkään. Hieman hiljaisempaa (onko se mahdollista?) kenties oli ajoittain, mutta väkimäärä pysyi entisenlaisena.

Toki kyseessä oli vasta yksi (tiukalla seulalla toinen) kausi, kun joukkueen esitykset kotiotteluissa lähentelivät usein ala-arvoista sontaa. Joten ei ole syytä olla liian ankara, tai vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Mutta pitkällä aikavälillä ainakaan minä en välitä seurata TPS:n viime aikoina tarjoileman kaltaista kiekkoviihdettä. Tilanteen muuttamiseksi näen noin kaksi perusvaihtoehtoa: joko tarjolla olevan ”tuotteen” on muututtava tai minun on muutettava henkilökohtaisia mieltymyksiäni ja tottumuksiani. Asetelma lienee yleistettävissä jokaiseen yksittäiseen kannattajaan.

Menneiden tapahtumien analysointi on hyvä tapa pohdittaessa uusia suuntia. Siispä, mitä viime kaudesta voidaan oppia? Kenen pitäisi ottaa oppia? Millaisiin toimenpiteisiin opiksi ottamisen tulisi johtaa (eri tasoilla)?

Keskustelunavaukseksi listattakoon tähän päällimmäiset asiat, jotka kuluneen talven aikana olen joutunut takomaan kallooni:
1. opinkappale:
Mikä tahansa on nykyään mahdollista TPS:n yhteydessä, sekä hyvässä että pahassa: liian monta kertaa järkeilin kauden aikana itselleni ja lähimmäisilleni , että ”pakkohan niiden on jotain tehdä, ei tämä voi näin jatkua, eihän?”. Enää en esitä tuon tyyppisiä normatiivisia arvioita tai arvauksia Palloseuran kuvioista.

2. opinkappale:
Sekin on mahdollista, että joudun häpeämään minulle läheistä joukkuetta: pitkään kuvittelin TPS:n olevan siinä määrin tyylikäs organisaatio, että se väistämättä heijastuu myös mustavalkoiseen joukkueeseen. No, vähitellen usko on rapissut yhteen jos toiseenkin osapuoleen ja talven synkimpinä hetkinä jouduin tunnustamaan itselleni, että jopa suuresti arvostamani – Palloseuran kunniakasta merkkiä pelipaidoissaan kantava – joukkue esiintyi toistuvasti työpaikallaan hävettävästi, suorastaan ala-arvoisesti. Se syö raavasta miestä rotan lailla.

3. opinkappale:
TPS-yleisö todellakin on joukko laumasieluisia lampaita: viimeistään nyt on selvää, että tietty turkulainen kansanosa sietää lähes mitä tahansa, kun kyse on Tepsistä. Vaikka TPS koomaili kotijäällä(kin) lähes ennenkuulumattomalla tavalla, katsomon puolella ei tapahtunut mitään paljaalla silmällä havaittavaa muutosta. Väkimääräkin pysyi läpi talven kutakuinkin entisellään. Ennen kuin leimaatte minut syyttä suotta ylemmyydentuntoiseksi ääliöksi (voitte tehdä sen perustellummin jossain muussa yhteydessä), tunnustettakoon, että olinhan siellä minäkin. Kunnes älysin jäädä pois, ja pysyä pois.


Näin minä sen näin, mitenkäs siellä?
 

Valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti pygmalion

3. opinkappale:
TPS-yleisö todellakin on joukko laumasieluisia lampaita: viimeistään nyt on selvää, että tietty turkulainen kansanosa sietää lähes mitä tahansa, kun kyse on Tepsistä. Vaikka TPS koomaili kotijäällä(kin) lähes ennenkuulumattomalla tavalla, katsomon puolella ei tapahtunut mitään paljaalla silmällä havaittavaa muutosta. Väkimääräkin pysyi läpi talven kutakuinkin entisellään. Ennen kuin leimaatte minut syyttä suotta ylemmyydentuntoiseksi ääliöksi (voitte tehdä sen perustellummin jossain muussa yhteydessä), tunnustettakoon, että olinhan siellä minäkin. Kunnes älysin jäädä pois, ja pysyä pois.


Näin minä sen näin, mitenkäs siellä?

Tähän asiaan luulen vaikutuksen tulevan pikkasen myöhässä eli ennen seuraavan kauden alkua. Nimittäin tiedän useita ihmisiä, ketkä ovat luvanneet olla ostamatta kausikorttia ensi kaudeksi. Jos näin todella käy, että väkimäärä tipahtaa, toivon Big H:n ja kumppanien heräävän tornissaan ja alkavan pistää tuotetta todella kuntoon. Tässä kohtaa itse asiassa toivon, että homma pitää oppia kantapään kautta, jotta muutoksia alkaisi varmuudella tapahtua.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eittäin hyvin ja tyhjentävästi sanottu siellä takana, eipä ole paljon tuohon lisättävää. Muutama yksityiskohta kuitenkin:



Viestin lähetti pygmalion


Ja onkos se meillä Turussa, jossa seurajohto ei ole nähnyt mitään hälyttävää parin viime vuoden aikana nähdyssä kehityskulussa? Eikö se ole meidän rakkaan seuramme ”tilannetta rauhassa seuraava” johtoporras, joka ei äskettäin päättyneen murhenäytelmän jälkimainingeissa ole katsonut tarpeelliseksi antaa yhtään asiaa pahoittelevaa, tilanteen anteeksiantamattomuutta korostavaa, tai itsekriittistä lausuntoa?

Tätä minä juuri ajattelin, kun keväällä toivoin Palloseuran jäävän pleijareiden ulkopuolelle. Loppukauteen osunut voittoputki ja Kerhon kiusaaminen seitsemällä pelillä antoi kuitenkin johtoryhmälle aiheen tulkita kausi kohtalaiseksi, joten itsekritiikkiin ei ole aihetta. Näin kuitenkin kasvot säilytettiin ainakin joten kuten, voisi joku ajatella. Toisaalta, tuskinpa se pleijareiden ulkopuolelle jääminenkään olisi suurempaa pahoittelua saanut aikaiseksi johdon taholta, mutta nöyryytys olisi ollut todellinen.



Niin ikään toivon hartaasti, ettei kenellekään seurassa toimivalla ole yhtäkään itseään tyydyttävää selitystä menneen kauden tulokselle. Sellaista ei nimittäin ole. Mestaruutta, tai edes mitalia en odota joka vuosi. Mutta sitä odotan, että menestystä tavoitellaan tosissaan, since day one. Ainakin niin kauan, kunnes joku tarjoaa järjellisen tekosyyn sille, miksi tästä standardista pitäisi luopua.

Allekirjoitan joka sanan.

Ja kuin sokerina pohjalla, eikös meillä Turussa ole yleisö, joka näkemästään "viihteestä" huolimatta viihtyi koko kauden hallilla aivan entiseen malliin? Niinniin, toki esimerkiksi Jatkoajassa on nähty uskomaton määrä päämäärätöntä valitusta ja arvokkaiden sanojen haaskausta, mutta hallilla meininki ei muuttunut käytännössä mitenkään. Hieman hiljaisempaa (onko se mahdollista?) kenties oli ajoittain, mutta väkimäärä pysyi entisenlaisena.

Luulenpa, että parina viime kautena on kevään lähestyessä alkanut monelle kioskille ilmaantumaan vapaalippuja ja lisäksi lippuja on jaettu erilaisille yhteisöille, kuten Nappulaliiga, Lahjan tytöt, alueen ala - asteet yms. En tiedä kuka nämä ilmaisliput viime kädessä maksaa (sponsorit?), mutta ilman tätä tekohengitystä yleisömäärät olisivat olleet merkittävästi pienemmät. Ja kyllähän jokainen näkevä ihminen on todennut, että virallisen ja todellisen katsojamäärän ero on joskus ollut jopa parituhatta. Tämä kyllä taitaa olla ihan valtakunnallinen ilmiö.

Mutta pitkällä aikavälillä ainakaan minä en välitä seurata TPS:n viime aikoina tarjoileman kaltaista kiekkoviihdettä. Tilanteen muuttamiseksi näen noin kaksi perusvaihtoehtoa: joko tarjolla olevan ”tuotteen” on muututtava tai minun on muutettava henkilökohtaisia mieltymyksiäni ja tottumuksiani. Asetelma lienee yleistettävissä jokaiseen yksittäiseen kannattajaan.

Minä ainakin olen vaihtoehtoni valinnut: On muutettava mieltymyksiä ja tottumuksia ja jättää kausikortti ostamatta ja käydä katsomassa vain muutama tarkkaan valittu peli kauden aikana.
 

pygmalion

Jäsen
Lisähuomioita

Viestin lähetti Reverent
Minä ainakin olen vaihtoehtoni valinnut: On muutettava mieltymyksiä ja tottumuksia ja jättää kausikortti ostamatta ja käydä katsomassa vain muutama tarkkaan valittu peli kauden aikana.

Niin, kahdesta vaihtoehdosta tuo saattaa hyvinkin olla se realistisempi, mutta siinä on yksi ikävä puoli. Ainakin minun kaltaiselleni ihmiselle näiden mieltymysten vaihtaminen on jo ajatuksena melko kivulias.

Irtokommenttina todettakoon, että käsittääkseni "vapareitten" jakaminen huonosti vetäviin otteluihin ei ole mikään uusi ilmiö. Sitä on tehty kauemmin kuin pari vuotta. Ja lopulta ilmainen (tai normaalia halvempi) lippu on hieman samanlainen asia kuin ilmainen lounas: joku senkin aina maksaa...
 

pygmalion

Jäsen
Hmph, onko tämä jäätävä hiljaisuus tulkittavissa niin, että kukaan muu ei ole oppinut yhtään mitään? Se ei tietenkään olisi mitään uutta, kun ihmislapsista on kyse. Vai tyydytäänkö täälläkin siihen, että näillä (eväillä) mennään jatkossakin?

Otetaanpa vielä jutustelun virkistämiseksi lisänäkökulma opetuksiin ja oppimisiin. Ainakin Jack Nicholsonin elokuvien ystävät saattavat muistaa pätkän nimeltä "Elämä on ihanaa", ja siitä kohtauksen, jossa käytöshäiriöistä vanhaa herraa esittävä Nicholson kävelee neuroottisia ihmisiä pullollaan olevan kallonkutistajan odotushuoneen läpi. Nicholson katsahtaa ympärilleen ja toteaa musertavasti läsnäolijoille (vapaasti lainaten): "have you considered... what if this is as good as it gets?".

Nicholsonin kysymys koski elämää yleensä, mutta sen voi tässä tapauksessa soveltaa myös koskemaan TPS:n tilannetta. Onkohan mitään parempaa edes luvassa? Onko syytä edes olettaa sellaista? Miettikääpä sitä, tai jotain...
 
Suosikkijoukkue
TPS
Eihän tämä kirjoitus tänne kuulu, mutta jotenkin minulla on ainakin nyt mielessäni tulevat MM-kisat. Tuskin meille tulee parempaa mahdollisuutta nähdä tällaista määrää huippukiekkoilijoita Elyseellä vähään aikaan, jos koskaan.
Ruotsi, Kanada ja Latvia sekä Valko-Venäjä Turun lohkossa ja Tampereen lohkosta tulevat vielä todennäköisesti USA, Venäjä ja Sveitsi jatkopeleihin Turkuhalliin. Bonuksena vielä vapun aaton Suomi-Tsekki -peli.
Ja sitten vielä pari puolivälieräottelua. Liputkin Suomi-peliä lukuunottamatta SM-liigatasoa (seis.), joten ainakin minä aion katsoa kaikki pelit.
Niin ja vastaus tuohon oppimiskysymykseen: ei me mitään opittu. Enemmän tai vähemmän amatöörien puuhastelua koko SM-liiga!
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"MM - kisoista"

Ei voisi vähempää kiinnostaa jokakeväinen pakkopulla, jota jostain kumman syystä myös maailmanmestaruusturnaukseksi kutsutaan. IIHF:n paksukaiset ovat ahneuksissaan paisuttaneet kisat kuudentoista maan ylipitkäksi tapahtumaksi, josta voisi surutta karsia ainakin kahdeksan maata ja puolitoista viikkoa pois.

Nyt ainakin ensimmäinen viikko on käytännössä täysin turhaa pelailua ja höynäytettävät vielä tappelevat ylihintaisista lippupaketeista, jotka pakottavat ostamaan lipun myös peleihin, joita kukaan ei muuten katsoisi.

Asia ei todellakaan tänne kuulu, mutta oli pakko ottaa kantaa, kun näköjään järjettömältä kisahehkutukselta ei pääse täälläkään pakoon.

PS. Muistakaa katsoa tänään Kotikatu. Kisojen kunniaksi tänään special guest stareina Aravirta ja Juti !!
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: "MM - kisoista"

Viestin lähetti Reverent
Ei voisi vähempää kiinnostaa jokakeväinen pakkopulla, jota jostain kumman syystä myös maailmanmestaruusturnaukseksi kutsutaan.
Minä taas katselen NHL:ää sillä silmällä, että keitähän sieltä mahtaa MM-kisoihin tulla. Muuten ei jaksa koko änäri kiinnostaa.

Juuri alkaviin kisoihin näyttää olevan myös huippuammattilaisilla suurempi hinku kuin koskaan ennen. Kansallisuuteen katsomatta. Ilmeisesti mömmönkisojen arvostus on nousemassa myös rapakon toisella puolen, mistä kertoo myös kanadalaisten kisahakemus. Kehitys kulkee nyt oikeaan suuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös