Tuli Civ 6 ennakkotilattua aikanaan ja kyllähän se ajanvietettä joksikin aikaa tarjosi ja tulee tarjoamaan jatkossakin, kunhan taas innostuu pelistä, viimeistään seuraavan isomman DLC:n yhteydessä. Jotain tuosta peruspelistä kuitenkin puuttuu. Sama tuntuma oli toki Civ 5:kin yhteydessä, kun aikanaan tuli sekin ostettua. Gods and Kings ja Brave new world kuitenkin toivat siihen paljon lisää tekemistä ja sai minut pelaamaan peliä ilman modeihin kulunutta aikaa jonkun 800-900h. En kovinkaan paljon itse paljasta Civ 5 tahkonnut alkuinnostuksen laannuttua, sama juttu varmaan tämän kanssa.
Tekoälyn ajoittainen typeryys Civ 6:ssa kumminkin hämmentää. Siinä missä jo ihan paljaassa Civ 5:ssa tekoäly kyllä kävi kimppuun jos olit heikko ja sodan julistuksen jälkeen myös pyrki valloittamaan kaupunkisi. Civ 6:ssa botit julistaa sotia samaan tapaan, välillä jopa yllättäenkin. Monesti on kuitenkin tullut vastaan tilanne, jossa botti ei ole juurikaan panostanut hyökkäykseensä. On tullut sota, jossa ensimmäisen 20 kierroksen aikana ei tapahdu mitään, vaikka minulla ei ole ollut kunnon armeijaa ja nopealla rynnäköllä kansani olisi tuhottu. Botti antaa kuitenkin kiltisti minun rakentaa riittävän armeijan, jolla voin sitten vallata botin rajakaupungit ja rauha palaa välillemme. Toisessa tapauksessa naapuri ei pidä minusta alkuunsa ja alkaa mätkiä rajalleni antiikkiajan sotavaunuja, julistamatta kumminkaan sotaa. Tätä tapahtuu seuraavat 80 kierrosta (toiseksi hitaimmalla pelinopeudella pelatessa) ja alan tietenkin kehittää armeijaani. Ajan kuluessa teknologia kehittyy ja minun on helppo päivittää sotilaani "nextille levelille" alueideni sisäpuolella ollessa. Bottikin kehittyy, mutta hänen rajansa eivät ulotu minun rajoilleni, joten hänen joukkonsa ovat ei-kenenkään-maalla ja niitä ei voi kyseisessä paikassa päivittää. Botti ei myöskään viitsi vetää joukkojaan takaisin päivittääkseen, vaan julistaa sitten pitkän ajan kuluttua sodan ja hänen antiikkiset sotavaununsa syöksyvät kuolemaan musketöörieni ja tykkieni eteen. Kummassakin tapauksessa tekoäly oli aika helppo nujertaa.
Toisena poimintana teknologioiden kehitys ja niiden saaminen varsinaisesti kentälle eivät oikein natsaa. Pelaamissani peleissä olen havainnut, että botit sekä minä olemme voineet olla jo modernilla ajalla ja kaikilla on edelleen ritareita, katapultteja ja jousimiehiä käytössä. Kaupunkien tuotantokyky ei vain tahdo riittää. Enkä lähtisi oman huonouteni tai helppojen bottien syyksi laittamaan, sillä olen pelannut kolmanneksi ja toiseksi vaikeimmilla tasoilla. Kuten edellisissäkin civeissä vaikeustaso ei pahemmin muuta tekoälyä paremmaksi, vaan antaa hänelle paremmat lähtökohdat alkuun ja tuotannollisia/teknologisia boosteja, joilla botti voi sitten vaikeuttaa pelaajan peliä.
Yhteenvetona sanoisin, että Civ 6 on kuitenkin ihan pelaamisen arvoinen peli, se on monipuolisempi kuin Civ 5 heti julkaisun jälkeen ja ehkä mullistavimpana juttuna se, etteivät kaupungit enää rakennu yhteen ruutuun, vaan kaupunki muodostuu monien ruutujen kokonaisuuksista, joihin voit sijoittaa kaupungin eri alueita, kuten tehdasalue, sotilasalue, kauppa-alue, jne. Sotilaat voivat myös teknologian kehittyessä muodostaa suurempia ja vahvempia yksiköitä ja niihin voi liittää tukikalustoa, kuten muurinmurtajia ja ilmatorjunta-aseita.
Ennakkotilaamisessa piilee riskinsä, Civ 6 ei kuitenkaan tätä ollut ja olen ihan tyytyväinen, että kyseisen pelin hankin. Nyt saan olla varsinkin tyytyväinen, kun syksyllä olin sillä mielellä, että ennakkotilaan joko Civ 6 tai Mafia 3. Onneksi en päätynyt jälkimmäiseen, alelaarikamaan.
Tekoälyn ajoittainen typeryys Civ 6:ssa kumminkin hämmentää. Siinä missä jo ihan paljaassa Civ 5:ssa tekoäly kyllä kävi kimppuun jos olit heikko ja sodan julistuksen jälkeen myös pyrki valloittamaan kaupunkisi. Civ 6:ssa botit julistaa sotia samaan tapaan, välillä jopa yllättäenkin. Monesti on kuitenkin tullut vastaan tilanne, jossa botti ei ole juurikaan panostanut hyökkäykseensä. On tullut sota, jossa ensimmäisen 20 kierroksen aikana ei tapahdu mitään, vaikka minulla ei ole ollut kunnon armeijaa ja nopealla rynnäköllä kansani olisi tuhottu. Botti antaa kuitenkin kiltisti minun rakentaa riittävän armeijan, jolla voin sitten vallata botin rajakaupungit ja rauha palaa välillemme. Toisessa tapauksessa naapuri ei pidä minusta alkuunsa ja alkaa mätkiä rajalleni antiikkiajan sotavaunuja, julistamatta kumminkaan sotaa. Tätä tapahtuu seuraavat 80 kierrosta (toiseksi hitaimmalla pelinopeudella pelatessa) ja alan tietenkin kehittää armeijaani. Ajan kuluessa teknologia kehittyy ja minun on helppo päivittää sotilaani "nextille levelille" alueideni sisäpuolella ollessa. Bottikin kehittyy, mutta hänen rajansa eivät ulotu minun rajoilleni, joten hänen joukkonsa ovat ei-kenenkään-maalla ja niitä ei voi kyseisessä paikassa päivittää. Botti ei myöskään viitsi vetää joukkojaan takaisin päivittääkseen, vaan julistaa sitten pitkän ajan kuluttua sodan ja hänen antiikkiset sotavaununsa syöksyvät kuolemaan musketöörieni ja tykkieni eteen. Kummassakin tapauksessa tekoäly oli aika helppo nujertaa.
Toisena poimintana teknologioiden kehitys ja niiden saaminen varsinaisesti kentälle eivät oikein natsaa. Pelaamissani peleissä olen havainnut, että botit sekä minä olemme voineet olla jo modernilla ajalla ja kaikilla on edelleen ritareita, katapultteja ja jousimiehiä käytössä. Kaupunkien tuotantokyky ei vain tahdo riittää. Enkä lähtisi oman huonouteni tai helppojen bottien syyksi laittamaan, sillä olen pelannut kolmanneksi ja toiseksi vaikeimmilla tasoilla. Kuten edellisissäkin civeissä vaikeustaso ei pahemmin muuta tekoälyä paremmaksi, vaan antaa hänelle paremmat lähtökohdat alkuun ja tuotannollisia/teknologisia boosteja, joilla botti voi sitten vaikeuttaa pelaajan peliä.
Yhteenvetona sanoisin, että Civ 6 on kuitenkin ihan pelaamisen arvoinen peli, se on monipuolisempi kuin Civ 5 heti julkaisun jälkeen ja ehkä mullistavimpana juttuna se, etteivät kaupungit enää rakennu yhteen ruutuun, vaan kaupunki muodostuu monien ruutujen kokonaisuuksista, joihin voit sijoittaa kaupungin eri alueita, kuten tehdasalue, sotilasalue, kauppa-alue, jne. Sotilaat voivat myös teknologian kehittyessä muodostaa suurempia ja vahvempia yksiköitä ja niihin voi liittää tukikalustoa, kuten muurinmurtajia ja ilmatorjunta-aseita.
Ennakkotilaamisessa piilee riskinsä, Civ 6 ei kuitenkaan tätä ollut ja olen ihan tyytyväinen, että kyseisen pelin hankin. Nyt saan olla varsinkin tyytyväinen, kun syksyllä olin sillä mielellä, että ennakkotilaan joko Civ 6 tai Mafia 3. Onneksi en päätynyt jälkimmäiseen, alelaarikamaan.