Mitä on fyysisyys?

• 8 060
  • 61

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No onhan Jari Sillanpääkin käynyt kerran heterobaarissa mutta silti mies on pesunkestävä ruskean reiän ritari.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Viestin lähetti lihaani
Mies, joka nostaa Prongerin seinälle , ei ole vitsi.
:) Selänne on tunnetusti todella fyysinen pelaaja, ainoa kerta kun olen nähnyt Finish Flashin taklaavan, oli kun hän veti tyylipuhtaan päähän kohdistuneen taklauksen Prongerille. Selänne on fyysisyyden täydellinen vastakohta.

mutt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,ylilyönnit,Harkinsin juomalahjat
Viestin lähetti Frankie
:) Selänne on tunnetusti todella fyysinen pelaaja, ainoa kerta kun olen nähnyt Finish Flashin taklaavan, oli kun hän veti tyylipuhtaan päähän kohdistuneen taklauksen Prongerille.

Siinä tapauksessa myös ainoa kerta, kun olet Selänteen nähnyt pelaavan.

Fyysisyys on sitä, että antaa kaikkensa jokaisessa kaksinkamppailussa, taklaa oikein ja osaa näyttää sitä myös ulospäin. Itse arvostan ainakin puhtaita taklauksia, jotka eivät välttämättä ole kauheita pommeja mutta silti pleksit paukahtaa. Tälläisestä esimerkkinä muuan Tomek Valtonen.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti L4E
Juuri näin. Lisäksi pudotan "kuolevien joutsenien" tekijät näistä kavereista pois, sillä ne eivät fyysisen pelaajan titteliä ole ansainneet. Kaverit jotka oikeasti osaavat pelata kovaa ja puhtaasti, niin osaavat ottaa myös kovan pelin vastaan.

Vaikka olenkin 110% filmaamista vastaan niin täytyy ihmetellä kommenttiasi. Siis jos filmaa ei ole fyysinen? On pelleilyä filmata, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa osaako kovaa peliä ottaa vastaan. Äijät jotka filmaavat hakevat ylivoimia omalle jengilleen ja yrittävät turhauttaa vastustajia. Osa peliä sekin vaikka likaista onkin.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti mutt

Fyysisyys on sitä, että antaa kaikkensa jokaisessa kaksinkamppailussa, taklaa oikein ja osaa näyttää sitä myös ulospäin. Itse arvostan ainakin puhtaita taklauksia, jotka eivät välttämättä ole kauheita pommeja mutta silti pleksit paukahtaa. Tälläisestä esimerkkinä muuan Tomek Valtonen.
Niin, Selännehän tunnetusti tätä tekee :). Sinulla on ihan hyvä määritelmä fyysisyydestä, mutta Teemu Selänne ei sovi fyysisyyden kuvaasi ollenkaan. Ainakin minulle on jäänyt Teemusta mieleen, että hän menee aika usein pehmeästi laitakahinoihin ja taklaa kerran 10 vuodessa.

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Frankie
Ainakin minulle on jäänyt Teemusta mieleen, että hän menee aika usein pehmeästi laitakahinoihin ja taklaa kerran 10 vuodessa.
Enempää ei sitten varmaan tarvitakkaan, tämä täytyy olla faktaa.
Siihen aikaan kun Teemu pelasi Jokereissa niin ifk:n fyysisyys oli vitsi ja koko joukke taklasi kaudessa yhtä monta kertaa kuin Teemu yhdessä pelissä.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Fyysisyys, jota itse arvosta eniten yhdistyy hyvään kropan hallintaan. Myönnän, että Erkki Rajamäki on äijä, mutta Erkki ei pysty pelaamaan kiekkoa ja äijää samaan aikaan. Liian usein mies vetää täysillä olkapää olkapäätä vasten, ja kiekko meneekin vastustajalle. Ottaisin silti Erkin takaisin kerhoon koska vaan.

Itse arvosta kaksinkamppailupelaamista, jota tarjoavat mm. Forsberg ja omaan pesään tuijottaen A.Miettinen. Taklauksia ei pelätä ottaa vastaan, ja loistava tasapaino yhdistettynä hyvään fysiikkaan takaa paljon voittoja kulmaväännöissä. Ei siinä mitään, pidän minä taklauksista ja hanskaamisestakin, mutta edellä mainitun laatuista fysiikkaa löytyy varsin harvalta pelurilta.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti hull16
Enempää ei sitten varmaan tarvitakkaan, tämä täytyy olla faktaa.
Siihen aikaan kun Teemu pelasi Jokereissa niin ifk:n fyysisyys oli vitsi ja koko joukke taklasi kaudessa yhtä monta kertaa kuin Teemu yhdessä pelissä.
Kerroin vain oman mielipiteeni Selänteestä, anteeksi jos se ei mielytä sinua. Taidat olla aika herkällä tuulella.

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Frankie
Kerroin vain oman mielipiteeni Selänteestä, anteeksi jos se ei mielytä sinua. Taidat olla aika herkällä tuulella.
Niin kerroin minäkin omani ja minä olen aina herkällä tuulella, kun meidän jumalia mollataan...

Graham

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vyysistä hommaa

Täydellinen fyysinen pelaaja on lyhyesti vahva, kestävä ja nopea.

Jaloista pitää löytyä voimaa kulmavääntöihin, koviin spurtteihin ja taklauksiin, ranteissa pitää olla painetta koviin kuteihin.

Keuhkot ei lopu kovassakaan pelissä vaikka pelaa 25-30min.

Jokuhan voi olla helevetin fyysinen kun pelaa 5 vaihtoa pelissä ja vetää vaahto suussa ukkoa laseihin, mutta enemmän kysyy fysiikkaa pelata kovia minuutteja ja silti mennä mukaan joka vääntöön.

Fysiikkaa vaatii myös taklausten vastaanottaminen ja kiekon suojaaminen, eli eivät fyysisiä pelaajia ole vain kiekottomat pelaajat jotka karvaavat ja taklaavat, vaikka monien mielestä siltä näyttää.

Peter Forsberg on fyysisesti mun mielestä ykkönen (ja muutenkin paras hyökkääjä maailmassa)

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti lintu
On pelleilyä filmata, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa osaako kovaa peliä ottaa vastaan.

Yleensähän nämä "muka muka" fyysiset tyypit juuri tukeutuvat filmaamiseen, kun niitä vähän kovemmin kohdellaan tai muuten vaan vastaavilla otteilla kuin nämä filmaajat itse harrastavat. Mutta niin kuin sanoin, itse en pidä filmaajia fyysisinä ja pudotan ne pois laskuista.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti mutt

Harvassa ovat Selänteen taklaukset viimevuosina olleet, sen sijaan herra on keskittynyt voimallisemmin johonkin muuhun kuin pelaamiseen - Selännettä ei siis oman mittapuuni mukaan voi millään muotoa kutsua fyysiseksi pelaajaksi.

Parhaimmillaan hän oli taitava pelaaja mutta - kuten jokainen näkee - ne vuodet ovat auttamatta jääneet taakse.

Eikä milloinkaan Selänteen nimeä tule mielestäni nostaa esille puhuttaessa fyysisistä pelaajista - ei koskaan. Sellainen teko tekee pilkkaa niille oikeasti fyysisille pelaajille.

Sanonpa kuitenkin sen ettei taito ja fyysisyys ole toisiaan poissulkevia seikkoja - tähän jokainen kiekkoa hivenen avarakatseisemmin seurannut voi yhtyä. Nimiä en luettele.

vlad.

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Viestin lähetti vlad

Parhaimmillaan hän oli taitava pelaaja mutta - kuten jokainen näkee - ne vuodet ovat auttamatta jääneet taakse.

Eikä milloinkaan Selänteen nimeä tule mielestäni nostaa esille puhuttaessa fyysisistä pelaajista - ei koskaan. Sellainen teko tekee pilkkaa niille oikeasti fyysisille pelaajille.

Sanonpa kuitenkin sen ettei taito ja fyysisyys ole toisiaan poissulkevia seikkoja - tähän jokainen kiekkoa hivenen avarakatseisemmin seurannut voi yhtyä. Nimiä en luettele.

Viimeiset vuodet Selänne on pelannut polvi enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa. Selänteen paras ase on aina ollut huikea nopeus yhdistettynä kiekolliseen taitoon. Jos siitä otetaan se nopeus pois, jää jäljelle enää ne taito-ominaisuudet, jotka on jo paljon helpompi pelata pois. Ja siinä tietenkin nämä fyysiset pelaajat ovat hyviä.

En minäkään ole Selännettä minään erityisen fyysisenä pelaajana ikinä pitänyt. Mutta ei hän mikään Gretzkykään ole, joka tarvitsi poliiseja jo siihen ettei kaveria saisi taklata.

Jokainen pelaaja käyttäköön omia erityisominaisuuksiaan. Fyysisyys on niistä helpoiten saavutettavissa, ja osin senkin takia se ei kovin korkealle nouse omalla arvoasteikollani. Moni pelaaja on myös tehnyt itselleen hallaa tällä fyysisyyden korostamisella. Yksi tällaisista on osittain mielestäni Saku Koivu, jonka nopeus ja ketteryys olivat ainutlaatuisia 90-luvun puolivälin paikkeilla ja aiemminkin, mutta jotka ovat sittemmin selkeästi kärsineet NHL:ssä.

Tämä fyysisyyden korostaminen on ylipäänsäkin vitsaus suomalaisessa jääkiekossa. Mieluummin katsoisin venälaistyyppisiä nopeita ja taitavia kiekkoilijoita. Ja voiko heistä monestakaan myöskään sanoa, että olisivat jotenkin epäfyysisiä?

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Noooo kyllähän Selänne tarvitsi enforcereita, ensiksi Jetseihin hankittiin Domi ja King kun Teemu ja Tkachuk sai vähän liikaa osumia (tosin Tkachuk pystyi itse hoitelemaan asiat aika pitkälti),

Anaheimissahan johto kypsyi totaalisesti Selänteen ja Kariyan telomisiin, yhtenä päivänä joukkueeseen hankittiin NHL:n kaksi sen hetkistä top5 goonia McKenzie ja Grimson jonka jälkeen Selänteen kohdistuneet koputtelut loppuivat kun lähes seinään (tämä myös niille puusilmille jotka vielä kehtaavat väittää ettei poliiseilla oe vaikutusta). Hyvä esimerkki oli Calgaryn Cale Hulse, mies kävi napauttamassa Temeä käsille jonka jälkeen Grimson kävi sanomassa että seuraavasta vastaavasta tempusta vastaat mulle, tyhmänä miehenä Hulse ei uskonut vaan toisti tempun jonka jälkeen Grimson ajoi miestä takaa ympäri kaukaloa, sai kiinni ja pieksi miehen keskeytyskuntoon.

Sanomattakin oli selvää että seuraavassa Flames-Ducks matsissa Teme sai olla rauhassa.

Peter Gabriel

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Cam Neely on kyllä harvoja fyysisiä pelaajia joita arvostin. Tämäkin tosin perua ennemmin miehen huikeasta viimeistelytaidosta.

Ylipäätään fysiikan tolkuton ihannointi on yksi syy Suomen maajoukkueen kädettömään olemukseen tällä hetkellä. Lätkä on maalintekopeli ja maalintekoon tarvitaan aina taitoa. Taidonpuute pitää korvata aina jollain muulla. Jos on taitoa, ei tarvitse muuta. Mutta asiaan.

Fysiikka ei ole väkivaltaa. Nämä kaksi ollaan onnistuttu sotkemaan Suomessa toisiinsa. Ts. ei polvitaklauksia, selkäänajoja jne. Edelleen kiukuttaa tapaus Levokari-Suutarinen jos joku vielä muistaa. Fysiikka on tarpeellinen elementti, mutta vasta kun se tukee muita ominaisuuksia. Itsessään se on kohkausta ja kohellusta. Juuri sitä kädettömyttä ja suu vaahdossa kohkaamista 0-0 Latvia matsin jälkeen että "Hyvin tsempattiin mutta ei saatu paikoista sisään" Ensin pitäisi kehittää taito, sitten nopeus ja vasta sen jälkeen fysiikka. Miksiköhän Tsekki voittaa maailmamestaruuksia vaikka niillä ei ole yhtään Jarkko Ruutua maajoukkueessaan?

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Suomen maajoukkuehan ei järin fyysinen ole vaikka taklauksia nykypelityylillä suht paljon nähtiin Summasen aikana. MM-kisoissakin finaalissa kohtasivat 2 kisojen kookkainta ja fyysisintä jengiä. Ei tsekit ole enää nykyään mitään yksipuoleisia kikkailijoita...

Fyysisyyttä toki on monenlaista. MM-joukkueessa se on kovaa karvausta, joka päätetään kontaktiin. Mutta Suomen fyysisyys loppuu maalin edessä minne niitä pelitavasta johtuen tulevia irtokiekkoa tulee. Ei ole mitään kaappi-Rick Nashia punnertamassa saati viimeistelemässä.

Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Taitavasta ja fyysisestä minulle tuli ensimmäisenä mieleen Todd Bertuzzi. Toinen nimi, joka tuli mieleen vaikka tahtoisin sen jo unohtaa on Josef Boumedienne.

MaV

Jäsen
Viestin lähetti L4E
Yleensähän nämä "muka muka" fyysiset tyypit juuri tukeutuvat filmaamiseen, kun niitä vähän kovemmin kohdellaan tai muuten vaan vastaavilla otteilla kuin nämä filmaajat itse harrastavat. Mutta niin kuin sanoin, itse en pidä filmaajia fyysisinä ja pudotan ne pois laskuista.

Pudotatko filmaajat pois laskuista myös kun listataan taitavia pelaajia? Entä nopeita?

Ei kai tuo "fyysisyys" ole mikään arvonimi, joka ansaitaan, joka jotenkin nostaisi pelaajaa ylöspäin ja tekisi jotenkin suoraan arvokkaamman. Se on eräs tapa tutkia pelaajan ominaisuuksia siten kun ne vaikuttavat jääkiekkopelin kulkuun.

Samahan pätee tietysti siihen ovatko taklaukset aina puhtaita ym. Tietysti on hyvä, että kirjoittajien joukosta löytyy pelin moraalin valvojia, mutta tosiasiassa vastustajan pelaajien kannalta lienee aina sama onko esim. taklaus täysin puhdas vai ei, niin kauan kun siitä ei tule rangaistusta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos näitä Cam Neelyn manttelinperijöitä käydään listailemaan, niin ei missään nimessä pidä unohtaa Brendan Shanahania joka parhaimmillaan oli fyysisyyden perikuva - teki maaleja, taklasi ja tappeli - eli teki kaikkea mitä fyysisen pelaajan kuuluukin tehdä.

Parhaimmillaan fyysiset pelaajat ovat muutakin kuin päättömiä kouhottajia ja riidanhaastajia - toki näitäkin pelaajia joukkueessa tarvitaan, mutta he ovat vain yksi fyysisenpelaajatyypinmalli. Näin asian näen.

Kuten aiemmin jo kirjoitin fyysisyys ei sulje pois taitoa - Brendan Shanahanin tyyppiset pelaajat ovat eräs esimerkki tällaisista pelaajista mutta yhtälailla taitavana pelaajana Peter Forsberg on parhaimmillaan pelaaja jonka pelissä on mukana myös fyysinen elementti, ei niin korostetusti kuin Shanahanin tyyppisillä pelaajilla mutta mukana tämä elementti kuitenkin on. Peter Forsbergin tyyppiset pelaajat kuitenkin eroavat niistä taitavista pelaajista jotka kestävät hyvin fyysistäkin peliä juuri sen ominaisuuden tähden, että he myös itse harrastavat tätä fyysistä peliä.

Sen sijaan taitavat pelaajat, kuten Sergei Fedorov, jotka kestävät fyysistä peliä mutta eivät itse sitä liiemmin harrasta eivät kuulu minun jaottelun mukaan laisinkaan fyysisiin pelaajiin.

Pahoitteluni kun esimerkkipelaajani ovat kokonaisuudessaan NHL:n puolelta.

vlad.

mutt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,ylilyönnit,Harkinsin juomalahjat
Viestin lähetti vlad

Tähän piti tarttua vielä. Taito ei katoa koskaan, jos joku katoaa se on nopeus. Selänne on edelleen taitava mies.

Graham

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Peter Gabriel
Cam Neely on kyllä harvoja fyysisiä pelaajia joita arvostin. Tämäkin tosin perua ennemmin miehen huikeasta viimeistelytaidosta.

Ylipäätään fysiikan tolkuton ihannointi on yksi syy Suomen maajoukkueen kädettömään olemukseen tällä hetkellä. Lätkä on maalintekopeli ja maalintekoon tarvitaan aina taitoa. Taidonpuute pitää korvata aina jollain muulla. Jos on taitoa, ei tarvitse muuta. Mutta asiaan.

Fysiikka ei ole väkivaltaa. Nämä kaksi ollaan onnistuttu sotkemaan Suomessa toisiinsa. Ts. ei polvitaklauksia, selkäänajoja jne. Edelleen kiukuttaa tapaus Levokari-Suutarinen jos joku vielä muistaa. Fysiikka on tarpeellinen elementti, mutta vasta kun se tukee muita ominaisuuksia. Itsessään se on kohkausta ja kohellusta. Juuri sitä kädettömyttä ja suu vaahdossa kohkaamista 0-0 Latvia matsin jälkeen että "Hyvin tsempattiin mutta ei saatu paikoista sisään" Ensin pitäisi kehittää taito, sitten nopeus ja vasta sen jälkeen fysiikka. Miksiköhän Tsekki voittaa maailmamestaruuksia vaikka niillä ei ole yhtään Jarkko Ruutua maajoukkueessaan?

Asiaa, täyttä asiaa.

Vittu te ette tiedä fyysisyydestä mitään! IFKn kannattajat (?) on fyysisiä. Ens kauden IFK:ta koskeva ketju: n.2500 viestiä! Ens kauden valmentajaa koskeva ketju: n. 1500 viestiä!

Tuossa on todellista fyysisyyttä. Ainakin sisäistä fyysisyyttä, jos ei muuta.

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pelote

Täällä puhutaan fyysisyydestä, mutta useat sitä haluavat kaipaavat joukkueseensa mielestäni NHL:n enforcereita. Enforcer on täytäntöönpanija ja yhdistetään usein lakiin pakon omaisessa mielessä. Enforcer pakottaa lakitoimenpiteen tapahtumaan. Ts. he haluavat joukkueseensa pelaajia, jotka väkisin ts. nyrkeillä hakee 'oikeutta' omille.

Minusta parempi suomenkielen termi kuin fyysisyys olisi pelote tai fyysinen pelote. Pelaaja on niin kova otteissaan välillä, että se saa vastustajat pelkäämään. Tällaisia pelaajia en ole kyllä liigassamme juuri nähnyt, mutta mm. MM-kisoissa Kanadan joukkue on ajoittain jyrännyt Suomen joukkueen. Esimerkkinä 94 MM-kisoissa Suomi ei pelin lopussa oikeen uskaltanut mennä Kanadan maalille ja maalit jäi tekemättä ja Suomi hävisi ottelun rankkareilla. Tämän pelitavan toimivuus vaatii myös tuomarilinjan ja tuon pelitavan hyävksymisen. Euroopassa pelitapaa ei hyväksytä, mutta Amerikassa ser kuuluu pelin kirjoittamattomiin sääntöihin. Peli kovenee ja tuomarilinja muuttuu sallivaksi kohti pelin loppua.

Viimeksi muokattu:

Emilio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Newcastle
Viestin lähetti mutt
Tähän piti tarttua vielä. Taito ei katoa koskaan, jos joku katoaa se on nopeus. Selänne on edelleen taitava mies.

Miksei taito voi kadota samalla tavalla kuin muutkin ominaisuudet? Nojoo, jätetään pilkun nussiminen. Mutta Selänteen suurin vahvuus on aina ollut nopeus, ei taito, eikä varsinkaan fyysisyys.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy