Mitä Olympiastadionille pitäisi tehdä?

  • 1 111
  • 5

Mitä Stadikalle tulisi tehdä?

  • Purkaa vanha, rakentaa tilalle uusi moderni stadion

    Ääniä: 34 38,6%
  • Rempata, rempata ja vielä kerran rempata

    Ääniä: 32 36,4%
  • Jättää ulkomuseoksi, "turistinähtävyydeksi"

    Ääniä: 14 15,9%
  • Antaa olla sellaisena kuin on nyt seuraavat sata vuotta

    Ääniä: 8 9,1%
  • Jotain muuta

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    88

Jazerman19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masan Massiivinen, sympatiat Leafs
Olympiastadionin kohtalosta on keskusteltu vilkkaasti viime aikoina. Mitä teidän mielestänne Stadikalle tulisi tehdä, vai tulisiko tehdä mitään?

Itse olen vakaasti sitä mieltä, että koko paska vain matalaksi, vaikka se kuinka kauhistuttaisi meidän ikäväestöä ja museovirastoa. Nyt olisi aika rakentaa tälle meidän sukupolvelle meidän oma "Stadikka", jossa olisi yleisökapasiteetti jotain 50000-60000 katsojan luokkaa ja jossa voisimme ehkä jonain päivänä nauttia jalkapallon em-kisojen tunnelmasta, tai muista suurista urheilutapahtumista. Nykyiselle "murjulle" ei enää tulla koskaan antamaan yksiäkään isoja kisoja, joten mitä tässä vielä odotellaan? 2000-luku here we come!

Ps. Suosittelen lukemaan Urheilulehdessä vähän aikaa sitten julkaistun artikkelin juuri Olympiastadionin kohtalosta. Artikkelin kirjoittajan kanssa olen 100% samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Niin kuin jo tuonne HIFKin Jäähalli ketjuun kirjoitin:

Museo käytössä Olympiastadionilla ja Jäähallilla ei ole mitään arvoa. Noiden rakennusten ylläpitäminen maksaa ja kuka maksaisi kiertokäynnistä tyhjään urheilupyhättöön, jossa opas kertoisi, että täällä oli tapana urheilla?

Kyllä Olympiastadionin ja Jäähallin arvo tulee siitä, että ne yhä toimivat siinä käytössä johon ne on tarkoitettu. Ja jotta tämä olisi mahdollista, täytyy ne modernisoida nykyajan tarpeita vastaaviksi.

Olympiastadion pitäisi ehdottomasti kattaa kokonaan ja tehdä muutkin katsojien mukavuutta lisäävät muutokset.

Nämä muutokset eivät vähentäisi paikkojen historiallista arvoa ollenkaan vaan päinvastoin lisäisi sitä, kun uudetkin sukupolvet pääsevät nauttimaan urheilutapahtumista legendaarisilla arenoilla.

Legendaarinen elävä areena on aina parempi kuin kuollut museo. Toivottavasti museovirasto ymmärtää tämän ennen kuin on liian myöhäistä ja nämä urheilupyhätöt katoavat tavallisilta kaduntallaajilta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paras ratkaisuhan (mikäli teknisesti mahdollista) olisi "entisöidä" Olympiastadion moderniksi ja eläväksi areenaksi pyrkien kuitenkin säilyttämään alkuperäisen henki. Eli siis sellainen moderni, retrohenkinen stadion. Vaan olen huomannut että museovirastoa vastaan taisteleminen on aika vaikeaa ja turhauttavaa hommaa joten todennäköisesti järkevintä olisi antaa nykyisen maatua paikoilleen ja rakentaa kokonaan uusi jonnekin muualle.
 

Jazerman19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masan Massiivinen, sympatiat Leafs
Hyvää pohdintaa Ioota Rhoolta ja itse asiassa tuolta teidän puolelta tämän ketjun idean sainkin.

Mietin vain kuinkakohan tuota Stadikkaa pystyisi remontoimaan nykyajan standardit täyttäviksi, kun se on kuitenkin jo lähtökohdiltaan, niin vanhanaikainen. Korjatkaa toki viisaammat, mutta tuossa taitaa jo realiteetit tulla vastaan. Paljon helpompi olisi tehdä kokonaan uusi stadion, kuin jatkuvasti syöttää fyrkkaa sellaisen korjaamiseen, joka on jo muutenkin auttamattomasti aikaansa jäljessä. Tämä sama on tehty mm. Englanissa (Wembley), Norjassa, sekä Sveitsissä, joissa on kansakunnan merkittävimmät stadionit pistetty sileäksi ja suunnattu katseet tulevaisuuteen.
 

scholl

Jäsen
Olympiastadionia ei pysty modernisoimaan. Se on 30-luvun tuote. Kattamiset ja muut eivät auta. Stadionin pitäisi olla moderni, vähintään 50000 kapasiteetin omaava monitoimistadion, jossa myös kenttä voitaisiin kattaa.

Niin valitettavaa kuin se onkin niin museoisin stadikan kuten Tukholmassa on tehty. Se voi olla maratonin lähtö- ja maalipaikka, mutta stadion pitää olla muualla. Ei Münchenissäkään olympiastadionista mitään hokkuspokkusyllätystä pyritty tekemään, vaan rakennettiin uusi upea Allianz-Arena.
Se mitä olen kartasta katsonut niin olen päätynyt siihen, että joku Lanternan seutu metroradan sekä hyvien tieyhteyksien (Kehä I, Porvoontie, Itäväylä) päässä olisi sopiva paikka uudelle kansallisstadionille.

Stadikan ympäristö voisi olla olympiapuisto ja stadikalla pitäisi järjestää esimerkiksi enemmän ilmaisia tapahtumia. Sellaisia kansanjuhlia ja muuta ulkoilmatapahtumaa. Kaikki suuri kaupallinen toiminta sille uudelle stadikalle.

En usko, etteikö tänne saataisi yhtä stadionia, jos Tukholmassakin on rakenteilla nyt 2 stadionia. Solnaan liitolle kansallisstadion (jossa myös AIK) 50000 hengen Swedbank Arena ja Globenin viereen 30000 hengen stadioni Hammarbylle.¨

edit. hankalampi asia tuo stadionkysymys silti on kuin vaikkapa Jäähalli. Juuri nimenomaan ylläpitokustannussyistä
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös