Mitä musiikkia jatkoaikalaiset kuuntelevat?

  • 5 229
  • 37

Mitä musiikkia jatkoaikalaiset kuuntelevat?


  • Äänestäjiä
    241
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tieda sitten huomaako jotkut eroja viela taman jalkeenkaan, mutta siinapa ne paapiirteittain on..
Kuuntelin osan kokonaan ja lopuista pätkiä. Muutaman kohdalla luulisin, että saattaisin vastaavaa kohdatessa tunnistaa alatyypin ja jopa luonnehtia millä perusteella genreen kuulutaan. Jokin minimal on, no, minimaalista.

Pitää erikseen mainita ikivanha taidemusiikin alatyyppi nimeltä minimalismi, joka on tuohon edellä linkattuun minimal-klippiin verrattuna vielä huomattavasti riisutumpaa.

Viime vuosina olen vanhojen rock-, proge-, jazz- ja blues -suosikkien lisäksi käynyt vieraisilla klasarin ja jopa oopperan puolella. Wagner onkin sellaista heavya että oksat pois. 1900-luvun säveltäjistä Stravinsky puhuttelee ehkäpä eniten. Nykymusiikin puolelta löytyy paljon haastavaa kuunneltavaa. Sitten on tietysti kotijumala Frank Zappa, jonka kautta kaikilta musiikillisilta löytöretkiltä tullaan takaisin kotisatamaan. Kenenkään muun musiikissa ei ennen Zappaa yhdistynyt rock-genre ja nykymusiikki (!). Maailmanhistorian ensimmäinen fuusiolevy saattoi sekin olla Zappan tekemä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen pitänyt itseäni suhteellisen avarakatseisena musiikin suhteen mutta tätä listaa lukiessani, huomasin väistämättä sen kuinka "pienissä piireissä" liikuin eli kuuntelen lähinnä musiikkia seuraavista tyylilajeista/-suunnista:

rock, heavy (myös metalli), pop, suomirock, klassinen sekä jonkin verran punk'ia - ihan kokeilumielessä siis. Toisinaan tulee kuunnteltua satunnaisesti muutakin mutta tässäpä tämä pääpiirteittäin. Kun en edes omista radiota, säästyän pahimmiltä hirvityksiltä - olettaisin.

vlad.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Taitaa olla helpompi luetella yhtyeitä joita kuuntelen ja sitä kautta hakea jotain genreilyä:

Manics - onko täämä nyt sitten perus rockia
Joy Division - sanovat post punkiksi
New Order - levystä riippuen melkein mitä vaan
Mew - jotain progepoppia kai
Lapko - sama kuin edelliseen
At the drive in - niin, mitäs tämä sitten on
Ghost Brigade - mörrimöykkyilyä
Opeth - samaa shittiä
Death Cab For Cutie - indiehomostelua
Interpol - menee päivitettyyn Joy Divisioniin
Cure - homostelukamaa

jne...

Eli eipä tähän voi vastata kuin että hyvää musiikkia
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Länsimaista populaarimusiikkia.
Pääasiassa tätä, mutta miksei itä-, etelä- ja pohjoismaistakin. Lihavia venäläisiä akkoja kirkumassa oopperaa en kuuntele, enkä Popedaa.
 

Bäcks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Washington Capitals
Täällä soi useimmiten musiikkia akselilta rock-heavy. Progea tulee kuunneltua myöskin kohtalaisesti. Silloin tällöin tulee kuunneltua myös muutamaa punk- ja blues rock yhtyettä. Muutamia esimerkkejä yhtyeistä joiden tuotantoa löytyy paljon levyhyllystä: Guns N' Roses, Megadeth, Judas Priest, Led Zeppelin, Pink Floyd, Nirvana, Alice In Chains, Alice Cooper, Slayer, AC/DC.. Pääosin siis papat jyräävät vanhalla musiikillaan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nostellaanpas elokuussa avaamaani ketjua ylöspäin, sillä luulen, että aivan kaikki eivät ole vielä päässet jatkoaikalais-oikeuttaan käyttämään äänetysluukulla.

Eli tämänhetkinen tilanne näyttää siltä, että rock ja heavy alalajikkeineen jyräävät odotetunlaisesti kärjessä. Eroa seuraaviin, pop-musaan ja suomirockiin on aika tuntuvasti, mutta he tappelevat selkeästi jatkoaikalaisten mieltymyksistä musiikin suhteen seuraavista sijoista. Olen yllättynyt, että räppi ei ole tuon enempää saanut ääniä, vaikka jatkoajassa heillekin oma tukevahko yhteisönsä ketjuineen on. Nyt jos tekisin äänestyksen, niin erottelisin ehkä vielä tarkemmin heviä alalajeineen, mutta kun äänestysvaihtoehtoja voi olla sen 40, rajaa se selkeästi undergroundit pois.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itselleni käy melkein kaikki muu, paitsi raskas heavy ja muu "örinämusiikki" (ei millään pahalla). Rentoutumiseen ja keskittymistä vaativiin tehtäviin jazz & klassinen ja muita sitten mielialan mukaan (blues yms.). Ja kyllä hyppelen joskus tanssimusiikin tahtiin, mutta harvemmin. Jos osaisin, niin tanssisin tangoa mutta nyt täytyy tyytyä sen kuunteluun.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kitararockia pääsääntöisesti vähän laidasta laitaan. Konemusiikkia unohdin äänestää, mutta Prodigy on ikiaikainen suosikkini.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Countrya ja soft rockia lähinnä tulee kuunneltua. Joskus klassistakin. Harvemmin mitään "heavympää".
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Rock jyrää siis äänestyksessä, mikä ei ole mikään yllätys. Näkeehän sen jatkoajassa avatuista ketjuistakin, että rock-musiikki on hallitseva musiikin laji, vaikka rapille ja konemusiikillekin on omat kuulijakuntansa. Rock-miehenä olisi kuitenkin kiinnostavaa vielä selvittää perehdytetysti, mitä rock-lajia kukakin kuuntelee ja mitkä alalajit painottuvat.

Tästä saisi kyllä mielenkiintoisen äänestyksen kun jo pelkästään rock sisältää about parisenkymmentä erilaista tyylilajia indiestä goottirockiin ja siihen kun lähtee sitten lisämään mahdollisesti raskaampia suuntia thrash metallin kautta death metalliin. Todennäköisesti tulisi ruksittua kovinkin moni vaihtoehto vaikka enimmäkseen tykkään kuunnella progressiivista ja melodista metallia.

Itsehän taisin ruksia rockin ja heavyn pelkästään, koska proge oli jostain syystä jäänyt huomaamatta..

Ja jotta joku nyt saisi jonkinlaisen kuvan sivuunkirjoittaneen musiikkimausta sekavan viestin perään niin seuraavat yhtyeet soivat minulla useimmin:

- Tool
- Mastodon
- Opeth
- Insomnium
- Amorphis
- Gojira
- Soundgarden
- Stam1na
- Kingston Wall
- Scar Symmetry
- Dream Theater
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
trash metallin

Kielipoliisista päivää, se on thrash metal. Yleensä en näihin puutu, eikä minun kieliasulla varustetulla miehellä ole siihen varaakaan, mutta tuo trash osuu aina silmään ikävästi.

Trash = Roska
Thrash = Hakata, piestä jne.

Oma musiikkimaku on hyvin laaja, ja kuuntelenkin kutakuinkin kaikkea popista metalliin. Kuitenkin metallista on tullut jonkinlainen elämäntapa, ja se on itselle enemmän kuin vain musiikkia. Kuitenkaan en todellakaan ole mikään "hevi on paskimmillaankin parasta" tyyppi. Alakategorioista parhaiten iskevä death, thrash, grindcore, groove, industrial ja melo death.

Btw: jatketaan snadia ininää, sillä vastausvaihtoehdoista heavy on hieman typerä, koska heavy on vain yksi metallin alakategorioista (esim. Motörhead ja Manowar).

Rap oli ennen sellainen genre, jota en voinut sietää. Mutta pakko myöntää että viime vuosina on hyvääkin hip hoppia tullut vastaan, kuten esim. tämä.
 
Viimeksi muokattu:

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Kielipoliisista päivää, se on thrash metal. Yleensä en näihin puutu, eikä minun kieliasulla varustetulla miehellä ole siihen varaakaan, mutta tuo trash osuu aina silmään ikävästi.

Hyvää päivää! Hyvä huomio, väsyneenä kirjoitettu, ja nyt oikaistukin jopa. Jännä kyllä, että itse kirjoitin tuon väärin, kun yleensä olen itse ko. sanan kohdalla kielipoliisina paikalla ;) Mutta se siitä off-topicista, jatkakaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös