Mitä mieltä rasismista?

• 2 901
  • 41

Mitä mieltä rasismista/rasisteista?

• Rasistit ovat hyviä tyyppejä

Ääniä: 26 24,8%
  • En osaa oiken sanoa selvää kantaani

Ääniä: 18 17,1%
  • Rasismi on vakava ongelma ja rasistit saa painua helvettiin

Ääniä: 61 58,1%

• Äänestäjiä
    105

Kärppä78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Dallas Stars
Mitä mieltä olette rasismista? Minulla on pakolaisista yksittäisiä huonoja kokemuksia, mutta missään tapauksessa en tuomitse kaikkia niitten perusteella. Entäs te?

Ja polvipetterin pyynnöstä hiukan selvennän kysymystä. Eli mitä mieltä olette noin yleensä rasismista ja rasisteista. Onko rasismi ongelma jne. Okei, ehkä nuo vastausvaihtoehdot eivät olleet maailman parhaat, mutta kertokaa nyt kuitenkin mielipiteenne.

Viimeksi muokattu:

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mahdoitko nyt pohtia tätä aihetta kunnolla ennen sen postittamista?

Kyseletkö nyt mielipiteitä rasismista vai rasisteista? Kohdistuuko kyselysi rasismiin noin yleisesti (esim. ikä-, sukupuoli. jne. rasismeihin) vaiko eri kansalaisuuksiin kohdistuvaan rasismiin?

Jos rasistien käsketään painua helvetiin, sekin on rasismia. Rasisteihin kohdistuvaa rasismia.

Aika laajan aiheen valitsit ja sille kovin suppeat äänestysvaihtoehdot.

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Viestin lähetti polvipetteri
Mahdoitko nyt pohtia tätä aihetta kunnolla ennen sen postittamista?

Kyseletkö nyt mielipiteitä rasismista vai rasisteista? Kohdistuuko kyselysi rasismiin noin yleisesti (esim. ikä-, sukupuoli. jne. rasismeihin) vaiko eri kansalaisuuksiin kohdistuvaan rasismiin?

Jos rasistien käsketään painua helvetiin, sekin on rasismia. Rasisteihin kohdistuvaa rasismia.

Aika laajan aiheen valitsit ja sille kovin suppeat äänestysvaihtoehdot.

Amen, ajattelin itse juuri samaa, mutta luulen tietäväni mitä tässä ajetaan takaa. Lisäksi tämä vastausvaihtoehto on hieman outo 'Rasistit ovat hyviä tyyppejä' Mistäs sen voi tietää ovatko he hyviä tyyppejä jos ei ole ikinä tavannutkaan? Ja jos joku ystävistäsi on rasisti, niin melko suurella todennäköisyydellä silloin vastataan että rasistit ovat hyviä tyyppejä vaikka todellisuudessa puhutaan vain yhdestä kaverista eikä mistään porukasta tms.

Tätä mieltä minä olin asiasta.

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Kovin tylyä, "painukoon helvettiin".

Minulla on useita kavereita jotka ovat "vitsi"rasisteja.
Eli vääntävät raakaa vitsiä "muista" mutta eivät sitten muuten juurikaan mitään. Väärin sekin mutta en vaadi päätä pölkylle.
Varmasti "muutkin" vääntävät meistä rankkaa herjaa.

Järjestäytynyt rasismi onkin sitten tätä "painukoon helvettiin" osastoa.

Lainaan vielä komeasti John Lennonia
"People shouldnt believe in isms, they should just believe in themselves"

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aihe on mielenkiintoinen, mutta kuten edelliset kirjoittajat kiteyttivät, ei äänestysvaihtoehdoissa ollut yhtään minulle mieluista.

Tulkitsen rasismin tosikkomaisesti, eli ajattelutavaksi, jonka mukaan ihonvärin, kansallisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tms. perusteella joku on automaattisesti tyhmä tai huono ihminen.

Näin ei minun mielestäni (tietenkään) voi yleistää. Tunnen ja olen kohdannut niin fiksuja kuin tyhmiäkin (ja siltä väliltä) tummaihoisia, venäläisiä sekä homoja jne., ja haluaisin säilyttää itselläni oikeuden arvostaa sekä arvostella em. ryhmiin kuuluvien älynlahjoja ja muita kykyjä, ja että voin pitää tai olla pitämättä keitä tahansa ystävinäni ilman, että minut leimataan sen perusteella kukkahattusedäksi tai rasistiksi.

Suvaitsevaiset ovat suvaitsevaisia vain suvaitsevaisia kohtaan, suvaitsemattomia kohtaan he ovat hyvin suvaitsemattomia.

Jindebyne

Jäsen
Rasistit ovat munattomia ihmisiä, jotka luulevat olevansa toista parempia, ilman kunnon syytä.

Yleensä kehutaan kuinka rasisti on, mutta usein ovat ihan hiljaa kun joku ulkomaalainen tulee, onhan myös näitä totaalikusipäitä jotka alkavat huutaa neekeriksi. Bullet in their head!

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Trancezz:

Kannattaa tutustua tuohon polvipetterin viestiin.

Ettet vain itse ole sitä mitä niin innokkaasti tuomitset.

Jokainen ihminen on rasisti, toiset enemmän toiset vähemmän.

Jindebyne

Jäsen
Varjo:

Rasistit syrjii ihmisiä joilla on joku ns. vika joille he eivät itse mahda mitään esim. kansalaisuus, ikä. Mutta rasistit voivat itselleen jotain, he ovat vain itse valinneet vihaavansa jotain muita niinkin tyhmästä syystä. Todennäköisesti näillä rasisteilla menee itsellään niin huonosti, että pakko tuntea paremmuuden tunnetta toisen kustannuksella, ja se on väärin. Hävetköön kaikki rasistit ja kaikki jotka niitä puolustavat!

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Eli olet itse rasisti koska syrjit/ paheksut ihmisiä jotka ovat rasisteja? Ja mistä ihmeestä tiedät onko toisella syytä siihen rasistiseen käyttäytymiseen?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trancezz:
Et nyt oikein ymmärrä mitä sanot.

Kategorisoidessasi rasisteja "niillä menee itsellä huonosti jne." toimit itse rasistisesti . Et sinä voi sanoa mikä on oikein ja mikä väärin. Et sinä voi sanoa mikä on "tyhmä syy", ainakaan ilman kunnollisia perusteita. Niitä et kuitenkaan esittänyt.

Ja toisaalta onko väärin tuntea paremmuudentunnetta vaikkapa somaleihin nähden? Tälle ylemmyydentunteelle on periaatteessa varsin vahvat perusteet, toisinkuin tasa-arvolle ja suvaitsevaisuudelle.

Ja en muuten häpeä. Myönnän olevani rasisti koska jokainen meistä on jollain tasolla sellainen.

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Varjo nyt hieman saivartelee. Tuollaisella saivartelulla voisi kyseenalaista mitä tahansa, joten sen voi katsoa turhaksi.
Muutenkin aika brutaalia tekstiä. Mikä tekee sinusta tavallista somalia paremman ihmisen?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
CMX:
"Mikä tekee sinusta tavallista somalia paremman ihmisen?"
1. Sanoinko että olisin sitä?
2. Toisaalta, miksen olisi?

Olen mielestäni varsin suvaitsevainen mitä tulee rotuihin ym. mutta joissain asioissa taas....mutta pointti on se että ymmärrän kyllä miksi joku haluaa nostaa itseään vaikkapa somaleita ylemmäksi. Kulttuurievoluution kannalta ajateltuna siihen on täysi oikeus, samoin monen muun perustellun syyn kannalta.

Kuitenkaan saatan henkilökohtaisessa ajattelussani hylätä rationaaliset perusteet ja hyväksyä somalit ihmisinä jne.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että olisin "oikeassa" tehdessäni näin.

Uskoisin että kunhan vlad tulee töistä niin hän paneutuu tähän oikean ja väärän suhteellisuuteen enemmän.
Tosin koska ne kymmenet tätä edeltävät ketjut eivät ole aikaansaanet minkäänlaista muutosta niin miksi tämäkään.
Eli ehkä pitänee hiljalleen vetäytyä tästäkin ketjusta ja keskittyä johonkin muuhun asiaan.

Ja en oikeastaan saivartele, osoitinpa vain etteivät , nämäkään, asiat ole niin yksinkertaisia kuin väitetään.

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Pitkästä aikaa. Rasismi? Sitä on kuulkaa monenlaista. En juo maitoa, olenko maitorasisti? Jokainen varmaan laskee rasisteiksi skinit eikö? No joensuun pojat pukeutuvat leviksiin. Levi Strauss oli juutalainen. Jotenkin tuntuu että poikien kannattaisi ensin tutustua aatteeseensa. Eikös alkuperäiset skinit olleet ska:ta kuuntelevia brittipoikia? Korjatkaa, sopii.
Mikä on rasismia? Sana kai tarkoittaa jotain rotuun liittyvää vihamielisyyttä?
Puhutaan ensin ihmisen kanssa, sit vasta tsekataan ihonväri, okei?
Ääliöt on ääliöitä, joka värisinä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
CMX:

Pieni "informatiivisen kirjoittamisen"-kurssi voisi tehdä terää :)

jätetäänkö chättäily tähän?

Rautalankaa 0,7 mm hehkutettu...

Rasistisuus on suhteellista, suurin osa halveksuu ja pitää rasisteina näitä Suomi suomalaisille heppuja, kuitenkin he saattavat innoissaan vaatia kaikkia rättipäitä teloitettavaksi WTC:n tms. takia.
Amerikassa on väärin puhua neekereistä mutta en usko että löytyy montaakaan sellaista jotka puolustaisivat Osaman oikeuksia...tai ehkä jo nykyään heitäkin löytyy mutta aikaisemmin.

Eli asioiden suhteellisuuden takia rasismin voisi oikeastaan heittää romukoppaan -isminä.

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Varjo,

okei, kunhan pelleilin. Ei tästä kannata kiistellä, vaikka kiistely onkin mukavaa.
Mutta tosiaan, chattailu sikseen.

Jindebyne

Jäsen
Varjo..

No jos esim. joku suomainen ajaa uudella mersulla niin ajatteletko "Siinä joku suomalainen porvari ajelee ansaitsemillaan rahoilla ostamalla mersulla" ja jos joku esim. arabi jolla on toimiva kebabravintola ajaa uudella mersulla ajatteletko "Voi vitun neekeri, noita te meidän rahoilla ostelette". Tämän otan esimerkiksi, koska tuollainen ajattelutapa on hyvin yleistä. Kaikki eivät tajua, että läheskään kaikki ulkomaalaiset eivät ole pakolaisia jotka elävät valtion rahoilla, vaan työtä tekeviä ulkomaalaisia jotka ovat tulleet suomeen töihin. Ei ihmisiä saa tuomita ulkomuodon vaan tekojen perusteella!

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Jos nyt vielä saivarrellaan niin rasisteja vihaava ei ole itse rasisti, ellei rasisti ole toista rotua ja rasistivihaajan mielestä rasistisuus on rotupiirre . Rasismihan jo nimensä mukaisesti tarkoittaa nimenomaan rotuun perustuvaa erottelua ei yleisesti ottaen erimieltä olevien halveksimista vaikka sitä siinä tarkoituksessa usein käytetäänkin.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Huoh...

Alkaako jälleen taistelu tuulimyllyjä vastaan?

Ketjun avausviestiin en ota syvällisemmin kantaa, ehkäpä siinä olisi ollut "jonkin" verran hiomisen aihetta, aivan kuten muutama kirjoittaja on jo todennutkin.

Itse aiheeseen liittyen.

Ehkäpä olisi viisaampaa jättää aiheen käsittely hetkeen jolloin olen levännyt ja pirteänä, mutta toisaalta muutaman hajanaisen ajatuksen kirjoittaminen tuntuu perin houkuttelevalta idealta.

Niin, mikä onkaan rasismia? Millaisesta rasismista puhumme? Oletan nyt tarkoitettavan raisimia mikä kohdistuu toisen rodun edustajiin, eli puhutaan rasismin eräästä näkyvimmästä muodosta. Alkujaanhan rasismi tarkoitti yksistään, tai lähes yksistään, toisen rodun syrjintää tms. Myöhemmin mukaan on astunut muunlainen rasismi, kuten ikärasismi, sukupuolirasismi etc.

Pidän itseäni varsin suvaitsevaisena ihmisenä, en lähde tuomitsemaan ihmistä ihonvärin peruusteella tai muun vastaavan syyn perusteella, tietty, jos olen törmännyt useampiin tietyn rodun edustajiin jotka ovat käyttäytyneet epärehellisellä tavalla ei tämä voi olla vaikuttamatta käsitykseeni rodun (kansallisuuden) edustajista ja sen myötä ajatteluni heitä kohtaan voi muuttua rasistiseksi.

Tämä mielessä pitäen, en myöskään lähde tuomitsemaan automaattisesti ihmistä joka käyttäytyy rasistisesti, en yksilöä enkä välttämättä joukkoakaan, jollen ole tarkemmin perehtynyt syihin jotka aiheuttavat tämän vihan - rasistisen käyttäytymisen. Jossain määrin rasistinen käyttäytyminen kuuluu ihmisluonteeseen, se on osa oman lajin suojelua - tässä tapauksessa oman rodun/kansallisuuden suojelua, mikä on aivan luontevaa käyttäytymistä. Siitä on vain tehty luonnotonta ja kielteistä moraalisten sekä eettisten syiden tähden, tämä ei kuitenkaan muuta sitä automaattisesti luonnottomaksi toiminnaksi. Se on pohjimmiltaan lähes yhtä luontevaa kuin tappaminen tai synnyttäminen, tai mikä tahansa teko joka tähtää lajin selviytymiseen.

Vaikka en automaattisesti tuomitsekaan rasisteja ei tämä kuitenkaan tarkoita sitä, että kannattaisin heidän toimintaa. Tyydyn neutraalisti tarkkailemaan heitä ja heidän motiiveja, en kuitenkaan katso, että heidän valitsemat toimintamallit ovat parhaimmat mahdolliset koska hivenenkin asioihin perehtynyt ihminen löytää niistä norsun mentäviä aukkoja. Asiat joita monet fanaatikkorasistit esittävät tosina ovat yhtä valhetta kuin erään toisen liikkeen fanaatikkojen esittämät "totuudet".

Pienenä huomautuksena tämän sekalaisen viestin loppuun. Monet rasismin kiihkeimmät vastustajat sulkevat silmänsä täysin muiden rotujen harrastamalta rasismilta, he katsovat vain valkoisten harrastavan rasismia johon muut rodut eivät syyllisty. Millaista onkaan todellisuus? Mitäpä sanotte seuraavasta lainauksesta elävästä elämästä:

"Muslimit ja juutalaiset ovat puhtaita koska he eivät syö sianlihaa toisin kuin kristityt jotka ovat sianlihan saastuttamia ja likaamia. Kristityt ovat tyhmiä".

Tässä vain yksi esimerkki esimerkkien joukosta, ja tässä on osin syy sille miksen lähde tuomitsemaan rasismia automaattisesti. Jos lähtisin, edessäni olisi loppumaton tie sillä lopulta meistä kaikista löytyy niitä rasistisia ja suvaitsemattomia piirteitä.

vlad#16.

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Trancezz
Ei ihmisiä saa tuomita ulkomuodon vaan tekojen perusteella!

Tämän kyseenalaistan. Saako ihmisiä tuomita tekojen perusteella? Minusta ei, mikäli tuomitsijana on toinen ihminen. En koe itselläni olevan mitään oikeutta tuomita ihmistä, joka on sattunut tekemään sellaista 'pahaa' mihin itse en ole vielä ehtinyt alentua. Minusta teot ja niiden määrä/laatu eivät yksinään määrittele meitä, eikä hyvyydessä tulisi kilpailla.

Sen sijaan tiettyjä tekoja on pakkokin tuomita, muutenhan tällä pallolla vallitsisi käsittämätön kaaos. Kuulostaako turhan idealistiselta? Sitä tämä onkin. Moraalisäännöt toimivat aina hienosti siihen asti kunnes joku niitä rikkoo.

Ja olenko todellakin sellainen luonnonoikku, etten koskaan tuomitse toisia ihmisiä ja nosta itseäni muiden yläpuolelle? En todellakaan. Olen kaksinaismoralisti pahimmasta päästä. Sitä suuremmalla syyllä minun tulisi siis välttää ihmisten tuomitsemista.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Olen asunut Itä-Afrikassa,pariinkin otteeseen.Englantilaisten siirtomaaisäntien komeat rakennukset on päästetty tylyiksi raunioiksi.Kiinalaisten kehitysapuna rakentama rautatie ja asemat ovat ihan viidakkoa vaan.Kauppaa osaavat pyörittää vain maahan asettuneet intialaiset.Paikalliset miehet valoisaan aikaan melskaavat palmun alla ja pimeällä ahkerimmat alkavat varastamisen ja ryöstämisen.
Tämä ei ole edes ihan kauhea kärjistys.Ihmiset voi olla erilaisia ja väitänpä että on olemassa muitakin roduille ominaisia piirteitä kuin ulkonäkö.
Toisaalta vietin jonkin verran aikaa Etelä-Afrikassa hiljattain.Lentokentällä tuntui kuin olisi kotiinsa tullut.Ilmasto oli tuttu ja luulin myös tietäväni miten Afrikassa pitää olla,miten hoitaa ruokahuolto yms...Vaan eipä Etelä-Afrikassa.Paikalliset perusbuurit pitävät edelleen mustia ihan eläimiä.Vihan ilmapiiri on käsinkosketeltava.Ei siellä mennäkään torille ostamaan hedelmiä tai kadunvarresta sandaaleja.
On nää hankalia asioita.Mustat on vähän huonoja hoitamaan omia asioitaan,niin ettei hommat mene nälänhädäsksi tai janoksi tai yleiseksi tappamiseksi.Ei heitä luonnonvaroineen voi oikein keskenäänkään jättää.Ja loppuun vielä humanitäärinen piste.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
En usko että Suomesta löytyy todellisia rasisteja. Siis ihmisiä, jotka todellakin vihaavat ihmisiä heidän ihonvärinsä takia. Tietysti heitä löytyisi paljonkin, jos rasismi luokiteltaisiin siten, että esim. "tulevat tänne elämään siivellä" mielipiteiden omistajat luokiteltaisiin rasisteiksi. Jokaisen valkoisesta eroavan voi luokitella johonkin kastiin jos niin haluaa, kun taas todellinen rasismi on aika harvinaista Suomessa.

Mace

Jäsen
Viestin lähetti vlad

"Niin, mikä onkaan rasismia? Millaisesta rasismista puhumme? Oletan nyt tarkoitettavan raisimia mikä kohdistuu toisen rodun edustajiin, eli puhutaan rasismin eräästä näkyvimmästä muodosta. Alkujaanhan rasismi tarkoitti yksistään, tai lähes yksistään, toisen rodun syrjintää tms. Myöhemmin mukaan on astunut muunlainen rasismi, kuten ikärasismi, sukupuolirasismi etc."

Tämä on varsin hyvä pointti. Keskustelua aloitettaessa olisi syytä selventää, mitä rasismin katsotaan käsitteenä kattavan. Itse käsitän sillä tarkoitettavan nimenomaan rotuun, uskontoon tai poliittiseen mielipiteeseen perustuvaa vainoa. Suomen oloissa tuo viimeisin lienee kuitenkin toisarvoinen peruste. Vainolla tarkoitan nimenomaan konkreettisia toimenpiteitä, jotka kohdistetaan tiettyyn henkilöön yksinomaan esim. rodun vuoksi, ei henkilön toiminnan vuoksi. Pahoinpitely ihonvärin vuoksi on mielestäni hyvä esimerkki rasismista. Ihmisten pääkopan sisällä tapahtuvaa "rasismia" on mielestäni mahdotonta perustellusti tuomita, ellei tuo "ajatusrasismi" johda käytännön toimenpiteisiin. Jokainenhan saa ajatella, mitä haluaa.

"Tämä mielessä pitäen, en myöskään lähde tuomitsemaan automaattisesti ihmistä joka käyttäytyy rasistisesti, en yksilöä enkä välttämättä joukkoakaan, jollen ole tarkemmin perehtynyt syihin jotka aiheuttavat tämän vihan - rasistisen käyttäytymisen."

Kuten jo sanoin, jokainen saa toki ajatella kanssaihmisistään mitä lystää, mutta yksisilmäinen leimaaminen vaikkapa rodun takia on mielestäni aika säälittävää ja ilman muuta tuomittavaa, jos se johtaa käytännön toimenpiteisiin. Ymmärrän kuitenkin sen, että ikävät kokemukset vaikeuttavat objektiivisempaa suhtautumista.

"Jossain määrin rasistinen käyttäytyminen kuuluu ihmisluonteeseen, se on osa oman lajin suojelua - tässä tapauksessa oman rodun/kansallisuuden suojelua, mikä on aivan luontevaa käyttäytymistä. Siitä on vain tehty luonnotonta ja kielteistä moraalisten sekä eettisten syiden tähden, tämä ei kuitenkaan muuta sitä automaattisesti luonnottomaksi toiminnaksi. "

Ei luonnottomaksi, mutta silti mielestäni typeräksi. Olen huomannut, että usein ihmisistä puhuttaessa esitetään perusteluina eri eläinlajien käyttäytymismalleja. Sieltä on toki hyvä hakea pohjaa keskusteluun, mutta tällaisessa perustelussa kuitenkin unohdetaan usein tyystin se tosiasia, että ihminen erottuu eläimistä juuri sen takia, että ihmisellä on kyky monimutkaiseen ajatteluun. Me emme ole vain vaistojemme vietävissä. Näin ollen meiltä voi myös "vaatia" tuon kyvyn käyttämistä. Jokainen voi sitten itse miettiä, mitä merkitsee se, että henkilö ei kykene tuota kykyä käyttämään vaan kouhottaa menemään puhtaasti vaistojensa varassa. Aika eläimellistä, sanoisin...

Myöskin kulttuurin unohtaminen on jossain määrin arveluttavaa, koska se on aina läsnä elämässämme ja tulee aina olemaan. On mielestäni aika turhaa puhua maailmastamme ilman kulttuuria, koska sellaista tilannetta ei ole olemassa. Ymmärrän kuitenkin, että joillakin ihmisillä on halua pohtia asioita filosofisesti, todellisen vallitsevan tilanteen vierestä.

"Pienenä huomautuksena tämän sekalaisen viestin loppuun. Monet rasismin kiihkeimmät vastustajat sulkevat silmänsä täysin muiden rotujen harrastamalta rasismilta, he katsovat vain valkoisten harrastavan rasismia johon muut rodut eivät syyllisty. Millaista onkaan todellisuus? Mitäpä sanotte seuraavasta lainauksesta elävästä elämästä:

"Muslimit ja juutalaiset ovat puhtaita koska he eivät syö sianlihaa toisin kuin kristityt jotka ovat sianlihan saastuttamia ja likaamia. Kristityt ovat tyhmiä".

Tässä vain yksi esimerkki esimerkkien joukosta, ja tässä on osin syy sille miksen lähde tuomitsemaan rasismia automaattisesti. Jos lähtisin, edessäni olisi loppumaton tie sillä lopulta meistä kaikista löytyy niitä rasistisia ja suvaitsemattomia piirteitä."

Tokihan muutkin kuin valkoiset harrastavat rasismia, vaikkakaan sillä ei nyt ole mitään tekemistä tämän varsinaisen asian kanssa. Hyvä pointti kuitenkin, meillä valkoisilla kun on usein tapana ottaa vastuu kaikesta.

Vielä eräs yleinen huomio rasismikeskusteluun. Usein kuulee väitteen, että rasistien "tuomitsijat" ovat itse rasisteja. En ole samaa mieltä.

1. Jos joku "tuomitsee" tummaihoisen ihmisen paskiaiseksi ja hakkaa tämän sillä perusteella, että tämä on musta, henkilö on toiminut rasistisesti (eli leimannut ihonvärin perusteella) Leimautumisen kohde ei itse ole aiheuttanut toiminnallaan harmia kanssaihmisilleen ja on täten syytön ko. leimaamiseen.

2. Minä "tuomitsen" tuon ykkösesimerkin rasistin toiminnan sen vuoksi, että hän on rikkonut lakia ja syyllistynyt rikokseen. Tekeekö tämä minusta rasistin? Mielestäni ei. Henkilö on toiminnallaan aiheuttanut harmia kanssaihmisilleen ja koen sen riittävänä seikkana teon tuomitsemiseen.

Mielestäni on eri asia tuomita ihminen ihonvärin perusteella (ilman että henkilö on millään muotoa aiheuttanut harmia kanssaihmisilleen) kuin tuomita rikos, joka aiheuttaa harmia kanssaihmisille. Rodun tai rikoksen tuomitseminen eivät suinkaan ole sama asia. Minun ei tarvitse hyväksyä rikollista toimintaa, mutta eri rodut minun on hyväksyttävä. Sekavahko selostus lyhyesti: rotu ei ole rikos, mutta pahoinpitely on.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy